سرور مجازی

انواع سرور مجازی کدام‌اند و چه تفاوتی با هم دارند؟

4.8
(4)

سرور مجازی یک انتخاب ایدئال برای میزبانی بسیاری از وب‌سایت‌ها و برنامه‌های مختلف است. این راهکار میزبانی کاربردهای فراوانی دارد و به همین خاطر، انواع مختلفی از آن ارائه شده است. بسیاری از کاربران هنگام خرید سرور مجازی به چالش می‌خورند و از میان انواع مختلف آن، نمی‌دانند باید کدام سرور مجازی را انتخاب کنند. برای همین در این مقاله قصد داریم شما را با انواع سرور مجازی و تفاوت آن‌ها آشنا کنیم. پس اگر می‌خواهید بهترین سرور مجازی را مطابق با نیازهای خود انتخاب کنید، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

 

معرفی انواع سرور مجازی (VPS) و کاربردهای آن‌ها

سرور مجازی یک سرویس قدرتمند است که سرعت و امنیت بسیار بالایی دارد و می‌توانید آن را مطابق با نیازهای خود شخصی‌سازی کنید. در واقع شما کنترل بالایی روی سرور مجازی دارید و می‌توانید از آن در شرایط مختلفی استفاده کنید. برای همین هم انواع مختلفی از سرور مجازی طراحی و ارائه شده‌اند که هرکدام ویژگی‌های خاص خود را دارند. این سرورهای مجازی را می‌توان بر اساس عوامل مختلف دسته‌بندی کرد که آن‌ها را در جدول زیر می‌بینید:

 

معیار نوع سرور مجازی
بر اساس سیستم‌عامل
  • سرور مجازی لینوکس
  • سرور مجازی ویندوز
  • سرور مجازی میکروتیک
بر اساس کنترل پنل
  • سرور مجازی سی پنل
  • سرور مجازی دایرکت ادمین
  • سرور مجازی پلسک
بر اساس موقعیت مکانی سرور
  • سرور مجازی ایران
  • سرور مجازی خارج
بر اساس نحوه مدیریت
  • سرور مجازی مدیریت شده
  • سرور مجازی مدیریت نشده
بر اساس زیرساخت
  • سرور مجازی ابری

 

در ادامه هر کدام از این دسته‌ها را بیشتر توضیح می‌دهیم و کاربردهای هر کدام را بیان می‌کنیم. پیشنهاد می‌کنیم اگر به‌صورت کامل با سرور مجازی آشنا نیستید و اطلاعات کاملی دررابطه‌با آن ندارید، حتماً مقاله سرور مجازی چیست را بخوانید تا با ادامه مطالب این مقاله، ارتباط بهتری برقرار کنید. 

 

انواع سرور مجازی بر اساس سیستم‌عامل 

با خرید سرور مجازی، شما محیطی کاملاً ایزوله و خصوصی دریافت می‌کنید که منابع آن به‌صورت اختصاصی در اختیار شما است. برای مدیریت و کنترل راحت‌تر این فضا، لازم است یک سیستم‌عامل را متناسب با نیاز سایت یا برنامه خود نصب کنید. دو مورد از پرکاربردترین سیستم‌عامل‌ها برای سرور مجازی، ویندوز سرور و لینوکس سرور هستند. جالب است بدانید که بیش از 90 درصد سرورهای دنیا از این دو سیستم‌عامل استفاده می‌کنند.

 

ویندوز سرور و لینوکس سرور؛ برترین انتخاب‌ها برای سرور مجازی

 

علاوه بر ویندوز سرور و لینوکس سرور، سیستم‌عامل میکروتیک هم گزینه دیگری برای سرور مجازی است که کاربرد و موارد استفاده آن با لینوکس و ویندوز تفاوت دارد. در ادامه بیشتر در مورد این سیستم‌عامل‌ها و کاربرد هر کدام توضیح می‌دهیم.

 

1- سرور مجازی ویندوز 

✅یکپارچگی کامل با محصولات و تکنولوژی‌های مایکروسافت

به سرور مجازی‌ای که روی آن سیستم‌عامل ویندوز سرور نصب می‌شود، سرور مجازی ویندوز گفته می‌شود. این سیستم‌عامل تقریباً شبیه ویندوزی است که بیشتر ما به‌صورت روزمره از آن استفاده می‌کنیم و روی کامپیوترها و لپ‌تاپ‌ها نصب است. با این تفاوت که ویندوز سرور برخلاف ویندوز معمولی، به طور اختصاصی برای کنترل و مدیریت سرورها استفاده می‌شود.

یکی از مزیت‌های سرور مجازی ویندوز این است که رابط کاربری ساده‌ای دارد و هر شخصی که قبلاً با یکی از نسخه‌های ویندوز کار کرده باشد، می‌تواند از ویندوز سرور هم استفاده کند.  کاربرد اصلی این سرور مجازی، میزبانی از برنامه‌ها و سرویس‌های مبتنی بر ویندوز مثل SQL Server، Exchange Server و SharePoint Server و غیره است. از سرور مجازی ویندوز همچنین برای میزبانی وب‌سایت‌ها و برنامه‌هایی که با تکنولوژی‌های مایکروسافت مثل ASP.NET و C# توسعه یافته‌اند، استفاده می‌شود.

یکی از معایب سیستم‌عامل ویندوز این است که راهکار گران‌تری است و برای نصب و استفاده آن باید لایسنس خریداری کنید. این سیستم‌عامل همچنین به منابع بیشتری برای اجرا نیاز دارد اما اجرا و میزبانی برنامه‌های ویندوز بهترین گزینه است. در مقاله سرور مجازی ویندوز چیست بیشتر در مورد مزایا، معایب و کاربردهای این سرور مجازی پرداخته‌ایم.

 

2- سرور مجازی لینوکس

✅سروری با عملکرد عالی و هزینه کمتر

پرکاربردترین سیستم‌عامل برای سرور مجازی، لینوکس سرور است که سیستم‌عامل رایگان و منبع‌باز است. در واقع بر خلاف ویندوز، لازم نیست پولی برای سیستم‌عامل پرداخت کنید و لایسنس جداگانه‌ای برای آن لازم نیست. سرور مجازی لینوکس تقریباً از تمامی تکنولوژی‌ها و زبان‌های برنامه‌نویسی مثل Python، PHP، Perl، Node.js و غیره پشتیبانی می‌کند.

در سیستم‌عامل لینوکس، شما به طیف گسترده‌ای از برنامه‌ها و نرم‌افزارهای شخص ثالث برای مدیریت و کنترل راحت‌تر سرور مجازی دسترسی دارید. از سرور مجازی لینوکس تقریباً می‌توانید برای میزبانی و راه‌اندازی هر نوع برنامه و سایتی بدون محدودیت استفاده کنید. یکی از معایب لینوکس سرور این است رابط کاربری گرافیکی ندارد و باید از خط فرمان (CMD) و دستورات لینوکس برای مدیریت آن استفاده کنید.

این موضوع باعث شده که یادگیری آن در ابتدا سخت و چالش‌برانگیز باشد. البته چون این سیستم‌عامل بسیار امن است و عملکرد و پایداری بسیار بالایی دارد، پراستفاده‌ترین سیستم‌عامل سرور محسوب می‌شود. این سیستم‌عامل همچنین کمتر و بهینه‌تر از منابع سرور استفاده می‌کند و توزیع‌های مختلفی هم برای استفاده دارد. هر کدام از توزیع‌های لینوکس قابلیت‌های مخصوص خود را دارند و در ادامه محبوب‌ترین آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم:

  • اوبنتو (Ubuntu)
  • دبیان (Debian)
  • سنت او‌اس (CentOS) یا راکی لینوکس (Rocky Linux)
  • فدورا (Fedora)
  • و…

برای آشنایی بیشتر با سرور مجازی لینوکس و کاربردهای مختلف آن، پیشنهاد می‌کنیم مقاله سرور مجازی لینوکس چیست را مطالعه کنید.

 

لینوکس سرور؛ بهترین سیستم‌عامل برای انواع سرور مجازی

 

3- سرور مجازی میکروتیک

مدیریت پیشرفته شبکه با امکانات گسترده

سرور مجازی میکروتیک نسبت به دو سیستم‌عامل قبلی یعنی ویندوز و لینوکس کاربرد متفاوت‌تری دارد. این سیستم‌عامل بر اساس سیستم‌عامل RouterOS ساخته شده و عمدتاً برای مسیریابی، سوئیچینگ و روتینگ شبکه و همچنین مدیریت ترافیک شبکه استفاده می‌شود. یکی از کاربردهای اصلی سرور مجازی میکروتیک، ساخت شبکه‌های داخلی برای میزبانی از سیستم‌های نظارتی و امنیتی مثل دوربین‌های مداربسته است. این سیستم‌عامل انعطاف‌پذیری بالایی دارد که ساخت و مدیریت روترهای مجازی را بسیار راحت‌تر می‌کند. در مقاله سرور مجازی میکروتیک چیست توضیحات بیشتری از کاربرد و مزایای این نوع از سرورهای مجازی بیان کرده‌ایم.  

 

انواع سرورهای مجازی بر اساس لوکیشن و موقعیت سرور 

یکی از معیارهای مهم در دسته‌بندی انواع سرور مجازی، لوکیشن یا موقعیت مکانی دیتاسنتری است که سرورها در آن قرار دارند. براین‌اساس، سرور مجازی را به دو دسته اصلی یعنی سرور مجازی ایران و سرور مجازی خارج دسته‌بندی می‌کنند. در ادامه بیشتر در مورد این دو دسته سرور مجازی توضیح داده‌ایم.

 

1- سرور مجازی ایران

✅بهترین انتخاب برای سرعت بالا و پینگ پایین در داخل کشور

لوکیشن دیتاسنترهای سرور مجازی ایران در داخل کشور قرار دارند و برای همین این سرورهای مجازی پینگ بسیار پایینی برای کاربران ایرانی دارند. در واقع اگر عمده مخاطبان شما در داخل ایران هستند و مثلاً سایت خود را روی سرورهای مجازی ایران میزبانی کنید، سایت شما در کمترین زمان ممکن و با بالاترین سرعت برای کاربران باز می‌شود. برای همین، سرور مجازی ایران برای کسب‌وکارهایی که روی بازار داخلی تمرکز کرده‌اند، بهترین گزینه است. برخی از بهترین دیتاسنترهای داخلی که سرور مجازی ایران را ارائه می‌دهند عبارت‌اند از: 

  • آسیاتک
  • شاتل
  • فن آوا
  • برج میلاد
  • تبیان
  • پارس آنلاین  

یکی از نکات خرید سرور مجازی ایران این است که این سرورهای مجازی با IP ایران ارائه می‌شوند. این امکان وجود دارد که به دلیل تحریم‌ها یا مشکلات زیرساخت، دسترسی کاربران بین‌المللی با اختلال‌هایی همراه باشد. برای حل این مشکل و دسترسی راحت‌تر به بازار و کاربران بین‌المللی می‌توانید از سرور مجازی خارج استفاده کنید.

 

2- سرور مجازی خارج

دسترسی جهانی با سرعت و پایداری بالا

همان‌طور که از اسم آن هم مشخص است، سرور مجازی خارج نوعی سرور مجازی است که دیتاسنتر آن در یکی از کشورهای خارجی قرار دارد. این سرورهای مجازی IP کشور مبدأ را در اختیار شما قرار می‌دهند و دسترسی به بازار و مخاطبان بین‌المللی را راحت‌تر می‌کنند. برای همین کسب‌وکارهایی که می‌خواهند به‌صورت بین‌المللی فعالیت کنند، از سرور مجازی خارج برای میزبانی سایت یا برنامه‌های خود استفاده می‌کنند.

البته این تنها دلیل برای انتخاب و خرید سرور مجازی خارج نیست! سرورهای مجازی خارج معمولاً دارای زیرساخت، تکنولوژی و سخت‌افزارهای به‌روزتر و پیشرفته‌تری هستند و کیفیت و عملکرد بهتری ارائه می‌دهند. این سرورها همچنین پهنای باند بیشتری و قیمت کمتری دارند. شما در ماهان سرور می‌توانید سرور مجازی خارج را از کشورهای زیر تهیه کنید: 

  • آمریکا: سرورهای مجازی آمریکا به دلیل قیمت مناسب، پهنای باند بالا و زیرساخت‌های قوی برای پروژه‌های بین‌المللی و کسب‌وکارهای مختلف گزینه‌ای ایده‌آل هستند. اگر به دنبال سرعت بالا و قابل‌اطمینان در سطح جهانی هستید، خرید سرور مجازی آمریکا می‌تواند انتخابی مناسب باشد. این سرورها برای دسترسی بهتر به بازارهای آمریکایی و کاهش تأخیر در ارتباطات بین‌المللی عالی عمل می‌کنند.
  • انگلیس: سرورهای مجازی انگلیس به‌خاطر امنیت پیشرفته، عملکرد عالی و آپ‌تایم بالا شناخته شده‌اند. این سرورها برای کاربرانی که نیاز به حفاظت از داده‌ها و دسترسی سریع به خدمات در اروپا دارند، مناسب‌اند. برای بهره‌مندی از این خدمات، خرید سرور مجازی انگلیس را پیشنهاد می‌کنیم چون به شما اجازه می‌دهند از زیرساخت‌های قوی و پرسرعت بهره‌مند شوید.
  • آلمان: سرورهای مجازی آلمان به دلیل قوانین سخت‌گیرانه حفظ حریم خصوصی و امنیت بالا محبوب هستند. این سرورها انتخابی مناسب برای کاربرانی هستند که به دنبال پایداری و امنیت داده‌ها هستند. با خرید سرور مجازی آلمان می‌توانید از یکی از قدرتمندترین زیرساخت‌های اروپا برای پروژه‌های خود استفاده کنید.
  • فرانسه: سرورهای مجازی فرانسه باتکیه‌بر دسترسی سریع به شبکه‌های اروپایی و عملکرد بهینه، گزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه برای کاربرانی هستند که به تعادل بین قیمت و کیفیت اهمیت می‌دهند. با خرید سرور مجازی فرانسه، دسترسی به سرورهای با کیفیت و پرسرعت را تجربه کنید که مناسب نیازهای مختلف شما هستند.
  • هلند: سرورهای مجازی هلند به دلیل قرارگرفتن در قلب اروپا و ارائه پهنای باند وسیع و پایدار، به گزینه‌ای جذاب برای کسب‌وکارهای بین‌المللی تبدیل شده‌اند. خرید سرور مجازی هلند می‌تواند انتخابی هوشمندانه برای کاهش تأخیر و افزایش عملکرد سایت‌ها و اپلیکیشن‌های شما باشد.
  • ترکیه: سرورهای مجازی ترکیه به دلیل نزدیکی جغرافیایی و کاهش تأخیر، برای کاربران خاورمیانه و ایران بسیار مناسب هستند. این سرورها سرعت بالا و کیفیت مناسبی را برای دسترسی به بازارهای منطقه‌ای ارائه می‌دهند. اگر به دنبال یک راهکار منطقه‌ای هستید، خرید سرور مجازی ترکیه می‌تواند گزینه خوبی برای شما باشد.
  • امارات: سرورهای مجازی امارات با استفاده از تکنولوژی‌های مدرن و زیرساخت‌های قدرتمند، به یکی از گزینه‌های برتر برای کاربران خاورمیانه تبدیل شده است. با خرید سرور مجازی امارات، می‌توانید از بهترین زیرساخت‌های فناوری در منطقه بهره ببرید و دسترسی سریع و امنیت بالا هم داشته باشید.

هنگام خرید سرور مجازی خارج، لوکیشنی را انتخاب کنید که به از لحاظ مکانی به اکثریت مخاطبان شما نزدیک‌تر باشد. این کار پینگ سایت یا برنامه شما را کاهش می‌دهد و باعث افزایش عملکرد و سرعت آن می‌شود.

 

دسترسی سریع به اینترنت بین‌المللی با سرور مجازی خارج

 

انواع سرور مجازی بر اساس کنترل پنل

یکی دیگر از دسته‌بندی‌های انواع سرور مجازی، بر اساس کنترل پنل یا همان پنل مدیریت سرور مجازی است. کنترل پنل یک نرم‌افزار گرافیکی است که روی سیستم‌عامل سرور مجازی نصب می‌شود و کنترل و مدیریت آن را راحت‌تر می‌کند. این ابزارهای برای سیستم‌عامل‌های لینوکسی که کار با آن‌ها سخت‌تر است و نیاز به دانش فنی دارد، بیشتر موردنیاز هستند. 

نصب یک پنل مدیریت روی سیستم‌عامل لینوکس و هر سیستم‌عامل دیگری، به شما اجازه می‌دهد تا سایت و سرور مجازی خود را راحت‌تر و آسان‌تر مدیریت کنید و تنظیمات مختلف را انجام دهید. در ادامه انواع سرور مجازی را بر اساس پنل مدیریت معرفی می‌کنیم. 

 

1- سرور مجازی سی پنل

✅کنترل کامل بر سرور با رابط کاربری ساده و کارآمد

سی پنل یکی از شناخته‌شده‌ترین پنل‌های مدیریتی برای انواع سرور مجازی است و بیش از یک سوم سهم بازار را در اختیار دارد. این پنل مدیریتی، رابط کاربری بسیار ساده اما در حین حال قدرتمندی دارد و می‌تواند هم برای افراد مبتدی و هم متخصصان یک انتخاب عالی باشد. سی پنل تقریباً تمامی نیازهای شما را برای مدیریت و پیکربندی سرور مجازی برطرف می‌کند. 

به کمک این کنترل پنل می‌توانید کارهای مختلفی مثل ایجاد و مدیریت حساب‌های کاربری، مدیریت فایل‌ها، پایگاه‌داده‌ها، ایمیل‌ها، اعمال تنظیمات دامنه و غیره را انجام دهید. این پنل مدیریت با سیستم‌عامل پرطرف‌دار لینوکس سازگاری بالایی دارد و کنترل سرور مجازی لینوکسی را بسیار راحت‌تر می‌کند. برای آشنایی بیشتر با سرور مجازی سی پنل و قابلیت‌های مختلف آن، پیشنهاد می‌کنیم مقاله سرور مجازی سی پنل چیست را بخوانید. 

 

2- سرور مجازی دایرکت ادمین

کاربرپسند و سبک برای کاربران مبتدی و حرفه‌ای

سرور مجازی دایرکت ادمین به نوعی سرور مجازی گفته می‌شود که از پنل مدیریت دایرکت ادمین استفاده می‌کند. این پنل نیز مانند سی پنل، به شما کمک می‌کند تا به‌صورت گرافیکی و بدون نیاز به دانش فنی عمیق، سرور مجازی را مدیریت کنید. یکی از مزیت‌های سرور مجازی دایرکت ادمین نسبت به سرور مجازی لینوکس این است که قیمت مقرون‌به‌صرفه‌تری دارد. برخی از کارهایی که می‌توانید با دایرکت ادمین روی سرور مجازی انجام دهید عبارت‌اند از: 

  • مدیریت فایل‌ها
  • مدیریت دامنه‌ها
  • مدیریت ایمیل‌ها
  • پشتیبانی و نصب گواهینامه‌های امنیتی SSL
  • و غیره

در مقاله سرور مجازی دایرکت ادمین چیست به موضوعات مختلفی مثل قابلیت‌ها، کاربرد، مزایا و معایب این پنل مدیریتی را توضیح داده‌ایم.

 

3- سرور مجازی پلسک

امنیت و انعطاف‌پذیری بالا برای کسب‌وکارهای آنلاین

سرور مجازی پلسک هم همان‌طور که از نامش پیداست، از پنل مدیریتی پلسک برای مدیریت و کنترل سرور مجازی استفاده می‌کند. این کنترل پنل رابط کاربری مدرن و ساده‌ای دارد و تقریباً مشابه با ویندوز است. علاوه‌برآن، پلسک انعطاف‌پذیری بالایی دارد و روی هر دو سیستم‌عامل لینوکس سرور و ویندوز سرور پشتیبانی می‌شود. همچنین این پنل، با فناوری‌ها و تکنولوژی‌های خاصی مثل ASP.NET سازگاری بهتری دارد. بیشتر قابلیت‌های پلسک برای مدیریت سرور مجازی مشابه با سایر پنل‌های مدیریتی است. در مقاله سرور مجازی پلسک چیست بیشتر در مورد این پنل مدیریتی قدرتمند و انعطاف‌پذیر صحبت کرده‌ایم. 

 

کنترل پنل پلسک برای سرور مجازی ویندوز و لینوکس

 

انواع سرورهای مجازی بر اساس نحوه مدیریت

با خرید سرور مجازی، بخشی از یک سرور فیزیکی همراه با منابع اختصاصی در اختیار شما قرار می‌گیرد. این سرور مجازی به‌صورت خام به شما داده می‌شود و معمولاً پیکربندی‌های مختلف روی آن انجام نشده است. در واقع کاربران باید مطابق با نیازهایی که دارند، سرور مجازی را تنظیم و پیکربندی کنند. انتخاب و نصب سیستم‌عامل، نصب کنترل پنل، انجام تنظیمات امنیتی و نصب نرم‌افزارهای موردنیاز بخشی از این پیکربندی‌ها هستند. 

انجام این کار به دانش فنی نیاز دارد و همه کاربران نمی‌توانند آن را انجام دهند. برای همین شرکت‌های هاستینگ این اقدامات را در قالب خدمتی جدا به کاربران ارائه می‌کنند. همین موضوع باعث شده که سرویس‌هایی مانند سرور مجازی مدیریت شده و مدیریت نشده به وجود بیاید که توضیحات هر کدام را در ادامه بیان می‌کنیم.

 

1- سرور مجازی مدیریت شده

راهکاری ایده‌آل برای کاهش دغدغه‌های فنی

در سرور مجازی مدیریت شده، شرکت ارائه‌دهنده سرویس تمام اقدامات لازم برای راه‌اندازی و مدیریت سرور را انجام می‌دهد. این سرورهای مجازی برای افراد مبتدی که دانش فنی زیادی ندارند و یا کاربرانی که می‌خواهند مدیریت سرور را به افراد متخصص بسپارند، بهترین گزینه است.

در سرور مجازی مدیریت شده، اقداماتی مانند نصب سیستم‌عامل و کنترل پنل، به‌روزرسانی‌های امنیتی، نصب برنامه‌های موردنیاز و غیره انجام می‌شوند و تنظیمات امنیتی هم مطابق با نیاز شما اعمال می‌شود. همچنین سرور مجازی شما به‌صورت مداوم توسط شرکت هاستینگ نظارت می‌شود تا در صورت بروز هرگونه مشکل، سریعاً رفع شود.

نکته مهمی که دراین‌رابطه وجود دارد، این است که برای سرور مجازی مدیریت شده باید هزینه بیشتری بپردازید. در عوض با خرید سرور مجازی مدیریت شده دیگر لازم نیست وقت و انرژی خود را صرف مدیریت سرور مجازی کنید و نگران زیرساخت خود نخواهید بود.

 

2- سرور مجازی مدیریت نشده

انتخابی مناسب برای ادمین‌ها یا کاربران باتجربه

سرور مجازی مدیریت نشده برای افرادی که تجربه و دانش فنی لازم برای راه‌اندازی، مدیریت و نگهداری از سرور مجازی را دارند، مناسب است. در سرور مجازی مدیریت نشده، شما باید تمامی فرایندهای مرتبط با راه‌اندازی، نصب، به‌روزرسانی و مدیریت سرور را خودتان انجام دهید. حتی مسئولیت شناسایی تهدیدات امنیتی و رفع باگ‌ها هم با خود شما است.

باتوجه‌به این توضیحات، سرور مجازی مدیریت نشده برای افراد مبتدی اصلاً گزینه مناسبی نیست و پیشنهاد نمی‌شود. هر زمان هم که لازم بود، می‌توانید از خدمات کانفیگ سرور مجازی استفاده کنید تا سرور شما بالاترین میزان کارایی را داشته باشد.

 

مدیریت سرور مجازی مدیریت نشده توسط کاربران

 

انواع سرور مجازی بر اساس کاربرد

شرکت‌های هاستینگ مطابق با نیاز کاربران و کاربردهای خاص، انواع مختلفی از سرورهای مجازی را ارائه داده‌اند. هر کدام از این سرورهای مجازی مخاطبان خاص خود را دارند و مطابق با نیاز خود، می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. در ادامه این سرورهای مجازی پرکاربرد را بیشتر توضیح می‌دهیم.

 

1- سرور مجازی گیم

تجربه‌ای روان و بدون لگ برای گیمرها

این نوع VPS، مخصوص میزبانی از بازی‌های آنلاین چندنفره است تا افراد بتوانند با کمترین تأخیر به دنبال بازی وصل شوند. سرور مجازی گیم دارای رم (RAM) و پردازنده (CPU) قدرتمندتری است تا عملکرد بهتری در میزبانی بازی داشته باشد. وظیفه این سرورها، نظارت روی دنیای بازی و همچنین فعالیت‌های گیمرها و بازیکنان است. این سرور مجازی وظیفه دارد که آخرین وضعیت بازی را به‌صورت لحظه‌ای برای تمام بازیکنان متصل به سرور ارسال کند.

با این کار، تمام بازیکنان در جریان آخرین اتفاقات بازی قرار می‌گیرند و پینگ کاربران کاهش پیدا می‌کند. از جمله سرورهای گیم محبوب می‌توان به سرور مجازی ماینکرافت اشاره کرد که برای میزبانی Minecraft به کار می‌رود. این سرورها همچنین به کاربران اجازه تقلب را نمی‌دهد و بازیکنانی که فعالیت‌های مشکوک داشته باشند را از بازی خارج می‌کند.

 

2- سرور مجازی ترید

انتخابی مطمئن برای فعالیت در صرافی‌ها و بازارهای جهانی

این دسته از سرورهای مجازی مخصوص تریدرها و معامله‌گرهایی است که می‌خواهند در بازارهای مالی جهانی فعالیت داشته باشند. به‌خاطر تحریم‌ها و محدودیت‌های موجود، کاربران ایرانی نمی‌توانند با آی‌پی ایران از صرافی‌ها یا ابزارهای مالی مرتبط استفاده کنند. اما سرور مجازی ترید اینجاست که این مشکل را حل کند و یک آی‌پی ثابت خارجی به تریدرها می‌دهد تا با خیال راحت به معامله در بازارهای مالی بپردازند. 

سیستم‌عامل این سرورهای مجازی معمولاً ویندوز است تا کاربران بتوانند به‌راحتی هرچه‌تمام‌تر با آن کار کنند و امکان نصب و اجرای برنامه‌های مختلف ویندوز را هم داشته باشند. سرور مجازی فارکس و سرور مجازی بایننس هم به همین خاطر ارائه شده‌اند و مخصوص معامله در این بازارها هستند. این راهکار برای فریلنسرهایی که می‌خواهند با سایت‌های فریلنسری خارجی مانند Fiverr، Upwork، Freelancer و غیره کار کنند هم بسیار کاربردی است.

 

3- سرور مجازی GPU

قدرت پردازش گرافیکی بی‌نظیر برای پروژه‌های سنگین

این نوع VPS به دلیل داشتن واحد پردازش گرافیکی (GPU)، برای پروژه‌هایی که نیاز به محاسبات سنگین دارند مثل یادگیری عمیق، رندرینگ ویدیو یا پروژه‌های هوش مصنوعی طراحی شده است. سرور مجازی GPU می‌تواند چندین پردازش موازی را به‌راحتی اجرا کند و به همین دلیل در زمینه‌هایی مانند تولید محتوا، بازی‌سازی، و تحلیل داده‌های بزرگ کاربرد بسیاری دارد.

این سرورها به‌خصوص برای کاربرانی که به پردازش‌های گرافیکی بالا نیاز دارند، عملکردی بهینه و سرعت بالا فراهم می‌کنند. به‌عنوان‌مثال، توسعه‌دهندگان هوش مصنوعی می‌توانند از این سرورها برای آموزش مدل‌های یادگیری ماشینی خود استفاده کنند. از این سرورها همچنین در یادگیری ماشین و یادگیری عمیق هم بسیار استفاده می‌شود.

 

4- سرور مجازی پایتون

 بهترین محیط برای اجرای اسکریپت‌ها و برنامه‌های پایتون

سرور مجازی پایتون برای توسعه‌دهندگان و برنامه‌نویس‌هایی که با زبان پایتون (Python) کار می‌کنند، یک گزینه ایده‌آل است. این سرور به شما اجازه می‌دهد که اسکریپت‌های پایتون را در یک محیط امن و پایدار اجرا کنید. در واقع با این سرور می‌توانید برنامه‌های پایتونی خود را به‌راحتی توسعه دهید، تست و یا اجرا کنید. 

شما می‌توانید انواع سیستم‌عامل‌های مختلف مثل لینوکس یا ویندوز را بسته به نیاز خود، روی سرور مجازی پایتون نصب کنید. این سرورها همچنین از کتابخانه‌ها و فریم‌ورک‌های پایتون (مثل Django یا Flask) به‌صورت کامل پشتیبانی می‌کنند. 

 

سرور مجازی پایتون و کاربردهای آن

 

5- سرور مجازی وارز

مناسب برای میزبانی فایل بدون نگرانی از قوانین کپی‌رایت

سرور مجازی وارز به نوعی از سرورها گفته می‌شود که قانون حق تکثیر (کپی‌رایت) را رعایت نمی‌کنند یا کمترین میزان واکنش به اخطارهای کپی‌رایت را دارند. در واقع اگر می‌خواهید محتواهایی مانند ویدیو، موسیقی، فیلم و غیره که دارای حق کپی‌رایت هستند را منتشر کنید، می‌توانید از سرور مجازی وارز استفاده کنید. شما همچنین می‌توانید انواع فایل‌های هک‌شده و برنامه‌ها یا نرم‌افزارهای کرک‌شده را روی این سرورها میزبانی یا استفاده کنید.

در حالت عادی، اگر شما این محتواها یا فایل‌ها را روی سرور خود نگهداری کنید، با اخطارهای کپی‌رایت مواجه می‌شود و باید به‌سرعت محتواها را پاک کنید. اما سرورهای مجازی وارز این اخطارها را نادیده می‌گیرند و می‌توانید بدون نگرانی از حذف اطلاعات، محتواهای مختلف را میزبانی کنید. 

 

6- سرور مجازی وبینار

✅مناسب برای میزبانی وبینار و کنفرانس‌های آنلاین

سرور مجازی وبینار برای برگزاری وبینارها، کنفرانس‌ها و رویدادهای آنلاین با حضور تعداد زیادی شرکت‌کننده طراحی شده است. این سرورها دارای پهنای باند وسیع و پایداری بالا هستند تا از قطع‌شدن یا ایجاد وقفه در جریان رویدادها جلوگیری کنند. با استفاده از سرور مجازی وبینار می‌توانید جلسات آنلاین و رویدادهای آموزشی را با کیفیت بالا و بدون تأخیر برگزار کنید.

این سرور‌ها دارای امکانات پیشرفته‌ای مانند ضبط جلسات و مدیریت شرکت‌کنندگان هستند تا بتوانید رویدادهای تعاملی را به بهترین شکل ممکن میزبانی یا مدیریت کنید. در این راهکار، شما همچنین کنترل بالایی روی زیرساخت برگزاری وبینار دارید و می‌توانید قوانین و شرایط آن را به‌دلخواه تنظیم کنید.

 

7- سرور مجازی اندروید

محیطی مجازی برای تست و اجرای برنامه‌های اندرویدی

سرور مجازی اندروید برای توسعه‌دهندگان و کاربرانی که می‌خواهند اپلیکیشن‌های اندرویدی خود را در محیط مجازی تست و اجرا کنند، بهترین گزینه است. این سرور مجازی به شما اجازه می‌دهد تا اپلیکیشن‌های اندرویدی را روی سیستم‌عامل اندروید به‌صورت ریموت اجرا و تست کنید.

سرور مجازی اندروید همچنین برای توسعه‌دهندگان بازی‌های اندروید مناسب است که لازم است بازی‌ها را در محیط‌های مختلف تست کنند. توسعه‌دهندگان و تسترهای برنامه می‌توانند از این سرورها برای صرفه‌جویی در زمان و منابع استفاده و اپلیکیشن‌های خود را روی راهکاری مقرون‌به‌صرفه تست کنند.

 

8- سرور مجازی ربات تلگرام

✅انتخابی امن و پایدار برای توسعه‌دهندگان ربات

سرور مجازی ربات تلگرام برای اجرای ربات‌های تلگرامی به‌صورت 24 ساعته طراحی شده است. این سرور پهنای باند بالا و سرعت مناسبی برای ارسال و دریافت پیام‌ها فراهم می‌کند و به شما اجازه می‌دهد ربات‌های پیچیده با تعداد زیادی کاربر را مدیریت کنید.

با استفاده از سرور مجازی ربات تلگرام، می‌توانید از دستورات پیچیده‌ای مانند ارسال پیام‌های خودکار، پردازش اطلاعات و اجرای برنامه‌های متنوع بهره‌مند شوید. این سرورها به شما اجازه می‌دهند که ربات‌های پیشرفته‌ای برای کارهای مختلف مثل پشتیبانی آنلاین، خدمات اتوماتیک و مدیریت کاربران تلگرام طراحی و اجرا کنید.

 

9- سرور مجازی انکد

✅انتخابی عالی برای پردازش سریع و کارآمد فایل‌های چندرسانه‌ای

سرور مجازی انکد برای کاربرانی که به پردازش و تبدیل فایل‌های ویدیویی نیاز دارند، طراحی شده است. این سرورها دارای CPU و GPU قدرتمندی هستند تا فرآیند انکودینگ و رندرینگ ویدیوها با سرعت بالا و بهینه انجام شود. این سرورها برای کسانی که در زمینه تولید محتوای ویدیویی فعالیت می‌کنند، مثل یوتیوبرها و استریمرها بسیار کارآمد هستند. 

سرور مجازی انکد با فراهم‌کردن سرعت بالا در تبدیل ویدیوها به فرمت‌های مختلف، باعث می‌شوند که کاربران بتوانند به‌سرعت محتوای خود را برای انتشار آماده کنند و بدون هیچ وقفه‌ای کارهای پردازشی سنگین خود را انجام دهند. این راهکار برای رسانه‌ها که با فایل‌های مختلف سروکار دارند و لازم است که محتواها را به دست کاربران مختلف برسانند، بسیار کاربردی است.

 

سرور مجازی ابری

انعطاف‌پذیری ابری با قدرت VPS

سرور مجازی ابری (Cloud VPS) یکی از پیشرفته‌ترین و مقیاس‌پذیرترین انواع سرور مجازی است. این نوع از سرور مجازی، منابع خود را صرفاً از یک سرور فیزیکی نمی‌گیرد بلکه از منابع چندین سرور متصل‌به‌هم که یک محیط ابری را ایجاد کرده‌اند، استفاده می‌کند. همین موضوع باعث شده که این سرور امکان کاهش یا افزایش بسیار سریع منابع را داشته باشد و خود را به‌سرعت با نیازهای مختلف تطبیق دهد.

سرورهای مجازی ابری از نظر عملکرد، سرعت و پایداری نسبت به سرورهای مجازی عادی برتری دارند. اگر یکی از سرورهای فیزیکی در محیط ابری دچار مشکل شود، سایت و برنامه شما بدون اختلال کار می‌کنند چون فوراً سرور دیگری جایگزین آن سرور می‌شود. علاوه‌برآن، هزینه‌های سرور ابری بسیار انعطاف‌پذیر است و شما تنها به اندازه منابع مصرفی هزینه پرداخت می‌کنید. همچنین، برای بررسی کارایی و تطابق این سرورها با نیازهای شما، امکان خرید سرور ابری ساعتی هم فراهم است. 

 

سرور مجازی ابری یکی از بهترین انواع سرور مجازی برای کاربردهای مختلف

 

نظر شما در مورد انواع سرور مجازی چیست و کدام برای شما مناسب‌تر است؟

در این مقاله انواع سرور مجازی را بر اساس معیارهای مختلفی مثل لوکیشن، کاربرد، سیستم‌عامل، پنل مدیریت و غیره معرفی کردیم. امیدواریم در این بخش با انواع سرور مجازی آشنا شده باشید و بر اساس توضیحات و همچنین نیازهای خود بتوانید بهترین سرور مجازی را انتخاب کنید. اگر در مورد خرید سرور مجازی به اطلاعات بیشتری نیاز دارید پیشنهاد می‌کنیم مقاله راهنمای جامع خرید سرور مجازی را هم بخوانید. 

اگر هر سؤال دیگری در مورد انواع سرور مجازی و تفاوت آن‌ها با یکدیگر دارید، می‌توانید در بخش نظرات سؤال خود را بپرسید تا به شما پاسخ دهیم. باتوجه‌به توضیحات این بخش، کدام یک برای شما مناسب‌تر است؟

 

سؤالات متداول

  • کدام سرور مجازی برای من مناسب‌تر است؟ انتخاب سرور مجازی به نیازهای کسب‌وکار شما و میزان مهارت، تجربه،‌ زمان و بودجه‌ای که دارید بستگی دارد. برای مثال اگر به کنترل و انعطاف‌پذیری بیشتری نیاز دارید، می‌توانید برای خرید سرور مجازی مدیریت نشده اقدام کنید. همچنین در انتخاب منابع هر سرور باید به مواردی مانند ترافیک سرویس، نوع برنامه‌ها و میزان فضای ذخیره‌سازی توجه داشته باشید.
  • آیا سرور مجازی امن است؟ بله، در سرورهای مجازی هر محیط و منابع آن به‌صورت اختصاصی در اختیار شما قرار می‌گیرد و حتی اگر سرویس سایر کاربران با اختلال مواجه شود، وب‌سایت شما تحت‌تأثیر قرار نمی‌گیرد. همچنین به‌خاطر انعطاف‌پذیری و کنترلی که سرور مجازی ارائه می‌دهد، می‌توانید از انواع راه‌حل‌های امنیتی مانند فایروال‌ها، آنتی‌ویروس و سایر تدابیر حفاظتی برای افزایش سطح امنیت استفاده کنید.
  • تفاوت سرور مجازی ایران و خارج چیست؟ سرور مجازی ایران در دیتاسنترهای داخل کشور مانند دیتاسنترهای برج میلاد، شاتل و ایران فن آوا قرار دارند، درحالی‌که سرور مجازی خارج در دیتاسنتر کشورهای آمریکا، آلمان، فرانسه و غیره میزبانی می‌شوند. هر کدام از این سرورها مزایا و معایب خود را دارند که در متن به آن‌ها اشاره شد.
  • سرور مجازی در کدام لوکیشن‌ها بهتر عمل می‌کند؟ سرورهای مجازی خارج که در دیتاسنترهای معتبر بین‌المللی قرار گرفته‌اند، اغلب از زیرساخت‌ها و تجهیزات پیشرفته‌ای استفاده می‌کنند که باعث افزایش عملکرد سرور و بهبود سئوی سایت می‌شوند. درحالی‌که سرورهای مجازی ایران به واسطه نزدیکی به کاربران ایرانی سرعت لود و بارگذاری بهتری ارائه می‌دهند.
  • سرور مجازی لینوکس بهتر است یا ویندوز؟ سرور مجازی ویندوز معمولاً به‌خاطر رابط کاربری گرافیکی آشنا و ساده‌ای که دارد، انتخاب بسیاری از افراد مبتدی است. اما سرور مجازی لینوکس، به‌خاطر پایداری، امنیت و انعطاف‌پذیری بیشتری که دارند شناخته می‌شود. بنابراین، اگر به قابلیت‌های شخصی‌سازی و امنیت بیشتری نیاز دارید، خرید سرور مجازی لینوکس انتخاب بهتری است. همچنین تکنولوژی‌هایی که با آن کار می‌کنید هم در انتخاب سیستم‌عامل مؤثر است.
  • سرور مجازی چه مزیت‌هایی نسبت به هاست اشتراکی دارد؟ برخلاف هاست اشتراکی، در سرورهای مجازی شما محیط اختصاصی و ایزوله‌ای در اختیار دارید و تمام منابع و فضای ذخیره‌سازی سرور به‌صورت انحصاری در اختیار شما قرار می‌گیرد. در همین راستا، کاربران کنترل بیشتری بر تنظیمات و پیکربندی‌های سرور دارند و از امنیت و پایداری بیشتری بهره‌مند می‌شوند. 

 

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 4.8 / 5. تعداد آرا: 4

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا