آموزش سئو

۱۲ نکته برای داشتن محتوای با کیفیت (بخش دوم)

محتوای شما بایستی از حداقل یک کلیدواژه کانونی برخوردار باشد، کلیدواژه کانونی‌ای که در واقع کلمه‌ی هدف است، یعنی کلمه‌ای است که اکثر کاربران با جستجو کردن آن به دنبال مقاله‌ای هم‌چون مقاله‌ی شما هستند.

در بخش اول به ۵ نکته از ۱۲ نکته برای داشتن محتوای با کیفیت پرداختم. ۵ نکته‌ی بخش اول عموماً مربوط به رضایت کاربران بودند، اما ۷ نکته‌ای که در این نوشتار به آن‌ها خواهم پرداخت برای جلب رضایت گوگل هستند، هر چند که دست‌آخر موجب جلب رضایت کاربر نیز می‌شوند.

نکاتی برای داشتن محتوای با کیفیت

۶- محتوای دست‌اول منتشر کنید:

حتماً به خاطر داشته باشید که کپی کردن محتوای وب‌سایت‌های دیگر از جمله مواردی است که هیچ باب میل گوگل نیست و در صورت تشخیص توسط گوگل می‌تواند منجر به پنالتی شدن شود. البته حتی اگر از سوی گوگل نیز مشکلی از بابت این قضیه وجود نمی‌داشت باز هم نباید به دنبال محتوای کپی رفت، چرا که وب‌سایت‌تان بایستی از محتوایی برخوردار باشد که کاربران رفته‌رفته دریابند که در هیچ کجا نمی‌توانند محتواهای وب‌سایت شما را پیدا کنند. آن‌ها بایستی به‌تدریج متوجه شوند که محتواهای وب‌سایت شما یک سر و گردن بالاتر از محتواهای وب‌سایت‌های دیگر اند و از این رو وب‌سایت‌تان را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنند و مطالب‌تان را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند.

۷- کلیدواژه کانونی را درست انتخاب کنید:

محتوای با کیفیت

محتوای شما بایستی از حداقل یک کلیدواژه کانونی برخوردار باشد، کلیدواژه کانونی‌ای که در واقع کلمه‌ی هدف است، یعنی کلمه‌ای است که اکثر کاربران با جستجو کردن آن به دنبال مقاله‌ای هم‌چون مقاله‌ی شما هستند. اما این‌که کلیدواژه‌ی کانونی یا همان کلمه‌ی کلیدی را کدام کلمه انتخاب کنید موردی است که خارج است از دانش و تخصص. برای این کار بایستی بدانید که اکثر کاربران در زمینه‌ی مورد نظر کدام عبارت را بیش‌تر جستجو کرده و می‌کنند.

روش‌هایی برای این کار، یعنی برای یافتن کلیدواژه‌ی محبوب کاربران، وجود دارد. نخست استفاده از گوگل ادوردز است، که البته نیاز به هزینه دارد، دوم جستجو کردن در خود گوگل و بررسی کردن عبارات تایپ شده و همچنین تجزیه و تحلیل کلمه کلیدی سایر رقبا است و سوم استفاده از Google Trends است (در مورد نحوه‌ی استفاده از Google Trends به زودی در ماهان سرور مطلبی منتشر خواهد شد).

سوای انتخاب صحیح کلیدواژه کانونی، نکته‌ای دیگر که در ارتباط با کلیدواژه کانونی می‌بایست در نظر گرفته شود چگالی آن است. دیگر مثل قدیم نیست که نویسنده برای تأکید بر کلمه کلیدی آن را بارها و بارها بدون محدودیت در متن تکرار کند، بلکه در حال حاضر محدودیتی برای استفاده از کلیدواژه کانونی در متن وجود دارد.

در یک محتوای با کیفیت چگالی کلید واژه کانونی نباید کمتر از ۰٫۰۵ و بیش‌تر از ۲٫۵ درصد باشد. به عنوان مثال در یک متن ۱۰۰۰ کلمه‌ای بایستی کلمه کلیدی حداقل ۵ بار و حداکثر ۲۵ بار تکرار شود.

این نکته نیز کم‌اهمیت نیست که استفاده از کلیدواژه کانونی در متن بایستی به گونه‌ای باشد که توی ذوق کاربر نزند و در واقع کلمه کلیدی به قدری طبیعی مورد استفاده قرار گیرد که اصطلاحاً خیلی «تابلو» نباشد که انسجام متن را بر هم زند.

۸- به توضیحات متا توجه کنید:

درست است که تگ توضیحات متا دیگر مستقیماً در رنک گوگل تأثیرگذار نیست اما هنوز هم از مهم‌ترین تگ‌هاست و می‌تواند غیر مستقیم تأثیر بسیاری بر سایت داشته باشد. به هنگام نمایش صفحه‌ای از وب‌سایت شما در موتور جستجوی گوگل، تنها چیزهایی که از صفحه‌ی وب‌سایت شما قابل مشاهده اند عنوان و توضیحات متای صفحه‌ی شما هستند. این دو بایستی به گونه‌ای باشند که بتوانند میل کاربر را برای کلیک بر روی لینک صفحه‌ی شما برانگیزانند.

محتوای با کیفیت

در نظر داشته باشید که توضیحات متا بایستی طبیعی باشند و بتوانند خلاصه‌ای از متن را به کاربر نشان دهند. همچنین به هیچ عنوان از توضیحات متای بی‌ربط استفاده نکنید، چرا که کاربر با کلیک بر روی لینک صفحه و دریافتن بی‌ربط بودن متن به توضیحات متا صفحه را می‌بندد که این امر در افزایش بانس ریت یا همان نرخ پرش سایت‌تان مؤثر است (بانس ریت هر چه بیش‌تر باشد در افت رتبه‌ی سایت‌تان مؤثرتر است).

در آخر ذکر این نکته لازم است که بایستی حتماً حداقل یک بار کلیدواژه کانونی در توضیحات متا تکرار شود.

۹- از تگ‌های هدینگ استفاده کنید:

استفاده از تگ‌های هدیتگ نهمین موردی است که بایستی برای داشتن محتوای با کیفیت به آن توجه کنید. پیش‌تر در مورد استفاده‌ی صحیح از تگ‌های هدینگ مفصلاً توضیح داده‌ام. می‌توانید توضیحات مربوط به تگ‌های هدینگ را از طریق لینک زیر مطالعه کنید:

نحوه‌ی استفاده از تگ‌های هدینگ در وردپرس

به طور کلی، هر محتوای متنی شما بایستی حتماً از یک تگ هدینگ H1 که در واقع همان عنوان است برخوردار باشد. سایر تگ‌ها نیز به ترتیب اهمیت بایستی شامل H2، H3 و H4 شوند.

استفاده از تگ هدینگ برای گوگل مهم است، چرا که گفته می‌شود گوگل ابتدا تگ‌های هدینگ را مطالعه می‌کند و سپس به مطالعه‌ی متن می‌پردازد. هم‌چنین برای کاربران نیز مهم است چرا که خوانایی متن را افزایش می‌دهد و موجب می‌شود که متن در نگاه نخست برای کاربر زیبا و مرتب جلوه داده شود.

۱۰- از تگ alt استفاده کنید:

هر تصویری که در متن‌تان به کار می‌برید را با تگ‌ alt توأم کنید. برای این کار، عنوان مطلب‌تان که حاوی کلیدواژه کانونی است را در قسمتی که «متن جایگزین» نامیده شده قرار دهید. بهتر است همین کار را برای Title تصویر نیز انجام دهید. این کار موجب می‌شود که تصاویر شما در جستجوهای تصویری در بالای تصاویر دیگر قرار گیرند.

۱۱- محتوای‌تان کمتر از ۳۰۰ کلمه نباشد:

گفته می‌شود گوگل محتواهای کمتر از ۳۰۰ کلمه را به عنوان مقاله نمی‌شناسد و اهمیتی آن‌چنان به آن‌ها نمی‌دهد. بنابراین حتماً بایستی محتواهای‌تان بیش از ۳۰۰ کلمه باشند. البته پیشنهاد می‌شود که از محتواهای حدود ۷۰۰ کلمه استفاده کنید، این مقدار موجب می‌شود که هم کامل‌تر بنویسید و هم آن که به گونه‌ای بنویسید که حوصله‌ی مخاطب برای مطالعه‌ی متن سر نرود. برخی استفاده از محتواهای طولانی را پیشنهاد می‌کنند، یعنی محتواهایی بالاتر از ۱۵۰۰ کلمه. این مورد ممکن است در راستای تأکید گوگل بر کامل بودن محتوا باشد اما واقعاً کمتر کسی از میان کاربرانِ بی‌حوصله‌ی امروزی می‌نشیند و با دقت یک محتوای بالای ۱۵۰۰ کلمه را می‌خواند.

۱۲- از لینک‌های داخلی استفاده کنید:

از جمله اهداف شما در تولید محتوا این است که کاربران را برای مدت زیادی در وب‌سایت‌تان نگه دارید. بهترین کاری که می‌توانید در این راستا انجام دهید استفاده از لینک‌های داخلی است. در هر محتوای متنی می‌توانید از چند لینک داخلی استفاده کنید تا کاربران با کلیک بر روی هر یک از آن‌ها به مقاله‌ای دیگر دسترسی پیدا کنند و اقدام به مطالعه‌ی آن نمایند.

اما بایستی در نظر داشته باشید که لینک باید به مقاله‌ای باشد که بالاتر و بهتر از مقاله‌ی مورد نظر است، و نه آن که هر جا کلمه‌ای مرتبط با مقاله‌ای دیگر پیدا شد از آن به‌عنوان انکر تکست استفاده شود.

سخن آخر

سعی شد در ۲ بخش به ۱۲ نکته برای داشتن محتوای با کیفیت پرداخته شود. البته که باز هم نکته یا نکاتی جهت داشتن محتوای با کیفیت وجود دارند و ادعای ما این نیست که این ۱۲ نکته تمامی نکات مربوط به تولید محتوا را دربرمی‌گیرند. اگر شما نیز برای داشتن محتوای با کیفیت نکته یا نکاتی را مد نظر دارید لطفاً آن را با ما و خوانندگان این متن در میان بگذارید. قسمت نظرات از آنِ شماست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا