میزبانی وب

جلوگیری از ایندکس دایرکتوری در سی پنل

جلوگیری از ایندکس دایرکتوری در سی پنل یکی از ویژگی های این پلتفرم است که در این مطلب از بلاگ ماهان سرور به ارائه آموزش هایی در مورد آن خواهیم پرداخت.

شما در بخش Advanced با ابزارهای متفاوتی در سی پنل روبرو خواهید شد. امکانات مختلفی گنجانده شده، مثلا می توانید از index شدن دایرکتوری در سی پنل جلوگیری کنید. شاید از خود بپرسید که چرا باید جلوی ایندکس شدن محتوا ها و مسیرهای سایت را گرفت؟ حقیقت امر این است که نمی توان در چند کلام دلایل مختلف را بیان کرد و حتما باید ادامه مطلب را بخوانید. در این صورت هم علل مختلف این کار را خواهید آموخت و بالاتر از آن روش را می آموزید.

ایندکس شدن در معنای لغوی برابر با در فهرست قرار گرفتن می باشد اما در مفهوم فراتر از این عبارات ساده است. در حقیقت اصطلاح ایندکس در مورد شناسایی تمامی فایل ها، لینک ها و دایرکتوری های درون هاست به کار می رود.

جلوگیری از ایندکس دایرکتوری در سی پنل مضر است یا مفید؟

گوگل و سایر موتورهای جستجو تمام محتواها و ملحقات موجود در هاست را ایندکس می کنند و با فهرست بندی اطلاعات سایت شما به کاربران جهت جستجوی مطالب مورد نیازشان کمک می کنند. همینطور که تا الان مشخص شده ایندکس کردن خیلی هم خوب است و دلیلی برای جلوگیری از index شدن دایرکتوری در سی پنل نداریم. اما گاها باید دایرکتوری هایی را از چشم گوگل و سایر افراد پنهان نمایید تا مشکلاتی را در آینده برای شما به وجود نیاورد.

به طور مثال تمام دایرکتوری های اصلی مانند tmp، log، Mail و غیره نباید فهرست بندی و دیده شوند. همچنین دایرکتوری های شخصی را که برای ذخیره فایل و اطلاعات به وجود آورده اید را از معرض دید خارج نمایید.

دلایل نیاز به غیر فعال کردن ایندکس دایرکتوری

امنیت: هکرها میتوانند با ایندکس کردن هاست شما، دایرکتوری ها و مسیرهای نفوذ را پیدا کنند.

دسترسی غیر مجاز به فایل های سایت: با فعال کردن ایندکس تمام مسیرهای سایت، افراد ناشناس به آن متصل شده و قادر به ذخیره سازی فایل های سایت شما می باشند. این اقدام به عنوان فعالیت غیر مجاز در فضای اینترنت شناخته می شود.

نکته: هکرها قبل از انجام اقدامات خرابکارانه، سایت شما را ایندکس می کنند تا از وضعیت کامل فایل ها و دایرکتوری ها اطلاع پیدا کنند.

امیدواریم دلایل به اندازه کافی شما را برای جلوگیری از index شدن دایرکتوری در سی پنل قانع کرده باشد!

آموزش جلوگیری از index شدن دایرکتوری در سی پنل

بعد از وارد کردن URL سایت در مرورگر، سرور به دنبال صفحه اصلی وب سایت شما می گردد که به صفحه Index نیز مشهور است. معمولا صفحه اصلی پیشفرض یک وب سایت به صورت default.html، index.html یا index.php می باشد. هنگامی که فردی به سایت شما می رود، به صورت پیشفرض یکی از فایل های مذکور انتخاب می شود. اما اگر این فایل وجود نداشته باشد، سرور به صورت پیشفرض لیست کامل دایرکتوری های شما را نشان می دهد. در حقیقت شما با جلوگیری از index شدن در سی پنل برای چنین حالتی محدودیت اعمال می کنید و به سرور اعلام می کنید که چه باید انجام دهد.

نحوه تنظیم Indexes در سی پنل

می توانید نحوه دیده شدن یک دایرکتوری را در وب سایت خود تنظیم کنید. در ادامه سعی می کنیم تا به صورت گام به گام و کاملا تصویری فرایند تنظیم ایندکس را برایتان توضیح خواهیم داد.

مرحله اول

ابتدا به محیط کاربری سی پنل ورود کنید و در قسمت های پایینی صفحه به دنبال بخش ADVANCED بگردید. در این قسمت عبارت Indexes را یافته و روی آن کلیک نمایید:

جلوگیری از ایندکس دایرکتوری در سی پنل

مرحله دوم

به صفحه ای جدید در این مرحله منتقل می شوید که در آن تمام دایرکتوری های موجود در هاست نمایش داده شده است. شما می توانید روی دایرکتوری دلخواه خود بزنید یا اینکه وارد آن شده و به جلوگیری از index شدن دایرکتوری در سی پنل اقدام نمایید. برای باز شدن دایکتوری مورد نظر روی نماد پوشه کلیک کنید.

جلوگیری از ایندکس دایرکتوری در سی پنل

مرحله سوم

پس از انتخاب دایرکتوری گزینه هایی برای تنظیمات ایندکس دایرکتوری به شما داده می شود که به شرح زیر می باشد:

Default System Indexing: تنظیمات پیش فرض سیستم را برای شما فعال می کند. در این حالت اگر در دایرکتوری مورد نظر فایل index وجود نداشته باشد، لیست فایل های شما نمایش داده می شود.
No Indexing: در این حالت به هیچ عنوان فایل های دایرکتوری نشان داده نمی شود و کاربر را با پیغامی مبنی بر عدم اجازه برای دسترسی به فایل ها مواجه می کند.
(Standard Indexing (filename only: در این حالت تنها لیست فایل های نمایش داده می شود که در آن پوشه موجود هستند.
(Fancy Indexing (filename and description: لیست فایل ها و پوشه های دایرکتوری به همراه توضیحات مختصری در مورد فایل مانند حجم یا تاریخ آخرین تغییرات نمایش داده می شود.

جلوگیری از ایندکس دایرکتوری در سی پنل

مرحله چهارم

در پایان بعد از انتخاب حالت مورد نظر روی دکمه Save بزنید تا تغییرات دلخواه شما اعمال شود. در صورت صحیح بودن فرایند، پیامی مبنی بر موفقیت آمیز بودن عملیات دریافت می کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا