هاست و میزبانی وب

راهنمای افراد مبتدی: نام دامنه چیست و چگونه کار می کند؟

معمولا افرادی که در حوزه اینترنت مبتدی هستند در مورد نام دامنه و اینکه نام دامنه چیست و چگونه کار می‌کند سوالاتی را می‌پرسند. بیشتر کاربران مبتدی نام دامنه را با  هاست و سایر خدمات این چنینی اشتباه می‌گیرند. در این راهنما سعی می‌کنیم به سوالاتی همچون نام دامنه چیست و چگونه کار می‌کند پاسخ دهیم.  پس با ماهان سرور ارائه دهنده خدمات خرید هاست و دامنه ، سرور اختصاصی و سرور مجازی همراه شوید.

نام دامنه چیست؟

 نام دامنه یا نام دامین آدرس سایت شماست که افراد در نوار آدرس مرورگر خود تایپ می‌کنند تا بتوانند از سایتتان بازدید نمایند.  به عبارت ساده تر، اگر سایت شما همانند یک خانه باشد، نام دامنه آدرس آن است. توضیح جزئی تر و دقیق تر نام دامنه به شرح زیر است:

همانطور که می دانید اینترنت شبکه عظیمی از رایانه های به هم متصل از طریق  شبکه جهانی از کابل هاست. هر رایانه در این شبکه می تواند با رایانه دیگر ارتباط برقرار کند. برای شناسایی  آن‌ها، هر رایانه باید یک IP Address داشته باشد. IP Address مجموعه ای از اعداد است که  رایانه خاصی را بر روی اینترنت مشخص می کند. یک IP Address معمولی شبیه اعداد زیر خواهد بود:

۶۶٫۲۴۹٫۶۶٫۱

به خاطر سپردن چنین اعدادی بسیار دشوار است، به همین خاطر هم نام دامنه اختراع شد. حالا اگر بخواهید از سایتی بازدید کنید مجبور نیستید رشته طولانی از اعداد را در مرورگر خود وارد نمایید. کافیست به سادگی نام دامین آن سایت را در نوار آدرس مرورگر وارد نمایید. به عنوان مثال mahanserver.net

 زمانی که نام دامنه را در مرورگر خود وارد می‌کنید چه اتفاقی روی می‌دهد؟

نام دامنه چگونه کار میکند

مرورگر شما درخواست‌هایی را به شبکه جهانی از سرورها ارسال می‌کند که سیستم نام دامنه را تشکیل می‌دهد. سپس این سرورها به دنبال  name serverمرتبط با دامنه می‌گردند و درخواست مدنظر را به آن‌ها ارسال می‌کنند. به عنوان مثال اگر سایت شما بر روی هاستی همچون ماهان سرور میزبانی می‌شود،  name server و اطلاعات آن شبیه زیر خواهد بود:

ns1.mahanserver.net

ns2.mahanserver.net

این name server ها رایانه‌هایی هستند که توسط شرکت هاستینگ مدیریت می‌شوند. شرکت هاستینگ شما درخواست‌تان را به رایانه‌ای که سایت در آن ذخیره شده است ارسال می‌کند. به این رایانه web server می‌گویند.  این رایانه دارای نرم افزارهای خاصی همچون آپاچی و  NGINX و litespeed است که سه مورد از نرم افزارهای محبوب برای راه اندازی وب سرور می‌باشند. وب سرور سایت درخواست شده را پیدا می کند و آن را به مرورگر ارسال می‌نماید.

 تفاوت نام دامنه و هاست در چیست؟

تفاوت نام دامنه و هاست

اگر نام دامین آدرس سایت شما باشد، هاست جایی است که سایت در آن قرار گرفته است.  این یک رایانه واقعی است که فایل‌های سایت شما در آن ذخیره سازی می‌شود. این سرورها به عنوان سرویس توسط شرکت های ارائه دهنده هاست در اختیار افراد قرار می‌گیرد. برای ایجاد سایت، شما باید هم نام دامنه و هم هاست داشته باشید. با این حال باید به خاطر داشته باشید که هسات و دامنه دو سرویس جداگانه هستند و شما می‌توانید آن‌ها را از دو شرکت مختلف خریداری کنید. شاید برایتان سوال پیش آمده باشد که اگر این دو مورد از شرکت جداگانه‌ای خریداری شده باشد چگونه می توانند با هم کار کنند؟ شما باید تنظیمات نام دامنه را ویرایش کنید و name server فراهم شده توسط شرکت هاستینگ را وارد نمایید. اطلاعات name server جایی که درخواست‌های کاربر باید ارسال شود را تعریف می‌کند. توصیه می‌کنیم نام دامنه و هاست را از یک شرکت بخرید. اینکار به شما اجازه می‌دهد دامنه و هاست را با یک اکانت مدیریت کنید.

 چگونه می‌توان نام دامنه مناسبی برای سایت انتخاب کرد؟

نام دامین در پسوندهای مختلفی وجود دارد. یکی از محبوب ترین پسوندها .com است. گزینه های دیگری همچون .ir ، .org ، .net, .tv, .info, .io وجود دارد.  نام های دامنه خاص هر کشور نیز وجود دارد که با پسوند کد آن کشور همچون .ir برای ایران یا .uk برای انگلستان مشخص می‌شود.  توصیه می کنیم از پسوند .com استفاده کنید زیرا به خاطرسپاری راحتی دارد و برای کسب وکارها بهترین گزینه است.

 چگونه دامنه بخریم؟

شما می‌توانید نام های دامنه را از شرکت‌های مختلفی خریداری کنید. به این شرکت ها ارائه دهنده نام دامنه می‌گویند.

با اینحال ثبت دامنه به طور خودکار باعث ثبت هاست نمی شود. شما باید اکانت هاستینگ را هم خریداری کنید. بیشتر شرکت های ارائه دهنده هاست ، نام دامنه را هم ثبت می‌کنند. این کار به شما کمک می‌کند هر دوی این سرویس ها را با یک اکانت مدیریت کنید و نیازی به تغییرname server  برای دامنه نداشته باشید. امیدواریم این مقاله از مجله اینترنتی ماهان سرور اطلاعات کافی در مورد نام دامنه و نحوه کار  با آن را در اختیارتان قرار داده باشد.

در صورتی که هم اکنون وب سایت فعالی دارید و می‌خواهید از خدمات هاستینگ ماهان سرور استفاده کنید، اطلاعات وب سایت شما به صورت رایگان بر روی سرویس‌های ماهان سرور جا به جا می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا