هاست و میزبانی وب

مهمترین واژگان هاست – قسمت سوم

به قسمت سوم و پایانی مهمترین واژگان هاست خوش آمدید. در قسمت‌های پیشین واژگان و اصطلاحات هاست با برخی از مهمترین واژگان هاست آشنا شدیم و در این قسمت می‌خواهیم به بررسی چند اصطلاح دیگر هاست بپردازیم. پس همچنان با مجله اینترنتی ماهان سرور ارائه دهنده خدمات خرید هاست و دامنه همراه باشید.

سرور Server

سرور را می‌توان کامپیوتری همیشه روشن و همیشه در دسترس دانست که امکانات سخت افزاری و نرم افزاری بسیار بیشتری نسبت به یک کامپیوتر خانگی دارد. این کامپیوتر باید همیشه به شبکه جهانی اینترنت متصل بوده و روشن باشد.

معمولا در کنار واژه server یا خدمات دهنده، واژه دیگری به نام client یا مشتری (گیرنده خدمات) نیز به کار می‌رود. در واقع شما وقتی به اینترنت متصل هستید و از طرق مرورگر کامپیوتر خود به در حال مشاهده یک صفحه وب می‌باشید، به عنوان client در شبکه جهانی اینترنت شناخه می‌شوید. از طرف دیگر کامپیوترهایی که این امکان را برای شما فراهم می‌آورند تا شما بتوانید به صفحات مورد نظر خود دسترسی پیدا کنید server می‌نامند. البته این یک تعریف جزئی و محتصر از سرورها می‌باشد. در مقالات دیگر ماهان سرور به صورت تخصصی به تکنولوژی‌های مختلف در اینترنت خواهیم پرداخت.

وب سرور Web Server

وب سرور نرم افزاری است که بر روی سرور شرکتهای هاستینگ نصب می‌شود. این نرم افزار کدهای وب سایت را پردازش کرده و وب سایت را برای بازدید کنندگان به نمایش در می‌آورد. در واقع وظیفه اصلی وب سرور پاسخ به درخواست‌های http است که از طرف مرورگرها برای وب سرور ارسال می‌شود، و نتیجه آن نمایش صحیح صفحات وب به بازدیدکنندگان وب سایت است.

سرور اختصاصی Dedicated Server

بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ و همچنین وب سایت‌هایی که بازدید کننده و مشتری زیادی دارند و نمی‌توانند با استفاده از امکانات هاست‌های معمولی به ارائه خدمات آنلاین خود بپردازند از سرور اختصاصی استفاده می‌کنند. مزیت استفاده از سرور اختصاصی برای چنین سرویس‌دهنده‌هایی این است که مدیریت، نظارت و کنترل کامل بر روی ارائه سرویس‌های خود دارند و امنیت داده های وب سایت آنها به مراتب بالاتر از حالتی است که از سرورها و هاست اشتراکی استفاده کنند.

سرور مجازی Virtual Private Server

سرور مجازی یا به اختصار VPS در واقع کارایی شبیه سرور اختصاصی دارد. اما به منظور کاهش هزینه نسبت به استفاده از سرور اختصاصی، می‌توان با استفاده از تکنیک‌های مجازی سازی، یک سرور اختصاصی را تبدیل به چندین سرور مجازی کرد. مزیت استفاده از سرور مجازی برای بسیاری از مشتریانی که بودجه کمتری نسبت به سازمان‌ها و وب سایت‌های بزرگ دارند، این است که کارکردی مشابه سرور اختصاصی را مطابق با نیازهای خود و با قیمتی به مراتب کمتر از سرور اختصاصی دریافت می‌کنند.

نگاه تخصصی به اصطلاحات و واژگان هاست در مجله اینترنتی ماهان سرور

در پایان مجموعه مقالات مهمترین اصطلاحات و واژگان هاست امیدواریم که استفاده کافی را از این مطالب برده باشید. در پایان ذکر این نکته ضروری است که تعاریفی که در این مجموعه مقالات ارائه شدند جنبه تخصصی نداشته و به زودی مجموعه آموزش‌های تخصصی هاست و مدیریت وب سایت را در آکادمی ماهان سرور ارائه خواهیم داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا