آموزش سئو

گوگل ترندز چیست؟

محتوای با کیفیت در سئو از جمله مهم‌ترین اصول است. کم نیستند وب‌سایت‌هایی که صرفاً با تمرکز بر محتوای با کیفیت توانسته‌اند در زمره‌ی وب‌سایت‌های برتر درآیند و عموماً در صفحه‌ی اول موتورهای جستجو قرار گیرند. اما در زمینه‌ی تولید محتوا یکی از مواردی که می‌بایست دقت زیادی به آن شود انتخاب کلمه کلیدی یا کلیدواژه کانونی متن است. در تولید محتوا، بایستی هر محتوا بر روی حداقل یک کلمه کلیدی استوار باشد، کلمه‌ای که بیش‌ترین محبوبیت را در میان کاربران دارد. برای انتخاب این کلمه کلیدی یک ابزار محبوب وجود دارد که در واقع فرزند خود گوگل است، یعنی گوگل ترند یا گوگل ترندز. با ما در ماهان‌سرور همراه باشید تا به همراه یکدیگر مروری مختصر بر چیستی گوگل ترندز داشته باشیم.

گوگل ترندز چیست ؟

گوگل ترندز از محبوب‌ترین ابزارهای سئوکارها است. سئوکارها به واسطه‌ی آن کلمات کلیدی پر سرچ را پیدا کرده و بر طبق آن‌ها محتواهای متنی وب‌سایت را تهیه می‌کنند. به نظر من سود گوگل ترند زمانی بیش‌تر است که سئوکار یا نویسنده‌ی سایت برای انتخاب کلمه کلیدی میان دو یا چند کلمه در تردید باشد. با استفاده از گوگل ترندز می‌توان میان آن دو یا چند کلمه مقایسه‌ای برقرار کرد و دریافت که کدام‌یک از آن‌ها بیش‌تر توسط کاربران مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

به عنوان مثال، فرض کنید نویسنده‌ای قرار است یک مطلب پر طول و تفصیل در مورد بازاریابی دیجیتال بنویسد و قصد دارد این مطلب در صفحه‌ی اول موتورهای جستجو قرار گیرد. او برای انتخاب کلمه کلیدی، عبارت‌های «بازاریابی دیجیتال»، «بازاریابی اینترنتی» و «دیجیتال مارکتینگ» را در نظر دارد و دقیقاً نمی‌داند که از کدام‌یک از آن‌ها بایستی استفاده کند.

نویسنده‌ی مورد نظر ما برای انتخابی درست میان این سه عبارت می‌تواند از گوگل ترند استفاده کند. برای این کار باید:

  • وارد وب‌سایت google trends شد.
  • سپس  در قسمت Explore Topics عبارت «بازاریابی دیجیتال» را وارد کرد.
  •  پس از آن می‌توان با کلیک بر روی گزینه‌ی Compare یعنی «مقایسه»، دیگر عبارات پیشنهادی را وارد نمود.
  • در مرحله‌ی بعد می‌توان با تنظیم ۴ گزینه استفاده‌ای بهتر از گوگل ترند داشت. این گزینه‌ها به قرار زیر اند:

گوگل ترند چیست؟

به ترتیب از سمت چپ:

  • در گزینه‌ی اول می‌توان منطقه‌ی جغرافیایی را انتخاب کرد، مثلاً کشور ایران.
  • در گزینه‌ی دوم می‌توان بازه‌ی زمانی را از سال ۲۰۰۴ تا کنون انتخاب کرد، مثلاً از سال ۲۰۱۷ تا سال ۲۰۲۳ .
  • در گزینه‌ی سوم می‌توان دسته‌ها را انتخاب کرد، مثلاً زیبایی، سرگرمی و … .
  • در گزینه‌ی چهارم نیز امکان انتخاب نوع جستجو وجود دارد، مثلاً جستجوی تصویری.

من مراحل را طی نموده و عبارات بازاریابی دیجیتال، بازاریابی اینترنتی و دیجیتال مارکتینگ را برای مقایسه وارد کردم. منطقه‌ی جغرافیایی را روی ایران، بازه‌ی زمانی را  روی سال ۱۲ ماه گذشته تا کنون، دسته‌ها را روی «تمامی دسته‌ها» و حالت جستجو را روی وب‌سرچ قرار دادم. با این تنظیمات، با نتیجه‌ی زیر مواجه شدم:

گوگل ترند چیست؟

می‌بینید که دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی اینترنتی بسیار بهتر از بازاریابی دیجیتال هستند.

برای نوشتار حاضر، همین مراحل قبلی را برای «گوگل ترندز» و «گوگل ترندز» انجام دادم و دریافتم که «گوگل ترند» کلمه کلیدی بهتری به نسبت «گوگل ترندز» است:

گوگل ترند چیست؟

گوگل ترندز یکی از امکانات تحت وب شرکت گوگل و بر اساس جستجو در گوگل است که میزان محبوبیت جستجوی کلیدواژه در موتور جستجوی گوگل را به نمایش می‌گذارد. گوگل ترندز این قابلیت را به کاربران می‌دهد تا نتایج را بر اساس یک موقعیت جغرافیایی یا یک زبان خاص فیلترگذاری کنند.

سخن آخر

استفاده از گوگل ترندز می‌تواند تأثیر بسیار خوبی در تولید محتوای بهتر داشته باشد. اگر تاکنون از این ابزار استفاده نکرده‌اید وقتِ آن است که شما نیز در زمره‌ی کسانی درآیید که استفاده‌ی بسیاری از این ابزار گوگل می‌کنند. به خاطر داشته باشید که استفاده از گوگل ترند صرفاً به مقایسه‌ی کلمات کلیدی محدود نمی‌شود، اما از آن‌جا که کار با آن خیلی سخت نیست من نیز به توضیح دیگر روش‌های استفاده از آن نمی‌پردازم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا