میزبانی وب

DNS چیست و چگونه کار می‌کند؟

DNS یا سیستم نام دامنه (Domain Name System) را می‌توان دفترچه تلفن اینترنت نامید. ما با دانستن نام دامنه یک وب سایت می‌توانیم به آن وب سایت دسترسی داشته باشیم. اما مرورگرهای وب به صورت مستقیم با نام دامنه‌ای که ما در آدرس بار وارد می‌کنیم ارتباط ندارند. مرورگرهای وب با پروتکل IP تعامل دارند و آدرس IP یک وب سایت را می‌شناسند. اما سوال اینجاست که چه مکانیزمی باعث می‌شود که با وجود تعامل مرورگرهای وب با پروتکل IP باز هم هنگامی که ما نام دامنه را در آدرس بار وارد می‌کنیم، به وب سایتی که می‌خواهیم هدایت می‌شویم.

اگر تا پایان این مقاله همراه مجله اینترنتی ماهان سرور باشید به صورت کامل با DNS یا سیستم نام دامنه آشنا خواهید شد.

پیش از شروع بحث اصلی مقاله پیشنهاد می‌کنیم که در صورتی که قصد خرید هاست و دامنه را دارید از خدمات ماهان سرور در این زمینه استفاده کنید.

مختصری درباره آدرس IP

هر دستگاهی که به اینترنت متصل است دارای یک شناسه ویژه یا همان آدرس IP مختص به خود است که این آدرس IP امکان ارتباط دیگر دستگاه‌ها را با آن فراهم می‌کند. آدرس‌های IP نیز خود به دو نوع IPv4 یا نسخه ۴ پروتکل اینترنت و IPv6 یا نسخه ۶ پروتکل اینترنت تقسیم می‌شوند. آدرسی شبیه ۱۹۲٫۱۶۸٫۱٫۱ که شامل رشته‌ای از اعداد می‌باشد یک IPv4 است. ساختار IPv6 کمی پیچیده‌تر است و علاوه بر اعداد، حروف را نیز شامل می‌شود. آدرسی شبیه ۲۴۰۰:cb00:2048:1::c629:d7a2 یک نمونه از آدرس IPv6 است.

تصور کنید که اگر بخواهیم برای ورود به هر وب سایتی، آدرس IP آن را به خاطر داشته باشیم چه کار سختی پیش رو خواهیم داشت. اینجاست که سیستم نام دامنه یا همان DNS به کمک ما می‌آید.

DNS چگونه کار می‌کند؟

ساده‌ترین تعریف برای اینکه بگوییم DNS چگونه کار می‌کند این است که بگوییم کار اصلی DNS تبدیل یا ترجمه یک نام دامنه مانند www.example.com به یک آدرس IP مانند ۱۹۲٫۱۶۸٫۱٫۱ است. از آنجایی که برای انسان‌ها به خاطر سپردن رشته‌های اعداد آدرس IP مشکل است و راه حل ساده برای آنها به خاطر سپردن نام دامنه می‌باشد و از طرف دیگر درک اعداد برای کامپیوترها ساده تر می‌باشد، باید از سیستم واسطه‌ای که نام دامنه و آدرس IP را به یکدیگر تبدیل و ترجمه کند استفاده کرد. این سیستم همان DNS یا سیستم نام دامنه است.

برای اینکه عملکرد دقیق سیستم نام دامنه را از ابتدا تا انتها بشناسید پیشنهاد می‌کنیم با ماهان سرور در بروزرسانی بعدی این مطلب همراه شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا