میزبانی وب

آموزش ساخت ساب دامین در دایرکت ادمین بصوت گام به گام

در این مطلب از بلاگ ماهان سرور با آموزش ساخت ساب دامین در دایرکت ادمین همراه شما خواهیم بود. اگر هاست شما سی پنل است به آموزش ساخت ساب دامین در سی پنل مراجعه کنید.

آیا تا به حال به آدرس سایت‌هایی که وارد آن می‌شوید توجه کرده‌اید؟ احتمالا به تفاوت‌های بین آنها پی برده‌اید. بعضی از این آدرس‌ها از سه بخش اصلی تشکیل شده است. اما بعضی از آدرس‌ها بخش‌های دیگری هم دارند.

آدرس‌های زیر را ببینید:

https://www.mahanserver.net

blog.mahanserver.net

https://mahanserver.net/knowledgebase.php

آدرس اول دامنه اصلی سایت ماهان سرور است. آدرس دوم زیر دامنه یا همان ساب دامین آن است که برای بخش بلاگ ایجاد شده است. آدرس سوم هم به عنوان ساب فولدر شناخته می‌شود.

در این مطلب می‌خواهیم بررسی کنیم که چطور می‌توان این ساب دامین‌ها را ایجاد کرد. از این ساب دامین‌ها استفاده کرد و اگر نیازی به آنها نداریم چطور می‌شود آنها را حذف کرد.

ساب دامین چیست؟

ساب دامین یا زیر دامنه بخشی از نام دامنه اصلی شما است که قبل از نام دامنه نوشته می‌شود و با یک نقطه از آن جدا می‌شود. آدرس‌های زیر دامنه به سازماندهی بهتر سایت شما کمک می‌کنند. به طور مثال به آدرس زیر دقت کنید:

Example.com

فرض کنیم این آدرس اصلی دامنه سایت من است. من می‌خواهم برای سایت خودم یک وبلاگ ایجاد کنم. در ضمن نمی‌خواهم هزینه‌ای برای من داشته باشد و مجبور به خرید هاست دیگری باشم. ساب دامین به کمک من آمده است. آدرس زیر را نگاه کنید.

Blog.example.com

به این صورت روی همان دامنه اصلی برای من یک بلاگ ایجاد شد.

یا مثلا می‌خواهم یک نسخه آزمایشی از بخش جدیدی از سایت ایجاد کنم. می‌توانم برای تست از ساب دامین کمک بگیرم. مانند مثال زیر:

Test.example.com

یک مثال دیگر می‌زنم. می‌خواهم یک زیر دامنه برای گروه خاصی از کاربران وبسایت خود به نام Guest ایجاد کنم. پس ساب دامنه من به شکل زیر خواهد شد:

Guest.example.com

Subdomain می‌تواند در سازماندهی مطالب وبسایت شما بسیار کارآمد باشد. استفاده از دامنه‌های فرعی روی SEO اصلی سایت شما تاثیر می‌گذارد. در خصوص تاثیر نام دامنه بر سئو می توانید مقاله «تاثیر نام دامنه و پسوند دامنه بر سئو» را مطالعه کنید. با این حال، در استفاده از ساب دامین‌ها باید دقت کافی را به کار برد.

در مثال‌های بالا دیدید که به راحتی می‌توان برای بخش‌های مختلف زیر دامنه ایجاد کرد.

در ادامه می‌خواهیم ببینیم چطور این کار انجام می‌شود.

ساخت ساب دامین در دایرکت ادمین

برای ایجاد یک ساب دامین اول باید وارد پنل دایرکت ادمین شوید. در داشبورد این پنل روی «Subdomain Managment» مانند شکل زیر کلیک کنید.

آموزش ساخت ساب دامین در دایرکت ادمین

اگر برای اولین بار باشد که قصد ایجاد ساب دامین را داشته باشید، لیست شما خالی خواهد بود. اما اگر پیش از این زیر دامنه‌ای ایجاد کرده باشید در لیست مربوطه به شما نمایش داده می‌شود.

وقتی وارد پنجره ساب دامین شدید، برای ایجاد یک زیر دامنه جدید روی Add Subdomain مانند تصویر زیر کلیک کنید.

با کلیک روی Add Subdomain پنجره‌ای باز می‌شود که از شما می‌خواهد زیر دامنه مدنظر خود را وارد کنید. اگر دقت کنید، می‌بینید که نام دامنه اصلی شما به همراه پسوند آن در جلوی باکس آمده است.

آموزش ساخت ساب دامین در دایرکت ادمین

بعد از اینکه نام موردنظر خود را وارد کردید، روی Add Subdomain کلیک کنید و چند ثانیه صبر کنید. تنها پس از چند ثانیه ساب دامنه شما ساخته می‌شود و نام آن به لیست اضافه می‌شود.

آموزش ساخت ساب دامین در دایرکت ادمین

همانطور که مشاهده می‌کنید نام زیر دامنه مورد نظر به لیست اضافه شد. برای ایجاد ساب دامین‌های جدید می‌توانید همین مراحل را تکرار کنید.

نحوه استفاده از ساب دامین

زمانی که شما یک ساب دامین ایجاد می‌کنید، پوشه‌ای در public_html به نام زیر دامنه شما ایجاد می‌شود. از این طریق می‌توانید فایل‌های مختلفی را آپلود کنید که تمام آنها در ساب دامین شما به نمایش در می‌آید.

برای این کار بعد از ورود به داشبورد دایرکت ادمین از قسمت System Info & File روی File Manager کلیک کنید.

آموزش ساخت ساب دامین در دایرکت ادمین

با کلیک روی مدیریت فایل‌ها وارد پنجره‌ای می‌شوید که در آن ساختار بخش‌های مختلف به صورت درختی نمایش داده شده است. در این پنجره روی Domains کلیک کنید تا در پنجره باز شده تمام دامنه‌ها را مشاهده کنید.

آموزش ساخت ساب دامین در دایرکت ادمین

حالا شما می‌توانید از ساختار درختی سمت چپ روی دامنه خود کلیک کنید تا تمام پوشه‌های زیر مجموعه آن برای شما باز شود.

آموزش ساخت ساب دامین در دایرکت ادمین

اگر مسیر را درست طی کرده باشید، تصویری مانند زیر برای شما نمایش داده خواهد شد.

آموزش ساخت ساب دامین در دایرکت ادمین

حالا کافیست روی پوشه Public_html کلیک کنید. با کلیک روی این گزینه زیر دامنه‌های شما به نمایش در می‌آید.

آموزش ساخت ساب دامین در دایرکت ادمین

همانطور که در تصویر هم می‌بینید، پوشه guest که در مرحله قبل ایجاد کردیم در اینجا قابل دسترسی است.

حالا شما می‌توانید با آپلود کردن انواع محتواهای گوناگون بخش ساب دامین سایت خود را راه اندازی کنید.

پاک کردن ساب دامین در دایرکت ادمین

برای پاک کردن ساب دامین در دایرکت ادمین، ابتدا وارد داشبورد کنترل پنل شوید. مانند مرحله ایجاد ساب دامین که در ابتدای مقاله گفتیم روی Subdomain Managment کلیک کنید.

در پنجره باز شده تمام زیر دامنه‌هایی که ایجاد کردید به نمایش در آمده است. حالا کافی است با کلیک روی باکس کنار زیر دامنه مورد نظر آن را انتخاب کنید.

آموزش ساخت ساب دامین در دایرکت ادمین

گام بعدی تنها کلیک روی دکمه Delete است.

با کلیک روی Delete از شما سوال می‌کند آیا از حذف این ساب دامنه اطمینان دارید.

علاوه براین در پایین پنجره از شما پرسیده می‌شود که آیا مایل به حذف تمام دایرکتوری زیرمجموعه این ساب دامین هستید یا نه. اگر مایل به حذف بودید باید تیک کنار این گزینه را فعال کنید.

آموزش ساخت ساب دامین در دایرکت ادمین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا