آموزش وردپرس

ووکامرس یا پرستاشاپ؛ کدام برای فروشگاه اینترنتی بهتر است؟

0
(0)

ووکامرس یا پرستاشاپ،کدام برای فروشگاه اینترنتی بهتر است، در پاسخ به این سوال باید بگوییم امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی، بیشتر کسب و کارها به سمت فروش آنلاین متمایل شده‌اند و این امر باعث افزایش تعداد فروشگاه‌های آنلاین در فضای اینترنت شده است. هر کسب و کار بزرگ یا کوچکی اکنون می‌تواند به راحتی یک وبسایت برای خود طراحی کرده و محصولات و خدمات خود را آنلاین عرضه کند. بسیاری از افراد به دلیل مزایای خرید آنلاین، فروشندگی خود را به شکل اینترنتی انجام می‌دهند و وسایل خود را از راه دور سفارش می‌دهند.

این موضوع باعث افزایش تقاضا برای ساخت وبسایت‌های فروشگاهی شده و در این زمینه، سیستم‌های مدیریت محتوا با امکانات گسترده‌ای ایجاد شده‌اند که به کاربران خود این امکان را می‌دهند. افزونه ووکامرس و سیستم مدیریت محتوای پرستاشاپ دو گزینه محبوب برای طراحی و اجرای وبسایت‌های فروشگاهی هستند و انتخاب بین ووکامرس یا پرستاشاپ برای بسیاری ممکن است دشوار باشد. به همین دلیل تصمیم گرفتیم در این مقاله این دو ابزار را به‌ هر جهت با یکدیگر مقایسه کرده و به شما کمک کنیم تا بهترین گزینه را انتخاب کنید. پس همراه ماهان سرور باشید تا با ووکامرس یا پرستاشاپ بیشتر آشنا شوید.

ووکامرس یا پرستاشاپ

ووکامرس یا پرستاشاپ، هردو تمام ویژگی های اساسی یک فروشگاه آنلاین را در اختیار شما قرار می دهند که عبارتند از: جمع آوری پرداخت، فروش محصولات، پیگیری سفارشات و…در ادامه هریک را به طور جداگانه بررسی می‌کنیم:

آشنایی با ووکامرس

ووکامرس یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین افزونه‌های وردپرس است که به شما این امکان را می‌دهد تا سایت خود را به سادگی به یک فروشگاه اینترنتی بزرگ تبدیل کنید. این افزونه دارای انواع افزودنی‌های رایگان و حرفه‌ای است که بسته به نیازهای مختلف کاربران مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین با ووکامرس، می‌توانید محصولات فیزیکی و دیجیتالی، اشتراکی و خدماتی خود را به فروش برسانید و موجودی، پرداخت و فرآیند ارسال محصول را مدیریت کنید. این افزونه علاوه بر این دارای ویژگی‌های زیر است:

  • مدیریت فروشگاه از طریق پیشخوان وردپرس
  • پشتیبانی از کمپین‌های بازاریابی مانند تخفیف، کدهای کوپن و غیره
  • ارائه گزارش‌های پیشرفته از فروش، موجودی و عملکرد کلی فروشگاه
  • پشتیبانی از درگاه‌های پرداخت محبوب مانند پی‌پال و نوار
  • قابلیت محاسبه هزینه‌های حمل و نقل برای تحویل محصول به روش‌های مختلف
  • کنترل درخواست‌های مالیات با نرخ مالیات محلی و دیگر ویژگی‌های مفید دیگر

مزایای ووکامرس از دیگر پلتفرم‌های فروشگاهی به دلیل ویژگی‌های برجسته که شامل امکانات زیر می‌شود قابل تشخیص است.

  • دسترسی به تنوع بی‌نظیر قالب‌ها و افزونه‌های وردپرس
  • آسانی در انتخاب میزبانی مناسب برای وردپرس
  • قابلیت افزودن هر بخش و قابلیتی به فروشگاه خود

getting to know woocommerce

پرستاشاپ چیست؟

پرستاشاپ یک راه‌حل فروشگاهی رایگان، پرقدرت و منبع باز است که در حال حاضر توسط انبوهی از فروشگاه‌های آنلاین در سراسر جهان استفاده می‌شود. این ابزار حدود 65 زبان مختلف را پشتیبانی می‌کند و به همراه یک رابط فروشگاهی قدرتمند و واکنش‌گرا برای خریداران ارائه می‌شود. همچنین پرستاشاپ ارائه دهنده مجموعه کاملی از ویژگی‌های بدون هزینه است. این پلتفرم متمرکز بر ایجاد و مدیریت فروشگاه آنلاین است و تمام ابزارهای لازم برای ایجاد واستقرار یک فروشگاه آنلاین را فراهم می‌کند.

پرستاشاپ در واقع به تنهایی بر روی فروشگاه آنلاین تمرکز دارد و به صورت کاملا مشابه به وردپرس عمل می‌کند، همچنین صدها ماژول برای بهبود فروشگاه را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. این ابزار ویژگی‌هایی مانند طرح‌های پیشرفته پشتیبانی، دسترسی آسان به کاربران و امکان مقیاس‌پذیری کسب‌وکار را فراهم می‌سازد و به کاربران اجازه می‌دهد تا اعتبار و سطح وبسایت خود را بهبود ببخشند.

ویژگی های پرستاشاپ

از جمله ویژگی‌هایی که پرستاشاپ ارائه می‌دهد عبارتند از:

1.رابط کاربری ساده

پرستاشاپ از لحاظ فنی نسبت به ووکامرس کمتر پیچیده است و از نظر استفاده کاربری آسانی دارد. شما نیز می‌توانید به راحتی آن را بر روی دستگاه‌های مختلف از جمله کامپیوترهای شخصی، تبلت و تلفن‌همراه نصب کنید و تمام ویژگی‌های مورد نیاز خود را به آن اضافه کنید.

2.رایگان و منبع باز

پرستاشاپ یک پلتفرم کاملاً رایگان و با منبع باز است که به شما امکان می‌دهد در عرض چند دقیقه یک وب‌سایت کاملاً قابل تنظیم ایجاد کنید. همچنین این امکان را می‌دهد تا توسعه و بهینه‌سازی وب‌سایت فروشگاهی به راحتی قابل دسترس باشد.

3.گوگل ریچ اسنیپت

این ویژگی به شما این امکان را می‌دهد که نرخ کلیک و ترافیک وب‌سایت خود را افزایش دهید.

4.بازاریابی

این ابزار امکاناتی را برای اضافه کردن ویژگی‌های سفارشی به وب‌سایت شما فراهم می‌کند که از جمله آن می‌توان به تخفیف‌ها، حمل و نقل رایگان، پیشنهادهای ویژه، بازاریابی ایمیلی، برنامه‌نویسی، بسته بندی هدیه و غیره اشاره کرد.

marketing

5.سفارشی‌سازی آسان

پرستاشاپ با ماژول‌های مختلفی همچون فروش متقابل و اشتراک خبرنامه ارائه می‌شود که با یک کلیک ساده قابل فعالیت بوده و به شما کمک می‌کند تا وب‌سایت خود را بر اساس نیازهای خود سفارشی‌سازی کنید.

مزایای استفاده از پرستاشاپ

از بین پلتفرم‌های فروشگاهی موجود، پرستاشاپ یکی از گزینه‌های بسیار شیک و مورد توجه است که می‌توانید از خدمات آن بهره ببرید. دلایل زیادی وجود دارد که انتخاب پرستاشاپ برای فروشگاه آنلاین شما بهتر است:

  • تنظیم و مدیریت آسان
  • ایجاد محصولات جدید به سادگی
  • امکانات فراوان برای سفارشی‌سازی

مقایسه ووکامرس و پرستاشاپ

تا اینجا به مزیت‌ها و امکانات ووکامرس و پرستاشاپ به طور جداگانه پرداختیم، حالا مقایسه ووکامرس یا پرستاشاپ را برای شما شرح می‌دهیم تا بتوانید تصمیم بهتری برای فروشگاه خود بگیرید و بررسی کنید که ووکامرس یا پرستاشاپ، کدام یک بهتر است؟

1.مقایسه ووکامرس و پرستاشاپ از نظر امنیت

امنیت یکی از جنبه‌های بسیار حیاتی برای هر فروشگاه آنلاین است. برخی از پلتفرم‌های فروشگاهی ارائه ویژگی‌های امنیتی پیشرفته‌تری به همراه استانداردهای بالاتر دارند. با این حال، هر دو ووکامرس یا پرستاشاپ به خوبی در زمینه امنیت عمل می‌کنند. اما، فروشگاه‌های ووکامرس ممکن است کمی بیشتر در معرض مخاطرات قرار بگیرند، زیرا این پلتفرم بر اساس سیستم مدیریت محتوای وردپرس ایجاد شده است. وردپرس امنیت قابل اعتمادی دارد، اما به دلیل شهرت بالا و وجود هزاران افزونه و قالب، ممکن است امنیت آن به خطر بیفتد و به آسیب‌پذیری‌های زیادی را متحمل شود. از سوی دیگر، پرستاشاپ نیز دارای آسیب‌پذیری‌های خود است. در کل، امنیت فروشگاه شما به طور قابل ملاحظه‌ای به دو عامل زیر وابسته است:

  • میزبان وب که از آن استفاده می‌کنید
  • اقداماتی که برای حفاظت از وب‌سایت خود انجام می‌دهید

ووکامرس یا پرستاشاپ هردو به شما امکان می‌دهند تا با استفاده از افزونه‌های امنیتی، امنیت فروشگاه خود را تقویت کرده و از آن محفاظت کنید.

comparing woocommerce and prestashop

2.مقایسه ووکامرس و پرستاشاپ از نظر قالب و افزونه

ووکامرس یا پرستاشاپ هردو فروشگاه‌های سازمانی باز هستند و امکاناتی را برای شخصی‌سازی فراهم می‌کنند؛ به عبارت دیگر، به عنوان مدیر فروشگاه می‌توانید فروشگاه خود را به دلخواه طراحی کنید. البته که استفاده از قالب‌های آماده می‌تواند بهترین راه‌حل باشد.

تیم توسعه ووکامرس ۱۹ قالب پیش‌فرض را برای استفاده بهتر در فروشگاه‌های اینترنتی ووکامرسی طراحی و منتشر کرده است؛ اما در مارکت‌های داخلی و بین‌المللی نزدیک به ۴۸ هزار قالب مختلف به صورت رایگان و غیررایگان برای طراحان موجود است.

البته، قالب‌های رایگان تضمین کیفیت بالا ندارند و این بار پرستاشاپ فقط یک قالب پیش‌فرض را ارائه می‌دهد و در مارکت خود حدود ۳۲۰۰ قالب را برای مشتریانش عرضه می‌کند. تعداد ۳۲۰۰ قالب مقدار قابل توجهی است؛ اما نکته مهم این است که هیچ‌یک از این قالب‌ها رایگان نیستند و قیمت آن‌ها از ۶۰ دلار شروع می‌شود که این هزینه برای کاربران ایرانی و فروشگاه‌های کوچک کمی بالاست.

لزوماً باید ذکر شود که در ووکامرس یا پرستاشاپ شما به کدهای HTML و جاوااسکریپت دسترسی کامل دارید و می‌توانید تغییرات دلخواه خود را بر روی قالب‌ها اجرا کنید. با توجه به عدم رایگان بودن قالب‌های پرستاشاپ و کمتر بودن تنوع آن‌ها به اضافه هزینه بالای آن‌ها، در این مقایسه بین ووکامرس و پرستاشاپ، به نظر می‌رسد که فروشگاه‌ساز ووکامرس گزینه بهتری باشد.

3.مقایسه ووکامرس و پرستاشاپ از نظر ساختار کاربری

هنگامی که شروع به راه‌اندازی یک وب‌سایت می‌کنید، تجربه اولیه شما معمولاً یکی از پیچیده‌ترین تجربه‌هاست، مانند اینکه به خیابان‌های اصلی شهر جدیدی رفته‌اید و باید ابتدا خیابان‌های اصلی را یاد بگیرید و سپس به تدریج با کوچه پس‌کوچه‌ها آشنا شوید و مسیر‌های میان‌بر را شناسایی کنید.

اگر خیابان‌های اصلی پیچیده، شلوغ و بدون تابلو باشند، تجربه اولیه دشوار خواهد بود. خوشبختانه، هیچ‌کدام از فروشگاه‌سازهای ووکامرس یا پرستاشاپ، کاربری پیچیده‌ای ندارند؛ اما دارای برخی تفاوت‌ها هستند. برای مثال، محیط ووکامرس به شما این امکان را می‌دهد که برگه‌های مخصوص فروشگاه خود را ایجاد کنید؛ در حالی که پرستاشاپ به عنوان یک فروشگاه‌ساز تمرکز کرده و ویژگی‌ها را بر روی فروشگاه متمرکز ساخته است.

comparing woocommerce and prestashop

بیایید ببینیم که در نصب و اولین استفاده از هر یک از این ابزارها چه تجربه‌ای خواهید داشت. مراحل شروع کار با پرستاشاپ ساده‌تر است؛ زیرا دارای منوی کوتاه‌تر و لیست کم‌تری از ویژگی‌ها است. اما با توجه به تمام ویژگی‌ها و امکاناتی که ووکامرس ارائه می‌دهد، قطعاً فرآیندهای پیچیده‌تر و گزینه‌های بیشتری وجود دارد. محیط فروشگاهی ووکامرس اصولاً محیط وردپرس است که به شکلی تغییر یافته است و اگر تا کنون تجربه کار با برگه‌ها و نوشته‌های وردپرس را داشته‌اید، کار با ووکامرس برایتان بسیار آسان خواهد بود.

4. مقایسه ووکامرس و پرستاشاپ از نظر ویژگی‌ها و امکانات

هر دو ووکامرس و پرستاشاپ از جمله قدرتمندترین فروشگاه‌سازهای جهان هستند و ویژگی‌های اساسی مهم برای ایجاد یک فروشگاه آنلاین را فراهم می‌کنند. به‌عنوان مثال، پردازش پرداخت، مدیریت سفارشات، ابزارهای تحلیل آماری، امکان افزودن محصولات به صورت انبوه، گروه‌بندی محصولات، و ترکیب آن‌ها و… در هر دو پلتفرم موجود است. ویژگی‌های ابتدایی و ساده در هر دو پلتفرم به طور نسبتاً مشابهی وجود دارند؛ اما در صورت نیاز به ویژگی‌های بیشتر، می‌توانید از افزونه‌ها و ماژول‌ها استفاده کنید.

به طور کلی ووکامرس دارای نزدیک به ۴۰۰ افزونه جانبی ویژه در مخزن وردپرس است. به اضافه این تعداد، حدود ۵۸ هزار افزونه دیگر که توسط ناشران و طراحان مختلف در مارکت‌ها برای ویژگی‌های جانبی منتشر شده‌اند، موجود است. از سوی دیگر، ماژول‌های کمکی پلتفرم پرستاشاپ تقریباً ۴۰۰۰ تا را ارائه می‌دهند. از این رو گزینه‌های موجود برای افزودن ویژگی به ووکامرس بسیار بیشتر از ماژول‌های پلتفرم پرستاشاپ است. با توجه به ویژگی‌های ابتدایی مشابه و تعداد عظیم افزونه‌های ووکامرس نسبت به ماژول‌های پلتفرم پرستاشاپ، به نظر می‌رسد که گزینه برتر در این بخش افزونه فروشگاهی Woocommerce است.

5. مقایسه ووکامرس و پرستاشاپ از نظر هزینه

اولاً، اگرچه در ابتدا به نظر می‌رسد که هر دو ووکامرس یا پرستاشاپ رایگان هستند و هر دو افزونه‌های رایگان و پولی دارند، اما اگر مقداری که باید برای راه‌اندازی یک وب‌سایت فروشگاهی با این دو پلتفرم را در نظر بگیریم، پاسخ متفاوت خواهد بود. هزینه ابتدایی برای دریافت هر دو فروشگاه‌ساز برابر با صفر است و با دریافت هر یک از ابزارها، شما یک قالب اصلی و خالی دریافت می‌کنید. اما برای شخصی‌سازی بیشتر، باید در ووکامرس از افزونه‌ها و در پرستاشاپ از ماژول‌ها استفاده کنید.

comparing woocommerce and prestashop

به‌طور معمول برای راه‌اندازی و شروع فعالیت یک فروشگاه، شما نیاز به حداقل چند افزونه و ماژول دارید. در موضوع دیگر، هر دو فروشگاه‌ساز متن‌باز هستند و افزونه‌های آن‌ها دارای هیچ محدودیتی نیستند؛ اما در واقع، ووکامرس و وردپرس منبع بزرگ‌تری از افزونه‌ها دارند که برخی از آن‌ها رایگان هستند و یا ورژن پولی با ویژگی‌های خاص دارند.

ماژول‌های پرستاشاپ در تعداد کمتری (حدود سه هزار ماژول) ارائه شده‌اند و بیشتر آن‌ها رایگان نیستند و با هزینه نسبتاً بالاتری عرضه می‌شوند. بنابراین، از نظر هزینه، ووکامرس با تفاوت کم از پرستاشاپ بهتر عمل کرده است.

سخن پایانی

به عنوان جمع‌بندی، باید بگوییم که ووکامرس یا پرستاشاپ هر دو سیستم‌های مدیریت فروشگاه‌های آنلاین بسیار قدرتمندی هستند که امکانات بسیاری را برای کسب و کارهای اینترنتی فراهم می‌کنند. هر یک از این دو پلتفرم ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارند و بسته به نیازهای تجاری و تجربه فنی، کاربر می‌تواند یکی از آن‌ها را انتخاب کند. توصیه ما این است که با در نظر گرفتن نوع سایت و بیزینس شما، انتخاب کنید که آیا سیستم فروشگاهی شما با ووکامرس باید باشد یا پرستاشاپ. مشاوره با کارشناسان ما به شما کمک خواهد کرد تا بهترین گزینه را برای کسب و کار خود انتخاب کنید و تفاوت های ووکامرس یا پرستاشاپ را بهتر بشناسید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا