آموزش سئو

۷ دلیل برای خروج کاربر از سایت

به جرأت می‌توان گفت که یکی از مهم‌ترین اهداف هر یک از وب‌سایت‌های موجود در اینترنت این است که مانع از خروج کاربر از سایت شوند و در واقع موجب شوند که کاربر زمان بیش‌تری را در سایت بگذارند. این که چه چیزی موجب خروج کاربر از سایت می‌شود موضوع این نوشتار است. در ادامه خواهیم گفت که کدام موارد می‌توانند در خروج کاربر از سایت نقش داشته باشند. با ما همراه باشید تا مروری داشته باشیم بر دلایل خروج کاربر از سایت.

دلایل خروج کاربر از سایت

۱- طراحی قدیمی و یا نه‌چندان زیبای سایت:

در حال حاضر اکثر کاربران به محض ورود به سایت، آگاهانه یا ناآگاهانه، به طراحی سایت توجه می‌کنند و آن‌گونه که آمار نشان می‌دهند حدود ۹۰ درصد آن‌ها نمی‌توانند آن‌چنان که باید و شاید به وب‌سایت‌هایی که از طراحی زیبا یا مدرنی برخوردار نیستند اعتماد کنند.

سعی کنید اولاً حتماً طراحی وب‌سایت‌تان زیبا و مدرن باشد و ثانیاً هر دو سه سال یک بار اقدام به تعویض و یا اصلاح ظاهر وب‌سایت‌تان کنید.

۲- عدم وجود لینک‌های داخلی:

از جمله عواملی که می‌تواند موجب خروج کاربر از سایت شود عدم استفاده از لینک‌های داخلی در مطالب است. در واقع حتی اگر طراحی وب‌سایت شما مناسب باشد و همچنین مطلبی که کاربر در حال مطالعه‌ی آن است نیز سطح بالایی داشته باشد و بتواند نیاز کاربر را برطرف سازد، اما در مطلب مورد نیز لینک یا لینک‌هایی برای پیشنهاد به کاربر وجود نداشته باشند احتمال خروج کاربر از سایت پس از مطالعه‌ی مطلب مورد نیازش زیاد است.

بنابراین سعی کنید اولاً از  لینک‌های داخلی به خوبی استفاده کنید و ثانیاً از افزونه‌های مخصوص جهت پیشنهاد مطالب دیگر به کاربر بهره ببرید.

۳- سرعت پایین سایت:

در سطح اینترنت رقیب زیاد است و به همین دلیل زمانی که کاربر وارد یک وب‌سایت می‌شود از پیش می‌داند که جز این سایت می‌تواند از وب‌سایت‌هایی دیگر نیز استفاده کند. بنابراین اگر با کلیک بر روی وب‌سایت مورد نظر دریابد که سرعت لود سایت پایین است خیلی سریع آن را بسته و وب‌سایتی دیگر را باز می‌کند.

می‌بایست همواره به خاطر داشته باشید که تکنولوژی بسیار پیشرفت کرده و به همین سبب کاربران دیگر تحمل لود سایت با سرعت پایین را ندارند. برای آن که وب‌سایت‌تان سرعت بالایی داشته باشد سعی کنید اولاً از قالب‌های گرافیکی سنگین استفاده نکنید، ثانیاً تصایر و ویدئوهایی که بارگذاری می‌کنید بایستی از کم‌ترین حجم ممکن برخوردار باشند تا موجب کاهش سرعت بارگذاری صفحه نشوند و ثالثاً سروری که از آن استفاده می‌کنید مناسب باشد.

۴- عدم ریسپانسیو بودن سایت:

از جمله موارد مهمی که بایستی به آن دقت کنید اطمینان از ریسپانسیو بودن سایت است. امروزه کاربران با دستگاه‌های مخلفی وب‌گردی می‌کنند و به همین سبب بایستی وب‌سایت‌تان قابلیت سازگاری با هر گونه صفحه نمایش، از صفحه نمایش لپ‌تاپ گرفته تا صفحه نمایش تبلت و گوشی، را داشته باشد. در غیر این صورت، کاربر خیلی سریع وب‌سایت را ترک کرده و حتی ممکن است هیچ‌گاه به آن وارد نشود.

۵- وجود تبلیغات پرشمار:

البته که اکثریت وب‌سایت‌ها از طریق تبلیغات درآمد کسب می‌کنند اما بایستی به خاطر داشته باشید که استفاده‌ی نابه‌جا از تبلیغات نه تنها نمی‌تواند موجب شود که کاربر روی آن‌ها کلیک کند بلکه حتی خروج کاربر از سایت را به همراه خواهد داشت.

خروج کاربر از سایت

گمان می‌کنم خود شما نیز با من هم‌عقیده باشید که با ورود کاربر به یک صفحه و مواجه شدن او با تعداد زیادی تبلیغ احتمال ترک سایت توسط او زیاد می‌شود. بنابراین سعی کنید اولاً خیلی زیاد و در اندازه‌های ریز و درشت از تبلیغات استفاده نکنید، خصوصاً در وسط مطلب، و ثانیاً از تبلیغاتی استفاده کنید که مستفیم یا غیر مستقیم با موضوع  یا موضوعات وب‌سایت‌تان مرتبط باشند.

۶- پخش اتوماتیک موسیقی و یا ویدئو:

برخی وب‌سایت‌ها به محض ورود یک موسیقی یا ویدئو برای کاربر پخش می‌کنند که این خود یکی از عوامل خروج کاربر از سایت است، زیرا اولاً ممکن است صدای دستگاه کاربر زیاد باشد و به محض ورود موسیقی یا ویدئو با صدای زیاد پخش شود، بدیهی است که کاربر در این وضعیت خیلی سریع سایت را ترک می‌کند و ثانیاً کم نیستند کاربرانی که مصرف حجم اینترنت برای‌شان مهم است و برای عدم مصرف حجم اینترنت هم که شده سایت را ترک خواهند کرد.

سعی کنید حتماً از پخش موسیقی به صورت اتوماتیک در وب‌سایت‌تان جلوگیری کنید و هم‌چنین از تبلیغات ویدئویی که به صورت خودکار پخش می‌شوند استفاده نکنید.

۷- محتوای نا مناسب:

نخستین دلیلی که یک کاربر وارد سایت می‌شود استفاده از محتواهای آن سایت است. حال فرض کنید کاربری با کلمه کلیدی x وارد سایت شده باشد و در نگاه نخست دریابد که محتوای مورد نظر آن‌چنان ارتباطی با کلمه کلیدی x ندارد، یا آن‌چنان که باید اطلاعات خوبی در مورد کلمه کلیدی x نمی‌دهد، پر واضح است که کاربر وقت خود را نمی‌کشد و در سایت باقی نمی‌ماند.

بنابراین همواره در ذهن داشته باشید که محتوای خوب عاملی مهم در نگه داشتن کاربر در سایت است. محتوا باید اولاً کامل باشد، ثانیاً توانِ پاسخ‌گویی به نیاز کاربر را داشته باشد، ثالثاً جذاب باشد و نه کسل کننده، رابعاً ادبیاتی درخور موضوع سایت داشته باشد و خامساً عاری باشد از اغلاط تایپی و املایی.

سخن آخر

این نکته را همواره در ذهن داشته باشید که با خروج سریع کاربر از سایت، بانس ریت یا همان نرخ پرش وب‌سایت‌تان افزایش پیدا می‌کند و به همین دلیل رتبه‌تان در گوگل کاهش می‌یابد. روش‌های بالا را به کار گیرید و اگر خود نیز روشی جهت جلوگیری از خروج کاربر از سایت دارید در قسمت کامنت‌ها ما و کاربران را نیز با آن آشنا سازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا