سئو و بهینه سازی سایت

ساختار آدرس مناسب سئو (SEO Friendly) در وردپرس

شما تا به حال به رایج‌ترین ساختار پیوندهای یکتا (permalink) مناسب برای سئو در سایت‌های وردپرسی فکر کرده‌اید؟ درگذشته آدرس های اینترنتی وردپرس SEO Friendly نبودند، اما الان شرایط تغییر کرده، همراه ما در مجله اینترنتی ماهان سرور باشید تا با ویژگی‌های آدرس مناسب سئو و چگونگی اختصاصی کردن پیوندهای یکتا در وردپرس بیشتر آشنا شویم.

آدرس مناسب سئو (SEO Friendly) چیست؟

پیش از وارد شدن به مبحث پیوندهای یکتا لازم است تعریف درستی از آدرس اینترنتی مناسب برای سئو داشته باشیم.

آدرس مناسب سئو حاوی کلمات کلیدی محتوای صفحه است بطوریکه خواندن و فهم محتوا برای اشخاص یا موتور جستجو راحت و آسان باشد و باعث افزایش شانس مطلب برای افزایش Rank در موتورهای جستجو شود.

 

مثالی برای  آدرس مناسب سئو (SEO Friendly)

https://www.wpbeginner.com/how-to-install-wordpress

اما همان سایت با آدرس نا‌مفهوم و نامناسب برای سئو:

https://www.wpbeginner.com/?p=10467

در نسخه های قدیمی وردپرس بطور پیش فرض از ساختارهای مبهم و non SEO Friendly استفاده می‌شد اما از نسخه ۴٫۲ به بعد، وردپرس به طور پیش فرض  از نام پست در آدرس استفاده می کند که این مورد یکی از ارکان ساختار آدرس مناسب سئو است.

شما می‌توانید به راحتی از قسمت admin وردپرس تنظیمات پرمالینک‌ها را مدیریت کنید.

تنظیمات permalink  (پیوند‌های یکتا)

در وردپرس از لینک‌ها با عنوان permalink  یاد میکنیم که مخفف عنوان permanent link  است. در بسیاری از موارد اصطلاح پرمالینک و url بجای یکدیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند و مترادف هستند.

در  بخش مدیریت (ناحیه کاربری) وردپرس به سراغ تنظیمات می‌رویم و با کلیک بر روی گزینه پرمالینک صفحه زیر را مشاهده می‌کنید:

seo friendly url structure 3 seo friendly url structure 2

گزینه (plain) بصورت پیش فرض در آدرس‌های وردپرسی استفاده می شود و بدیهی است که انتخاب مناسبی برای سئو نیست.

اما گزینه Day and Name از آنجاییکه که در بردارنده نام پست است در بعضی موارد برای سئو مناسب بنظر می رسد ولی استفاده از تاریخ و طولانی شدن آدرس از معایب این گزینه هستند.

هنگامی که از تاریخ در آدرس استفاده می‌کنیم بعد از مدتی محتوای صفحه منسوخ شده بنظر می‌رسد و همین خطر در استفاده از گزینه Month and name شما را تهدید می‌کند.

بهرحال استفاده از این دو گزینه فقط در سایت‌های خبری پیشنهاد می‌شود زیرا شما برای بهبود تجربه کاربران خود نیاز دارید بروز بودن مطالب و سایت خود را نشان دهید.

استفاده از گزینه post name بدلیل مختصر و مفید بودن برای سئو مناسب بنظر می‌رسد و انتخاب اغلب سایت نیز هست.

ولی اگر سایت شما در سطح گسترده‌تر قعالیت می‌کنید و محتوای متنوع تری دارید بهتر است یک آدرس با ساختار سفارشی و اختصاصی مناسب برای سئو استفاده کنید. برای استفاده از یک ساختار آدرسی اختصاصی شما به برچسب‌های خاص نیاز دارید برای مثال استفاده از دسته‌بندی مطالب و نام پست که در بسیاری از سایت‌های معتبر مورد استفاده قرار می‌گیرد انتخاب خوبی است.

/%category%/%postname%/

توجه داشته باشید که هر قبل و بعد از هر برچسب علامت درصد قرار می‌گیرد.

همچنان با ماهان سرور ارائه دهنده خدمات هاست وردپرس ، سرور مجازی و سرور اختصاصی همراه باشید.

ساخت آدرس‌های  اختصاصی بر اساس برچسب های موجود

ترکیب‌های دیگری از برچسب‌های موجود نیز وجود دارد که در ذیل به برخی ترکیب‌های رایج اشاره می‌کنیم اما همچنان پیشنهاد ما برای دستیابی به بهترین نتیجه استفاده از ترکیب دسته بندی مطالب و نام پست خواهد بود.

آدرس مناسب سئو

فراموش نکنید که پس از انجام هر تغییر در پرمالینک آن را ذخیره کنید. به محض اینکه دکمه ذخیره تغییرات را کلیک کنید وردپرس بطور اتوماتیک سایت شما را به روزرسانی می کند و فورا تغییرات اعمال می شود.

هشدار : ایجاد تغییرات در ساختار نشانی اینترنتی سایت هایی که بیش از ۶ ماه از راه اندازی آنها گذشته است به هیچ وجه توصیه نمی‌شود، شما با تغییر در ساختار چنین سایت هایی تمام مطالب و محتوا را از دست خواهید داد و همچنین در  معرض خطر ازدست دادن رتبه سئو سایت قرار می‌گیرید بنابراین اگر مجبور به تغییر شدید حتما از افراد متخصص کمک بگیرید.

اما تنها در مواردی که سایت شما از پرمالینک‌های ساده (plain) بهره می‌گیرد بهتر است حتی به قیمت از دست رفتن مطالب و کاهش رتبه سایت، پرمالینک‌های خود را بروز رسانی کنید چرا که مزایای این کار در آینده به مراتب از معایب آن بیشتر است.

امیدواریم این مقاله یاری بخش شما در خصوص دستیابی به آدرس مناسب سئو در سایت‌های وردپرسی باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا