هاست و میزبانی وب

تفاوت هاست لینوکس و ویندوز چیست و چرا هاست لینوکس بهتر از هاست ویندوز است؟

وقتی که دامنه را خریداری کنید و پس از آن درصدد انتخاب هاست برآیید، با دو نوع هاست مواجه خواهید شد: یکی هاست لینوکس و دیگری هاست ویندوز. ممکن است در این بین، این پرسش برای‌تان به وجود آید که تفاوت میان این دو نوع هاست در چیست و کدام‌یک بر دیگری برتری دارد؟ این نوشتار پاسخی ست به این پرسش. در ادامه از تفاوت هاست لینوکس و ویندوز برای‌تان خواهیم گفت و توضیح خواهیم داد که چرا از نگاه ما هاست لینوکس بهتر از هاست ویندوز است.

تفاوت هاست لینوکس و ویندوز

۱- هزینه:

نخستین موردی که می‌توان بر حسب آن تفاوت هاست لینوکس و ویندوز را مورد بررسی قرار داد، هزینه است. سیستم‌عامل سرورهایی که هاست لینوکس ارائه می‌دهند لینوکس است و به همین ترتیب سیستم‌عامل سرورهایی که هاست ویندوز ارائه می‌دهند ویندوز. اما نکته اینجاست که سیستم‌عامل ویندوز صرفاً از سوی شرکت مایکروسافت ارائه می‌شود اما شرکت‌های متعددی از جمله رد هت، دبیان، فدورا و سنت او اس سیستم‌عامل لینوکس ارائه می‌دهند و به همین دلیل سیستم‌عامل لینوکس کدباز است و قابل توسعه، و می‌توان با هزینه‌ای بسیار کمتر از سیستم‌عامل ویندوز توسعه‌اش داد. این در حالی است که سیستم‌عامل ویندوز امکان توسعه ندارد و هم‌چنین برای استفاده از آن بایستی هزینه‌ای زیاد متقبل شد.

این نخستین دلیل برای برتری هاست لینوکس بر هاست ویندوز.

۲- پشتیبانی از دیتابیس:

دومین تفاوت هاست لینوکس و ویندوز در پشتیبانی آن‌ها از دیتابیس است. هاست لینوکس از دیتابیس MYSQL و هاست ویندوز از دیتابیس MSSQL پشتیبانی می‌کنند. اما برتری هاست لینوکس بر هاست ویندوز در این است که تمامی سیستم‌های مدیریت محتوا، از جمله وردپرس و جوملا، برای آن که عملکردی بهتر داشته باشند به دیتابیس MSSQL نیاز دارند.

۳- پشتبانی از زبان برنامه نویسی php:

می‌دانید که اکثریت وب‌سایت‌های موجود بر پایه‌ی وردپرس، جوملا، دروپال، دیتالایف و پرستاشاپ طراحی شده‌اند و خودِ این سیستم‌های مدیریت محتوا با زبان برنامه نویسی php نوشته شده‌اند. اما از میان هاست لینوکس و ویندوز، این هاست لینوکس است که از زبان برنامه نویسی php پشتیبانی می‌کند زیرا وب‌سروری که در سرورهای هاست لینوکس مورد استفاده قرار گرفته آپاچی است که می‌تواند از زبان‌های برنامه نویسی php، python و perl پشتیبانی کند. این در حالی است که وب‌سرور مورد استفاده در سرورهای هاست ویندوز ios می‌باشد که صرفاً از زبان‌های برنامه نویسی مختصِ خود مایکروسافت، یعنی ASP و NET، پشتیبانی می‌کند.

۴- کنترل پنل:

از لحاظ کنترل پنل تفاوت هاست لینوکس و ویندوز در این است که کنترل پنل‌های مشهور و ساده‌ای هم‌چون سی پنل، دایرکت ادمین و زد پنل مربوط به هاست لینوکس هستند و کنترل پنل پلسک مربوط به هاست ویندوز. کنترل پنل‌های هاست لینوکس بهتر از کنترل پنل هاست ویندوز اند و آموزش‌های متعددی نیز در ارتباط با نحوه‌ی کار با آن‌ها در سطح اینترنت موجود است. بنابراین در این قسمت نیز می‌توان هاست لینوکس را به هاست ویندوز برتری داد.

۵- سرعت:

سرعت یک وب‌سایت عموماً به سخت‌افزارهای سرور بستگی دارد. اما به سبب آن که هاست لینوکس به نسبت هاست ویندوز از ابزارهای بیش‌تری جهت افزایش سرعت سایت برخوردار است، می‌توان تا حدی هاست لینوکس را به هاست ویندوز از لحاظ سرعت سایت برتری داد.

سخن آخر

اگر وب‌سایت‌تان بر روی یکی از سیستم‌های مدیریت محتوای وردپرس، جوملا، دروپال، پرستاشاپ و اپن‌کارت طراحی شده‌اند صرفاً می‌توانید از هاست لینوکس استفاده کنید.

به خاطر داشته باشید که از لحاظ امنیت تفاوتی میان هاست لینوکس و ویندوز وجود ندارد و در واقع این شرکت‌های هاستینگ هستند که بایستی اصول امنیتی را در سرورهای‌شان رعایت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا