میزبانی وب

۵ تفاوت هاست داخل و خارج

پس از آن که دامنه خریداری می‌شود نوبت به خرید هاست می‌رسد. برای خرید هاست گزینه‌های متعددی وجود دارند، از جمله هاست لینوکس و هاست ویندوز. اما با انتخاب هر یک از این گزینه‌ها نیز باز دو گزینه وجود دارند: یکی هاست داخل ایران و یکی هاست خارج از ایران. در این نوشتار می‌خواهیم مروری بر تفاوت هاست داخل و خارج داشته باشیم و دست‌آخر ببینیم که هاست داخل کشور بهتر است یا هاست خارج از کشور.

تفاوت هاست داخل و خارج

۱- از لحاظ سرعت یا پینگ تایم:

نخستین معیاری که می‌خواهیم با توجه به آن تفاوت هاسخ داخل و خارج را مورد بررسی قرار دهیم، پینگ تایم است. اگر با پینگ تایم آشنا نیستید، این نوشتار را مطالعه کنید:     پینگ تایم چیست و چطور از آن بهره ببریم؟

اما برای توضیحی کوتاه باید گفت که پینگ موردی است که به وسیله‌ی آن مقدار فاصله‌ی میان دو دستگاه در شبکه اندازه‌گیری می‌شود. همچنین پینگ مدت‌زمانی که دو دستگاه می‌توانند در یک شبکه با یک‌دیگر ارتباط برقرار نمایند را نشان می‌دهد. بدیهی است که هر اندازه پینگ تایم کم‌تر باشد سرعت دسترسی به وب‌سایت بیش‌تر خواهد بود.

حال با این توضیح کوتاه برسیم به تفاوت هاست داخل و خارج از لحاظ پینگ تایم. اگر از هاست داخل برای یک وب‌سایت استفاده شود، از آن‌جا که کاربران آن وب‌سایت نیز عموماً داخل ایران هستند، فاصله کمتر بوده و پینگ تایم عالی است. بنابراین سرعت اولیه‌ی سایت، یعنی سرعت اتصال اولیه به سایت، در هاست داخل به نسبت هاست خارج بیش‌تر است. اما از لحاظ سرعت ثانویه، یعنی بارگذاری یکی از صفحات سایت، میان هاست داخل و هاست خارج آن‌چنان تفاوت چشم‌گیری وجود ندارد.

۲- پهنای باند:

برای سنجش تفاوت هاست داخل و هاست خارج از لحاظ پهنای باند نیز بایستی ابتدا توضیحی مختصر در مورد پهنای باند داده شود. به طور ساده و مختصر پهنای باند به معنای میزان اطلاعاتی است که میان یک وب‌سایت و دستگاهِ کاربرِ وب‌سایت از سوی وب‌سایت منتقل می‌شود. از همین روست که وب‌سایت‌های بزرگ از پهنای باند بیش‌تری برخوردار اند.

اما از لحاظ تفاوت میان هاست داخل و خارج از لحاظ پهنای باند، از آن‌جا که در خارج از ایران ساختار شبکه‌ای منظم‌تر از ایران است و قیمت اینترنت نیز پایین‌تر است، با صرفِ هزینه‌ای ثابت می‌توان پهنای باند بیش‌تری از هاست خارج به نسبت هاست داخل خریداری کرد.

۳- دسترسی:

طبیعتاً که هر مدیر سایتی خواهان آن است که وب‌سایت‌اش همواره در دسترس باشد. برای رسیدن به این مهم استفاده از هاست خارج بهتر از هاست داخل است، چرا که ساختار شبکه‌ای در خارج از کشور بهتر و منظم‌تر از داخل کشور است و همچنین از آن‌جا که قسمت سخت‌افزارها در خارج از کشور بسیار پایین‌تر از داخل است معمولاً از تجهیزات پیشرفته‌تر و بهتری در آن‌جا استفاده می‌شود.

۴- اصول سئو:

از لحاظ اصول سئو نیز بهتر است از هاست خارجی استفاده کنید، زیرا اولاً، همان‌گونه که در بالا گفته شد، هاست خارج از لحاظ دسترسی همیشگی بهتر از هاست داخل است و ثانیاً سرورهای گوگل اکثراً در کشورهای اروپایی قرار دارند و بنابراین ارتباط‌شان با هاست خارج به دلیل فاصله‌ی کم‌ترشان با هاست خارج با سرعت بیش‌تری به نسبت هاست داخل صورت می‌پذیرد.

۵- امنیت:

معیار مهم دیگری که به هنگام بررسی تفاوت هاست داخل و خارج بایستی مورد توجه قرار گیرد امنیت نگهداری اطلاعات است. در این خصوص بهتر است وب‌سایت‌های دولتی از هاست داخل استفاده کنند چرا که امنیت هاست داخل به سبب وجود خطرات تحریم بهتر از هاست خارج است. اما سایر وب‌سایت‌ها می‌توانند با خاطری آسوده از هاست خارجی استفاده کنند و از شرکت هاستینگ خود بخواهند که از اطلاعات‌شان بک‌آپ‌گیری کند.

سخن آخر

با توجه به آن‌چه که گفته شد، برای انتخاب میان هاست داخل و هاست خارج این خود شما هستید که بایستی با در نظر گرفتن معیارهای‌تان تصمیم بگیرید. فقط این نکته را به خاطر داشته باشید که برای استفاده از هاست داخل حتماً و ضرورتاً نباید دامنه‌تان با پسوند ir باشد بلکه می‌توانید از سایر دامنه‌ها نیز برای هاست داخل استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا