میزبانی وب

ویژگی یک هاست خوب از نگاه یه وب مستر حرفه ای

مهم ترین ویژگی یک هاست خوب اینکه که همیشه، هفت روز هفته و بیست و چهار ساعته کار کنه و پایدار باشه. اینطوری بازدیدکننده ها هر زمانی میتونند به سایتتون دسترسی داشته باشند.

خرید هاست با کیفیت جز اولین و مهم ترین اقداماتی عملی برای راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی هست. اگه شما هم قصد راه اندازی یک سایت یا یک کسب و کار اینترنتی رو دارید، سعی کنید از ابتدا پایه های کسب و کارتون محکم و درست بچینید. احتمالا این سوال براتون مطرح است حالا چطور هاست مناسب برای راه اندازی سایتتون رو تهیه کنید؟ ما در این مقاله از بادانش مهم ترین نکات و ویژگی ها در خرید هاست رو بررسی کنیم و این مقاله به عنوان راهنمای خرید هاست مناسب بهتون کمک میکنه تا انتخاب درست تری داشته باشید.

با توجه به اینکه درحال حاضر  تعداد بسیار زیادی شرکت ارائه دهنده هاست در ایران وجود داره، انتخاب بهترین شرکت هاستینگ برای خرید هاست نیازمند بررسی پارامترهای مهمی است. بصورت کلی یک هاست خوب باید پر سرعت، همیشه در دسترس و پایدار، با امنیت بالا و دارای قیمیت مناسب و البته از پشتیبانی خوبی برخوردار باشه. در کنار این موارد میزان فضا و پهنای باندی که از یک شرکت هاستینگ تهیه می کنید از پارامترهای مهم در یک هاست خوب محسوب میشه.

در ادامه با ماهان سرور که یکی از بهترین شرکت های ارائه دهنده هاست در ایران است همراه شوید.

فضای هاست

منظور از فضای هاست، اندازه مجاز ذخیره سازی فایل های شما در هاست (از آپلود فایل ها تا اطلاعات ذخیره شده در پایگاه داده) است. حجم این فضا براساس گیگابایت هست که در سرویس های شرکت های هاستینگ متفاوته. شما میتونید بر اساس پیش بینی نیازتون این حجم از فضای ذخیره سازی رو انتخاب کنید. هرچند با وجود سرویس های مختلف ذخیره سازی آنلاین، میتونید بخشی از فایل هایتون رو در اون فضاها هم ذخیره کنید. بطور معمول برای یک وبلاگ وردپرسی حجم زیادی برای ذخیره زیادی اطلاعات نیاز نیست و یک فضای 10 گیگابایتی میتونه کار شما رو راه بیاندازه. اما اگر میخواهید سایتی بسازید که فایل های با حجم بالایی در اون هست میتونید فضای بیشتری رو در خرید هاست در نظر بگیرید.

پهنای باند

یکی از پارامترهای مهم در خرید هاست، پهنای باند است و اکثر شرکت‌های هاست، این مورد را در توضیحات پلن ارائه شده، می‌نویسند.

پهنای باند چیست؟ مقدار فضایی که هاست برای سایت شما در نظر می‌گیرد و به ازای هر بازدید، دانلود و آپلودی که روی وب‌سایت شما انجام می‌شود، از آن کسر می‌گردد. توجه داشته باشید پهنای باند به صورت‌ماهانه است و اول هر ماه، مقدارش به حالت اولیه بازگردانی می‌شود.  مثلا پهنای باند هاست خریداری شده 10 گیگ است. اگر هر بازدید (یعنی کاربر وارد یکی از صفحات سایت شما شود) را 1 مگابایت در نظر بگیریم بنابراین سایت شما می‌تواند میزبان 2000 بازید در ماه باشد. اگر پیش از پایان ماه، تعداد بازدیدکنندگان سایت از 2000 نفر عبور کند، سایت شما مسدود می‌شود و برای هیچ کاربری نمایش داده نمی‌شود چون پهنای باند آن به اتمام رسیده است.

بنابراین پهنای باند هاست‌ها را متناسب با تعداد بازدیدهای سایت خود بررسی کنید و اگر فعالیت سایت شما طوری است که کاربران اقدام به دانلود و آپلود می‌کنند، این موارد را هم در نظر بگیرید تا سایت شما به علت اتمام پهنای باند مسدود نشود.

قابلیت در دسترس بود کارشناسان شرکت سرویس دهتده

مهم ترین ویژگی یک هاست خوب اینکه که همیشه، هفت روز هفته و بیست و چهار ساعته کار کنه و پایدار باشه. اینطوری بازدیدکننده ها هر زمانی میتونند به سایتتون دسترسی داشته باشند. توی این ویژگی هاست باید سرور و اتصالات شبکه اش اثبات و پایدار باشه. این پایداری و در دسترس بودن سرور باید بالای 99 درصد باشه. خوشبختانه در اکثر شرکت های معتبر هاستینگ این مورد تضمین شده هست.

امکان افزودن چند دامنه و زیردامنه در هاست

اگر قصد دارید فعالیت خود را در چند سایت انجام دهید هاستی خریداری کنید که قابلیت اضافه کردن چند دامنه را داشته باشد. یعنی هاستی باشد که بتوانید روی آن چند دامنه (چند سایت با آدرس‌های متفاوت) اضافه کنید. همچنین بررسی کنید چند زیردامنه برای دامنه‌های اصلی می‌توان اضافه کرد. با توجه به نوع فعالیت شما، این اعداد می‌توانند بسیار مهم باشند.

مشاهده ی قیمت های هاست در ماهان سرور 

پشتیبانی گیری از اطلاعات (بک آپ) هاست

به هر علتی ممکنه سایت شما دچار تغییراتی بشه که از حالت معمول خودش خارج بشه. مثلا با تغییر در کدهای سایت، یا نصب یک افزونه و… بخشی از سایت تون از کار بیوفته و نتونید خودتون اون رو مثل قبل کنید. در اینجا اگه شما یک نسخه پشتبان از سایت و اطلاعاتش داشته باشید به راحتی میتونید اون رو به آخرین نسخه سالمش برگردونید. این پشتیبان گیری معمولا توسط شرکت های هاستینگ انجام میشه. بک آپ گیری منظم یکی از ویژگی های مهم در انتخاب هاست خوب است که در خرید هاست باید بهش دقت کنید.

 ساخت ایمیل در هاست

شما به‌عنوان مدیر سایت می‌توانید ایمیل‌های اختصاصی برای سایت خود بسازید و از طریق آن با کاربران و مشتریان خود در ارتباط باشید. مثلا آدرس سایت yourdomain.com را در نظر بگیرید؛ می‌توان ایمیل admin@yourdomain بسازید و آن را در سایت قرار دهید تا از طریق آن با شما در ارتباط باشند.

معمولا همه هاست‌ها این قابلیت را دارند؛ اما پیش از خرید هاست به این نکته توجه کنید که چند اکانت ایمیل می‌توانید برای یک دامنه بسازید و اینکه چه تعداد پیام می‌تواند ارسال و دریافت شود.

ارائه گواهینامه امنیتی SSL

گواهینامه امنیتی SSL یا همون پروتکل امن HTTPS امنیت سایت شما رو برای کاربران به ویژه در پرداخت الکترونیک تامین میکنه. خود این گواهینامه SSL روی بهبود سئوی سایت هم موثر است. البته در حال حاضر بیشتر شرکت‌ های هاستیگ این گواهینامه را به صورت رایگان برای شما فعال می‌کنند، ولی حتما دقت کنید این ویژگی روی هاست مورد نظر شما به صورت رایگان وجود داشته باشد.

تعداد دیتابیس (بانک اطلاعاتی، پایگاه داده)

تعداد دیتابیس هم در خرید هاست خوب بسیار اهمیت دارد. معمولا شرکت‌های هاستینگ، تعداد دیتابیس (بانک اطلاعاتی، پایگاه داده) را در پلن‌های پیشنهادی می‌نویسند. با توجه به نوع فعالیت سایت شما، انتخاب تعداد دیتابیس می‌تواند متغیر باشد. هاست‌ها می‌توانند قابلیت ساخت یک یا چند دیتابیس را داشته باشند حتی در برخی پلن‌ها تعداد ساخت دیتابیس نامحدود است.

دیتابیس چیست؟ جداولی با ستون‌ها و ردیف‌های منظم که اطلاعات کاملی از وب‌سایت شما را در خود ذخیره می‌کنند و با توجه به درخواست‌هایی که می‌شود، اطلاعات لازم را می‌دهند. مثلا شما یک سایت فروشگاهی دارید که قسمت بالای سایت بخش جستجوی محصول است. کاربری عنوان یک محصول را جستجو می‌کند. مثلا آیفون 11. زمانی که این عبارت نوشته می‌شود، یک درخواست برای دیتابیس ارسال میشود. دیتابیس بررسی می‌کند و در میان جداولی که دارد جستجو می‌کند و آیفون 11 را پیدا می‌کند و اطلاعات مربوط به آیفون 11 را به ترتیب زیر در صفحه مرورگر به کاربر نمایش می‌دهد.

عنوان کامل محصول
عکس محصول
قیمت محصول
لینک خرید محصول

دیتابیس جزئیاتی فهرست‌وار از سایت شما را در خود ذخیره می‌کند و با توجه به هر درخواست می‌تواند اطلاعات کامل آن درخواست را برای شما ارسال کند.

به روز بودن نسخه PHP هاست

اگر زبان برنامه‌نویسی سایت شما PHP است باید هاستی انتخاب کنید که بتوان نسخه PHP آن را تغییر داد چون کدهای زبان برنامه‌نویسی PHP دائما به‌روزرسانی می‌شوند و ساختار آن‌ها توسعه پیدا می‌کنند. بعضی از هاست‌ها به‌صورت پیش‌فرض همشه روی آخرین نسخه PHP هستند و امکان تغییر نسخه را به مدیریت سایت نمی‌دهند و برای تغییر آن باید درخواستی به شرکت هاست ارسال کنید. برخی هاست‌ها نیز امکان تغییر نسخه PHP را در پنل مدیریت هاست قرار می‌دهند و مدیریت سایت می‌تواند خودش اقدام به تغییر کند.

کنترل پنل مدیریت

کنترل پنل به نوعی رابط کاربری بین کاربر و هاست است. از طریق کنترل پنل شما میتونید هاست سایت تون رو مدیریت کنید. کارهایی مثل ساخت دیتابیس، مدیریت ایمیل ها، مدیریت فایل ها و غیره از طریق کنترل پنل مدیریت هاست انجام میشه. سی پنل (CPanel) و دایرکت ادمین (DirectAdmin) از جمله کنترل پنل های معروف هاست هستند.

و در آخر…

قیمت گذاری منصفانه و رقابتی

قیمت هم یکی از فاکتورهای مهم در تصمیم گیری برای خرید بهترین هاست است. البته باید دقت کنید که نه قیمت پایین و نه قیمت بالا هیچ کدوم نشونه مناسبی برای تعیین کیفیت یک هاست نیست. اما انتظار میره یک هاست خوب علاوه دارا بودن امتیاز بالا در مواردی که اشاره شد، دارای قیمت منصفانه نسبت به بقیه شرکت ها باشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا