آموزش سئو

مقایسه افزونه Yoast SEO با RankMath

0
(0)

مقایسه افزونه Yoast SEO با RankMath بهتر است ابتدا بدانید که سایت‌های وردپرسی با استفاده از قالب‌های مناسب و بهینه که با تأکید بر سئو کدنویسی شده‌اند، می‌توانند محیطی ایده‌آل برای راه‌اندازی یک کسب و کار یا شرکت تجاری فراهم کنند. در واقع قالب‌ها باید بهینه و با کیفیت باشند تا بتوانند عملکرد بهتری را به ارمغان بیاورند. جهت پیکربندی، تنظیمات سایت و دیگر امور مربوط به وبسایت به ابزارها و افزونه‌های مناسبی نیاز است تا بتوانیم تسلط بیشتر و امکانات متنوعی را در اختیار داشته باشیم.

در این مقاله، به بررسی برترین و قوی‌ترین افزونه‌های سئو برای وردپرس می‌پردازیم که نقش مهمی در بهبود سئو سایت‌ها دارند و از محبوبیت زیادی برخوردارند. با مجله ماهان سرور همراه باشید، افزونه‌های سئو رنک مث و یوآست را مورد بررسی دقیق قرار داده و با مقایسه رنک مث و یواست سئو ویژگی‌های این دو غول صنعت سئو در دنیای وردپرس را بهتر بشناسیم.

آشنایی با افزونه Yoast SEO

افزونه Yoast SEO یکی از افزونه‌های پرطرفدار و کارآمد برای وردپرس است که از سال 2008 به میلیون‌ها وب‌سایت در سراسر جهان کمک کرده تا رتبه خود را در موتورهای جستجو بهبود دهند. این افزونه به شما کمک می‌کند تا وب‌سایت خود را برای موتورهای جستجو بهینه کرده و چگونگی نمایش در نتایج جستجو را کنترل کنید. نسخه پریمیوم این افزونه امکانات بیشتری مانند ادغام با رسانه‌های اجتماعی و پشتیبانی از چندین زبان را فراهم می‌کند.

یکی از مزایای اصلی استفاده از افزونه Yoast SEO بهبود رتبه وب‌سایت در صفحات نتایج موتورهای جستجو است. با بهینه‌سازی وب‌سایت برای کلمات کلیدی مشخص، می‌توانید فرصت خود را برای ظاهر شدن در نتایج برتر کلمات افزایش دهید. این امر منجر به ترافیک بیشتر و مشتریان بیشتر برای کسب و کار شما می‌شود. همچنین، تجزیه و تحلیل محتوای خود برای عوامل مختلف می‌تواند به شما کمک کند تا مطمئن شوید که محتوای شما هم برای موتورهای جستجو و هم برای بازدیدکنندگان بهینه شده است و می‌تواند منجر به ترافیک با کیفیت و نرخ پرش پایین‌تر شود.

برخی از ویژگی‌های این افزونه عبارتند از:

  • به‌روزرسانی‌های خودکار سئو
  • ایجاد نقشه‌های سایت XML پیشرفته
  • پشتیبانی از اسکیما
  • بالا بردن سرعت عملکرد
  • پیشنهادهای پیوند داخلی
  • تجزیه و تحلیل خوانایی صفحه
  • ویژگی‌های درک‌پذیر برای گوگل
  • و بسیاری دیگر.

yoast seo plugin

آشنایی با افزونه Rank Math

افزونه Rank Math یکی از افزونه‌های برتر سئو برای وردپرس است که بدون نیاز به دانش کدنویسی، به شما کمک می‌کند تا صفحات وب‌سایت خود را به بهترین شکل برای کاربران و موتورهای جستجو بهینه کنید. این افزونه در سال 2018 در هند معرفی شد و با ارائه طیف گسترده‌ای از ابزارهای بهینه‌سازی موتورهای جستجو، توانست به سرعت محبوبیت زیادی کسب کند. Rank Math همراه با ویژگی‌ها و ابزارهای متنوعی ارائه می‌شود و به شما کمک می‌کند تا ترافیک وب‌سایت خود را افزایش دهید و برای رقابت در صفحات جستجوی گوگل آماده شوید.

برخی از ویژگی‌های رنک مث عبارتند از:

  • ادغام با گوگل آنالیتیکس
  • پیگیری کلمات کلیدی
  • رابط کاربری ساده
  • ابزارهای هوشمند داخلی برای تجزیه و تحلیل سئو
  • مشاهده رتبه سایت
  • نمایش تاریخچه رتبه گوگل
  • رتبه‌بندی کلمات کلیدی در پست‌ها
  • پشتیبانی از انواع اسکیما
  • سئوی ویژه ووکامرس
  • ویژگی‌های پیشرفته ویرایش انبوه
  • پشتیبانی از انواع تغییر مسیرها
  • نمره تحلیل سئو
  • پشتیبانی از انواع پست سفارشی
  • پیشنهاد پیوند داخلی
  • سئوی تصاویر و سئوی محلی اشاره کرد.

rank math plugin

مقایسه ویژگی‌های افزونه Yoast SEO و  Rank Math

رنک مث و یواست سئو کدامیک بهتر است؟ پیش از اینکه به پاسخ این پرسش بپردازیم، در ادامه به مقایسه و ویژگی‌های این دو افزونه می‌پردازیم تا بتوانید انتخاب مناسب را انجام دهید.

1.نصب و پیکربندی افزونه Yoast SEO و Rank Math

افزونه Yoast SEO مانند سایر افزونه‌ها، به راحتی نصب می‌شود و برای شروع کار نیاز به پیکربندی خاصی ندارد، اما افزونه Rank Math پس از فعال‌سازی نیاز به پیکربندی پیشرفته‌تری دارد.

2.تنظیمات افزونه Yoast SEO و Rank Math

بعد از نصب هر دو افزونه، تنظیمات آن‌ها قابل مشاهده است. افزونه Rank Math در پیشخوان دارای تنظیمات بیشتر و پیچیده‌تری نسبت به Yoast SEO است. برای کاربران مبتدی، کار با تنظیمات Yoast SEO ممکن است راحت‌تر باشد. همچنین، ابزارهای گزارش دهی و آنالیز سایت  Rank Mathبه کاربران حرفه‌ای کمک می‌کند صفحات خود را بهینه کنند، در حالی که افزونه Yoast در این زمینه قابلیت‌های محدودتری دارد.

3.تنظیم نقشه سایت در افزونه Yoast SEO و افزونه Rank Math

هر دو افزونه قابلیت ایجاد نقشه سایت را دارند، اما در افزونه Rank Math علاوه بر ایجاد نقشه، امکان مشخص کردن نوع Post Type هایی که باید ایندکس شوند و کدام‌ها ایندکس نشوند نیز وجود دارد. به عنوان مثال، در یک سایت فروشگاهی امکان انتخاب عدم ایندکس شدن بخش پورتفولیو سایت وجود دارد.

setting up the site map

4.تنظیمات شبکه اجتماعی در Rank Math و Yoast SEO

در بخش تنظیمات شبکه‌های اجتماعی، افزونه Rank Math امکان تعریف تصویر و متا دیتا را دارد، در حالی که این امکان در تنظیمات شبکه‌های اجتماعی در Yoast SEO  وجود ندارد.

5.رابط کاربری Yoast SEO و Rank Math

رابط کاربری افزونه Rank Math دارای طراحی منحصر به فردی است. نسخه رایگان Rank Math گزارش‌های سرچ کنسول، موقعیت کلمه کلیدی و نتایج جستجو را ارائه می‌دهد. همچنین از نسخه پرمیوم آن می‌توان برای بررسی عملکرد و رتبه‌بندی کلمات کلیدی استفاده کرد. Rank Math امکان نمایش پیش‌نمایش سریع از هر اتفاقی که در موتورهای جستجو برای سایت رخ می‌دهد را فراهم می‌کند. این افزونه همچنین در تحلیل سایت و تجزیه و تحلیل خوانایی، قابلیت‌ها و پیشنهادات بهتری ارائه می‌دهد، اما از نظر ظاهری رابط کاربری افزونه  Rank Math ساده اما قدرتمندتر است.

6.ریدایرکت صفحات ۴۰۴ و حذف شده

هر دو افزونه امکان ریدایرکت کردن صفحات ۴۰۴ را دارند. در نسخه رایگان Rank Math به ریدایرکت‌ها دسترسی داریم، اما در Yoast SEO تنها در نسخه پرمیوم این امکان وجود دارد. اگر یک لیست از صفحات ۴۰۴ را دارید، افزونه Rank Math  می‌تواند صفحاتی که کاربر روی آن‌ها کلیک می‌کند را نمایش دهد، اما این قابلیت در Yoast SEO وجود ندارد.

7.اسکیما و ریچ اسنیپت

داده‌های ساختاری یا اسکیما در درک بهتر گوگل از صفحه شما و بهبود رتبه تاثیرگذار است. افزونه Rank Math امکان تعریف اسکیما به صورت دستی و خودکار با قابلیت ویرایش آن‌ها را فراهم می‌کند. اما در یواست، این قابلیت بسیار محدود است و برای کار با اسکیما باید از یک پلاگین ثانویه استفاده کنید. به علاوه، افزونه Rank Math  امکان ویرایش ریچ اسنیپت‌ها را نیز فراهم می‌کند.

8.کلمه کلیدی کانونی

در نسخه رایگان و پرمیوم افزونه Rank Math امکان افزودن ۵ کلمه کلیدی وجود دارد، در حالی که این امکان تنها در نسخه پرمیوم افزونه Yoast SEO وجود دارد و در نسخه رایگان فقط می‌توان ۱ کلمه کلیدی را معرفی کرد.

focus keyword

9.سئو تصاویر

هر دو افزونه از بررسی تگ alt و عنوان برای سئو تصاویر استفاده می‌کنند که در بهبود سئو صفحه مؤثر است و تصاویر را به مبدأ اصلی خود مرتبط می‌کند. افزونه Rank Math  این قابلیت را دارد که این دو تگ را به صورت خودکار برای تصاویر ثبت کند، اما این امکان در افزونه Yoast SEO وجود ندارد و شما باید تگ‌ها را به صورت دستی اضافه کنید.

10.اتصال به Google Search Console

Google Search Console  یک ابزار بسیار مهم برای بررسی رتبه صفحات شماست و به ارائه اطلاعات جامع درباره سایت و عملکرد کلمات کلیدی کمک می‌کند. بعد از اتصال به  Search Console ،Rank Math  اطلاعات را دریافت کرده و در داشبورد وردپرس نمایش می‌دهد، اما افزونه Yoast این امکان را در داشبورد وردپرس ارائه نمی‌دهد. اگر می‌خواهید روزانه اطلاعات Search Console خود را بدون مراجعه مستقیم به آن بررسی کنید، انتخاب Rank Math مناسب است. همچنین افزونه Rank Math دارای ماژول داخلی آنالیز سئو پیشرفته است که به شما کمک می‌کند رتبه کلمات کلیدی و خطاهای Search Console را از طریق داشبورد مشاهده کنید. در این بخش، خطاهای ایندکس صفحات، کلمات کلیدی و وضعیت نقشه سایت قابل مشاهده است.

11.آنالیز کلمه کلیدی

بعد از انتخاب کلمه کلیدی در تنظیمات متاباکس Yoast SEO برای صفحه موردنظر، افزونه متن را بررسی می‌کند و با ارائه امتیازهای متفاوت به شما می‌گوید که آیا برای این کلمه کلیدی به درستی عمل کرده‌اید یا خیر. برای مثال، تکرار کلمه کلیدی، استفاده در عنوان‌ها و تیترها و توزیع کلمه کلیدی از جمله مواردی هستند که بررسی می‌شوند. سپس در بخش تجزیه و تحلیل خوانایی، طول پاراگراف‌ها و کیفیت متن شما را ارزیابی می‌کند. در واقع افزونه Yoast SEO دارای بخش تجزیه و تحلیل خوانایی جداگانه است.

keyword analysis

Rank Math  یک نمره از ۰ تا ۱۰۰ برای نوشته ایجاد می‌کند و مانند Yoast SEO با مشخص کردن میزان کیفیت محتوا با رنگ‌های مختلف، معیار کیفیت محتوای شما را نشان می‌دهد. امتیازات بالاتر از ۸۰ با رنگ سبز نمایش داده می‌شوند و این امکان به شما کمک می‌کند تا تحلیل جامع‌تری از محتوای خود داشته باشید. برای لیست کلمات کلیدی، می‌توانید بر روی هر کلمه کلیدی کلیک کرده و آنالیز آن را مشاهده کنید.

12.ادغام با ووکامرس

افزونه‌ای که بتواند با ووکامرس ارتباط برقرار کند و به بهینه‌سازی صفحات محصول کمک کند، برای وب‌سایت‌های فروشگاهی بسیار حائز اهمیت است. افزونه Rank Math  به بهبود سئو محصول کمک می‌کند تا بتوانید محتوای مناسبی ارائه داده و صفحات محصول خود را تقویت کنید. افزونه Yoast نیز حتی در نسخه رایگان امکان تنظیمات اولیه برای بهینه‌سازی صفحات محصول را دارد، اما برای امکانات بیشتر نصب افزونه سئو ووکامرس ضروری است. هر دو افزونه به خوبی در این بخش عمل می‌کنند و هیچ‌کدام بر دیگری برتری ندارند.

13.ایندکس سریع

یکی از امکانات سئو تکنیکال در Rank Math قابلیت ایندکس سریع صفحات با استفاده از Api گوگل است. این افزونه با ارسال پینگ سریع به موتورهای جستجو از آنها درخواست می‌کند که محتوا را سریعتر بررسی و ایندکس کنند. اما این ویژگی در افزونه Yoast SEO موجود نیست.

سخن پایانی

در نهایت باید بگوییم که هر دو افزونه سئو Rank Math و Yoast SEO از جمله بهترین‌ها و قدرتمندترین‌ها هستند. اما اگر شما یک کاربر حرفه‌ای و متخصص هستید، بدون شک افزونه Rank Math می‌تواند یک گزینه مناسب برای شما باشد. در واقع Rank Math  دارای ویژگی‌های پیشرفته‌ای است که ممکن است هیچ افزونه سئو دیگری نتواند آن ویژگی‌ها را فراهم کند و همه این ویژگی‌ها به صورت رایگان در دسترس قرار می‌گیرند.

علاوه بر این Rank Math بر پایه ماژول است، به این معنی که می‌توانید ویژگی‌های مورد نیاز خود را بدون افزایش زیاد حجم سایت انتخاب کنید. این افزونه سه برابر سبک‌تر از Yoast است و به یک راه‌حل بهینه برای کاربران با عملکرد بالا تبدیل می‌شود. اما Yoast SEO نیز می‌تواند یک انتخاب مناسب برای شما باشد، البته اگر از نسخه پولی آن استفاده کنید. در مجموع اگر تازه‌کار هستید و به اصول اولیه سئو مسلط نیستید، افزونه Yoast SEO ممکن است گزینه بهتری برای شما باشد. اما اگر شما یک کاربر حرفه‌ای و متخصص هستید، پیشنهاد ما به شما استفاده از افزونه Rank Math است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا