میزبانی وبآموزش دامنه

انتخاب دامنه مناسب

یکی از اولین کارهایی، و شاید اولین کاری، که بایستی به هنگام ایجاد یک سایت برای خودتان انجام دهید انتخاب دامنه مناسب است. دامنه‌ی وب‎‌سایت‌تان همواره و در همه جا همراه‌تان است، چه به هنگام معرفی آدرس سایت، چه به هنگام تبلیغ در سایت‌های دیگر و … ، همچنین از طریق دامنه است که کاربران به وب‌سایت شما وارد می‌شوند، بنابراین دامنه یا در واقع نام دامنه از اهمیت بسیاری برخوردار است. اگر دقیقاً نمی‌دانید دامنه‌ی خوب چیست و چگونه می‌توان آن را انتخاب کرد، با این نوشتار از وبلاگ ماهان سرور همراه باشید. در ادامه به معرفی چند نکته جهت انتخاب دامنه مناسب خواهیم پرداخت.

نکاتی برای انتخاب دامنه مناسب

۱- حفظ کردن‌اش آسان باشد:

اولین نکته‌ای که به هنگام انتخاب نام دامنه بایستی در نظر داشته باشید توجه به سادگی و حفظ کردنی بودن دامنه است. بایستی دامنه‌ی انتخابی‌تان قابلیت حفظ کردن داشته باشد و با یک یا دو بار شنیدن بتواند به راحتی در ذهن باقی بماند، و نه آن که عجیب و غریب باشد، یا خیلی طولانی باشد، و برای ماندن در ضمیر ذهن به تقلایی بسیار نیاز داشته باشد. از جمله دامنه‌های مناسب از این لحاظ می‌توان به aparat.com، Amazon.com و apple.com اشاره داشت.

۲- از پسوندهای رایج استفاده کنید:

سعی کنید یا از پسوند .com و یا از پسوند .ir استفاده کنید. اکثریت کاربران عموماً پس از وارد کردن نام دامنه یکی از این دو پسوند را استفاده می‌کنند و نه دیگر پسوندهای موجود را.

۳- منحصر به فرد باشد:

البته که هر دامنه‌ای برای ثبت شدن بایستی منحصر به فرد باشد و در واقع مشابه هیج دامنه‌ی دیگری نباشد. اما منظور از منحصر به فرد بودن در بحث ما این است که از نام برندها و کسب و کارهای معروف استفاده نکنید. به عنوان مثال، ممکن است نام دامنه‌ی Amazon-persian.ir از لحاظ نگارشی منحصر به فرد باشد اما از لحاظ هویت کاملاً کپی برداری از سایت آمازون است.

۴- از چیزی غیر از حروف استفاده نکنید:

سعی کنید تا جای امکان نام دامنه‌تان عاری باشد از اعداد و کاراکترها و صرفاً از حروف در آن استفاده شده باشد. به عنوان مثال دامنه‌ی Amazon-persian.ir، که در بالا به آن اشاره شد، دارای کاراکتر – است که برای نام دامنه اصلاً مناسب نیست. قیاس کنید دامنه‌ی Alexa.com را با Amazon-persian.ir!

۵- از کلمات کلیدی استفاده کنید:

پنجمین نکته‌ای که برای انتخاب دامنه مناسب باید به آن توجه کنید استفاده از کلمات کلیدی در دامنه است. در هر موضوعی که فعالیت می‌کنید بهتر است نام دامنه‌تان حاوی یکی از پرکابردترین کلمات کلیدی آن موضوع باشد. به عنوان مثال اگر قرار است در زمینه‌ی دانلود فیلم فعالیت کنید، دامنه‌ی downloadfilm.com گزینه‌ای مناسب می‌باشد.

۶- از کلمات مرتبط با موضوع سایت استفاده کنید:

اگر نتوانستید از یکی از کلمات کلیدی در دامنه استفاده کنید، سعی کنید نام دامنه‌تان مرتبط با موضوع وب‌سایت‌تان باشد. به عنوان مثال، وب‌سایت mobile.ir در زمینه‌ی موبایل فعال است و این موضوع در نام دامنه‌ی آن نیز مشخص می‌باشد.

******

فارغ از موارد فوق، سعی کنید اصلاً برای انتخاب دامنه عجله نکنید تا بعدها به هر دلیلی مجبور به تعویض نام دامنه نشوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا