آموزش سئو

تفاوت HTTP و HTTPS چیست؟ مزایای اسفاده از HTTPS

3.3
(3)

در مبحث تفاوت HTTP و HTTPS باید بگویم که این دو روشی استاندارد برای انتقال داده‌ها بر روی وب هستند که به طور معمول در ابتدای آدرس‌های وب سایت‌ها یافت می‌شوند. بسیاری از کاربران در جستجوی دانستن اصلی‌ترین تفاوت‌های این دو پروتکل و مزایای استفاده از هر یک نسبت به دیگری هستند. در سطح وب، هر دو نوع وب سایتی که از پروتکل‌های HTTP و HTTPS استفاده می‌کنند قابل مشاهده هستند و شناخت تفاوت HTTP و HTTPS برای فهمیدن چگونگی عملکرد و امنیت سایت‌ها اهمیت دارد.

اگر شما نیز کنجکاو به دانستن این تفاوت‌ها هستید و می‌خواهید بدانید که حرف “S” در انتهای HTTPS دقیقا چه تاثیری بر امنیت و عملکرد یک سایت دارد، در ادامه می‌توانید اطلاعات بیشتری در این رابطه بدست آورید. درک پروتکل‌های فوق و چگونگی عملکردشان نه تنها به شما در شناسایی تفاوت‌ HTTP و HTTPS کمک می‌کند بلکه بینش عمیق‌تری از امنیت دیجیتالی به دست می‌دهد. در ادامه با مجله ماهان سرور همراه باشید.

پروتکل http چیست؟

پروتکل HTTP به عنوان واسطه‌ای عمل می‌کند که ارتباط بین سرور و مشتری (کاربر) را تسهیل می‌بخشد. این پروتکل که مخفف Hyper Text Transfer Protocol  است، وظیفه انتقال داده‌ها را بر عهده دارد و این داده‌ها می‌توانند شامل انواع مختلفی از محتوا از جمله متن، صدا، ویدئو، تصاویر و غیره باشند. استفاده از این پروتکل در اکثر وب‌سایت‌ها رایج بوده و روی پایه‌های TCP / IP بنا شده است.

ساز و کار کلی عملکرد HTTP بر پایه الگوی درخواست و پاسخ است؛ به این صورت که کاربران طیف وسیعی از درخواست‌ها را از طریق موتور جستجو سایت انجام داده و در نهایت، صفحه وب مورد نیازشان را مشاهده می‌کنند. این فرآیند بیانگر این است که حجم زیادی از اطلاعات منتقل شده در اینترنت از طریق این پروتکل جابجا می‌شود. با این حال، یکی از چالش‌های اساسی مربوط به استفاده از HTTP امنیت درخواست‌های ارسال شده است. به‌خصوص زمانی که این درخواست‌ها شامل داده‌های حساسی مانند رمزهای عبور هستند.

http protocol

بدین ترتیب، هر درخواست و پاسخ ارسالی از طریق HTTP می‌تواند توسط اشخاص ثالثی مثل ارائه‌دهندگان خدمات اینترنت، ناظران یا حتی مهاجمان در شبکه دیده شود. به عبارت دیگر، هویت فردی که درخواست را ارسال می‌کند، نیز قابل تشخیص است. این ها همه به این معناست که وب‌سایت‌هایی که از پروتکل HTTP استفاده می‌کنند، از لحاظ امنیتی در سطح پایین‌تری قرار دارند و کاربران باید در ارسال اطلاعات حساس از طریق چنین سایت‌هایی احتیاط کنند.

پروتکل https چیست؟

در باب تفاوت HTTP و HTTPS باید گفت پروتکل HTTPS یک نسخه امن‌تر از پروتکل HTTP است که در آن از “s” در انتهای اسم برای نشان دادن “امنیت” (Secure) استفاده می‌شود و به معنی HyperText Transfer Protocol Secure  است. هر دو پروتکل کارکرد مشابهی در انتقال داده‌ها و محتوای دیجیتال شامل صدا، ویدیو، تصاویر و غیره دارند. با این حال، HTTPS  یک قدم فراتر رفته و با استفاده از رمزنگاری  SSL/TLS، سطح بالاتری از امنیت را برای اطلاعات ارسالی تامین می‌کند.

به لطف این رمزنگاری، کلیه اطلاعات رد و بدل شده بین کاربر و سایت به شکل ایمن محافظت می‌شوند، به طوری که حتی اگر داده‌ها از دسترسی‌های ناخواسته در امان نباشند قابل خواندن نیستند. وجود قفل نمادین در نوار آدرس مرورگرهایی همچون کروم یا فایرفاکس، نشان‌دهنده استفاده از HTTPS و وجود این سطح از امنیت است. همچنین مزایای امنیتی HTTPS نسبت به HTTP بیشتر است و از این رو کاربران هنگام استفاده از سایت‌هایی که از طریق HTTPS فعال هستند، می‌توانند بدون نگرانی از افشاء اطلاعات حساس خود در آن‌ها فعالیت کنند.

تفاوت HTTP و HTTPS چیست؟

اما در خصوص انتخاب  و تفاوت HTTP و  HTTPS پاسخ وابسته به نیاز‌ها و نوع وب‌سایت است. برای وب‌سایت‌هایی که فقط به عنوان نمایش نمونه کارها عمل می‌کنند و اطلاعات کاربری خاصی جمع‌آوری نمی‌کنند، استفاده از HTTP می‌تواند کافی باشد. اما برای وب‌سایت‌هایی با اطلاعات حساس کاربران، همچون اطلاعات بانکی در فروشگاه‌های آنلاین، استفاده از HTTPS الزامی است تا سطح بالایی از امنیت داده‌های انتقالی تضمین شود.

difference between http and https

1.امنیت سایبری

یک نظرسنجی نشان داده است که 77٪ از کاربران به هنگام بازدید از وب‌سایت‌ها، نگران سرقت یا سوء استفاده از اطلاعات شخصی خود توسط افراد مشکوک هستند. ایمنی یک وب‌سایت نقش حیاتی در بهبود تجربه‌ کاربران ایفا می‌کند، بنابراین وقتی صحبت از امنیت می‌شود HTTPS  بی‌چون و چرا پیشتاز است؛ این در حالی است که HTTP از رمزنگاری داده‌ها استفاده نمی‌کند و این موضوع داده‌ها را در مقابل دید افرادی نظیر هکرها آشکار می‌سازد. زمانی که اطلاعات حساسی مانند نام کاربری، رمزعبور یا اطلاعات کارت اعتباری در یک وب‌سایت ثبت می‌شوند، به‌کاربردن HTTP به جای HTTPS می‌تواند خطرهای امنیتی بالقوه‌ای ایجاد کند.

2.اعتبار و اعتماد

در زمینه برقراری اعتماد و اعتبار HTTPS  گزینه‌ای برتر به شمار می‌رود. این پروتکل به تدریج به استانداردی برای بیشتر وب‌سایت‌ها تبدیل شده و بر اساس گزارشی که گوگل در سپتامبر ۲۰۲۱ منتشر کرده، ۹۹٪ از وب‌سایت‌هایی که در مرورگر کروم باز می‌شوند از HTTPS استفاده می‌کنند. این مورد نشان می‌دهد ۳۰٪ از کاربران پیش از ورود به یک وب‌سایت، نماد قفل موجود در نماد HTTPS را جستجو می‌کنند.

علاوه بر این ۸۴٪ از کاربران به هنگام بازدید از وب‌سایت‌هایی که از HTTP استفاده می‌کنند از ادامه فرآیند خرید اجتناب می‌کنند. بنابراین، فرقی نمی‌کند که آیا شما وب‌سایت فروش ارز دیجیتال دارید یا یک وب‌سایت ساده برای نمایش نمونه کارهایتان. در حالت کلی با وجود تفاوت HTTP و HTTPS  بهتر است بدانیم که پروتکل HTTPS اعتماد بیشتری در بین کاربرانتان ایجاد می‌کند؛ چرا که به کاهش نرخ پرش وب‌سایت شما کمک کرده و احتمال تبدیل شدن بازدیدکنندگان به لیدهای احتمالی را افزایش می‌دهد.

3.تاثیر بر سئو و بهینه‌سازی

بر اساس مطالعات رتبه‌بندی Rank Ranger در سال ۲۰۱۸،  ۸۰٪ از سایت‌هایی که در صفحه نتایج جستجوی گوگل ظاهر می‌شوند، از پروتکل HTTPS بهره می‌برند که نشان‌دهنده تاثیر مثبت این پروتکل بر SEO سایت‌ها است. گوگل با هدف تشویق مالکان وب‌سایت به استفاده از  HTTPS به سایت‌هایی که از این پروتکل استفاده می‌کنند امتیاز جزئی بیشتری در نتایج جستجو می‌دهد.

این امتیاز می‌تواند به ویژه در مواردی که دو سایت دارای شرایط مشابهی مانند بک‌لینک‌ها، سرعت و کیفیت محتوا هستند مزیتی برای سایتی با HTTPS ایجاد کند.  بالا بودن سطح اعتماد و ماندگاری کاربران بر وب‌سایت‌هایی با  HTTPS منجر به افزایش ترافیک و میزان ماندگاری کاربران بر روی سایت می‌شود که این امر به نوبه خود رتبه‌بندی وب‌سایت را در نتایج جستجو بهبود می‌بخشد.

impact on seo and optimization

4.بهبود تجربه کاربری

از جمله مهم ترین تفاوت HTTP و HTTPS تاثیر آن‌ها بر سرعت و عملکرد وب‌سایت است. سایت‌هایی که از HTTPS استفاده می‌کنند معمولا سریع‌تر بارگذاری می‌شوند، مخصوصا زمانی که سرورهای آن‌ها از استاندارد HTTP/2 پشتیبانی می‌کنند و توانایی کامل‌کردن رمزنگاری و افزایش امنیت فراهم شده توسط HTTPS  را دارا هستند. به طور کلی نسخه جدید HTTP/2 باعث بهره‌برداری بهینه از پهنای باند و کاهش تاخیر و کُندی وب‌سایت می‌گردد.

همچنین این مورد بارگیری سریع‌تر وب‌سایت‌ها در تلفن‌های همراه توسط AMP گوگل را ممکن می‌سازد و عملکرد سایت‌ها در تلفن‌همراه را به طور قابل توجهی بهبود می‌بخشد و از آنجایی که بیش از نیمی از جستجوها در گوگل از طریق تلفن همراه انجام می‌شوند، HTTPS  در بهبود تجربه کاربری وب‌سایت بر روی موبایل نیز پیروز است. در واقع AMP یک چارچوب طراحی و بهینه‌سازی شده توسط گوگل است که کمک زیادی به وب‌سایت‌ها برای عملکرد بهتر در موبایل می‌کند.

به چه دلیل گواهی های SSL برای سایت الزامی است؟

گواهینامه SSL در مقام یک استاندارد امنیتی عمل می‌کند که برای رمزنگاری اطلاعات ارسالی بین کاربر و وب‌سایت استفاده می‌شود.  SSL مخفف Secure Sockets Layer یا لایه‌ سوکت‌های امن است که به عنوان یک لایه‌ امنیتی برای حفظ محرمانگی، احراز هویت کاربران و حفظ یکپارچگی داده‌های انتقالی در اینترنت خدمت می‌کند. این پروتکل با رمزنگاری داده‌های مبادله شده بین طرفین ارتباطی از افشای غیرمجاز اطلاعات جلوگیری می‌کند. گواهی SSL خصوصاً برای وب‌سایت‌هایی که تجارت الکترونیک انجام می‌دهند و حفظ اطلاعات برای آن‌ها بسیار مهم است اهمیت حیاتی دارد.

در دنیایی که تقریباً روزانه اخبار جدیدی از هک و سرقت اطلاعات مخابره می‌شود، استفاده از گواهی SSL می‌تواند نقش کلیدی در حفظ امنیت وب‌سایت و اطلاعات کاربران داشته باشد. برقراری این سطح از امنیت از طریق گواهی SSL اطمینان می‌دهد که داده‌ها فقط در دسترس افرادی قرار می‌گیرند که احراز هویت شده‌اند، این امر به حفظ حریم خصوصی و امنیت کلی کمک شایانی می‌کند. استفاده از گواهی SSL  به ویژه برای وب‌سایت‌هایی که بر پلتفرم وردپرس اجرا می‌شوند ساده است؛ چرا که می‌توان از افزونه‌های امنیتی SSL برای فعال‌سازی آسان گواهی بهره برد. در واقع این افزونه‌ها با رابط کاربری بصری، امکان فعال‌سازی گواهینامه SSL را بدون نیاز به دانش فنی پیشرفته فراهم می‌آورند.

چگونه امنیت وب‌سایت وردپرس خود را افزایش دهیم؟

ممکن است هنوز این سوال در ذهن شما باشد که چرا امنیت در وردپرس اهمیت دارد؟ ما لیستی تهیه کرده‌ایم که به شما در ارزیابی امنیت وردپرس‌تان کمک می‌کند.

  • به‌روزرسانی مستمر وردپرس
  • قوی کردن رمزهای عبور و نحوه برخورد با مجوزهای کاربری
  • اهمیت دادن به انتخاب میزبان وب مناسب
  • افزایش امنیت وردپرس بدون نیاز به کدنویسی
  • استفاده از افزونه‌های امنیتی وردپرس
  • نصب و فعال‌سازی فایروال برنامه وب (WAF)
  • انتقال وب‌سایت به پروتکل https و دراپ کردن SSL
  • تغییر نام کاربری پیش‌فرض از “Administrator” به نام دیگر
  • تغییر پیشوند پایگاه داده وردپرس
  • محافظت از قسمت مدیریت و تغییر URL صفحه ورود به وردپرس
  • و موارد دیگر…

wordpress website security

استفاده از افزونه‌های امنیتی وردپرس

امن کردن یک سایت وردپرسی به مراتب ساده‌تر از  CMS‌های سفارشی است. در واقع بهترین رویکرد استفاده از افزونه‌های امنیتی وردپرس است؛ چرا که این افزونه‌ها می‌توانند نسبت به هزینه‌ای که بابت‌شان پرداخت می‌کنید، ارزش بالایی داشته باشند. زیرا از طریق اسکن بخش‌های مختلف وب‌سایت می‌توانند شما را از خطاها، فعالیت‌های غیرمعمول و مشکوک کاربرآگاه کنند. توصیه می‌شود برای تضمین امنیت بیشتر وب‌سایت وردپرس‌تان از افزونه‌های معتبری در این زمینه استفاده کنید.

افزونه iTheme Security

بهره‌گیری از افزونه‌های امنیتی قدرتمند در وردپرس از جمله راه‌حل‌های موثر برای تقویت امنیت سایت شما است. افزونه‌ای مانند iTheme Security با ارائه بیش از 32 لایه امنیتی، یک آپشن کاملا استاندارد و مورد اعتماد برای حفاظت از داده‌های وب‌سایت شما است.

افزونه Wordfence Security

افزونه Wordfence Security که به عنوان یکی از محبوب‌ترین افزونه‌های امنیتی در میان کاربران وردپرس شناخته می‌شود، با ارائه فایروال پیشرفته و امکان اسکن بدافزار، امنیت وب‌سایت را به سطح بالایی ارتقاء می‌دهد. این افزونه ضمن ارائه یک سری از خدمات رایگان امکانات گسترده‌ای را نیز در نسخه pro فراهم می‌کند.

چطور پس از فعالسازی HTTPS عملکرد سایت را بهبود ببخشیم؟

بهبود عملکرد سایت پس از فعالسازی HTTPS می‌تواند چالش‌برانگیز باشد، به خصوص برای سایت‌هایی که پیش از این به طور فعال در موتورهای جستجو قرار گرفته‌اند. اجرای این تغییر می‌تواند بر ترافیک موجود تأثیر بگذارد، لذا انجام اقدامات ضروری مهم است تا جلوی از دست دادن ترافیک گرفته شود. علاوه براین قبل از انتقال به  HTTPS موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • اطمینان حاصل کنید که تمامی URL‌های HTTP به HTTPS منتقل شوند.
  • وب‌سایت را دوباره در Google Search Console اضافه کنید و یک هدف جغرافیایی تعریف کنید.
  • بعد از تغییر به HTTPSهمه لینک‌های داخلی سایت را بررسی کنید تا مطمئن شوید که به نسخه HTTPS ریدایرکت می‌شوند. این کار حیاتی است تا بازدیدکنندگان در هنگام بازدید از سایت‌ شما با پیغام‌های خطا مواجه نشوند.

آپدیت کردن لینک‌‌های داخلی به استفاده از آدرس‌های مطلق می‌انجامد، به طور مثال، شما باید از URL‌هایی که کامل هستند (شامل پروتکل، نام دامنه و مسیر دقیق صفحه) استفاده کنید.

enable https

برای سوئیچ به HTTPS باید چه مراحلی را انجام دهیم؟

اگر در زمینه راه‌اندازی وب‌سایت‌ تجربه دارید، گذر از HTTP به HTTPS می‌تواند یکی از تجربیات ارزشمند جدید برای شما باشد. در ادامه، مراحل لازم برای تحقق این تغییر آورده شده است:

  • خرید گواهینامه SSL و آی‌پی اختصاصی از ارائه‌دهنده سرویس میزبانی وب خود.
  • نصب و پیکربندی گواهینامه SSL
  • گرفتن نسخه پشتیبان از وب‌سایت فعلی تا در صورت بروز مشکل، بازگردانی ممکن باشد.
  • تغییر همه لینک‌های داخلی وب‌سایت از HTTP به HTTPS
  • به‌روزرسانی کد کتابخانه‌ها، برنامه‌های جاوا اسکریپت، Ajax و همچنین پلاگین‌های شخص ثالث.
  • هدایت کردن همه لینک‌های خارجی، شامل فهرست‌های دایرکتوری به HTTPS
  • به‌روزرسانی فایل‌های htaccess و دیگر پیکربندی‌های مرتبط با وب‌سرور برای اطمینان از هدایت ترافیک HTTP به HTTPS.
  • اگر از CDN استفاده می‌کنید، باید تنظیمات SSL آن را نیز به‌روز کنید.
  • پیاده‌سازی صفحه خطای 301 برای هدایت موثر.
  • بررسی و به‌روزرسانی همه لینک‌ها، از جمله لینک‌های ارسالی در ایمیل‌ها و بازاریابی اتوماسیون.
  • به‌روزرسانی لینک‌های تبلیغاتی پرداخت‌شده و صفحات اصلی وب‌سایت.
  • ثبت نسخه HTTPS سایت در Google Search Console و به‌روزرسانی اطلاعات در Google Analytics

اکثر ارائه‌دهندگان سرویس میزبانی، مراحل مربوط به گواهینامه SSL  و نصب را انجام می‌دهند و می‌توانند پشتیبانی لازم در مراحل نصب SSL را به شما ارائه دهند.

مزایای استفاده از پروتکل HTTPS چیست؟

مورد بعدی در تفاوت HTTP و HTTPS استفاده از پروتکل HTTPS است که عمدتاً به ایمن‌سازی کلی وب‌سایت‌ها کمک می‌کند و از اجزای اساسی در تضمین امنیت هر سایتی به شمار می‌رود. در اینجا چند مورد از مزایای کلیدی استفاده از این پروتکل را بیان می‌کنیم.

1.ایمنی اطلاعات و حفاظت از کاربران

پروتکل HTTPS اطلاعات را از طریق رمزنگاری محافظت کرده و به مرورگر انتقال می‌دهد. این نوع رمزنگاری از اطلاعات در برابر دسترسی و استخراج توسط اشخاص ثالث محفاظت می‌کند. این سطح از حفاظت به‌ویژه برای سایت‌هایی که با داده‌های حساس کار می‌کنند اهمیت زیادی دارد، از جمله این موارد می‌توان به اطلاعات بانکی، مشخصات شخصی مانند شماره تماس، آدرس ایمیل، کد ملی و غیره اشاره کرد.

using the https protocol

در طی سال‌های اخیر، تعداد زیادی از پایگاه‌های داده هک شده و اطلاعات خصوصی بسیاری از کاربران آنلاین فاش شده است و در برخی مواقع موجب بروز مشکلات جدی می‌شود. به‌طور کلی، HTTPS  یک سپر دفاعی برای اطلاعات فراهم می‌آورد و با این کار، به کاربران این اطمینان را می‌دهد که اطلاعات‌شان در مقابل دسترسی‌های ناخواسته محافظت شده است. این امنیت عملیاتی یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های پروتکل HTTPS محسوب می‌شود.

2.پیشگیری از حملات سایبری

بنا بر گزارشات منتشر شده توسط  IBM در سال 2023 خسارات ناشی از نقض‌های امنیتی به طور میانگین به 4.45 میلیون دلار رسیده است. این آمار تأکید می‌کند که خطر حملات سایبری و هک بیش از پیش افزایش یافته است. بنابراین، لزوم اقدامات پیشگیرانه برای مقابله با این تهدیدات غیرقابل انکار است. تفاوت HTTP و HTTPS سبب می شود صاحبان وب سایت ها پروتکل HTTPS را به عنوان یکی از اقدامات اساسی در جلوگیری از این حملات بشناسند.

هرچند که این پروتکل به تنهایی نمی‌تواند امنیت مطلق را ارائه دهد، اما در حداقل‌سازی ریسک‌های امنیتی ناشی از اهمال‌کاری‌های امنیتی مؤثر است. به عبارت دیگر، HTTPS  و گواهینامه‌های SSL یک لایه حیاتی از حفاظت را برای وب‌سایت‌ها و کاربران‌شان به ویژه برای آن دسته از سایت‌ها که اطلاعات حساسی را تبادل می‌نمایند، ایجاد می‌کنند. اهمیت استفاده از این امنیت ارتقاء یافته در فضای دیجیتال نباید دست‌کم گرفته شود؛ چرا که پیشگیری از حملات سایبری و حفاظت از اطلاعات حساس به یک ضرورت تبدیل شده است.

3.بهبود و تاثیر مثبت سئو

دستیابی به صدر جدول نتایج جستجو در گوگل یکی از اهداف اصلی هر صاحب وب‌سایتی است. بهینه‌سازی موتورهای جستجو (SEO) روشی برای رسیدن به این هدف است که به دقت و تخصص خاصی نیاز دارد.

improvement and positive impact of seo

گرچه گوگل صراحتاً اذعان نکرده که HTTPS تاثیر مستقیمی بر رتبه صفحات دارد، ولی بی‌شک این پروتکل با افزایش امنیت سایت‌ها به بهبود جایگاه آن‌ها در نتایج جستجو کمک می‌کند. گوگل تمایلی به هدایت کاربران به سایت‌هایی که از نظر امنیتی مشکوک هستند، ندارد. بنابراین، سایت‌هایی که از HTTPS بهره می‌برند از شانس بیشتری برای در اختیار گرفتن رتبه‌های بالاتر برخوردارند.

همچنین، باید توجه داشت که HTTPS تجربه کاربری بهتری را ارائه می‌دهد که علاوه بر افزایش اعتماد بازدیدکنندگان، آن‌ها را تشویق می‌کند زمان بیشتری را در سایت سپری کنند. این نیز به طور غیرمستقیم به بهبود SEO کمک می‌کند؛ چرا که گوگل وقت سپری شده توسط کاربران روی یک وب‌سایت را به عنوان یکی از فاکتورهای رتبه‌بندی مد نظر قرار می‌دهد.

سخن پایانی

با توجه به اهمیت رمزگذاری اطلاعات در انتقال داده‌ها در اینترنت و اتصالات شبکه داخلی، استفاده از HTTPS نسبت به  HTTP که فاقد گواهینامه SSL است، امنیت بالاتری ارائه می‌دهد. به این ترتیب تفاوت HTTP و HTTPS سبب می شود پروتکل HTTPS بیشتر استفاده شود؛ در واقع این پروتکل نه تنها محرمانگی اطلاعات شما را تضمین می‌کند بلکه اطمینان می‌دهد که ارتباطات اینترنتی شما از امنیت بالایی برخوردار هستند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3.3 / 5. تعداد آرا: 3

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا