آموزش سئو

۱۸ نکته برای مقیاس پذیری سایت به‌هنگام افزایش ترافیک

یک پست خاص برای یک وبلاگ و یک محصول پرطرفدار و یا تأیید یک سلبریتی برای یک محصول می‌توانند برای یک وب‌سایت فروشگاهی افزایش ترافیک را به همراه داشته باشند. با افزایش ترافیک وب‌سایت توجهات بایستی به مقیاس پذیری وب‌سایت معطوف شود تا وب‌سایت بتواند ترافیک بالای خود را نگاه دارد و به این ترتیب از تعداد کاربران کاسته نشود. تمرکز من در این نوشتار بر روی مقیاس پذیری سایت وردپرسی است. در ادامه به نکاتی که موجب مقیاس پذیری سایت وردپرسی می‌شوند اشاره می‌کنم، با این امید که مفید واقع شوند. با ماهان سرور ارائه دهنده‌ی خدمات هاستیگ و سرور همراه باشید.

نکاتی برای مقیاس پذیری سایت وردپرسی

۱- یک پلن هاستینگ با مقیاس عمودی فراهم کنید:

مقیاس عمودی، آن هنگام که در وب‌سرورها به کار می‌رود، عموماً راجع است به ارائه‌دهندگان خدمات هاستینگی که پلن‌های گوناگونی را به مشتریان جهت تأمین نیازهای مختلف‌شان ارائه می‌دهند. بنابراین اگر وب‌سایت‌تان کشش ترافیک بالا را ندارد وقت آن است که منابع موجود در پلن خود را بررسی کنید.

آیا پهنای باند، حافظه و حتی محدودیت تعداد بازدیدکنندگان پلن‌تان توانایی پذیرش ترافیک بالا را دارد؟ اگر این‌چنین است بایستی دیگر آپشن‌های پلن‌تان را مورد بررسی قرار دهید. اما اگر آن‌ها توانایی چنین چیزی را ندارند بایستی به فکر یک هاستینگ دیگر باشید. اگر چه که استفاده از یک هاست اشتراکی گزینه‌ای عالی برای آغاز کار است، اما به‌هنگام افزایش ترافیک بایستی از سرور مجازی و یا سرور اختصاصی بهره برد.

۲- یک پلن هاستینگ با مقیاس افقی فراهم کنید:

آن هنگام که ترافیک وب‌سایت‌تان به شدت بالا رفته و گمان می‌کنید که دیگر مقیاس عمودی توانایی پذیرش آن میزان ترافیک را ندارد بایستی درصدد استفاده از مقیاس افقی برآیید.

برخلاف مقیاس عمودی که وب‌سایت‌تان را صرفاً بر روی یک سرور نگه می‌دارد، در مقیاس افقی از چندین سرور استفاده می‌گردد. بر طبق توصیه‌ی WordPress بهتر است برای این کار از یک معماری سرویس-گرا (Service-0riented) استفاده شود. در این راستا، شما سرور فرانت اند، سرور دیتابیس، لایه پروکسی و لایه تصویر را از یکدیگر جدا می‌کنید. این امر مقیاس پذیری منابع را برای قسمت‌هایی از بک اند که واقعاً به آن نیاز دارند آسان می‌سازد.

۳- از درایو SSD استفاده کنید:

آیا می‌دانید که پلن هاستینگ شما از چه درایو حافظه‌ای استفاده می‌کند؟ اگر از HDD استفاده می‌کند این امر خود می‌تواند یکی از مشکلات عدم کشش سایت به هنگام ترافیک بالا باشد. بایستی از درایوهای SSD استفاده شود که هم سریع‌تر اند، هم قابل اطمینان‌تر و هم امن‌تر.

۴- ورژن پلتفرم‌های‌تان را بررسی کنید:

مهم است که وردپرس‌تان را به روز نگه دارید. این امر برای سرور و هر آن پلتفرمی که استفاده می‌کنید صادق است. بنابراین از وجود آخرین ورژن آپاچی، لینوکس، PHP، MYSQL و هر آن پلتفرم دیگری که از آن استفاده می‌کنید اطمینان حاصل کنید.

۵- از هاست وردپرس استفاده کنید:

نکته‌ای دیگر که می‌تواند کاربردی باشد استفاده از هاست وردپرس است. هاست وردپرس موجب ساده کردن مقیاس پذیری سایت وردپرسی  می‌شود، در حالی که نگاهی دقیق به امنیت و عملکرد سایت دارد. هر چند که این هاست به نسبت هاست‌های استاندارد از قیمت و هزینه‌ی بالاتری برخوردار است.

۶- به محدودیت‌های MYSQL دقت کنید:

اگر چه می‌توانید اطلاعات بسیاری را در MYSQL ذخیره کنید، اما بایستی در نظر داشته باشید که محدودیت‌های MYSQL می‌تواند تأثیری مستقیم بر روی سرعت وب‌سایت‌تان بگذارد. بهتر است auto-loading queries  را روی ۲۰۰ بگذارید. همچنین به آپشن‌های جدول نیز دقت کنید. هر یک از ستون جدول‌ها می‌توانند تا ۴ گیگابایت باشند.

۷- MYSQL/MariaDB را تنظیم کنید:

WordPress پیشنهاد می‌کند که تنظیمات MYSQL و MariaDB را برای بهتر کردن شرایط وب‌سایت به هنگام ترافیک بالا اصلاح کنید. در این زمینه بیش‌تر بر روی تنظیم MYSQL Indexing و query Catching تأکید می‌شود.

افزون بر این می‌توانید از افزونه‌ی HyperDB وردپرس برای بهبود عملکرد دیتابیس‌ها نیز استفاده نمایید.

۸- از برخی افزونه‌ها برای کاهش درخواست‌های HTTP استفاده کنید:

هر آن چیزی که برای کمتر کردن درخواست‌های HTTP وب‌سایت‌تان انجام دهید عالی است. این امر موجب می‌شود که تعداد فایل‌هایی که میان وب‌سایت و کاربران منتقل می‌شود کاهش یافته و نتیجتاً سرعت لودینگ سایت افزایش یابد.

18 نکته برای مقیاس پذیری سایت

برخی افزونه‌ها مانند Hummingbird  این کار را برای شما انجام می‌دهند.

۹- یک CDN به سرور خود اضافه کنید:

تکنولوژی CDN از جمله مواردی است که می‌تواند در بهبود سرعت سایت وردپرسی‌تان مفید باشد. در واقع CDN موجب کاهش فاصله‌ی میان سرور شما و مرورگرهای کاربران می‌شود و همین امر است که استفاده از آن را برای مقیاس پذیری وب‌سایت مفید می‌گرداند.

۱۰- امنیت هاستینگ‌تان را بهبود بخشید:

بهبود امنیت نیز از جمله مواردی است که بایستی در راستای مقیاس پذیری وب‌سایت‌تان انجام دهید، زیرا افزایش ترافیک وب‌سایت به معنای افزایش تهدیدات بالقوه‌ای ست که در کمین سایت قرار دارند.

برای بهبود امنیت هاستینگ می‌توانید به موارد زیر توجه کنید:

  • Server Catching
  • Server-Side CDN
  • Firewall

۱۱- از یک افزونه‌ی امنیت استفاده کنید:

از جمله مواردی دیگر که بایستی حتماً انجام دهید، استفاده از یک افزونه برای امنیت وردپرس است. افزونه‌ی defender می‌تواند با ایجاد تصدیق دو مرحله ای و سایر موارد در راستای افزایش امنیت وردپرس مفید باشد.

18 نکته برای مقیاس پذیری سایت

۱۲- از یک درگاه پرداخت قابل اعتماد استفاده کنید:

برای یک سایت تجاری ممکن است در یک روز به هر علتی ترافیک سایت به شدت بالا رود و بالا رفتن ترافیک سایت همان و سود بیشتر همان. اما چیزی که در این بین بایستی مورد توجه قرار گیرد، استفاده از یک درگاه پرداخت امن و مطمئن است تا اگر در یک روز ۱۰ هزار نفر مایل به خرید از وب‌سایت بودند هیچ مشکلی از این بابت وجود نداشته باشد، چرا که گاه دیده شده که وجود مشکل در درگاه پرداخت موجب شده که قشر عمده‌ای از مشتریان نتوانند خرید خود را کامل کنند.

۱۳- به نرم‌افزارهای وردپرس خود نیز نیم‌نگاهی داشته باشید:

برای مقیاس پذیری فارغ از مواردی که در بالا در باب وردپرس گفته شد، به موارد زیر نیز بایستی دقت کنید:

  • حذف کردن هر آن‌چه که در وردپرس قدیمی و غیر قابل استفاده است، از جمله افزونه‌های غیر کاربردی.
  • به روز نگه داشتن هر آن چه که در وردپرس در حال استفاده است.

۱۴- صرفاً مدیاهای ضروری را در هاست خود درج کنید:

محتواهایی که موجب می‌شوند که سرعت لود وب‌سایت‌تان کاهش یابد، از جمله ویدئوها، را نیازی نیست که در هاست خود بارگذاری کنید. برای این کار بهتر است از ابزارهایی هم‌چون یوتیوب و آپارات استفاده کنید و صرفاً لینک آن‌ها را در محتوای‌تان قرار دهید.

۱۵- از Lazy Loading استفاده کنید:

هنگامی که از شر ویدئوهای سنگین با استفاده از آپلود آن‌ها در وب‌سایت‌های اشتراک گذاری ویدئو مانند یوتیوب و آپارات رها شدید، بایستی فکری هم برای تصاویر بکنید. بهترین مورد برای تصاویر استفاده از Lazy Loading است. با استفاده از این نوع بارگذاری، صرفاً زمانی که مخاطب به یک بخش از محتوا برسد آن بخش برای او بارگذاری می‌شود. در واقع در Lazy Loading بخش‌هایی از صفحه صرفاً زمانی که به آن‌ها نیاز است بارگذاری می‌شوند و نه آن که از همان ابتدا به یک باره تمامی صفحه و محتویات‌اش بارگذاری شوند. این امر در افزایش سرعت وب‌سایت مؤثر می‌باشد.

۱۶- تصاویر را بهینه سازی کنید:

بهینه سازی تصاویر نیز از جمله مواردی است که در مقیاس پذیری سایت مؤثر می باشد. برای این کار بایستی در عین آن که تصاویرتان از کیفیت خوبی برخوردار اند، کاری کنید که حجم‌شان کم شود. استفاده از افزونه‌ی Smash Pro می‌تواند در این زمینه مفید باشد.

۱۷- از ابزارهای اسکن و گزارش اتوماتیک استفاده کنید:

به عنوان یک توسعه‌دهنده‌ی وردپرس نمی‌توانید در یک زمان در همه جا باشید. بنابراین بهتر است برای صرفه جویی در زمان هم که شده از ابزارهایی برای اسکن وردپرس و گزارش خطاها استفاده کنید. برخی از این ابزارها عبارت اند از:

  • Google Analytics: برای بررسی رفتار کاربران، منابع ترافیک سایت و ارزیابی گشت و گذار کاربران در سایت.
  • Security Scanning: برای اطمینان حاصل کردن از رفع آسیب های به وجود آمده.
  • Speed tisting tools: جهت تشخیص زمانی که سرعت وب‌سایت کاهش می‌یابد.

۱۸- از یک افزونه‌ی بک‌آپ استفاده کنید:

حتماً از یک افزونه برای بک‌آپ گیری وب‌سایت استفاده کنید. مهم نیست که اقدامات شما تا به چه اندازه در راستای حفظ امنیت وب‌سایت بوده‌اند، هر لحظه ممکن است به هر دلیلی اطلاعات‌تان را از دست بدهید و همین امر است که ضرورت استفاده از یک افزونه‌ی بک آپ گیری را نشان می‌دهد. افزونه‌ی Snapshot Pro می‌تواند در این راستا به کارتان بیاید.

سخن آخر

اگر سایت شما تازه‌کار است و آن‌چنان ترافیک آن بالا نیست، نباید این موارد را نادیده بگیرید چرا که هر یک از مطالب شما ممکن است در یک آن موجب افزایش ترافیک وب‌سایت‌تان شوند. اما اگر در حال حاضر وب‌سایت‌تان در زمره‌ی وب‌سایت‌های پربازدید قرار دارد و روزانه ترافیک زیادی را تجربه می‌کند، انجام این ۱۸ مورد برای مقیاس پذیری وب‌سایت ضروری است.

شما چه پیشنهادی در این زمینه دارید؟ لطفاً اگر دارید آن را از ما دریغ نکنید و در قسمت نظرات با ما و کاربران در میان بگذارید.

منبع مورد استفاده:

wpmudev

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا