میزبانی وبآموزش دامنه

تفاوت بین نام دامنه و هاست در چیست؟

بیشتر افراد به دنبال پاسخ پرسش‌هایی همچون تفاوت نام دامنه و هاست چیست، می‌گردند. این افراد مبتدی تفاوت‌ها و تمایزهای این دو را به خوبی نمی‌شناسند. در این راهنما، تفاوت نام دامنه و هاست را با هم مرور خواهیم کرد. همراه مجله اینترنتی ماهان سرور ارائه دهنده خدمات خرید هاست و دامنه ، سرور اختصاصی و سرور مجازی ایران باشید.

نام دامنه چیست؟

نام دامنه آدرس سایت شماست که افراد در نوار آدرس مرورگر خود برای بازدید از سایتتان تایپ می‌کنند. به عبارت دیگر، اگر سایت را همانند یک خانه در نظر بگیرید، نام دامنه آدرس آن خواهد بود. حالا اجازه دهید توضیح دقیق‌تر و جزئی‌تری در این مورد ارائه کنیم. همانطور که می‌دانید اینترنت شبکه عظیمی از رایانه های به هم متصل از طریق  شبکه جهانی از کابل هاست. هر رایانه در این شبکه می‌تواند با رایانه دیگر ارتباط برقرار کند. برای شناسایی  آن ها، هر رایانه باید یک آی پی آدرس داشته باشد. آی پی آدرس مجموعه ای از اعداد است که رایانه خاصی را بر روی اینترنت مشخص می‌کند. یک ای پی آدرس معمولی شبیه اعداد زیر خواهد بود:

66.249.66.1

نام دامنه چیست

رایانه‌ها هیچ مشکلی برای شناسایی و به خاطر سپردن این اعداد ندارند. با این‌حال انسان‌ها نمی توانند چنین اعدادی را حفظ کنند  و از آن‌ها برای ارتباط با سایت‌های موجود در اینترنت استفاده نمایند. برای حل کردن این مشکل، نام دامنه اختراع شد. نام دامنه می‌تواند در برگیرنده کلمات باشد و همین امر به خاطرسپاری آن را راحت‌تر می‌کند. حالا اگر بخواهید از سایتی بازدید کنید، نیازی به رشته اعداد ندارید. در عوض می‌توانید نام دامنه سایت را تایپ کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر نگاهی به  مقاله راهنمای افراد مبتدی: نام دامنه چیست و چگونه کار می کند بیندازید.

 هاست چیست؟

هاست جایی است که فایل‌های سایت شما به صورت زنده در آن نگهداری می‌شود.  این مکان همانند خانه‌ای برای سایت شما عمل می‌نماید. اگر نام دامنه آدرس خانه شما باشد، هاست خانه واقعی‌تان است که در آن زندگی می‌کنید. همه سایت‌های موجود در اینترنت به هاست نیاز دارند. زمانی که فردی نام دامنه شما را در مرورگر خود وارد می‌کند، نام دامنه به آی پی آدرس  رایانه شرکت هاستینگ ترجمه می‌شود. این رایانه در برگیرنده فایل‌های سایت شماست و فایل‌ها را به مرورگر کاربر می‌فرستد. شرکت‌های ارائه دهنده هاست در ذخیره و خدمات رسانی به سایت‌ها تخصص کافی دارند.آن‌ها انواع مختلفی از پلن‌های هاستینگ را به مشتریانشان ارائه می‌نمایند.

هاست چیست؟

نام دامنه و هاست چه ارتباطی با هم دارند؟

نام دامنه و هاست دو سرویس متفاوت هستند. با این‌حال، این دو گزینه برای این‌که سایت شما را در اختیار کاربران قرار دهند با هم کار می‌کنند. اساسا، سیستم نام دامنه همانند یک دفترچه آدرس بزرگ است که به طور منظم به روز می‌شود. پشت هر نام دامنه، آدرسی از خدمات هاست وب وجود دارد که فایل‌های سایت را ذخیره می‌کند.  بدون نام دامنه افراد نمی‌توانند سایت شما را بیابند و بدون هاست نمی‌توان سایتی را ایجاد کرد.

 برای ساخت سایت به چه چیزی نیاز داریم؟ نام دامنه یا هاست؟

ساختن وب سایت

برای ساخت سایت شما به نام دامنه و هاست به طور همزمان نیاز دارید. خرید نام دامنه به تنهایی به شما اجازه می‌دهد از آن نام دامنه برای بازه زمانی خاصی استفاده کنید. برای ذخیره سازی فایل‌ها باید هاست داشته باشید. بعد از اینکه هاست مدنظر را خریداری کردید، باید تنظیمات نام دامنه را به روزرسانی کنید تا به شرکت ارائه دهنده هاست اشاره کند. می توانید نام دامنه و هاست را از ماهان سرور خریداری کنید. اگر در حال راه اندازی اولین سایت خود هستید ممکن است این هزینه ها برایتان زیاد باشد. بعد از خرید هاست و ثبت دامنه، می‌توانید شروع به ساخت سایت خود کنید.

باید این دو سرویس را با هم خریداری کنیم؟ می توانیم آن ها را به صورت جداگانه بخریم؟

شما می توانید نام دامنه و هاست را از شرکت‌های مختلفی بخرید اما در این شرایط باید نام دامنه را با ویرایش تنظیمات DNS تغییر دهید تا به شرکت ارائه دهنده هاست اشاره کند. از سوی دیگر اگر نام دامنه و هاست را از یک شرکت خریداری کنید مجبور به تغییر دادن این موارد نخواهید بود و مدیریت و تجدید این دو سرویس از طریق یک داشبورد بسیار ساده‌تر است. اگر به دنبال خرید نام دامنه و یا هاست هستید می‌توانید از خدمات ماهان سرور بهره‌مند شوید.

می توان نام دامنه را به شرکت دیگری  منتقل کرد؟

بله می توانید اینکار را انجام دهید. معمولا وقتی نام دامنه را ثبت می‌کنید شما صاحب آن خواهید بود و می‌توانید آن را به هر جایی خواستید انتقال دهید.  مثلا فرض کنید نام دامنه  مدنظر خود را از سایت دیگری که خدمات هاست و دامنه ارائه می‌دهد خریداری کرده‌اید و می‌خواهید هاست را از ماهان سرور بخرید. حالا می‌توانید نام دامنه را به ماهان سرور منتقل کنید تا مدیریت و تجدید آن راحت‌تر باشد. شما می‌توانید این‌کار را به راحتی انجام دهید. زیرا هر دوی این شرکت‌ها دستورالعمل‌های گام به گامی در مورد انتقال نام دامنه دارند.

نکته: برای آغاز انتقال توصیه می‌شود حداقل 45 روز بعد از ثبت دامنه یا تجدید دامنه منتظر بمانید. ICANN، سازمان بین المللی که بر روی نام‌های دامنه نظارت دارد، زمانی که انتقال آغاز می شود شما را ملزم می‌کند تجدید یک ساله را انجام دهید. با انتقال نام دامنه قبل از این بازه زمانی ممکن است هزینه تجدید آن سال را از دست بدهید.

 می توان سایت را بدون تغییر نام دامنه به هاست دیگری منتقل کرد؟

بله می توانید این‌کار را انجام دهید.  شما صاحب نام دامنه خود هستید و می‌توانید تنظیمات آن را به گونه‌ای تغییر دهید که به هر شرکت هاستینگی اشاره کند. مثلا فرض کنید نام دامنه و هاستی را از شرکت A خریداری کرده‌اید. حالا می‌خواهید به ماهان سرور مهاجرت کنید. می‌توانید به راحتی فایل‌ها و داده‌های خود را منتقل نمایید. بعد از اینکار باید تنظیمات نام دامنه را ویرایش کنید تا به شرکت هاست جدید اشاره کند. ماهان سرور فرایند انتقال وب سایت از یک هاستینگ دیگر بر روی هاست خود به صورت رایگان انجام می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا