دیجیتال مارکتینگ

۸ نکته‌ی مفید در ویدئو مارکتینگ یا بازاریابی ویدئویی

در این نوشتار به ۸ نکته که می‌توانند در افزایش بازدهی بازاریابی ویدئویی یا همان ویدئو مارکتینگ به کارتان بیایند خواهم پرداخت. اما اگر با ویدئو مارکتینگ یا همان بازاریابی ویدئویی آشنا نیستید، می‌توانید این مقاله را مطالعه کنید:

بازاریابی ویدئویی چیست و چرا باید از آن استفاده کرد؟

به صورت کلی استفاده از ویدئو در بازاریابی دیجیتال را ویدئو مارکتینگ می‌گویند. ویدئوها در ویدئو مارکتینگ عمدتاً به تبلیغ محصولات و خدمات اختصاص داده می‌شوند و در وب‌سایت برند، وب‌سایت‌های اشتراک گذاری ویدئو، شبکه های اجتماعی و … به اشتراک گذاشته می‌شوند.

ویدئو مارکتینگ را پربازده‌ترین نوع بازاریابی دیجیتال می‌دانند. بسیاری برآن اند که یک دقیقه ویدئو در ویدئو مارکتینگ برتر از چندین محتوای متنی  است. اما این قاعده برای هر نوع ویدئویی صادق نیست. این‌گونه نیست که هر نوع ویدئو به هر طریقی که در سایت درج شود بتواند با چندین محتوای متنی برابری کند. در ساخت ویدئو در ویدئو مارکتینگ بایستی یک سری موارد را رعایت کرد و از یک سری اصول استفاده نمود تا ویدئو بتواند اثری که از آن انتظار می‌رود را بر روی مخاطب بگذارد. من در این نوشتار به معرفی برخی نکات در ویدئو مارکتینگ می‌پردازم تا با استفاده از آن‌ها بتوانید به‌خوبی از ویدئو مارکتینگ استفاده کنید.

نکاتی مفید برای ویدئو مارکتینگ

۱- بگذارید مخاطبان بیش‌تر ببینند تا آن که بخوانند:

اگر از ویدئو به جای متن استفاده کرده‌اید، فرض‌اش آن است که ویدئو بیش از متن طرفدار دارد. بنابراین تا جای امکان در ویدئوهای تولیدی‌تان از متن استفاده نکنید. سعی کنید آن چیزی  را که می‌خواهید به مخاطب بگویید با گفتار بگویید و نه با نوشتار.

حتی اگر در ویدئو از متن استفاده کردید، اولاً متن‌تان کاملاً کوتاه باشد، ثانیاً با استفاده از عناصر گرافیکی به‌شدت زیبا و خاص‌اش کنید و ثالثاً از فونت‌های خوانا و رنگ‌هایی استفاده کنید که فرآیند مطالعه را بسیار آسان می‌سازند.

۲- عنوان ویدئو حاوی کلمه کلیدی باشد:

حتماً بایستی ویدئویی که در وب‌سایت‌تان درج می‌کنید دارای عنوان باشد و این عنوان حتماً بایستی کلمه کلیدی یا همان کلیدواژه کانونی را در خود داشته باشد. این امر برای سئو بسیار مهم است و می‌تواند کاربران بسیاری را به سوی ویدئوی شما سوق دهد.

۳- یک متن خلاصه از ویدئوی‌تان در صفحه ویدئو قرار دهید:

در صفحه‌ای که ویدئو را قرار می‌دهید به جز عنوان از یک متن خلاصه، در حد دو پاراگراف، استفاده کنید. این متن می‌تواند قسمتی از ویدئو و یا توضیحی در مورد ویدئو باشد. شاید مخاطبان این متن را نخوانند اما برای سئو مفید است. حتماً در متن‌تان به اندازه‌ی کافی از کلمه کلیدی استفاده کنید. همچنین این نکته را به خاطر داشته باشید که کلمه‌ی «ویدئو» توسط کاربرانی که به دنبال ویدئو در زمینه‌ی کلمه کلیدی خود هستند به‌شدت مورد استفاده قرار می‌گیرد، بنابراین حتماً از این کلمه، یعنی کلمه‌ی ویدئو، در متاتگ‌ها استفاده کنید.

۴- سعی کنید از ویدئوهای کوتاه استفاده کنید:

البته که استانداری جهانی برای طول یک ویدئو وجود ندارد اما از آن‌جا که یکی از اهداف تولید ویدئو جلب رضایت کاربران بی‌حوصله‌ای ست که دل به خواندن متن نمی‌دهند بهتر است ویدئوها نیز تا حد امکان کوتاه باشند تا بی‌حوصله‌ترین کاربران نیز آن‌ها را تا انتها مشاهده کنند.

اگر خلاصه سخن بگویید و از واژه‌ها و افعال صحیح استفاده کنید می‌توانید حتی در ۱ دقیقه هم منظورتان را به مخاطب انتقال دهید.

ویدئو مارکتینگ

۵- روی تبلیغ محصول فوکوس نکنید:

درست است که ویدئو به نسبت متن و عکس و صوت طرفداران بیش‌تری دارد، اما این به معنای آن نیست که به راحتی می‌توان روی تبلیغ محصول زوم کرد و انتظار داشت مخاطب با شوق و ذوق پای ویدئو بنشیند. برای آن که بتوانید از ویدئو به خوبی استفاده کنید و کاری کنید که مخاطب در همان ۱۰ ثانیه‌ی اول از دیدن ویدئو منصرف نشود بایستی از هر عنصری برای جذاب کردن ویدئو استفاده کنید. به عنوان مثال، سعی کنید داستان‌سرایی کنید. مخاطبان ویدئو به داستان و روایت بسیار علاقه دارند. در این بین، یعنی در بین داستان‌سرایی، می‌توانید به تبلیغ محصولات و یا خدمات‌تان نیز بپردازید.

یا مثلاً سعی کنید از انیمیشن استفاده کنید. می‌توانید ویدئوهای‌تان را به سریالی از ماجراهای آقا یا خانم X تبدیل کنید و در مابین ماجراهای آقا یا خانم X به تبلیغ محصولات و یا خدمات‌تان بپردازید.

۶- از ویدئوهای آموزشی استفاده کنید:

نکته‌ای دیگر که می‌تواند در ویدئو مارکتینگ مفید باشد استفاده از ویدئوهای آموزشی است. آمار نشان از آن دارند که ویدئوهایی که به «چگونگی انجام دادن کارها» اختصاص داده می‌شوند از محبوبیت زیادی میان کاربران اینترنت برخوردار اند. بنابراین سعی کنید بر روی این نوع ویدئوها نیز تمرکز داشته باشید و غیر مستقیم اقدام به تبلیغ محصولات و یا خدمات‌تان کنید.

به عنوان مثال، اگر قصد تبلیغ نرم‌کننده‌ی مو داشته باشید می‌توانید ویدئویی با عنوان «چگونه موهایی نرم داشته باشیم؟» تهیه کنید و پس از ذکر کردن راه‌کارها در پرده به تبلیغ نرم‌کننده‌ی مورد نظر خود بپردازید.

۷- به احساسات مخاطبان توجه کنید:

فارغ از داستان‌سرایی و استفاده از ویدئوهای آموزشی، روش دیگری که می‌تواند موجب افزایش مخاطبان ویدئو شود استفاده از احساسات آن‌ها است. سعی کنید از موضوعاتی که در شبکه‌های اجتماعی مورد بحث اند و یا موضوعاتی که از هر طریقی می‌توانند موجب بحث و نظر در میان کاربران شوند استفاده کنید. با اشتراک گذاری این ویدئوها در شبکه‌های اجتماعی خواهید دید که به چه میزان این ویدئوها موجب بحث می‌گردند و تا به چه اندازه به اشتراک گذاشته می‌شوند.

۸- ویدئوها را در شبکه‌های اجتماعی وب‌سایت‌های بارگذاری ویدئو به اشتراک بگذارید:

صرفاً به وب‌سایت خود بسنده نکنید، بلکه ویدئوهای تولیدی‌تان را در شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های بارگذاری ویدئو نیز به اشتراک بگذارید. تلگرام، اینستاگرام، آپارات و یوتیوب گزینه‌های بسیار خوبی برای به اشتراک گذاری ویدئو در کشور خودمان هستند.

سخن آخر

ویدئو مارکتینگ ابزاری عالی برای افزایش شهرت برند و افزایش میزان فروش است، اما هر ویدئویی را نباید در ویدئو مارکتینگ مورد استفاده قرار داد. از اصول بالا استفاده کنید و ویدئویی بسازید که کاربرپسند باشد. اگر شما نیز نکاتی را جهت بهبود بازاریابی ویدئویی می‌شناسید، لطفاً در قسمت نظرات آن را با ما و کاربران در میان بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا