میزبانی وب

کاهش مصرف منابع سرور با استفاده از راهکارهایی ساده و کارآمد

کاهش مصرف منابع سرور در حقیقت روشی برای بهینه سازی سایت شماست. در این مطلب از وبلاگ ماهان سرور 5 روش ساده برای انجام این کار به شما آموزش خواهیم داد.

عملکرد سرور تا حدود زیادی بر سایت شما اثر می گذارد و در بهبود وضعیت شما نزد موتورهای جستجو تعیین کننده است. کاهش منابع مصرفی سرور می تواند پردازش های مربوط به وب سایت شما را در مدت زمان کمتر و با سرعت بیشتری انجام دهد. در نتیجه با کاهش بار سرور به بهینه سازی امور بپردازید و در فکر گسترش فعالیت های مفید بیشتر در وب سایت خود باشید. اما هر کاری راهی دارد که افراد با مهارت از آن آگاهی دارند.

اگر خیلی سخت کار کنید، در نهایت خسته می شوید و بهره وری شما کاهش پیدا می کند. اگرچه رایانه ها قادر به انجام فعالیت در 7 روز هفته و به صورت 24 ساعته می باشند اما فشار آوردن بیش از حد به آن ها می تواند باعث کاهش سرعت گردد. بنابراین اگر سایت شما درخواست های زیادی به سرور ارسال می کند، مطمئنا عملکرد کل سیستم تحت تاثیر قرار گرفته و افت می کند. سعی نموده ایم تا در این مطلب چند راه آسان را برای نحوه کاهش منابع مصرفی سرور مطرح کنیم تا سبب بهبود وضعیت سایت شویم.

5 روش برای کاهش مصرف منابع سرور

خب به کاربردی ترین قسمت مطلب و ارائه راه های لازم برای کاهش بار سرور و بهبود عملکرد هاست رسیدیم. شما با رعایت نکات زیر قادر به انجام پردازش های مربوط به وب سایت در کمترین زمان ممکن و با سرعت بالا خواهید بود.

داده های خود را فشرده کنید.

همیشه از یک الگوریتم فشرده سازی مانند Gzip یا Brotli برای داده های خود استفاده کنید و اندازه صفحه وب خود را کاهش دهید. این دو الگوی پیشرفته به شما در تسریع هرچه بیشتر محتوای سایت کمک می کنند.

استفاده از شبکه توزیع محتوا CDN

اگر از شبکه توزیع محتوا CDN استفاده نمی کنید، برنامه ریزی های خود را برای بکارگیری آن انجام دهید. شبکه توزیع محتوا یک ابزار استراتژیک برای ارسال سریع محتوای وب سایت در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد. CDN می تواند منابع مصرفی سرور را کاهش دهید و با ذخیره سازی محتواهای ثابت به سایت شما سرعت بخشد.

کاهش مصرف منابع سرور

شبکه توزیع محتوا با نگه داشتن نسخه هایی از وب سایت شما در نقاط مختلف در سراسر جهان، سرعت بازدید را افزایش می دهد و تجربه کاربری را بهبود می بخشد. بنابراین زمان بارگذاری سایت تا حد زیادی کاهش پیدا می کند و موتورهای جستجو مانند گوگل نیز راحت تر شما را پیدا می کنند.

80 درصد محتوای یک سایت معمولی از محتواهای ثابت تشکیل شده، بنابراین شبک توزیع محتوا بسیار اثر گذار است.

بهینه سازی تصاویر در سایت

تصاویر معمولا بیشتر پهنای باند را مصرف می کنند، بنابراین بهینه سازی آن ها می تواند یک شروع خوب برای کاهش منابع مصرفی سرور به شمار رود. اگر می خواهید بهتر باشید، به جای تصاویر از کد CSS استفاده کنید.

کدهای CSS را فشرده کنید.

کاهش دادن حجم پرونده های CSS با استفاده از یک کمپرسور امری مهم تلقی می شود. شما می توانید از شر نشانگرهای مزاحم، فضاهای خالی و برچسب های بیخودی خلاص شوید. کدهای فشرده شده تا حد زیادی سرعت سایت را افزایش می دهد.

کاهش مصرف منابع سرور

تصاویر خود را در هاست دیگری میزبانی کنید.

در صورت امکان تصاویر خود را در مکان های دیگری میزبانی نمایید، سایت های مختلفی برای میزبانی تصاویر شما وجود دارند. اگر تصویری می خواهید که در سایت دیگری وجود دارد به جای آپلود آن به فضای میزبانی وب خود، تنها از پیوند تصویر برای لینک کردن به سایت استفاده کنید. همچنین از قابلیت Hotlink Protection برای جلوگیری از سرقت تصاویر و سرقت پهنای باند بهره ببرید.

منابع مصرفی سرور چیست؟

هنگامی که توسعه دهندگان از کلمه منابع مصرفی یا همان Load به لاتین استفاده می نمایند، منظور میزان فرایندهای لازم برای کارکرد یک سیستم رایانه ای می باشد. هرچه در سرور به میزان فضای دیسک و سی پی یو CPU بیشتری نیاز باشد، بار بیشتری به آن تحمیل می شود. میانگین بار یا Load Averages در طی یک دوره زمانی مشخص خواهد شد. میانگین بار به صورت معمول به صورت سه عدد در بازه های 1، 5 و 15 دقیقه ای ارائه می شود.

بررسی منابع مصرفی سرور

در اقدام اول برای کاهش منابع مصرفی سرور باید از اقدامات لازم برای بررسی وضعیت موجود بهره ببرید. نحوه بررسی بار سرور در هر سیستم عامل تفاوت دارد و بسته به آن باید راه های متفاوتی را پیش بگیرید. هنگام استفاده از لینوکس یا یونیکس از دستور uptime استفاده نمایید:

خروجی بالا شکل زمان اجرای فرمان است. به طور مثال نشان می دهد که سرور به مدت 38 روز و یک ساعت و 7 ساعت فعالیت مداوم داشته و یک کاربر از آن استفاده کرده است.

$ uptime

13:40:40 up 38 days, 1:07, 1 user, load average: 0.25, 0.14, 0.14

درک صحیح از کاهش منابع مصرفی سرور

برای اینکه درک صحیح از نحوه کاهش منابع مصرفی سرور داشته باشید باید با اصطلاحات ونشانه های مختلف آشنایی پیدا کنید. بار سرور “1” به معنای کارکرد یک پردازنده با حداکثر ظرفیت می باشد. اما اگر سیستم شما دارای دو هسته CPU باشد و باز هم “1” نمایش داده شود، سیستم از نصف قدرت پردازشی خود استفاده می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا