میزبانی وب

CDN چیست و چگونه کارایی وب سایت شما را بالا می برد؟

CDN مخفف عبارت Content Delivery Network یا شبکه تحویل محتوا می‌باشد. استفاده از CDN می‌تواند تاثیر فوق العاده‌ای بر وب سایت شما و سرویسی که ارائه می‌دهید داشته باشد.

این مقاله آموزشی توسط تیم تولید محتوای ماهان سرور ارائه دهنده خدمات هاست و دامنه ، سرور مجازی و سرور اختصاصی آماده شده است. امیدوارم که مطالب این مقاله برای شما مفید واقع شود. cdn چیست و چگونه و با چه روش کارایی وب سایت را بالا می برد.

CDN مخفف عبارت Content Delivery Network یا شبکه تحویل محتوا می‌باشد. استفاده از CDN می‌تواند تاثیر فوق العاده‌ای بر وب سایت شما و سرویسی که ارائه می‌دهید داشته باشد. CDN می‌تواند سرعت وب سایت شما را افزایش داده، کارایی آن را بهبود ببخشد و این اطمینان را برای شما ایجاد کند که کاربران در تمام نقاط جهان با کیفیتی استاندارد محتوای وب سایت شما را دریافت می‌کنند.

اگر تا پایان این مقاله همراه ماهان سرور باشید با موارد زیر آشنا خواهید شد:

  • CDN چیست ؟
  • CDN چگونه کار می‌کند؟
  • آیا شما واقعا به CDN نیاز دارید؟
  • مزایای CDN
  • بهترین و مناسب‌ترین سرویس CDN

CDN چیست و چگونه کار می‌کند؟

در پاسخ به این سوال که cdn چیست باید گفت که CDN شبکه‌ای از سرورهاست که در دیتاسنترهایی در سراسر ذنیا پخش شده اند. یک CDN محتوای وب سایت شما را مانند تصاویر، صفحات HTML، فایل‌های جاوااسکریپت، فایل‌های CSS، فیلم‌ها و موارد دیگر را ذخیره می‌کند. محتوای استاتیک وب سایت در تمامی این سرورها ذخیره می‌شود و هنگامی که یک کاربر تلاش می‌کند که یک صفحه وب را بارگزاری کند، فایل‌ها را از نزدیکترین سرور به خود (از لحاظ جغرافیایی) دریافت می‌کند.

در اینجا نقشه‌ای از مراکز داده‌ای که مورد استفاده CloudFlare یکی از معتبرترین ارائه دهندگان CDN است را مشاهده می‌کنید:

cdn چیست

با دریافت داده از نزدیکترین دیتاسنتر در شبکه CDN ممکن است کاربران حتی از سرویس دهنده‌ای در کشور خود، محتوای یک وب سایت را دریافت کنند. این امر بویژه باعث بهبود تجربه کاربری در زمینه عملکردهایی از سایت می‌شود که نیار به سرعت در اجرا دارند. مواردی مانند بازی‌های آنلاین و مشاهده ویدیو به صورت آنلاین از جمله این موارد هستند.

در کل استفاده از CDN عملکرد و کارایی وب سایت شما را به طور چشمگیری بهبود می‌بخشد. همچنین با توجه به اینکه گوگل اعلام کرده است سرعت بارگزاری صفحات وب سایت را در رتبه بندی لحاظ می‌کند، در نتیجه استفاده از CDN می‌تواند تاثیر مستقیم بر سئو سایت بگذارد.

با توجه به پیش بینی‌های صورت گرفته انتظار می‌رود که بازار جهانی CDN که در سال 2017 دارای ارزش 7.47 میلیارد دلار است، تا سال 2022 به ارزش 30.89 میلیارد دلاری برسد. این بدین معنی است که این بازار در طول این دوره در هر سال 32.8% رشد می‌کند.

مزایای استفاده از CDN

هدف اصلی CDN افزایش سرعت دریافت محتوا توسط کاربران است. اما همانطور که در ادامه مشاهده خواهید کرد، استفاده از CDN مزایای دیگری نیز دارد.

  • با ارسال محتوا به کاربران از نزدیکترین سرور به آنها، زمان بارگزاری سایت به شدت کاهش می‌یابد که می‌تواند تاثیر زیادی در نرخ تبدیل وب سایت شما بگذارد.
  • اگر سایت شما در ساعات معینی از روز، حجم زیادی از ترافیک را دریافت می‌کند، استفاده از CDN می‌تواند یک راه حل عالی برای کاهش بار سرور باشد.
  • با بهبود سرعت سایت که در نتیجه استفاده از CDN بدست می‌آید، صفحات و پست‌های وب سایت شما رتبه بندی بالاتری در گوگل و دیگر موتورهای جستجو بدست می‌آورند. این یعنی پیشرفت در سئو و جذب مخاطبان بیشتر.
  • معمولا بهترین ارائه دهندگان سرویس CDN ، اقدامات امنیتی اضافی را نیز انجام می‌دهند. این امر به نگهداری مطمئن و امن سایت و داده‌های آن کمک می‌کند.

آیا شما به CDN نیاز دارید؟

برخی از نشانه‌ها به وضوح می‌گویند که زمان استفاده از CDN فرا رسیده است:

  1. وب سایت شما در حال رشد است و بازدیدکنندگان آن روز به روز در حال افزایش است.
  2. مخاطبان شما از لحاظ جغرافیایی دیگر محدود به یک منطقه و کشور خاص نیستند.
  3. عملکرد وب سایت شما با اختلالات زیاد و پی در پی روبرو می‌شود.
  4. کیفیت ارائه محتواهایی همچون ویدیو و فایل‌های دانلودی پایین است و کاربران انتظار زیادی می‌کشند.
  5. شما در فکر ارتقاء سرویس هاست خود از نظر میزان فضای ذخیره سازی و پهنای باند هستید.

اگر هر کدام از موارد بالا درباره وب سایت شما صدق می‌کند، پس وقت آن رسیده است که از CDN استفاده کنید. اما برای این کار باید چه نکاتی را در نظر داشته باشیم؟ همچنان همراه ما باشید تا به این پرسش پاسخ دهیم.

نکات مهم در انتخاب CDN

  1. اولین نکته‌ای که باید در انتخاب CDN به آن توجه شود این است که موقعیت جغرافیایی کاربران خود را بشناسید. به عنوان مثال یک وب سایت که عمده مخاطبان آن در اروپا قرار دارند، باید سرویسی که شامل سرورهایی در مراکز داده اروپا هستند را انتخاب کند.
  2. اگر وب سایت شما در حال حاضر ترافیک زیادی ندارد، استفاده از CDN رایگان بهترین انتخاب است. اما اگر میزان پهنای باند مصرفی افزایش پیدا کند و کاربران در سایت شما به دنبال انواع داده‌ها مانند ویدیو و تصاویر با کیفیت باشند، باید حتما یک سرویس CDN مناسب برای آن حجم از بازدید و ترافیک را خریداری کنید.

از اینکه تا پایان همراه ما بودید، بسیار سپاسگزاریم. امیدواریم که این مقاله به شما در شناخت اینکه cdn چیست و چه کاربردهایی دارد کمک کرده باشد. برای خرید هاست دانلود و هاست پربازدید می‌توانید از وب سایت ماهان سرور دیدن کنید. کارشناسان ما به صورت 24 ساعته آماده ارائه خدمات و پاسخگویی به شما عزیزان هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا