آموزش سئومیزبانی وب

گواهینامه SSL چیست و چه کاربردهایی برای سایت دارد؟

گواهینامه SSL چیست ؟ یکی از سئوالات متداول در اینترنت است، سئوالی که در بیشتر اوقات برای کاربران  بوجود آمده است. از دید فنی SSL یک پروتکل رمزنگاری تعریف می شود که برقراری ارتباط امن میان مرورگر وب و سرور را فراهم می کند.

گواهینامه SSL چیست ؟ اگر به تازگی سایتی را راه اندازی کرده اید باید اطلاعات کاملی در مورد این گواهینامه بدست بیاورید تا سطح امنیت بالا و همچنین اعتماد بیشتر کاربران را برای سایت خود ایجاد کنید.

آیا تاکنون به تفاوت بین HTTP و HTTPS فکر کرده اید؟ پاسخ گواهینامه SSL است. گواهینامه SSL یک اتصال رمزنگاری شده ایجاد می کند و ارتباطی امن میان کاربر و سرور برقرار می سازد. امروز با معرفی گواهینامه امنیتی SSL در کنار شما هستیم.

گواهینامه SSL چیست ؟ یکی از سئوالات متداول در اینترنت است، سئوالی که در بیشتر اوقات برای کاربران  بوجود آمده است. از دید فنی SSL یک پروتکل رمزنگاری تعریف می شود که برقراری ارتباط امن میان مرورگر وب و سرور را فراهم می کند.

SSL یا همان Secure Socket Layer به طور گسترده ای در وب سایت ها، اپلیکیشن های موبایل، ایمیل، فکس، پیامک و غیره استفاده می شود. اما شایع ترین کاربرد آن که بیشتر از همه با آن سروکار داریم، وب سایت هایی است که با ساختار متفاوت نمایش داده می شوند. شاید متوجه شده باشید که نشانی برخی از سایت ها شامل HTTP یا HTTPS می باشد. این تفاوت ما را به فکر فرو خواهد برد؛ بسیار خوب، تفاوت در داشتن گواهینامه امنیتی SSL است.

“S” در HTTPS به معنای امنیت Security است و به معنای امن بودن ارتباط شما با سرورهای سایت حاضر در آن می باشد. یکی از مهمترین پارامترهای کسب و کار آنلاین، ایجاد یک محیط قابل اعتماد است که مشتریان هنگام بررسی و خرید محصولات نگرانی بابت سرقت اطلاعات حساب نداشته باشند. در حقیقت SSL وظیفه ایمن سازی میان سرور، کاربر و برنامه ها را در بستر شبکه بر عهده دارد.

گواهینامه SSL چیست

هنگامی که شما وارد یک وب سایت می شوید، میان مرورگر اینترنت کامپیوتر یا موبایل شما و سرورهای سایت ارتباطی برقرار می شود و اطلاعات از هردوطرف مانند یک تونل انتقال پیدا می کند. یک گواهینامه SSL از اطلاعات انتقال شده بین هر دو طرف محافظت می کند. این از دیدگاه امنیتی و حریم خصوصی امری حائز اهمیت خواهد بود.

هروزه ما اطلاعات محرمانه زیادی را در فضای اینترنت ارسال می کنیم، این اطلاعات حساس شامل شناسه های ایمیل، شناسه کاربری، گذرواژه، اطلاعات کارت اعتباری، جزئیات حساب بانکی و غیره است. به نظر شما اگر این اطلاعات در بستر محافظت نشده ای منتقل شود، چه پیامدهای خطرناکی را برایتان به همراه خواهد داشت؟

درست حدس زدید، مجرمان سایبری زیادی در اینترنت وجود دارند که به دنبال دزدیدن اطلاعات شخصی شما هستند. چنین رهگیری اطلاعاتی که از سوی هکرها انجام می شود در اصطلاح حمله MITM نامید می شود.

در وب سایت های سازمانی و فروشگاهی که اطلاعات حساسی از کاربران در دیتابیس سایت موجود است، باید اهمیت بیشتری برای پارامترهای امنیتی قائل شد. به طور کلی در هر سایتی که اطلاعات حساس عظیمی وجود دارد، باید به امنیت انتقال اطلاعات توجه بیشتری داشت.

فرض کنید که بخشی از اسناد کاربرانتان مورد حمله و تخریب قرار بگیرد، نابود شدن اسناد سایت می تواند آسیب های جبران ناپذیری را برای شما به همراه داشته باشد و دقیقا اینجاست که گواهی SSL نقش خود را به خوبی ایفا خواهد کرد. گواهینامه SSL چیست

گواهینامه امنیتی SSL چه کاری انجام می دهد؟

همه ما چیزی را در پاکت فرستاده یا دریافت کرده ایم، درست است؟ برای حفظ امنیت اسناد مجبور به استفاده از پاکت مهر و موم شده هستید. به فارسی آسان که بگویم، این تمام چیزی است که گواهینامه SSL انجام می دهد. گواهی SSL با استفاده از شیوه های رمزنگاری از هرگونه اطلاعات منتقل شده میان کاربر و سرور محافظت می کند.

رمزگذاری گواهی SSL چیست؟

همانطور که در بالا گفته شد، گواهینامه SSL به رمزنگاری اطلاعات کمک می کند. اما بیایید در مورد چگونگی این کار صحبت کنیم.

اگر هر داده ای را به یک سایت دارای HTTPS ارسال کنید، هر قسمت از آن به رشته ای از کاراکترهای غیر قابل خواندن تبدیل می شود. به عنوان مثال، اگر رمز عبور شما ۱۲۳۴ باشد، ممکن است به عبارتی مثل Jrt/+*%}” تبدیل شود. خیلی پیچیده بود؟ دقیقا این همان چیزی است که کواهینامه SSL باعث آن می شود، تفسیر چنین کاراکترهایی برای هر هکری تقریبا غیرممکن خواهد بود و نمی تواند به اطلاعات شما دسترسی پیدا کند.

گواهینامه ssl

این روش رمزنگاری از قرن های دور در حال استفاده است، برخی معتقدند که جولیوس سزار اولین شخصی بود که از این روش استفاده کرده است. به همین سبب از این روش حتی با نام رمزنگاری سزار یاد کرده اند. الگوریتم های خاصی برای تغییر دسته های اطلاعاتی به فرمت غیر قابل تشخیص استفاده می شوند. انسان ها را فراموش کنید، این الگوریتم ها به حدی پیچیده اند که حتی ابر کامپیوترها هم قادر به رخنه کردن در آن نیستند. در واقع حتی یک ابر کامپیوتر هم نیاز به ۱۰۰ سال دارد تا به یک داده رمزنگاری شده ۲۵۶ بیتی دست یابد. گواهینامه SSL چیست

گواهینامه SSL چگونه کار می کند؟

گواهینامه SSL یک جفت کلید دارد؛ کلید عمومی و کلید خصوصی. این کلیدها برای ایجاد یک اتصال رمزگذاری شده در کنار هم به کار می روند، از کلید عمومی برای اهداف رمزنگاری استفاده می شود و کلید خصوصی برای رمزگشایی است. همانطور که از اسم آن مشخص است، کلید عمومی با تمام کسانی که وارد سایت شده اند، به اشتراک گذاشته می شود. در حقیقت شما بدون آنکه بدانید از کلید عمومی استفاده می کنید. همه کلیدها در مجوز دیجیتالی ذخیره می شود. شما می توانید کلید عمومی را با جزئیات گواهینامه SSL در مرورگر خود مشاهده کنید:

هردوی این کلیدها با وجود تفاوت ها با یکدیگر در ارتباط هستند. این بدان معنی است که اطلاعات رمزنگاری شده با کلید عمومی، تنها با استفاده از کلید خصوصی متصل به آن رمزگشایی خواهند شد. در یک ارتباط ایمن شده، کاربر سایت می تواند تاییدیه مطابقت کلید عمومی با کلید خصوصی را بدهد.

فرایند SSL

اما چه فعل و انفعالاتی در ایجاد اتصال ایمن میان کاربر و سرور اتفاق می افتد؟ این فرایند شبیه روش قدیمی که هروزه با آن سروکار داریم نیست، بلکه از متدهای مدرن برای ارتباط استفاده شده است. این فرایند شامل سه مرحله است:

Hello: همانطور که ما در هنگام ملاقات با سایر افراد از این عبارت استفاده می کنیم (البته خارجیا میگن، ما میگیم سلام) ، کاربر و سرور هم برای ارتباط با یکدیگر از Hello استفاده می کنند. به این صورت که کاربر یک پیام ClientHello به سرور می فرستد، این سلام حاوی برخی از اطلاعات گواهینامه SSL است. در پاسخ به این پیام، سرور Hello را ارسال می کند. این پیام هم شامل اطلاعات مشابه با پیام ClientHello می باشد.

Server Verification: تا اینجای کار، اتصال امن بین کاربر و سرور ایجاد شده است. در این مرحله، تایید صحت اطلاعات از سوی کاربر و سرور صورت می پذیرد. اما چطور؟ از طریق گواهی SSL که شامل اطلاعات دارنده، محل کلید عمومی، تاریخ اعتبار و غیره می باشد.

Transfer of keys: پس از تایید صحت اطلاعات میان سرور و کاربر، نوبت به اشتراک گذاشتن کلیدها می رسد. در این مرحله کاربر کلید عمومی خود را برای سرور ارسال می کند و سرور با استفاده از کلید خصوصی، آن را رمز گشای می نماید. این نمونه ای از رمز نگاری است که برای اطمینان از اتصال امن طراحی شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا