میزبانی وب

وب سایت شما به چه مقدار پهنای باند نیاز دارد؟

هنگامی که به دنبال یافتن یک ارائه دهنده خدمات هاست و میزبانی وب هستید، عامل پهنای باند یکی از مولفه‌هایی است که باید برای ارزیابی هزینه‌های وب سایت به آن توجه کنید. در این مقاله از مجله اینترنتی ماهان سرور قصد داریم شما را با فرمول پهنای باند آشنا کنیم.

با وجود اینکه بسیاری از ارائه دهندگان خدمات هاست و میزبانی وب در بسیاری از پلن‌های خود پهنای باند را به صورت نامحدود در نظر گرفته‌اند، اما برای پلن‌هایی که به این شکل نیست دانستن فرمول پهنای باند مورد نیاز سایت جهت برآورد هزینه‌های پیش رو بسیار کاربردی است.

پهنای باند دقیقاً چیست؟

پهنای باند (Bandwidth) اصطلاحی است که برای میزان ترافیک و داده‌ای که بین کاربران و سایت شما در حال تبادل است به کار می‌رود. اصطلاح پهنای باند اکثر اوقات برای توصیف انتقال داده‌ها استفاده می‌شود اما در واقعیت این دو با یکدیگر تفاوت دارند. در واقع منظور از پهنای باند حداکثر داده‌ای است که در یک زمان منتقل می‌شود و معمولا این مقدار بر واحد ثانیه اندازه گیری می‌شود. از سوی دیگر انتقال داده‌ها (Data transfer) میزان کلی داده‌هایی است که منتقل می‌شوند. به بیانی دیگر انتقال داده‌ها میزان کلی داده‌هایی است که بین کاربر و سایت شما جابه‌جا می‌شوند و پهنای باند، سرعت انتقال این داده‌ها است.

با یک مثال این تفاوت را آشکارتر بیان می‌کنیم: شما می‌توانید پهنای باند را عرض یک لوله آب در نظر بگیرید که این عرض لوله تعیین می‌کند چه مقدار آب (داده) می‌تواند جریان یابد. برای صاحبان وب‌سایت‌ها میزان پهنای باندی که یک شرکت هاست ارائه می‌دهد، معمولاً به عنوان شاخص خوبی از قابلیت‌های آن هاستینگ در نظر گرفته می‌شود.

 

فرمول محاسبه پهنای باند در هاست

بیایید به خرید هاست و موضوع پهنای باند سایت مانند خرید یک شلوار نگاه کنیم. شما برای خرید یک شلوار به سایز کمر خود نگاه می‌کنید و اندازه‌ای کمتر و یا بیشتر از آن مدنظر شما نیست؛ به همین سادگی. ما در اینجا به شما یک فرمول ارائه می‌دهیم که تا حدود زیادی شما را به میزان پهنای باند واقعی مورد نیازتان می‌رساند. پس همچنان با مجله اینترنتی ماهان سرور همراه باشید.

  1. میانگین سایز صفحه سایت خود را بر حسب کیلو بایت بدست آورید
  2. این میانگین را ضرب در متوسط تعداد بازدید‌کنندگان در ماه کنید
  3. نتیجه مرحله دوم را با میانگین تعداد بازدیدها به ازای هر بازدیدکننده ضرب کنید

برای بدست آوردن میانگین سایز صفحه سایت (Page Size) خود به این لینک مراجعه کنید.

این مبنای کلی برای پهنای باند مورد نیاز شماست. با این حال هنوز باید اندکی احتیاط کنید و ۵۰ درصد این مقدار را به آن اضافه کنید. این ۵۰ درصد اضافه برای شرایطی است که ترافیک سایت شما بیشتر از میزان قبل شود، در این شرایط باید همچنان وبسایت شما به درستی کار کند.

البته طبق تجربه ما بسیاری از وب سایت‌ها مصرف پهنای باند بسیار کمتری از میزان محاسبه شده طبق فرمول بالا دارند.

پهنای باند مورد نیاز سایت شما + فاکتور تعدیل (بدون در نظر گرفتن دانلودهای کاربران)

برای این حالت از فرمول زیر استفاده کنید:

پهنای باند مورد نیاز = میانگین بازدید صفحات × میانگین اندازه صفحه × میانگین بازدیدکنندگان روزانه × تعداد روزها در ماه (30) × فاکتور تعدیل

  • میانگین بازدیدکنندگان روزانه = تعداد بازدیدکنندگان ماهانه تقسیم بر ۳۰
  • میانگین اندازه صفحه: اندازه متوسط صفحه وب شما
  • میانگین بازدید صفحات: تعداد کل بازدید صفحات تقسیم بر تعداد بازدیدکنندگان
  • فاکتور تعدیل: ضریب ایمنی در محدوده ۱.۳ تا ۱.۸

پهنای باند مورد نیاز سایت شما + فاکتور تعدیل ( با درنظرگرفتن دانلود های کاربران)

برای این حالت از فرمول زیر استفاده می‌کنیم

پهنای باند مورد نیاز = {(میانگین بازدید صفحات × میانگین اندازه صفحه × میانگین بازدیدکنندگان روزانه) + (میانگین دانلود در روز × میانگین اندازه فایل)} × تعداد روزها در یک ماه × فاکتور تعدیل

  • میانگین بازدیدکنندگان روزانه: تعداد بازدیدکنندگان ماهانه تقسیم بر ۳۰
  • میانگین اندازه صفحه: اندازه متوسط صفحه وب شما
  • میانگین بازدید صفحات: تعداد کل بازدید صفحات تقسیم بر تعداد بازدیدکنندگان
  • میانگین اندازه فایل: حجم کل فایل‌ها تقسیم بر تعداد فایل‌ها
  • فاکتور تعدیل: ضریب ایمنی در محدوده ۱.۳ تا ۱.۸

نکته‌ای که باید در اینجا به آن اشاره شود این است که با وجود کاربردی بودن این فرمول، در واقعیت بدست آوردن این مقدار برای مدیران وب سایت‌های داینامیک کاری دشوار است. دلیل آن هم استفاده از محتواهای گوناگون با حجم‌های متفاوت در این وب سایت‌ها به صورت روزانه است. اما راه حل ساده‌تر مراجعه به کنترل پنل یا ارسال تیکت در این زمینه به بخش پشتیبانی هاست است.

در ماهان سرور چه پهنای باندی ارائه میشود؟

ماهان سرور پهنای باند بسیاری از سرویس‌های خود را به صورت نامحدود ارائه می‌دهد. کیفیت و قیمت رقابتی سرویس‌های ماهان سرور به شکلی است که در برخی از سرویس‌ها مانند هاست ایران ماهان سرور ، علاوه بر اینکه سرعت سایت شما بسیار بالا می‌رود، پهنای باند نامحدود نیز تقریبا برای مشتریان رایگان می‌شود.

از اینکه تا پایان همراه ما بودید بسیار سپاسگزاریم. شما می‌توانید در هر ساعت از شبانه روز برای تهیه هاست ، سرور مجازی و سرور اختصاصی با کارشناسان ماهان سرور در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا