میزبانی وب

چگونه بهترین هاست را برای سایت خودمان انتخاب کنیم ؟

بهترین هاست برای سایت من چیست؟ اگر به تازگی قصد راه اندازی سایت را دارید بد نیست مطالعه این مطلب جامع و کامل را از دست ندهید. در ادامه با وبلاگ ماهان سرور همراه شوید.

همیشه انتخاب یک سرویس میزبانی مناسب برای صاحبان کسب‌ و کارهای آنلاین مخصوصا وبمستر ها یک موضوع مهم و چالش برانگیز بوده است. اینکه برای هر وبسایتی با توجه به نوع فعالیت آن که ممکن است شخصی، خبری، فروشگاهی، شرکتی و یا انواع دیگر باشد چطور یک سرویس میزبان یا هاست مناسب انتخاب کنیم و یا سایت ما به چه میزان از منابع سرور میزبان نیاز دارد تا در هر شرایطی پاسخگوی درخواست های کاربران باشد موضوعی است که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت. پس همراه ما باشید تا به پاسخ این سوالات و برخی نکته های مهم دیگر برای انتخاب میزبانی مناسب و خرید هاست برسید.

چگونه بهترین هاست را برای سایت خودمان انتخاب کنیم ؟

اول از همه برای خرید بهترین هاست باید مشخص کنیم هاستی که خریداری می کنیم چه سیستم عاملی داشته باشد. مثلا برای وبسایت‌ هایی که با زبان PHP نوشته شده اند باید هاستی تهیه کنیم که سیستم عامل لینوکس داشته باشد و همچنین برای کلیه سایت سازهایی مثل وردپرس، جوملا و پرستاشاپ نیز که بر مبنای زبان PHP می باشند هاست لینوکسی مناسب تر است.
در مورد سایت هایی که با زبان ASP.NET ساخته شده اند باید هاست ویندوزی تهیه کنیم. همچنین سایت سازهایی مثل ناپ‌کامرس هم نیاز به هاست ویندوزی دارند.

در اینجا قبل از اینکه وارد بحث های فنی بشویم لازم است که نکاتی را در خصوص انتخاب شرکت مناسب برای خدمات هاستینگ به شما یادآوری کنیم.

در نظر داشته باشید که یک هاست خوب علاوه بر ویژگی‌ های کیفی و فنی، باید یک تیم پشتیبان فنی متعهد و پاسخگو نیز داشته باشد. پس در انتخاب هاست به پشتیبانی، قدمت و تجربه شرکت ارائه دهنده آن هم توجه داشته باشید تا مطمئن باشید که در شرایط خاص و بحرانی کسی هست که پاسخگوی شما باشد.

چگونه بهترین هاست را برای سایت خودمان انتخاب کنیم ؟

سعی کنید از شرکتی هاست تهیه کنید که از لایسنس های اصلی بر روی سرور های خود استفاده می کند نه لایسنس های کرک شده!! برای مثال چند سال است که شرکت CPanel که کنترل پنل محبوب خود را برای سرورهای لینوکسی ارائه می دهد، سرورهای ایران را تحریم کرده است. حالا در این شرایط شرکت هایی هستند که این لایسنس را به صورت کرک شده بر روی سرورهای خود نصب می کنند و به کاربران ارائه می دهند. اما توجه داشته باشید که این لایسنس ها اصلا امنیت قابل اطمینانی ندارند و علاوه بر آن در خیلی از موارد نیز دارای باگ هایی هستند که ممکن است در آینده شما را با مشکلات زیادی درگیر کنند. پس اورجینال بودن لایسنس کنترل پنل هاست شما اهمیت زیادی دارد.

حالا توضیحاتی در مورد اینکه کدام هاست اشتراکی، سرور مجازی و یا سرور اختصاصی منابع مورد نیاز سایت ما را به خوبی تامین می کند ارائه می دهیم:

اول از همه بهتر است بررسی کنیم که سایت ما حدودا چند کاربر آنلاین همزمان و چند بازدید روزانه دارد. همچنین کاربری سایت ما نیز در این زمینه بسیار موثر است. اینکه سایت ما یک وبلاگ شخصی باشد و یا یک سایت فروشگاهی با ۲۰۰۰ محصول قابل ارائه، در انتخاب نوع هاست تاثیر زیادی دارد. و یا اینکه سایت ما توسط یک برنامه نویس ماهر کد نویسی شده است یا به وسیله یک سیستم مدیریت محتوا مثل وردپرس ساخته شده است.

هاست اشتراکی

سایت سازهای پرطرفدار مثل وردپرس، جوملا و پرستاشاپ با توجه به امکانات زیادی که در اختیار ما قرار می دهند، نیاز به میزبانی قدرتمند نیز دارند. برای مثال یک سایت فروشگاهی وردپرسی با افزونه ووکامرس و چندین هزار محصول و درگاه پرداخت نیازمند یک هاست پرقدرت است. زیرا بازدید کاربران، بررسی محصولات متنوع، خرید و انجام تراکنش پرداخت فرایندهایی هستند که نیاز به پردازش اطلاعات دارند و اینجاست که سرعت و قدرت سرویس میزبانی شما به چالش کشیده می شود. پس در نظر داشته باشید که سایت های فروشگاهی نیاز به میزبانی قدرتمند دارند تا تجربه سرعت خوبی را به کاربران ارائه دهند و در شرایط پر بازدید سایت دچار کندی و یا قطعی نشوند. به همین دلیل اغلب شرکت های هاستینگ خارجی و داخلی یک سرویس به نام هاست وردپرس در خدمات خود ارائه کرده اند و سعی داشتند که از سرورهای قدرتمند برای آن استفاده کنند. برای مثال استفاده از سرورهایی با هاردهای پر سرعت SSD NVMe و یا استفاده از لایسنس وبسرور LiteSpeed در حال حاضر از بهترین ویژگی ها برای یک هاست پر سرعت محسوب می شود.

چگونه بهترین هاست را برای سایت خودمان انتخاب کنیم ؟

هاست های اشتراکی همانطور که از نام آنها پیدا است معمولا از منابع اشتراکی استفاده می کنند. اما به این معنا نیست که این سرویس ها از قدرت کافی برای میزبانی سایت های پر بازدید برخوردار نباشند. در واقع هر چقدر که سرور میزبان از مشخصات فنی قوی تری مثل مواردی که در بالا گفته شد برخوردار باشد هاست نیز قدرت و سرعت بالاتری برای سایت ما ارائه می دهد. اگر بخواهیم به طور کاملا حدودی عددی بر مبنای تعداد بازدید روزانه ای که هاست های اشتراکی می توانند از آن پشتیبانی کنند اعلام کنیم، این عدد حداکثر حدود ۱۵ هزار بازدید روزانه خواهد بود. در واقع معمولا هاست های اشتراکی تا این تعداد بازدید را به خوبی و با سرعت مناسب پشتیبانی می کنند و برای سایت های پر بازدیدتر بهتر است که به سمت تهیه سرور مجازی برویم.

هاست ایران یا خارج؟!

این موضوع همیشه بین وبمسترها و صاحبان کسب و کارهای آنلاین مطرح بوده که از هاست داخلی برای سایت خود استفاده کنند یا هاست های خارجی ؟!

واقعیت این است که هر دو دسته داخلی و خارجی مزایایی نسبت به یکدیگر دارند. اما اگر جمعا این موضوع را بررسی کنیم، هاست های خارجی ( خصوصا اروپایی ) از کیفیت بهتری برخوردار هستند. از جمله مزایای هاست های خارجی آپتایم بالاتر ( قطعی کمتر ) آنها بدلیل برخورداری از زیرساخت بهتر و پیشرفته تر نسبت به هاست های داخلی است. همچنین سرعت دسترسی ربات های گوگل هم به سایت هایی که در سرورهای خارجی میزبانی می شوند بهتر بیشتر از هاست های داخلی است.

در مقابل هاست های داخلی پینگ تایم پایین تری دارند. ( پینگ تایم زمانی است که از آن برای سنجش فاصله زمانی اتصال بین دو دستگاه در شبکه استفاده می شود ). رنج پینگ تایم برای هاست های پر سرعت باید کمتر از ۱۵۰ میلی ثانیه باشد. برای مثال در برخی هاست های اروپایی این عدد در حدود ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلی ثانیه است. اما پینگ تایم هاست های ایرانی در حدود ۳۰ میلی ثانیه است. همچنین در صورتی که یک سرویس CDN مثل کلودفلر برای سایت خود فعال کنید این عدد به حدود ۸۰ میلی ثانیه می رسد و این تفاوت ۵۰ میلی ثانیه با هاست های ایرانی برای کاربران شما قابل تشخیص نیست. اما در صورتی که قطعی های سایت شما زیاد باشد ( که در هاست های ایرانی این مشکل بیشتر وجود دارد ) کاربران سایت شما بسیار ناراضی تر خواهند بود. همچنین قطعی سایت باعث افت رتبه های سایت شما در گوگل نیز می شود.

نکته مهم: قدرت و سرعت سرویس میزبانی،‌ تنها عامل تاثیرگذار بر سرعت وبسایت شما نیست،‌بلکه بهینه بودن محتوا اعم از تصاویر و‌ ویدئوها و همچنین کدهای سایت نیز اهمیت زیادی دارد.

پس برای سایت های شخصی، وبلاگی و شرکتی هاست های اشتراکی بهترین انتخاب میزبانی سایت ما هستند. همچنین برای سایت های خبری نیز می توانیم از هاست های پر سرعت اشتراکی استفاده کنیم. در مورد سایت های فروشگاهی باید به مواردی مثل تعداد بازدید ها، تعداد محصولات ارائه شده در سایت و تعداد تراکنش هایی که در طول روز انجام می شود توجه کنیم. معمولا برای سایت های فروشگاهی بهتر است یک هاست اشتراکی با منابع قدرتمند و هارد پر سرعت تهیه کنیم. حتما می دانید که اگر سرعت لود صفحات سایت کند باشد درصد زیادی از کاربران از خرید منصرف می شوند پس به سرعت سایت توجه ویژه ای داشته باشید. با افزایش بازدید سایت و زیاد شدن تراکنش های خرید ممکن است که سایت شما کند شود و یا صفحات سایت شما به سختی لود شوند. در این مرحله وقت آن رسیده است که سرویس میزبانی سایت خود را به سرور مجازی ارتقا دهید.

سرور مجازی

سرور مجازی در واقع یک سرور اختصاصی با منابع محدودتر هستند. این سرورها علاوه بر اینکه دسترسی های فنی بیشتری نسبت به هاست های اشتراکی دارند ( مثل دسترسی SSH )، به عنوان یک سرویس میزبانی قوی تر از هاست تا قبل از سرور اختصاصی نیازهای سایت ما را برآورده می کنند. این سرورها معمولا بر اساس میزان منابع شامل سی پی یو، رم، فضای هارد و ترافیک طبقه بندی می شوند و ما می توانیم با توجه به نیاز سایت خود از این نوع سرویس میزبانی تهیه کنیم. در هنگام سفارش سرور مجازی بعد از انتخاب سرور با مشخصات فنی مورد نظر سیستم عامل مورد نیاز را انتخاب می کنیم و سپس ترجیحا یک کنترل پنل نیز با توجه به سیستم عامل انتخابی سفارش می دهیم. کنترل پنل ها در هاست های اشتراکی نیز به ما ارائه می شوند و هزینه ای برای آنها دریافت نمی گردد اما در سرورهای مجازی معمولا یک لایسنس کنترل پنل به صورت اختصاصی برای ما تهیه می شود که شامل هزینه می باشد با این تفاوت که این نوع پنل امکانات مدیریتی بیشتری به ما ارائه می دهد. همچنین با توجه به منابع سرور می توانیم تعداد بیشتری سایت بر روی آن نصب و راه اندازی کرده و حتی اکانت های جداگانه هاست نیز برای سایت ها ایجاد کنیم. مهم ترین فاکتور در سرورهای مجازی سی پی یو و رم آنها می باشد و معمولا بر این اساس دسته بندی می شوند.

چگونه بهترین هاست را برای سایت خودمان انتخاب کنیم ؟

اگر بخواهیم به طور کاملا حدودی از تعداد بازدیدی که سرورهای مجازی توانایی پشتیبانی از آن را برای سایت ما دارند صحبت کنیم، این میزان با توجه به مشخصات فنی سرورها تا ۱۰۰ هزار عدد و یا حتی بیشتر متفاوت خواهد بود. برای مثال اگر یک سایت وردپرسی فروشگاهی نسبتا سنگین با پلاگین های زیاد را در نظر بگیریم که روزانه ۲۵ هزار بازدید کننده داشته باشد بهتر است یک سرور مجازی با حداقل ۸ گیگابایت رم تهیه کنیم.

سرور اختصاصی

بعد از رایانش ابری که در چند سال اخیر توسط شرکت های بزرگ ITدنیا ارائه شده است، قدرتمند ترین حالت میزبانی از یک وب سایت در سرور اختصاصی اتفاق می افتد. با تهیه یک سرور اختصاصی منابع کامل یک سرور در اختیار سایت ما خواهد بود. سرورهای اختصاصی نیز معمولا با یک سیستم عامل سفارش داده می شوند اما قابلیت مهم دیگر این است که با امکان مجازی سازی این سرورها می توانیم چندین سرور مجازی با سیستم عامل ها و کنترل پنل های مختلف در آنها داشته باشیم. خرید بهترین هاست

چگونه بهترین هاست را برای سایت خودمان انتخاب کنیم ؟

در تهیه سرورهای اختصاصی نیز نکاتی مثل مشخصات فنی سی پی یو و رم، دیتاسنتر میزبان، ترافیک ماهیانه، پورت اتصال، قابلیت ارتقا و مواردی ازین قبیل اهمیت زیادی دارد.

چگونه بهترین هاست را برای سایت خودمان انتخاب کنیم ؟

برای جمع بندی مطالبی که ارائه شد حتما نکات مهم زیر را در تهیه هاست در نظر بگیرید.

بررسی نوع سایت وبلاگی/خبری، شرکتی، فروشگاهی و …
اعتبار شرکت ارائه دهنده خدمات میزبانی
تعداد بازدید روزانه از سایت
بهینه بودن سایت و محتوای آن
آپتایم هاست
مشخصات سرور اصلی هاست
دسترسی های مورد نیاز در سرویس میزبانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا