سرور مجازی

سرور مجازی پلسک چیست و مخصوص چه افرادی است؟

5
(4)

سرورهای مجازی از جمله محبوب‌ترین راهکارهای میزبانی هستند که انواع مختلفی دارند و ممکن است همین موضوع شما در انتخاب سردرگم کرده باشد. معمولاً برای مدیریت راحت و سریع‌تر این سرورها از کنترل پنل‌ها استفاده می‌شود که پلسک هم یکی از این کنترل پنل‌ها است. اگر قصد خرید سرور مجازی را داشته باشید، احتمالاً برای شما سؤال است که سرور مجازی پلسک برای شما مناسب است یا خیر؟ 

برای همین در این مقاله به‌صورت کامل توضیح می‌دهیم که سرور مجازی پلسک چیست و چه کاربردهایی دارد. همچنین شما را با مهم‌ترین مزایا، معایب و قابلیت‌های این راهکار آشنا می‌کنیم و می‌گوییم که چه هنگام به سراغ این نوع سرور مجازی بروید. پس اگر می‌خواهید با سرور مجازی پلسک آشنا شوید و بهتر در مورد خرید یا انتخاب آن تصمیم بگیرید، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

 

سرور مجازی پلسک (Plesk) چیست؟

سرور مجازی پلسک به نوعی از سرور مجازی یا وی پی اس (VPS) اشاره می‌کند که از کنترل پنل پلسک (Plesk) برای مدیریت ابعاد مختلف میزبانی استفاده می‌کند. در واقع شما برای مدیریت راحت‌تر و سریع‌تر سرور مجازی، از کنترل پنل پلسک استفاده می‌کنید. این ابزار دارای رابط کاربری ساده و راحتی است و شما می‌توانید سرور، وب‌سایت یا برنامه‌ها و پایگاه‌داده‌های خود را با کمک آن مدیریت کنید.

کار با این کنترل پنل به‌قدری راحت است که حتی کاربرانی که دانش فنی زیادی ندارند، می‌توانند تنظیمات مختلف را اعمال کنند. فرقی هم نمی‌کند که می‌خواهید سایت‌های مختلف را مدیریت کنید یا سیستم‌های مدیریت محتوا مانند وردپرس را نصب کنید، سرور مجازی پلسک یک پلتفرم یکپارچه به شما می‌دهد تا کارهای خود را به طور مؤثر و سریع انجام دهید.

جالب است بدانید که پلسک از دو سیستم‌عامل ویندوز و لینوکس پشتیبانی می‌کند و می‌توانید هر کدام از آن‌ها را روی سرور مجازی خود نصب کنید. این موضوع یک مزیت محسوب می‌شود چون کنترل پنل‌های دیگر معمولاً با یک سیستم‌عامل سازگاری بیشتری دارند.

 

وی پی اس پلسک چیست

 

تا اینجا گفتیم که سرور مجازی پلسک چیست و در ادامه شما را با کاربردهای آن آشنا می‌کنیم. پیشنهاد می‌کنیم اگر زیاد با سرور مجازی آشنا نیستید، مقاله سرور مجازی چیست را هم بخوانید.

 

کاربردهای سرور مجازی پلسک

از سرور مجازی پلسک می‌توانید برای میزبانی وب‌سایت‌ها و فایل‌ها یا اجرای برنامه‌های مختلف استفاده کنید. فرقی هم نمی‌کند که وب‌سایت یا برنامه شما با کدام سیستم‌عامل و تکنولوژی‌ها سازگاری بیشتری دارد، درهرصورت می‌توانید از کنترل پنل پلسک برای میزبانی و اجرا استفاده کنید. برخی از مهم‌ترین کاربردهای سرور مجازی پلسک عبارت‌اند از:

  • میزبانی و مدیریت انواع وب‌سایت‌ها
  • مدیریت و اجرای پایگاه‌داده
  • مدیریت ایمیل سرورها
  • اجرا و مدیریت بهینه وب‌سایت‌های وردپرسی
  • مدیریت بهتر روی دامنه و زیر دامنه‌ها
  • مدیریت کاربران با اعمال دسترسی‌ها 
  • اضافه‌کردن و اعمال پیکربندی‌های امنیتی
  • و غیره

پس افراد مختلفی می‌توانند با اهداف متنوع از سرور مجازی پلسک استفاده کنند. برای مثال یک شرکت بازاریابی یا تیم برنامه‌نویس را در نظر بگیرید که مشتری‌های زیادی دارند و هر مشتری وب‌سایت مخصوص خود را دارد. با سرور مجازی پلسک می‌توانید کنترل کاملی روی این وب‌سایت‌ها داشته باشید و آن‌ها را مدیریت کنید. شما حتی می‌توانید وی پی اس پلسک را با ابزارهای دیگری مانند گیت، داکر و غیره ادغام کنید تا فرایند توسعه وب‌سایت مشتریان خود را بسیار راحت‌تر کنید.

یا اگر صاحب یک فروشگاه اینترنتی هستید و امنیت داده‌های مالی و همچنین داده‌های کاربران برای شما مهم است، سرور مجازی پلسک قابلیت‌ها و امکاناتی امنیتی مختلفی در اختیار شما قرار می‌دهد. این نوع سرور مجازی همچنین سرعت بالایی دارد و می‌توانید برای میزبانی انواع وب‌سایت‌های وبلاگی، خبری، شرکتی و غیره از آن استفاده کنید. برای اینکه بیشتر با این راهکار آشنا شوید، در ادامه به سراغ مزایا و معایب VPS پلسک رفتیم.

 

مزایای سرور مجازی پلسک

پلسک انعطاف‌پذیری بیشتر نسبت به رقبای خود یعنی سی پنل و دایرکت ادمین دارد و همین موضوع باعث شده که مزایای بیشتری داشته باشد. برخی از مزیت‌های سرور مجازی پلسک عبارت‌اند از:

  • امنیت بالا: یکی از مهم‌ترین مزیت‌های پلسک امنیت بالای آن است که به‌خوبی می‌تواند از سرور شما در برابر تهدیدات امنیتی محافظت کند. شما همچنین با نصب فایروال و انجام برخی پیکربندی‌های امنیتی می‌توانید سرور مجازی خود را حتی ایمن‌تر هم کنید.
  • سازگاری با سیستم‌عامل‌های مختلف: مهم‌ترین مزیت پلسک نسبت به کنترل پنل‌های دیگر، سازگاری با دو سیستم‌عامل محبوب ویندوز و لینوکس است. پلسک از بیشتر توزیع‌های لینوکس مثل دبیان، اوبونتو، سنت اواس و غیره پشتیبانی می‌کند و با نسخه‌های مختلف ویندوز سرور هم سازگاری بسیار بالایی دارد.
  • رابط کاربری ساده: پلسک از یک رابط کاربری گرافیکی ساده و کاربرپسند استفاده می‌کند که مدیریت و کار با سرور مجازی را آسان‌تر می‌کند. این مزیت برای سرورهای مجازی لینوکس که رابط کاربری پیچیده‌ای دارند، بسیار کاربردی است.
  • افزایش بهره‌وری در مدیریت سرور مجازی: پلسک با بهره‌گیری از ویژگی‌هایی مثل پشتیبانی از افزونه‌ها، خودکارسازی کارهای تکراری، زمان‌بندی اجرای دستورات و غیره به افزایش بهره‌وری شما در مدیریت سرور مجازی کمک می‌کند.
  • نصب سریع برنامه‌ها: پلسک دارای قابلیت است که می‌توانید برنامه‌ها و سیستم‌های مختلفی مانند وردپرس را تنها با یک کلیک روی سرور نصب کنید. 
  • ارائه ابزارهای کاربردی برای افزایش عملکرد: یکی دیگر از مزیت‌های مهم پلسک، ارائه و پشتیبانی از ابزارها و افزونه‌های کاربردی در زمینه‌های مختلف است. برای مثال افرادی که می‌خواهند یک وب‌سایت وردپرسی راه‌اندازی کنند، با نصب WordPress Toolkit می‌توانند فرایند راه‌اندازی وب‌سایت را بسیار ساده‌تر و کوتاه‌تر کنند. علاوه‌برآن، پلسک برای فروشگاه‌های اینترنتی، مدیریت ایمیل‌ها و غیره ابزارهای مخصوص و کاربردی را در اختیار شما می‌گذارد.

 

مزایای سرور مجازی پلسک

 

معایب سرور مجازی پلسک

سرور مجازی پلسک در کنار مزایای زیاد، معایبی هم دارد که لازم است با آن‌ها آشنا باشید. با اطلاع از این معایب بهتر می‌توانید در مورد خرید یا استفاده از آن تصمیم بگیرید. برخی از معایب Plesk VPS عبارت‌اند از: 

  • قیمت زیاد: پلسک نسبت به رقبای خود یعنی سی پنل و دایرکت ادمین قیمت بیشتری دارد و لایسنس‌های آن گران‌تر است. این باعث می‌شود که پلسک برای کاربرانی که به دنبال راهکارهای مقرون‌به‌صرفه هستند، مناسب نباشد. 
  • فضای کاری واحد برای کاربران و مدیران: پلسک برخلاف رقبای خود از یک رابط کاربری واحد برای کاربران عادی و مدیران استفاده می‌کند. این در حالی است که سی پنل از دو پنل کاربری مجزا برای مدیران و کاربران عادی استفاده می‌کند. این موضوع ممکن است کاربران مبتدی را در ابتدا با چالش‌هایی روبرو کند.
  • اشغال فضای بیش از حد هنگام پشتیبان‌گیری: یکی از معایب پلسک این است که هنگام تهیه نسخه‌های پشتیبان، فضای بیشتری از هارد یا حافظه جامد شما را اشغال می‌کند. این مشکل در نهایت می‌تواند شما را با محدودیت‌های فضای ذخیره‌سازی روبرو کند و ناچار به خرید فضای اضافه شوید. پلسک همچنین نسبت به رقبای خود بیشتر از منابع سرور استفاده می‌کند.
  • امکانات محدود برای شخصی‌سازی: برای کاربران حرفه‌ای که می‌خواهند کنترل کاملی بر تمام ابعاد سرور داشته باشند، کنترل پنل پلسک شاید انتخاب مناسبی نباشد. در واقع این کنترل پنل دارای محدودیت‌هایی در شخصی‌سازی در سطح پیشرفته است.

 

قابلیت‌های پنل مدیریت پلسک در سرور مجازی

پلسک یک کنترل پنل بسیار قدرتمند است و با رویکرد نوآورانه‌ای که دارد، ویژگی‌های زیادی برای مدیریت بهتر و راحت‌تر سرور مجازی در اختیار شما قرار می‌دهد. برخی از مهم‌ترین ویژگی و قابلیت‌های پلسک را در تصویر زیر می‌بینید که هر کدام را در ادامه بیشتر توضیح داده‌ایم.

 

قابلیت و ویژگی‌های سرور مجازی پلسک

 

  1. مدیریت فایل‌ها: در کنترل پنل پلسک می‌توانید خیلی راحت فایل‌ها و پوشه‌های مختلف خود را روی سرور مجازی تنها با چند کلیک آپلود، حذف و مدیریت کنید.
  2. پشتیبان‌گیری اطلاعات: به کمک پلسک می‌توانید خیلی راحت از اطلاعات سایت و کاربران خود نسخه‌های پشتیبان تهیه کنید. حتی این امکان برای شما وجود دارد تا بازه‌های زمانی را برای بک‌آپ‌گیری از اطلاعات ایجاد کنید تا پلسک به‌صورت خودکار نسخه‌های پشتیبان را تهیه کند.
  3. مدیریت دامنه و زیر دامنه‌ها: پلسک همه دامنه و زیر دامنه‌های شما را در یک صفحه نمایش می‌دهد که می‌توانید آن‌ها را حذف یا انتقال دهید. همچنین می‌توانید دامنه یا زیر دامنه‌های جدید را ایجاد یا نام آن‌ها را تغییر دهید.
  4. ویژگی‌های امنیتی: در پلسک این امکان وجود دارد تا نرم‌افزارهای امنیتی موردنیاز را برای شناسایی بدافزارها و ویروس‌ها نصب کنید. همچنین پلسک به‌صورت پیش‌فرض از برخی قابلیت‌های امنیتی برای مسدودکردن فعالیت‌های مشکوک استفاده می‌کند.
  5. دسترسی کاربران: به کمک کنترل پنل پلسک می‌توانید میزان دسترسی مدیران و کاربران به امکانات پلسک را مدیریت کنید. این ویژگی علاوه بر مدیریت بهتر فعالیت‌ها، از به‌وجودآمدن اختلال در سرور هم جلوگیری می‌کند چون کاربران دچار اشتباه‌های فردی نمی‌شوند.
  6. مدیریت پایگاه‌داده: در پلسک خیلی راحت می‌توانید پایگاه‌داده‌های جدید و مختلف را ایجاد و مدیریت کنید. همچنین در صورت نیاز امکان تغییر و حذف پایگاه‌داده‌ها هم وجود دارد.
  7. انجام خودکار کارهای روتین: یکی از ویژگی‌های جذاب پلسک که به افزایش بهره‌وری شما در مدیریت سرور مجازی کمک می‌کند، خودکارسازی کارهای تکراری است. به کمک این قابلیت می‌توانید مشخص کنید تا اقدامات و روتین‌ها مطابق با زمان‌بندی‌ای که شما تعیین می‌کنید، انجام شوند.
  8. قابلیت‌های ویژه برای فروشگاه‌های اینترنتی: پلسک به‌صورت پیش‌فرض از برخی قابلیت‌ها مثل ایجاد سبد خرید، مدیریت سفارش‌ها، یکپارچه‌سازی درگاه‌های پرداخت و مدیریت محصولات برای فروشگاه‌های اینترنتی پشتیبانی می‌کند. این قابلیت‌ها به رشد و مدیریت سریع‌تر و راحت‌تر سایت‌های فروشگاهی کمک می‌کنند.
  9. نصب و به‌روزرسانی نرم‌افزارها و افزونه‌ها: در پلسک می‌توانید فقط با یک کلیک نرم‌افزار یا افزونه‌های موردنیاز خود را نصب کنید. همچنین این امکان وجود دارد تا آن‌ها را به‌روز کرده یا در صورت نیاز حذف کنید.
  10. مدیریت ایمیل‌ها: پلسک به شما اجازه می‌دهد تا در فضایی یکپارچه حساب‌های ایمیل خود را مدیریت کنید. شما امکان ایجاد، حذف، انتقال ایمیل‌ها و حساب‌های ایمیل را هم دارید.
  11. ردیابی و مانیتورینگ عملکرد سایت و برنامه‌های مختلف: پلسک گزارش‌های مختلفی مثل میزان منابع مصرفی، ترافیک سایت، رفتار کاربران و غیره در اختیار شما قرار می‌دهد. این گزارش‌ها در قالب محتواهای بصری مختلف به شما نمایش داده می‌شوند تا تفسیر آن‌ها راحت‌تر باشد.
  12. جعبه‌ابزار وردپرس: پلسک برای مدیریت بهتر سایت‌های وردپرسی یک قابلیت بسیار کاربردی به اسم جعبه‌ابزار وردپرس دارد. به کمک این ویژگی می‌توانید با یک کلیک وردپرس را روی سرور مجازی نصب یا حذف کنید. همچنین می‌توانید از طریق آن تنظیمات و پیکربندی‌های مختلف را برای سایت وردپرسی خود انجام دهید.

 

مقایسه سرور مجازی پلسک با سی پنل و دایرکت ادمین

پلسک، دایرکت ادمین و سی پنل سه مورد از پرکاربردترین کنترل پنل‌ها برای مدیریت سرور مجازی و سایر خدمات هاستینگ هستند. این کنترل پنل‌ها تقریباً قابلیت‌های مشابهی دارند اما از جنبه‌های مختلفی مثل قیمت، پشتیبانی از سیستم‌عامل‌ها، رابط کاربری و غیره متفاوت هستند. برای مثال پلسک و سی پنل هر دو رابط کاربری ساده و کاربرپسندی دارند اما پلسک رابط مدرن‌تر و ساده‌تری برای کاربران مبتدی دارد.

یا دایرکت ادمین کنترل پنل سبک‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تری است اما قابلیت‌های کمتری نسبت به پلسک دارد. همچنین امکانات امنیتی پلسک بسیار بیشتر است و تجربه کاربری بهتری برای شما خلق می‌کنید. در جدول زیر می‌توانید مقایسه پلسک با سی پنل و دایرکت ادمین را در یک نگاه ببینید. بااین‌حال پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر مقالات سرور مجازی سی پنل چیست و سرور مجازی دایرکت ادمین چیست را هم بخوانید.

 

ویژگی پلسک سی پنل دایرکت ادمین
پشتیبانی از سیستم‌عامل ویندوز و لینوکس  لینوکس لینوکس 
سرعت و عملکرد عملکرد بالا در سرورهای قدرتمند عملکرد بالا در شرایط مختلف عملکرد بالا در سرورهایی با منابع محدود
میزان مصرف منابع سرور بالا متوسط کم
رابط کاربری راحت و مدرن راحت و کاربرپسند راحت و سنتی
قیمت بالا؛ قیمت بیشتر در نسخه‌های پیشرفته‌تر بالا ارزان و مقرون‌به‌صرفه
جامعه کاربری متوسط و درحال‌رشد بزرگ کوچک

 

چه زمانی سرور مجازی پلسک را انتخاب کنیم؟

سرور مجازی پلست در نهایت نوعی سرور مجازی محسوب می‌شود و می‌تواند کاربردهای بسیار متنوعی داشته باشد. اما سرور مجازی پلسک در برخی شرایط می‌توانید بسیار بهتر عمل کند. در برخی موارد هم ممکن است این راهکار گزینه مناسبی برای انتخاب نباشد. برای همین در جدول زیر مشخص کردیم که در چه مواقعی به سراغ این راهکار بروید.

 

سرور مجازی پلسک انتخاب کنید اگر: سرور مجازی پلسک انتخاب نکنید اگر:
  1. به کنترل پنلی ساده و کارآمد برای مدیریت وب‌سایت، برنامه، پایگاه‌داده یا ایمیل نیاز دارید
  2. می‌خواهید کنترل پنل شما از دو سیستم‌عامل رایج ویندوز و لینوکس پشتیبانی کند
  3. می‌خواهید وب‌سایت‌های مختلف را مدیریت کنید و به بستری یکپارچه نیاز دارید
  4. قابلیت‌های امنیتی متنوع و زیاد نیاز دارید
  5. نیازمند ادغام با ابزارهایی مانند گیت، داکر و غیره هستید تا فرایند توسعه را راحت‌تر پیش ببرید
  1. می‌خواهید کنترل کاملی روی تمام ابعاد سرور مجازی داشته باشید
  2. بودجه کمی دارید و به دنبال راهکاری مقرون‌به‌صرفه هستید
  3. یک سرور مجازی با منابع محدود دارید چون مصرف منابع پلسک بالا است
  4. به دنبال کنترل پنلی سبک نیاز دارید و قابلیت‌های پیشرفته نیاز ندارید
  5. از تکنولوژی‌ها یا زیرساخت‌هایی استفاده می‌کنید که با پلسک سازگار نیستند

 

بهتر است قبل از خرید سرور مجازی پلسک، به نکات بالا توجه داشته باشید. همچنین بهتر به موارد دیگری مانند منابع مورد نیاز، قیمت، امکانات امنیتی و غیره هم توجه داشته باشید. لوکیشن سرور مجازی هم از دیگر نکات مهم قبل از خرید است. بهتر است لوکیشن سرور را بسته به کاربران خود و حتی‌الامکان در نزدیک‌ترین موقعیت به آن‌ها انتخاب کنید. برای مثال اگر بیشتر کاربران شما داخل ایران هستند، بهتر است برای خرید سرور مجازی ایران اقدام کنید.

 

تجربه‌ای متفاوت در مدیریت سرور مجازی با پلسک

در این مقاله به‌صورت گفتیم که سرور مجازی پلسک چیست و چه کاربردهایی دارد. همچنین شما را با مهم‌ترین مزایا، معایب و ویژگی‌های آن آشنا کردیم. همان‌طور که خواندید، با کنترل پنل پلسک می‌توانید بخش زیادی از فرایندهای مدیریت سرور مجازی را خودکارسازی کنید. همچنین برای افزایش بهره‌وری و توسعه سریع‌تر می‌توانید از ابزارها و افزونه‌های کاربردی پلسک بهره‌مند شوید. 

امیدواریم که توانسته باشیم به‌صورت کامل به سؤالات شما در مورد این راهکار پاسخ دهیم. اگر سؤال دیگری در این مورد دارید، آن را در بخش نظرات بنویسید تا به شما پاسخ دهیم. همچنین خوشحال می‌شویم اگر تجربه استفاده از سرور مجازی پلسک را داشتید، آن را با ما هم به اشتراک بگذارید. 

 

سؤالات متداول

  • سرور مجازی پلسک چیست؟ به سرورهای مجازی که روی آن‌ها کنترل پنل پلسک نصب شده است، سرور مجازی پلسک می‌گویند.
  • سرور مجازی پلسک از چه سیستم‌عامل‌هایی پشتیبانی می‌کند؟ کنترل پنل پلسک از سیستم‌عامل ویندوز، لینوکس و بیشتر توزیع‌های لینوکس مثل اوبونتو، سنت اواس و دبیان پشتیبانی می‌کند.
  • Plesk VPS برای چه افرادی مناسب است؟ اگر به دنبال کنترل پنلی با رابط کاربری ساده و مدرن با قابلیت‌های پیشرفته امنیتی و مدیریتی هستید و بودجه شما محدود نیست، می‌توانید از این سرور مجازی استفاده کنید.
  • آیا می‌توانم چندین وب‌سایت را روی سرور مجازی پلسک میزبانی کنم؟ بله، پلسک یکی از بهترین گزینه‌ها برای میزبانی و مدیریت چندین وب‌سایت است و داشبوردی یکپارچه برای این کار در اختیار شما قرار می‌دهد.
  • آیا پلسک روی سرور مجازی سرعت و عملکرد بالایی دارد؟ بله، پلسک روی سرورهای مجازی سرعت و عملکرد بالایی ارائه می‌دهند و می‌تواند نیازهای مختلف شما را برطرف کند. البته توجه کنید که کانفیگ سرور هم نقشی اساسی در سرعت و عملکرد سرور دارد.
  • مهم‌ترین مزایای سرور مجازی پلسک چیست؟ از مهم‌ترین مزایای سرور مجازی پلسک می‌توان به پشتیبانی از سیستم‌عامل‌های مختلف، رابط کاربری ساده، امنیت بالا و ابزارهای کاربردی آن در زمینه‌های مختلف اشاره کرد.
  • آیا می‌توانم از سرور مجازی پلسک برای میزبانی سایت و برنامه‌های پرترافیک استفاده کنم؟ بله، به‌صورت کلی سرور مجازی پلسک یکی از گزینه‌های ایدئال برای میزبانی از سایت و برنامه‌های پربازدید و سنگین است.
  • مهم‌ترین تفاوت سرور مجازی سی پنل و پلسک چیست؟ سرور مجازی سی پنل فقط از سیستم‌عامل لینوکس و توزیع‌های آن پشتیبانی می‌کند. درحالی‌که سرور مجازی پلسک علاوه بر لینوکس و توزیع‌های آن از سیستم‌عامل ویندوز سرور هم پشتیبانی می‌کند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 4

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا