هاست

هاست چیست؟ معرفی Web Hosting + کاربردها و انواع آن

5
(3)

آیا در حال راه‌اندازی یک وب‌سایت یا سرویس آنلاین هستید و نمی‌دانید اولین قدم چیست؟ یا شاید هم نام هاست را شنیده‌اید؛ اما دقیقاً نمی‌دانید که چیست یا چطور کار می‌کند و چه کاربردهایی دارد؟ اگر در ابتدای مسیرِ ورود به دنیای دیجیتال باشید، احتمالاً این دغدغه را هم دارید که چطور هاست مناسب انتخاب کنید تا سایت شما بدون مشکل و با سرعت بالا در دسترس کاربران قرار بگیرد. درهرصورت، نگران نباشید!

ما در این مقاله به‌صورت کامل و با زبانی ساده توضیح می‌دهیم که هاست چیست و نحوه کار آن را بیان می‌کنیم. همچنین انواع هاست و کاربردهای آن را معرفی و نکات خرید هاست را هم به شما می‌گوییم. پس اگر می‌خواهید به‌صورت کامل با هاست آشنا شوید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

 

هاست چیست؟ 

✅آشنایی با مفهوم هاستینگ به زبان ساده

همان‌طور که برای راه‌اندازی یک مغازه فیزیکی نیاز به اجاره مکان دارید، برای راه‌اندازی یک وب‌سایت یا سرویس آنلاین در دنیای دیجیتال هم به یک فضا احتیاج دارید. هاست (Host) یا میزبانی وب (Web Hosting)، دقیقاً مانند مغازه‌ای بر بستر اینترنت است که مشتریان شما می‌توانند به آن سر بزنند و با خدمات یا محصولات شما آشنا شوند.

این سرویس آنلاین، در طول سال به‌صورت 24 ساعته روشن است و همیشه در دسترس کاربران قرار دارد. علاوه‌برآن، هاست به کاربران سراسر جهان اجازه می‌دهد به وب‌سایت شما دسترسی داشته باشند و محدود به یک منطقه یا ناحیه خاص نیست. در همین راستا، با استفاده از یک سرویس میزبانی وب می‌توانید وب‌سایت و برنامه‌های مبتنی بر وب خود را در سراسر فضای اینترنت در اختیار کاربران قرار دهید.

با این توضیحات، در یک تعریف دقیق و رسمی می‌توان گفت که هاست به هر سرور یا سیستمی گفته می‌شود که داده‌ها، وب‌سایت‌ها یا برنامه‌های مختلف را در خود ذخیره می‌کند و آن را در دسترس تمام کاربرانی که به اینترنت دسترسی دارند، قرار می‌دهد. دراین‌بین، وظیفه شرکت‌های هاستینگ این است که تکنولوژی و زیرساخت‌های لازم برای ذخیره‌سازی و ارائه این داده‌ها (اعم از متن، تصویر، ویدیو، انواع فایل و غیره) را در اختیار کاربران قرار دهند.   

در واقع با خرید هاست، شما بخشی از فضای یک سرور کامل را اجاره و از آن برای ذخیره داده‌های وب‌سایت خود مانند فایل‌های HTML و CSS، محتوای رسانه‌ای و سایر اسناد استفاده می‌کنید. پس اگر قصد فعالیت در فضای وب را داشته باشید، یکی از مهم‌ترین کارهایی که باید انجام دهید، خرید یک میزبانی وب ایمن و قابل‌اعتماد است.

در حال حاضر، صدها شرکت هاستینگ وجود دارند که انواع مختلفی از خدمات میزبانی وب را ارائه می‌دهند. از پلن‌های رایگان و اقتصادی گرفته تا پلن‌هایی با منابع قدرتمند و اختصاصی. انتخاب پلن مناسب، به معیارها و فاکتورهای متعددی بستگی دارد؛ از جمله میزان بودجه‌ای که دارید، نوع وب‌سایت یا سرویس شما، نیازهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، میزان منابعی که لازم دارید و غیره. در بخش‌های بعدی مقاله به بررسی تمام این موارد می‌پردازیم.

 

هاست یا میزبانی چیست؟

 

اکنون که متوجه شدید سرویس میزبانی یا هاست چیست و برای چه چیزی استفاده می‌شود، زمان آن است به سراغ مهم‌ترین اصطلاحات و عبارت‌هایی برویم که ممکن است به‌طورمکرر به گوشتان بخورد.

 

آشنایی با مفاهیم و اصطلاحات مربوط با هاست

برای اینکه بتوانید بهتر و راحت‌تر مفهوم هاست را درک کنید، باید ابتدا با چند اصطلاح و مفهوم اصلی آشنا شوید. این مفاهیم به شما کمک می‌کنند تا بدانید هاست چگونه کار می‌کند و چه امکاناتی را در اختیار شما قرار می‌دهد. در ادامه، به چند مورد از مهم‌ترین مفاهیم مرتبط با سرویس میزبانی وب می‌پردازیم تا به‌صورت شفاف و ساده‌تر با این موضوع آشنا شوید.

 

مفاهیم توضیحات
شبکه (Network) مجموعه‌ای از دو یا چند دستگاه، کامپیوتر یا سرور است که به هم متصل هستند و امکان تبادل داده و اطلاعات با یکدیگر را فراهم می‌کنند.
سرور (Server) سرورها کامپیوترهای قدرتمند و همیشه روشنی هستند که منابع سخت‌افزاری و نرم‌افزاری لازم برای میزبانی سایت‌ها و سرویس‌ها یا فایل‌های مختلف را ارائه می‌دهد.
نود (Node) نود یا گره در شبکه، به هر دستگاه، کامپیوتر یا سروری گفته می‌شود که به شبکه وصل است و در پردازش و یا ارسال و دریافت اطلاعات نقش دارد.
کلاینت (Client) دستگاه یا نرم‌افزاری است که از آن برای ارتباط با دیتابیس یا سرور استفاده می‌شود یا داده‌ای را از سرور درخواست می‌کند. برای مثال هنگامی که شما یک فایل را دانلود می‌کنید، در واقع یک درخواست برای سرور فرستادید و دستگاه شما حکم یک کلاینت را دارد.
آی‌پی (IP) آدرس آی‌پی، یک شماره و شناسه‌ای منحصربه‌فرد و یکتا است که به دستگاه‌های متصل به شبکه اختصاص داده می‌شود. مانند آدرس آی‌پی 64.233.167.99. 
پروتکل‌ها (Protocols) پروتکل‌ها به مجموعه‌ای از قواعد، قوانین و فرمت‌ها گفته می‌شود که تعیین می‌کنند دو دستگاه مانند سرور و کلاینت چطور با هم ارتباط برقرار کنند و تبادل داده انجام دهند. پروتکل‌ها در واقع به‌عنوان زبان مشترک بین دستگاه‌ها شناخته می‌شوند. پرتکل‌های HTTP، HTTPS و FTP از پرکاربردترین پروتکل‌های اینترنت هستند.
هاست‌نیم (Hostname) هاست نیم یا نام سرویس میزبانی، یک برچسب اختصاصی و عبارتی است که هویت یک دستگاه یا سرور در یک شبکه را مشخص می‌کند. به‌عبارت‌دیگر، هاست‌نیم برای شناسایی دستگاه‌ها در شبکه استفاده می‌شود. برای مثال وقتی وارد یک وب‌سایت می‌شوید، نام دامنه به‌عنوان هاست‌نیم عمل می‌کند و به یک آدرس آی‌پی (آدرس عددی که دستگاه برای میزبانی استفاده می‌کند) مرتبط می‌شود.
دی‌ان‌اس (DNS) دی‌ان‌اس مانند یک دفترچه تلفن بین‌المللی برای وب عمل می‌کند و وظیفه ترجمه نام دامنه به آدرس آی‌پی را برعهده دارد. در واقع دی‌ان‌اس به سرور کمک می‌کند درخواست شما را درک کند و آن را به دستگاه یا سرور مربوطه منتقل کند. علاوه‌برآن، سامانه دی‌ان‌اس با استفاده از رکوردهای معکوس، نام دامنه مربوط به یک آدرس آی‌پی را هم شناسایی می‌کند. یعنی سامانه دی‌ان‌اس می‌داند که این آدرس آی‌پی مربوط به کدام هاست‌نیم و دامنه است. برای مثل اگر آی‌پی 64.233.167.99 را در مرورگر خود جستجو کنید، سایت گوگل برای شما باز می‌شود.
آپ‌تایم (Uptime) به درصد زمانی گفته می‌شود که یک سرور بدون قطعی در دسترس و فعال است. آپ‌تایم معمولاً به‌صورت درصدی و مانند 99.9 درصد بیان می‌شود.

 

اکنون که با این مفاهیم و اصطلاحات آشنا شدید، می‌توانیم به سراغ نحوه کار هاست برویم که بگویم هاست چطور کار می‌کند.

 

هاست چگونه کار می‌کند؟

وب‌سایت یا سرویس شما در واقع مجموعه‌ای از کدها، فایل‌ها، تصاویر، برنامه‌ها و یا پایگاه‌های داده مختلف است که همه آن‌ها روی یک سرور وب ذخیره می‌شوند. این سرور، به طور دائم آنلاین است تا کاربران در هر لحظه بتوانند به وب‌سایت یا سرویس آنلاین شما دسترسی داشته باشند. زمانی که یک شخص بخواهد وارد سایت شما شود، آدرس سایت را جستجو می‌کند و یا روی یک لینک/تبلیغ کلیک می‌کند. در واقع درخواست شخص از طریق واردکردن دامنه یا کلیک روی لینک آغاز می‌شود.

این درخواست از طریق اینترنت به سروری که وب‌سایت شما روی آن قرار دارد، منتقل می‌شود و سرور با ارائه وب‌سایت و محتوای شما، به درخواست آن شخص پاسخ می‌دهد. به‌طورکلی، زمانی که یک فرد آدرس وب‌سایت شما یا نام دامنه را در مرورگر خود وارد می‌کند، مراحل زیر اتفاق می‌افتد:

  1. ابتدا مرورگر یک درخواست به سامانه DNS ارسال می‌کند. DNS این درخواست را به آی‌پی ترجمه و مکان سرور را مشخص می‌کند (مانند پیداکردنِ آدرس یک مکان از روی نام آن).
  2. سپس این درخواست از طریق پروتکل HTTP یا HTTPS به سروری که میزبان سایت شماست، ارسال می‌شود.
  3. سرور وب، درخواست را پردازش و فایل‌های لازم برای بارگذاری سایت شما را پیدا کرده و به مرورگر کاربر ارسال می‌کند.
  4. در نهایت، مرورگرِ کاربر این فایل‌ها را دریافت می‌کند و وب‌سایت شما به افراد نمایش داده می‌شود.

تمام این فرایند در کسری از ثانیه انجام می‌شود تا وب‌سایت شما به‌سرعت در دسترس کاربران قرار گیرد. نکته مهم این است که شما از قبل کدها، فایل‌ها و محتواهای لازم را روی سرور میزبانی ذخیره کردید و از طریق تنظیمات، هاست را به دامنه یا همان هاست‌نیم خود وصل کردید. به‌این‌ترتیب، سامانه DNS متوجه می‌شود که درخواست‌های ورودی برای یک نام دامنه خاص را به کدام سرور ارسال کند. اگر هنوز دامنه خود را انتخاب نکردید، می‌توانید برای خرید دامنه از ماهان سرور هم اقدام کنید.

 

نحوه کارکرد هاست چگونه است؟

 

کاربردهای هاست؛ سرویس میزبانی وب چه کاربردهایی دارد؟

سرویس‌های میزبانی به‌خاطر گستردگی و تنوعی که دارند، در شرایط و سناریوهای مختلفی استفاده می‌شوند و در واقع هیچ محدودیتی در استفاده از آن‌ها ندارید. انواع مختلفی از هاست وجود دارند و شما می‌توانید بسته به نیاز خود، از نوع مناسب آن برای راه‌اندازی سرویس‌های موردنظر خود استفاده کنید.

در هر یک از سرویس‌های میزبانی می‌توانید منابعی مانند فضای ذخیره‌سازی، پردازنده، پهنای باند، رم و غیره را بر اساس نیاز خود مشخص کنید تا هاست بهترین عملکرد را داشته باشد. در ادامه برخی از رایج‌ترین کاربردهای هاست را بیان می‌کنیم.

  1. میزبانی وب: یکی از رایج‌ترین کاربردهای هاست‌ها، میزبانی انواع سایت شخصی، تجاری و یا فروشگاه اینترنتی است. در واقع افراد در ابتدا که سایت‌های کوچکی دارند، از هاست اشتراکی برای میزبانی استفاده می‌کنند و با بیشترشدنِ ترافیک یا پیچیده‌ترشدن درخواست‌ها از راهکارهای دیگر میزبانی مانند سرور مجازی، سرور ابری یا سرور اختصاصی استفاده می‌کنند.
  2. میزبانی برنامه یا سرویس: کسب‌وکارها و سازمان‌هایی که از نرم‌افزارهایی مانند CRM یا ERP استفاده می‌کنند، می‌توانند از هاست برای میزبانی استفاده کنند. هر چه تعداد کاربران این برنامه‌ها بیشتر باشد، باید هاست قوی‌تری هم انتخاب شود.
  3. میزبانی ایمیل: درصورتی‌که به ایمیل سازمانی یا شرکتی نیاز دارید و می‌خواهید کنترل بالایی روی تنظیمات ایمیل داشته باشید یا آن را به دامنه وب‌سایت خود وصل کنید، می‌توانید از سرویس‌های میزبانی ایمیل استفاده کنید.
  4. میزبانی فایل و رسانه: هاست‌ها همچنین می‌توانند میزبان فایل‌ها و رسانه‌های مختلف باشند. پس اگر به فضایی برای ذخیره‌سازی و اشتراک‌گذاری فایل‌ها نیاز دارید، می‌توانید از هاست استفاده کنید. شما می‌توانید انواع فایل‌ها و رسانه‌ها مانند ویدیو، موسیقی، پادکست و غیره را روی این هاست‌ها میزبانی کنید و آن را به سایت یا سرویس‌های استریم آنلاین وصل کنید.
  5. هاست دانلود و نسخه‌های پشتیبان: اگر حجم زیادی از فایل برای دانلود دارید و یا می‌خواهید بک‌آپ و نسخه‌های پشتیبان اطلاعات خود را مدیریت کنید، هاست‌ها همچنان می‌توانند بسیار کاربردی باشند. شما می‌توانید از این هاست‌ها به‌عنوان راهکاری جداگانه از میزبانی وب استفاده کنید.
  6. میزبانی پایگاه‌داده: اگر اطلاعات زیادی دارید که باید در دیتابیس یا همان پایگاه‌داده ذخیره شود، می‌تواند از هاست‌های مخصوص پایگاه‌داده استفاده کنید. این هاست‌ها سازگاری بسیاری بالایی با ابزارهای پایگاه‌داده دارند و سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات آن‌ها بالاتر است. 

 

کاربردهای هاستینگ چیست؟

 

تفاوت هاست و سرور چیست؟

هاست (Host) و سرور (Server) دو مفهومی هستند که اگرچه تفاوت‌های زیادی دارند، اما اغلب به‌اشتباه به‌جای یکدیگر به کار برده می‌شوند. سرورها کامپیوترهای بسیار قدرتمندی هستند که از منابع خود، مانند فضای ذخیره‌سازی، پردازنده، رم و غیره برای ارائه خدمات به سرویس گیرنده‌های داخل شبکه یا همان کلاینت‌ها استفاده می‌کنند.

سرورها وظیفه دارند تا درخواست کاربران را پردازش کنند و فایل‌ها، داده‌ها یا سرویس‌های مختلف را به کاربران ارائه دهند. هاست اما بخشی از فضای سرور است که به کاربران اختصاصی داده می‌شود تا وب‌سایت‌ها یا فایل‌ها و داده‌های خود را در آن ذخیره و اجرا کنند. در واقع هاست بخشی از سرور است که برای میزبانی و ذخیره‌سازی داده‌ها و فایل‌ها یا وب‌سایت‌ها استفاده می‌شود.

 

تأثیر هاست بر سئو

✅چگونه میزبانی وب شما بر رتبه‌بندی سایت تأثیر می‌گذارد؟

برای اینکه سایت یا فروشگاه شما در گوگل نمایش داده شود و رتبه‌های بالا کسب کند، باید سئو (SEO) سایت خود را بهبود دهید. در حقیقت، برای گوگل و سایر موتورهای جستجو تفاوتی ندارد که سایت شما روی کدام شرکت هاستینگ میزبانی می‌شود، اما مهم است که صفحات سایت شما در کم‌ترین زمان ممکن برای کاربران بارگذاری شوند و همواره در دسترس باشند. اینجاست که ارتباط بین هاست و سئو مشخص می‌شود که در ادامه بیشتر در مورد آن توضیح دادیم.

 

1- سرعت وب‌سایت

تأثیر سرعت بارگذاری و لود صفحات بر سئوی صفحات

سرعت بارگذاری و لود صفحات از مهم‌ترین عامل‌ها در رتبه‌بندی نتایج گوگل هستند و روی تجربه کاربران هم بسیار تأثیر می‌گذارند. هرچه وب‌سایت شما سریع‌تر بارگذاری شود، کاربران راضی‌تر خواهند بود و موتورهای جستجو هم امتیاز بهتری به سایت شما خواهند داد.

برای همین بسیار مهم است که هاستی را انتخاب کنید که بتواند هم نیازهای شما را رفع کند و هم جوابگوی درخواست‌های کاربران باشد. هر چقدر درخواست‌های بیشتر یا پیچیده‌تری داشته باشید، باید هاست قوی‌تری هم انتخاب کنید و به منابع سخت‌افزاری بیشتری نیاز خواهید داشت.

 

تأثیر هاست بر سرعت سایت چیست؟

 

2- پایداری و دسترس‌پذیری بالا

✅ارائه خدمات مداوم با هاست مناسب

یکی دیگر از نکات مهم سئو، این است که سایت یا سرویس شما همواره در دسترس باشد و بدون قطعی به کاربران خدمات ارائه دهد. درصورتی‌که قطعی سرویس شما زیاد باشد، موتورهای جست‌وجو شانس کمتری به سایت یا سرویس شما می‌دهند تا در نتایج جست‌وجو ظاهر شود.

استفاده از هاستی که آپ‌تایم بالایی داشته باشد، به شما کمک می‌کند که سریع‌تر در نتایج ظاهر شوید و یا جایگاه‌های فعلی خود را حفظ کنید. در واقع، اگر در حال حاضر در نتایج گوگل یا سایر موتورهای جستجو حضور دارید و سایت شما قطعی‌های مکرر دارد، به‌مرور رتبه خود را از دست می‌دهید.

 

3- امنیت وب‌سایت

✅افزایش رتبه صفحات با استفاده از هاست امن

امنیت وب‌سایت فقط یک نیاز برای جلوگیری از هک و ازدست‌رفتن اطلاعات نیست؛ بلکه نقش بسیار مهمی در بهبود سئوی سایت شما نیز ایفا می‌کند. امروزه که تهدیدات امنیتی هر روز پیچیده‌تر می‌شوند، گوگل و دیگر موتورهای جست‌وجو به سایت‌هایی که امنیت بالاتری دارند، اهمیت بیشتری می‌دهند.

این موضوع، به‌ویژه در وب‌سایت‌های فروشگاهی که تراکنش‌های آنلاین در آن‌ها صورت می‌گیرد یا اطلاعات شخصی کاربران در پایگاه‌داده سایت ذخیره می‌شود، بسیار مهم است. استفاده از هاست با فایروال‌ها و گواهینامه‌های SSL، نه‌تنها از سایت شما در برابر تهدیدات محافظت می‌کند، بلکه تأثیر مثبتی روی سئوی سایت هم دارد.

علاوه‌برآن، شرکت‌های هاستینگ حرفه‌ای به‌صورت منظم از اطلاعات سایت شما بک‌آپ تهیه می‌کنند. این یعنی حتی اگر مشکل امنیتی پیش بیاید، شما می‌توانید به‌سرعت داده‌های خود را بازیابی کرده و از کوچک‌ترین خسارات هم جلوگیری کنید.

 

تأثیر هاست بر امنیت و سئوی سایت چیست؟

 

ویژگی‌های هاست

آشنایی با قابلیت‌های ضروری یک هاست خوب

هاست‌ها ویژگی‌ها و قابلیت‌های مختلفی دارند که از طریق آن‌ها، فرایندهای مختلف را برای شما راحت‌تر می‌کنند. هاست یا میزبانی را می‌توان به یک شرکت تشبیه کرد که وظیفه نظارت و نگهداری از وب‌سایت یا سرویس آنلاین شما را بر عهده دارد. این شرکت بسته به نیازتان، انواع مختلفی از خدمات میزبانی را ارائه می‌دهد که هرکدام سطح متفاوتی از پشتیبانی و امکانات را فراهم می‌کنند. 

در همین راستا، هر نوع از خدمات میزبانی ویژگی‌ها و قابلیت‌های مختلفی دارند. بسته به ارائه‌دهنده میزبانی وب و نوع هاست خریداری‌شده توسط شما، هر پلن ممکن است ویژگی‌های خاصی داشته باشد که یا در پلن موردنظر شما وجود دارند، یا به‌عنوان گزینه‌های اضافی و افزونه‌ها ارائه می‌شوند. رایج‌ترین ویژگی‌های میزبانی وب عبارت‌اند از:

  1. مدیریت محتوا را آسان‌تر می‌کند
  2. ایمیل اختصاصی و متصل به دامنه در اختیار شما قرار می‌دهد
  3. فضای ذخیره‌سازی و منابع محاسباتی در اختیار شما می‌گذارد
  4. مدیریت فایل‌ها را با پروتکل‌های انتقال فایل راحت‌تر می‌کند
  5. مدیریت هاست و سرور را آسان‌تر می‌کند
  6. امکان دریافت پشتیبانی فنی برای شما فراهم می‌کند 
  7. امنیت سایت و اطلاعات شما و کاربران را بالا می‌برد
  8. یک سرویس پایدار با آپ‌تایم بالا به شما می‌دهد

در ادامه، هر یک از این موارد در میزبانی وب را بیشتر توضیح می‌دهیم.

ویژگی‌های وب هاستینگ چیست

 

1- مدیریت محتوا را آسان‌تر می‌کند

هاست‌ها این قابلیت را دارند که روی آن‌ها سیستم‌های مدیریت محتوا (CMS) را نصب و اجرا کنید. سیستم‌های مدیریت محتوا به شما اجازه می‌دهند که با کم‌ترین دانش برنامه‌نویسی یا حتی بدون مهارت کدنویسی، انواع محتواها را روی سایت خود منتشر یا مدیریت کنید. پلتفرم‌هایی مانند وردپرس (WordPress) یک سیستم مدیریت محتوا محسوب می‌شوند که ابزارهای مختلفی برای طراحی، ساخت و نگهداری از وب‌سایت شما دارند و با کمک آن‌ها می‌توانید سایت و محتوای خود را به ساده‌ترین شکل ممکن مدیریت کنید.

جالب است بدانید که برخی از هاست‌ها، مخصوص این سیستم‌های مدیریت محتوا بهینه شده‌اند تا سیستم بتواند عملکرد بهتر و سریع‌تری داشته باشد. از جمله سیستم‌های مدیریت محتوای محبوب می‌توان به وردپرس، مجنتو، دروپال، ووکامرس، پرستاشاپ و غیره اشاره کرد که برخی از آن‌ها مانند هاست ووکامرس فروشگاه‌ساز هستند.

 

سیستم مدیریت محتوای میزبانی وب چیست

 

2- ایمیل اختصاصی و متصل به دامنه در اختیار شما قرار می‌دهد

هر سرویس میزبانی وب به شما اجازه می‌دهد که یک آدرس ایمیل اختصاصی با نام دامنه خودتان (مثل ali@mahanserver.net) داشته باشید. تعداد آدرس‌های ایمیلی که هر هاست می‌تواند ارائه کند، بسته به نوع و هزینه سرویس میزبانی متفاوت است. علاوه‌برآن، می‌توانید از طریق پروتکل‌های مختلف ایمیل مثل POP3، IMAP یا SMTP به هاست یا سرور ایمیل وصل شوید و ایمیل‌ها را مدیریت کنید. 

با ساخت چنین ایمیل‌هایی، شما کنترل بیشتری روی زیرساخت ایمیلی خود خواهید داشت و می‌توانید تنظیمات دلخواه را اعمال کنید. همچنین این امکان وجود دارد که ایمیل‌های خود را از طریق دستگاه‌های مختلف مثل کامپیوتر، تبلت یا موبایل مدیریت کنید.

 

3- فضای ذخیره‌سازی و منابع محاسباتی در اختیار شما می‌گذارد 

با خرید هاست، دو دسته منابع در اختیار شما قرار می‌گیرد که عبارت‌اند از فضای ذخیره‌سازی و منابع پردازشی. شما می‌توانید باتوجه‌به میزان تصاویر، ویدئوها، اسناد، اطلاعات، فایل‌ها، متن، کدها و غیره، میزان فضای ذخیره‌سازی خود را انتخاب کنید. اگر کسب‌وکار شما به ذخیره‌سازی داده‌های زیاد یا پردازش‌های پیچیده نیاز دارد، می‌توانید از سرویس‌هایی باقدرت و منابع سخت‌افزاری بیشتر استفاده کنید.

از طرفی دیگر، منابع پردازشی تأثیر مستقیمی بر عملکرد سریع و روان وب‌سایت دارند. به همین خاطر، اگر بازدیدکننده‌ها و ترافیک زیادی دارید بهتر است از پلنی با پردازنده و رم قوی‌تری استفاده کنید تا سرور بتواند درخواست‌ها را در سریع‌ترین زمان پردازش کند. با کمک این منابع می‌توانید وب‌سایت یا سرویس‌های خود را راحت‌تر و بهتر مدیریت کنید.

 

منابع محاسباتی در هاستینگ و میزبانی وب

 

 4- مدیریت فایل‌ها را با پروتکل‌های انتقال فایل راحت‌تر می‌کند

پروتکل انتقال فایل (FTP) یک روش ساده برای انتقال فایل بین کامپیوتر و سرور است. با دسترسی به این پروتکل می‌توانید فایل‌هایی مثل تصاویر، ویدیوها و سایر فایل‌ها را از کامپیوتر شخصی به سرور منتقل کنید. عکس این موضوع هم صادق است و از این پروتکل برای انتقال فایل بین دو کامپیوتر، بین دو سرور یا از کامپیوتر به سرور و عکس آن استفاده می‌شود.

 

5- مدیریت هاست و سرور را آسان‌تر می‌کند

شما می‌توانید برای مدیریت راحت‌تر هاست، از ابزارهایی به اسم کنترل پنل استفاده کنید. بدون این ابزارها، شما باید هاست خود را از طریق خط فرمان و دستورات مختلف مدیریت کنید که برای افراد مبتدی پیچیده است. اما کنترل پنل‌ها یک رابط کاربری گرافیکی ساده برای مدیریت در اختیار شما قرار می‌دهند. با استفاده از کنترل پنل، شما یک داشبورد مدیریتی دریافت می‌کنید که می‌توانید کارهای مختلفی با آن انجام دهید. برای مثال شما می‌توانید کارهای زیر را به‌راحتی با کنترل پنل انجام دهید:

  1. رمزهای عبور را مدیریت کنید
  2. زیردامنه و حساب‌های ایمیل ایجاد کنید
  3. تنظیمات اصلی سایت خود را تغییر دهید
  4. فایل‌ها یا دیتابیس‌های خود را مدیریت کنید
  5. فرایندهای بک‌آپ‌گیری سایت و انتقال خودکار را انجام دهید
  6. نرم‌افزارهای کاربردی (مثل سیستم‌های مدیریت محتوا) را به‌صورت خودکار نصب کنید
  7. و غیره

از جمله کنترل پنل‌های محبوب می‌توان به سی‌پنل، دایرکت ادمین و پلسک اشاره کرد که با کمک آن‌ها علاوه بر مدیریت هاست، می‌توانید تنظیمات را به‌دلخواه تغییر دهید. در واقع کنترل پنل به شما اجازه می‌دهد بدون نیاز به تیم فنی، هاست و وب‌سایت خود را به‌راحتی مدیریت کنید.

 

کنترل پنل هاست چیست

 

6- امکان دریافت پشتیبانی فنی برای شما فراهم می‌کند 

وب‌سایت حکم قلب کسب‌وکار آنلاین شما را دارد و بدون تیم پشتیبانی متخصص، هرگونه اختلال یا مشکل می‌تواند تبعات منفی زیادی برای کسب‌وکارتان داشته باشد و درآمد شما را تحت‌تأثیر قرار دهد. خرید هاست این امکان را برای شما فراهم می‌کند که از شرکت هاستینگ، پشتیبانی فنی 24 ساعته در تمام روزهای هفته دریافت کنید. در واقع همیشه یک تیم متخصص آماده است تا مشکلات شما را در سریع‌ترین زمان ممکن رفع کند. به‌این‌ترتیب، چه در تعطیلات و چه در روزهای کاری، می‌توانید مطمئن باشید که وب‌سایت یا سرویس آنلاین شما بدون مشکل کار می‌کند.

 

7- امنیت سایت و اطلاعات شما و کاربران را بالا می‌برد

هاست‌ها دارای قابلیت‌های امنیتی مختلفی مثل انواع فایروال، گواهینامه‌های SSL، رمزگذاری پیشرفته، احراز هویت و غیره هستند. هر کدام از این راهکارهای امنیتی وظایف مختلفی دارند؛ برای مثال گواهینامه‌های امنیتی SSL تمام اطلاعاتی که بین سایت شما و کاربران ردوبدل می‌شود را رمزگذاری می‌کند تا اطلاعات کاربران و همچنین کسب‌وکار شما به سرقت نرود.

 

شما باید مطمئن شوید شرکتی که قصد خرید از آن را دارید، این قابلیت‌های امنیتی را دارد. از دیگر ویژگی‌های امنیتی می‌توان به تشخیص بدافزار، پشتیبان‌گیری خودکار و محافظت در برابر حملات DDoS اشاره کرد که از سایت شما در برابر حملات سایبری و نقض داده‌ها یا حتی بلایای طبیعی محافظت می‌کنند.

 

حفظ امنیت در وب هاستینگ

 

8- یک سرویس پایدار با آپ‌تایم بالا به شما می‌دهد

یکی از حیاتی‌ترین قابلیت‌های هاست، آپ‌تایم است؛ یعنی درصد زمانی که سرور قابل‌استفاده و در دسترس است. هر چقدر این درصد زمان به 100 نزدیک‌تر باشد، بهتر است و باید به دنبال هاستی باشید که بتواند آپ‌تایم 99.9 درصد یا بالاتر را به شما بدهد. این یعنی سایت شما در یک بازه زمانی خاص، حداقل 99.9 درصد مواقع در دسترس است.

 

آشنایی با 4 نوع اصلی هاست

هاست در واقع یک مفهوم کلی است که به فضای ذخیره‌سازی و همچنین منابع سرور برای میزبانی وب‌سایت یا سرویس‌های آنلاین اشاره دارد. این مفهوم می‌تواند به شکل‌های مختلفی مانند هاست اشتراکی، هاست ابری، سرور مجازی یا سرور اختصاصی ارائه شود. در واقع حتی اگر به سرورهای مجازی و اختصاصی «سرور» بگوییم، همچنان می‌توانند به‌عنوان یک هاست در نظر گرفته شوند؛ چون نقش میزبانی و ارائه فضا و منابع موردنیاز برای وب‌سایت‌ها و برنامه‌ها را ایفا می‌کنند.

هر کدام از 4 راهکاری که معرفی کردیم، ویژگی‌ها و قابلیت‌ها خود را دارند و در شرایط خاصی استفاده می‌شوند. در ادامه هر کدام از این راهکارها را بیشتر توضیح می‌دهیم.

 

1- هاست اشتراکی 

✅میزبانی اقتصادی برای افراد مبتدی با بودجه محدود

هاست اشتراکی (Shared Hosting) ارزان‌ترین گزینه میزبانی است و علاوه بر قیمتِ مقرون‌به‌صرفه، کارایی و عملکرد مناسبی هم دارد. در هاست اشتراکی، منابع سخت‌افزاری مانند فضای دیسک، CPU، حافظه رم و قدرت پردازش بین چندین کاربر تقسیم می‌شود و هر فرد کنترل محدودی روی سرور دارد؛ اما هاست خود را می‌تواند  مدیریت کند.

به همین خاطر، این سرویس میزبانی عمدتاً برای وب‌سایت‌های کوچک استفاده می‌شود و نمی‌تواند به‌خوبی پاسخگوی سرویس‌های پرترافیک باشد. البته در هاست اشتراکی وظیفه کنترل و مدیریت سرور بر عهده تیم ارائه‌دهنده است و کار با آن به دانش یا مهارت خاصی نیاز ندارد. به همین خاطر، اغلبِ افراد مبتدی که به‌تازگی فعالیت خود در بستر وب را شروع کرده‌اند، از هاست اشتراکی استفاده می‌کنند. در مقاله هاست اشتراکی چیست، بیشتر در مورد این راهکار صحبت کرده‌ایم.

 

هاست اشتراکی چیست؟

 

2- هاست ابری

✅مقیاس‌پذیرترین راه‌حل میزبانی با پایداری و آپ‌تایم همیشگی

هاست ابری (Cloud Hosting) به سرویس‌هایی گفته می‌شود که منابعِ آن‌ها (مانند پردازنده، حافظه رم، فضای ذخیره‌سازی و غیره) به‌جای یک سرور فیزیکی از چندین سرور متصل‌به‌هم گرفته می‌شود. در واقع وب‌سایت‌ها، سرویس‌ها یا داده‌ها روی چندین سرور متصل‌به‌هم و در یک محیط ابری میزبانی می‌شوند. ساختار هاست ابری به‌گونه‌ای است که فقط متکی به یک سرور نیست و از چندین سرور استفاده می‌کند. 

همین ساختار باعث شده که این نوع هاست مقیاس‌پذیری و انعطاف‌پذیری بالایی داشته باشد. آپ‌تایم این هاست‌ها هم بالاتر است؛ چون با قطع‌شدن یکی از سرورها، سرورهای دیگر همچنان قادر به ارائه خدمات هستند. در هاست ابری همچنین منابع به‌صورت داینامیک است و می‌تواند متناسب با نیاز کاربر، منابع زیاد یا کم شوند. هاست ابری خود بخشی از یک سرور ابری است و سرورهای ابری، بر بستر سرورهای مجازی ساخته می‌شوند که در بخش بعدی آن را توضیح می‌دهیم. شما همچنین در مقاله سرور ابری چیست می‌توانید اطلاعات بیشتری دراین‌رابطه کسب کنید.

 

سرور ابری چیست

 

3- سرور مجازی

✅سرویس میزبانی کارآمد و پایدار با قیمت اقتصادی

سرور مجازی (VPS) که یکی از محبوب‌ترین سرویس‌های میزبانی است، بخشی از یک سرور فیزیکی محسوب می‌شود. در واقع یک سرور فیزیکی را از طریق نرم‌افزار به چندین سرور کوچک‌تر تقسیم می‌کنند که هر کدام یک سرور مجازی نامیده می‌شود. البته، با اینکه در این حالت یک سرورِ کامل به چندین بخش تقسیم می‌شود، شما منابع را به‌صورت اختصاصی در اختیار خواهید داشت. یعنی بر خلاف هاست اشتراکی، منابع بین کاربران به اشتراک گذاشته نمی‌شود و شما یک محیط مستقل و ایزوله خواهید داشت.

این موضوع باعث بهبود عملکرد و امنیت سایت یا سرویس شما می‌شود و به شما اجازه شخصی‌سازی و کنترل بیشتر روی سرور را می‌دهد. شما در واقع به روت سرور دسترسی دارید و می‌توانید آن را مطابق با نیازهای خود سفارشی‌سازی کنید. اگر می‌خواهید با زیروبم این سرویس میزبانی آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم سری به مقاله سرور مجازی چیست بزنید.

 

منظور از سرور مجازی در وب هاستینگ چیست

 

4- سرور اختصاصی

✅منابع سخت‌افزاری قدرتمند و کنترل و شخصی‌سازی بی‌نظیر

سرور اختصاصی (Dedicated Server) یک کامپیوتر واقعی یا همان سرور فیزیکی است و تمام منابع سخت‌افزاری و قدرت پردازشی آن به طور اختصاصی در اختیار شما قرار دارد. این نوع سرویس میزبانی، بالاترین میزان انعطاف‌پذیری و شخصی‌سازی را دارد و اغلب برای سرویس‌هایی با نیازهای ویژه استفاده می‌شود.

در سرور اختصاصی، شما می‌توانید تنظیمات سرور را از ریشه تغییر دهید و محیط سرور را بر اساس نیازهای خود سفارشی‌سازی کنید. در همین راستا، این سرور برای وب‌سایت‌هایی که به منابع بیشتر، امنیت کامل، قابلیت‌های شخصی‌سازی و کنترل نامحدودی نیاز دارند، مناسب است. اگر به دنبال اطلاعات بیشتر در مورد این راهکار میزبانی هستید، مقاله سرور اختصاصی چیست را بخوانید.

 

سرور اختصاصی چیست

 

معرفی دسته‌بندی‌های هاست

✅انواع سرویس‌های میزبانی کدامند؟

بسیاری از افراد تنها با 4 نوع رایج میزبانی وب که در بخش قبلی بیان کردیم آشنا هستند، اما آیا این تمام ماجراست؟ خیر، دنیای میزبانی فراتر از این چهار راهکار اصلی است و طیف گسترده‌ای از سرویس‌ها وجود دارند که هر کدام برای نیازهای خاصی طراحی شده‌اند. در جدول زیر می‌توانید انواع هاست‌ها را به‌صورت خلاصه مشاهده کنید و در ادامه، توضیحات بیشتری در مورد هر کدام ارائه می‌کنیم.

 

دسته‌بندی انواع هاست
بر اساس سیستم‌عامل
  • هاست لینوکسی
  • هاست ویندوزی
  • و غیره
بر اساس کنترل پنل
  • هاست سی پنل
  • هاست دایرکت ادمین
  • هاست پلسک
  • و غیره 
بر اساس لوکیشن
  • هاست اشتراکی ایران
  • هاست اشتراکی آلمان
  • هاست اشتراکی آمریکا
  • هاست اشتراکی انگلیس
  • هاست اشتراکی ترکیه
  • و غیره
بر اساس کاربرد
  • هاست وردپرس
  • هاست ووکامرس
  • هاست ایمیل
  • هاست دانلود
  • هاست بک‌آپ
  • هاست اختصاصی
  • هاست پربازدید
  • و غیره

 

در جدول بالا با انواع هاست آشنا شدید و در ادامه توضیحات بیشتری در مورد هر کدام ارائه می‌کنیم.

 

1- انواع هاست بر اساس سیستم‌عامل

یکی از عوامل کلیدی در انتخاب هاست، سیستم‌عاملی است که هاست شما روی آن اجرا می‌شود. هر سیستم‌عامل قابلیت‌ها و ویژگی‌های مخصوص به خود را دارد و می‌تواند روی عملکرد، امنیت و پایداری سایت یا سرویس شما تأثیرگذار باشد. معمولاً در هاست‌ها از دو سیستم‌عامل لینوکس یا ویندوز استفاده می‌شود.

سیستم‌عامل ویندوز برای افرادی که با نرم‌افزارهای مایکروسافت کار می‌کنند، گزینه بهتری است اما معمولاً هزینه بیشتری دارد. سیستم‌عامل لینوکس هم برای افراد یا توسعه‌دهنده‌هایی که از ابزارهای متن‌باز استفاده می‌کنند و پایداری برای آن‌ها مهم‌تر است، انتخاب بهتری است. در جدول زیر می‌توانید اطلاعات بیشتری در مورد هاست لینوکس و هاست ویندوز کسب کنید.

 

قابلیت هاست لینوکس هاست ویندوز
سیستم‌عامل توزیع‌های لینوکس (اوبونتو، سنت اواس، دبیان، فدورا و…) ویندوز سرور (2022، 2019 یا 2016 و…)
قیمت قیمت کمتر به واسطه رایگان‌بودن سیستم‌عامل قیمت بالاتر و نیاز به لایسنس برای فعال‌سازی
راحتی استفاده نیازمند آشنایی با خط فرمان و انجام کارها با دستورات لینوکس رابط کاربری ساده و آشنای ویندوز
سرعت و عملکرد بسیار بالا به‌خاطر سبک‌بودن سیستم‌عامل و استفاده بهینه از منابع بالا، نیاز به منابع بیشتر به‌خاطر رابط کاربری و سرویس‌های پس‌زمینه
امنیت بسیار بالا بالا، نیازمند آپدیت‌ها و پچ‌های امنیتی مداوم
سازگاری با کنترل پنل سی‌پنل، دایرکت ادمین، وب‌مین، پلسک و غیره پلسک و IIS
سازگاری با نرم‌افزار بهترین انتخاب برای انواع بسترها و برنامه‌های منبع‌باز ایده‌آل برای محصولات، برنامه‌ها و تکنولوژی‌های مرتبط با مایکروسافت
قابلیت شخصی‌سازی بسیار بالا بالا اما محدود به قابلیت‌های ویندوز
پشتیبانی فنی دارای پشتیبانی رسمی نیست؛ اما جامعه پشتیبانی بسیار فعالی دارد پشتیبانی رسمی دارد
استفاده‌های رایج میزبانی وب، ساخت محیط‌های توسعه، سرورهای میزبانی فایل یا پایگاه‌داده، گیم سرور، ایمیل سرور و… میزبانی برنامه‌های مبتنی بر .NET، پایگاه‌داده‌های مبتنی بر مایکروسافت اس‌کیوال سرور، شیرپوینت سرور، خدمات دسترسی از راه دور دسکتاپ و…

 

2- انواع میزبانی وب بر اساس کنترل پنل

علاوه بر سیستم‌عامل، انواع میزبانی وب را می‌توان بر اساس کنترل پنل هم دسته‌بندی کرد. از جمله این هاست‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

  • هاست سی پنل (cPanel): سی پنل یکی از کنترل پنل‌های محبوب لینوکسی است که برای مدیریت و نظارت بهتر سایت ارائه شده است. این کنترل پنل به واسطه امکانات و قابلیت‌های متنوع و رابط کاربری ساده، برای تمام افراد مبتدی و تازه‌کار یک گزینه ایدئال است. با استفاده از این کنترل پنل می‌توانید موارد مختلفی مانند مدیریت فایل‌ها، نصب افزونه و پلاگین، مدیریت ایمیل سرور و ایجاد ساب دامین‌ها و غیره را بسیار راحت‌تر انجام دهید.
  • هاست دایرکت ادمین (DirectAdmin): دایرکت ادمین یکی دیگر از ابزارهای کاربردی و مناسب برای مدیریت هاست است که با کمک آن می‌توانید با کم‌ترین دردسر، سایت و سرویس خود را مدیریت کنید. این کنترل پنل هم دارای امکانات و ویژگی‌های منحصربه‌فردی است و به واسطه حجم کم و رابط گرافیکی ساده‌ای دارد، از سرعت و عملکرد خوبی بهره برده است.
  •  هاست پلسک (Plesk): برخلاف دو کنترل قبلی که با لینوکس سازگار هستند، کنترل پنل پلسک با هر دو سیستم‌عامل لینوکس و ویندوز سازگار است و دارای رابط کاربری ساده و قابلیت‌های متنوعی است. با کمک این کنترل پنل می‌توانید نیازهای مختلف خود را رفع کنید و برای کاربرانی که می‌خواهند چندین وب‌سایت را مدیریت کنند یا امنیت بیشتری داشته باشند، پیشنهاد می‌شود.

 

انواع کنترل پنل هاست اشتراکی

 

3- انواع هاست بر اساس لوکیشن و موقعیت دیتاسنتر

یکی دیگر از مواردی که بر اساس آن می‌توانیم هاست‌ها را به دسته‌های مختلف تقسیم کنیم، لوکیشن یا موقعیت مکانی است. منظور از لوکیشن، مکانی است که سرور فیزیکی هاست شما در آن قرار دارد و روی بسیاری از ویژگی‌های هاست مانند سرعت، عملکرد و حتی پایداری و آپ‌تایم تأثیر می‌گذارد. معمولاً انتخاب لوکیشن بر اساس موقعیت مکانی کاربران هدف شما صورت می‌گیرد. 

چون هر چه دیتاسنتر و مکان سرور از لحاظ مکانی به کاربر نزدیک‌تر باشد، هاست هم سرعت و عملکرد بهتری خواهد داشت. البته این تنها فاکتور تأثیرگذار بر عملکرد سرور نیست و موارد دیگری هم مؤثر هستند. به‌صورت کلی لوکیشن هاست اشتراکی به دو دسته ایران و خارج تقسیم می‌شود که آن‌ها را در ادامه بیشتر توضیح داده‌ایم.

 

هاست ایران؛ میزبانی وب در دیتاسنترهای محبوب داخل کشور 

هاست ایران، روی سرورهای دیتاسنترهای داخلی که به کاربران ایرانی نزدیک هستند، میزبانی می‌شود. در نتیجه این هاست‌ها پینگ پایین‌تر و سرعت بارگذاری بالاتری برای کاربران داخلی دارند. در هاست ایران چون فاصله سرور و کامپیوتر بازدیدکننده شما چندان زیاد نیست، زمان ارسال درخواست‌ها پایین‌تر بوده و کاربران تجربه بهتری از وب‌سایت یا سرویس شما خواهند داشت. همچنین با استفاده از هاست ایران، با ریسک از دسترس خارج‌شدن وب‌سایت بر اثر تحریم هم مواجه نیستید و خطرات حذف اطلاعات به‌خاطر قوانینی مانند کپی‌رایت هم شما را تهدید نمی‌کند. برخی از دیتاسنترهای معتبر در ایران در زمینه خدمات هاست اشتراکی عبارت‌اند از:

  • دیتاسنتر آسیاتک
  • دیتاسنتر شاتل
  • دیتاسنتر افرانت
  • دیتاسنتر زیرساخت
  • دیتاسنتر تبیان
  • دیتاسنتر پارس آنلاین 

 

هاست خارج؛ سرعت و آپ‌تایم بالا و دسترسی به مخاطبان بین‌المللی

هاست خارج ممکن است در هر موقعیت مکانی خارج از ایران قرار داشته باشد. دیتاسنترهای خارج معمولاً از سخت‌افزارهای به‌روزتر و پیشرفته‌تری استفاده می‌کنند و دارای زیرساخت‌های قدرتمندی هستند که سرعت بالای هاست را تضمین می‌کنند. یکی دیگر از مزیت‌های هاست خارج این است که «می‌تواند» تأثیر مثبتی بر سئو سایت شما داشته باشد؛ چون از زیرساخت پایدارتری استفاده می‌کنند و گوگل بدون اختلال می‌تواند به سایت شما دسترسی داشته باشد. در ادامه برخی از موقعیت‌های مکانی مختلف هاست اشتراکی و دیتاسنترهای هر کشور را به شما معرفی می‌کنیم.

  • هاست آمریکا: آمریکا به‌عنوان خالق اینترنت، دارای برخی از برجسته‌ترین دیتاسنترهای دنیا است. با خرید هاست آمریکا، از سرویس میزبانی در بهترین شهرهای آمریکا از جمله شیکاگو، واشنگتن، دالاس، نیویورک و غیره بهره‌مند می‌شوید. از بزرگ‌ترین دیتاسنترهای آمریکا می‌توان به کولوکراسینگ (ColoCrossing)، دیجیتال اوشن (DigitalOcean) و اکوئینیکس (Equinix) اشاره کرد که همگی دارای زیرساختی قدرتمند و تجهیزات پیشرفته و روز دنیا هستند.
  • هاست انگلیس: در انگلستان هم دیتاسنترهای مختلفی در لندن و منچستر واقع شده‌اند که به واسطه استفاده از سخت‌افزارهای قدرتمند و به‌روز، آپتایم و عملکرد بالایی دارند. دیتاسنترهای Equinix، Telehouse، DDCL و Thebunker از جمله محبوب‌ترین مراکز داده انگلیس هستند و با خرید هاست انگلیس در هر کدام از این دیتاسنترها، خیال شما از هر بابت راحت خواهد بود.
  • هاست آلمان: آلمان یکی از ایمن‌ترین مناطق اروپایی است و برخی از باکیفیت‌ترین دیتاسنترهای خارج مانند هتزنر (Hetzner) در این کشور قرار دارند. با خرید هاست آلمان سرعت بالایی خواهید داشت و دیتاسنترهای آلمان دارای عملکرد عالی، آپ‌تایم 99 درصد و امنیت بالایی هستند. از جمله دیتاسنترهای آلمان می‌توان به هتزنر اشاره کرد که یکی از معتبرترین دیتاسنترهای بین‌المللی محسوب می‌شود. 
  • هاست ترکیه: ترکیه یکی از بهترین موقعیت‌های مکانی برای خرید هاست اشتراکی است. دیتاسنترهای ترکیه در بعضی از بهترین شهرها از جمله استانبول قرار دارند؛ مانند دیتاسنترهای شرکت Dorabase که از قدیمی‌ترین و معروف‌ترین مراکز داده ترکیه به شمار می‌رود. با خرید هاست ترکیه می‌توانید وب‌سایت یا سرویس خود را دیتاسنترهای دیگری مانند Radore, Turkcell, Equinix و Telehouse هم میزبانی کنید.
  • هاست امارات: امارات متحده عربی به دلیل موقعیت جغرافیایی خود، یکی از نقاط برجسته برای میزبانی وب در خاورمیانه به شمار می‌رود. دیتاسنترهای واقع در شهرهایی مانند دبی و ابوظبی از زیرساخت‌های پیشرفته و به‌روز برخوردار هستند. با خرید هاست امارات، به پینگ پایین و عملکرد بالایی در سرویس‌دهی به کاربران خاورمیانه و آسیا دست خواهید یافت. از جمله معتبرترین دیتاسنترهای امارات می‌توان به Equinix، Khazna Data Centers، و Etisalat اشاره کرد. 

 

اهمیت انتخاب لوکیشن و موقعیت هاست اشتراکی

4- انواع هاست بر اساس کاربردهای مختلف

کاربرد هاست تنها برای میزبانی وب‌سایت‌ها یا برنامه‌ها نیست و به واسطه عملکرد مناسب و امنیت مطلوب، در طیف گسترده‌ای از حوزه‌ها به کار گرفته می‌شوند و کاربردهای مختلفی دارند. در ادامه برخی از رایج‌ترین کاربردهای هاست اشتراکی را بررسی می‌کنیم:

  • هاست دانلود: یکی از کاربردهای اصلی هاست، میزبانی فایل (File Hosting) یا همان هاست دانلود است. ممکن است به هاست دانلود، عبارت‌های دیگری مانند هاست فایل یا هاست حجیم هم گفته شود. از این هاست‌ها برای دانلود و آپلود فایل‌ها مانند اسناد، ویدئو، عکس، موسیقی و غیره استفاده می‌شود. هاست دانلود برای افرادی مناسب است که به یک فضای ذخیره‌سازی جدا برای میزبانی فایل‌های خود نیاز دارند.
  • هاست ایمیل: هاست ایمیل (Email Hosting) به یک سرویس میزبانی گفته می‌شود که می‌توانید با وصل کردن آن به دامنه کسب‌وکار خود، ایمیل‌های تجاری و کاری بسازید. این سرویس میزبانی نه‌تنها باعث حرفه‌ای‌ترشدنِ کسب‌وکار شما می‌شود، بلکه می‌توانید مطمئن شوید که اطلاعات شما کاملاً ایمن است. با خرید هاست ایمیل می‌توانید کنترل بیشتری روی زیرساخت ایمیلی خود داشته باشید و آن را مطابق با نیازهای خود تنظیم کنید.
  • هاست بک آپ: هاست پشتیبانی یا بک‌آپ (Backup Host) از کاربردهای اصلی انواع هاست است. ازآنجایی‌که اهمیت اطلاعات و پشتیبان‌گیری از آن‌ها روزبه‌روز بیشتر می‌شود، استفاده از یک سرویس میزبانی جدا با فضای ذخیره‌سازی اختصاصی، می‌تواند ایده‌ای عالی برای تهیه نسخه پشتیبان باشد. هاست بکاپ برای فرایندهای بک‌آپ‌گیری، ذخیره‌سازی و بازیابی اطلاعات بهینه شده و از تکنولوژی‌های مرتبط با ذخیره‌سازی فایل استفاده می‌کند. علاوه‌برآن، هاست بک آپ با اکثر دیتابیس‌ها و اسکریپت‌ها و انواع سرویس‌های توسعه و زبان‌های برنامه‌نویسی سازگار است.
  • هاست وردپرس: یکی دیگر از انواع پرکاربرد هاست، هاست وردپرس (WordPress Hosting) است که به طور ویژه برای نصب و اجرا وی‌سایت‌های وردپرسی طراحی و ارائه شده است. در نتیجه اگر از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده می‌کنید، این هاست‌ها می‌توانند عملکرد و امنیت بیشتری در اختیار شما قرار دهند. با خرید هاست وردپرس، امکاناتی مانند نصب سریع و آسان وردپرس را هم دریافت می‌کنید.
  • هاست ووکامرس: این نوع هاست هم همانطور که از اسمش پیداست، مخصوص فروشگاه‌ساز ووکامرس است و برای آن بهینه‌سازی شده است. با خرید هاست ووکامرس (WooCommerce Hosting) می‌توانید بسیار راحت‌تر و سریع‌تر فروشگاه آنلاین خود را بسازید. این هاست‌ها سرعت بیشتری در پردازش‌های مربوط به فروشگاه آنلاین دارند و منابع هاست را بهتر مدیریت می‌کنند.
  • هاست اختصاصی: این دسته از هاست‌ها نسبت به هاست‌های اشتراکی، منابع بیشتری دارند و کاربران کمتری روی سرور میزبانی می‌شوند. پس اگر به هاست قدرتمندی نیاز دارید، خرید هاست اختصاصی می‌تواند گزینه‌ای جذاب برای شما باشد. این هاست‌ها با اینکه منابع بیشتر و عملکرد بهتری دارند، اما همچنان قابلیت شخصی‌سازی کمی دارند.

 

طیف گسترده کاربردهای هاست اشتراکی

 

راهنمای خرید هاست

✅چگونه بهترین سرویس میزبانی را بخریم؟

هر سرویس یا وب‌سایتی برای داشتن حداکثر سرعت و عملکرد به هاستی مطابق با نیازهای خود احتیاج دارد. برای مثال، در انتخاب میزان پهنای باند و فضای ذخیره‌سازی باید به ترافیک حدودی و همچنین حجم فایل‌ها (اعم از تصاویر، ویدئوها، اسناد و غیره) توجه داشته باشید. یا در انتخاب سیستم‌عامل، باید توجه داشته باشید که سایت یا سرویس شما با چه زبان‌هایی توسعه داده شده تا سیستم‌عامل سازگاری را انتخاب کنید.

نکات زیادی وجود دارد که باید هنگام خرید هاست به آن‌ها توجه کنید و بررسی تمام آن‌ها در این مقاله ممکن نیست. در همین راستا، در مقاله راهنمای خرید هاست، به تمام این نکات اشاره کرده‌ایم و پیشنهاد می‌کنیم برای اطلاعات کامل‌تر حتماً سری به آن مقاله بزنید. در ادامه، برخی از مواردی که باید در خرید هاست در نظر داشته باشید را بیان می‌کنیم.

  • نیازهای سایت یا سرویس شما و انتخاب نوع هاست: پیش از هر چیز، باید مشخص کنید که کدام یک از سرویس‌های میزبانی برای شما مناسب است. برای مثال اگر یک سایت وردپرسی کوچک دارید، هاست وردپرس احتمالاً بهترین گزینه است اما اگر یک فروشگاه آنلاین بزرگ دارید، باید به فکر هاست ابری یا سرور اختصاصی باشید. در واقع باید مشخص کنید که کدام نوع هاست برای شما مناسب است.
  • میزان منابع موردنیاز: شما باید ترافیک حدودی سایت و میزان بازدیدکننده‌های ماهانه خود را هم تخمین بزنید. با این کار متوجه می‌شوید که چه مقدار منابع (اعم از حافظه رم، فضای ذخیره‌سازی، پهنای باند و غیره) نیاز دارید و پلن مناسبی را تهیه می‌کنید.
  • نیازمندی‌های فنی: بسته به زبان برنامه‌نویسی‌ای که سایت یا سرویس خود را با آن توسعه دادید، باید مواردی مانند سیستم‌عامل و کنترل پنل را انتخاب کنید. هر چه سایت یا سرویس شما با سیستم‌عامل و کنترل پنل سازگاری بیشتری داشته باشد، عملکرد و امنیت بالاتری هم خواهید داشت. برای تکنولوژی‌های مرتبط با مایکروسافت بهتر است از سیستم‌عامل ویندوز و در غیر صورت از لینوکس استفاده کنید.
  • لوکیشن و موقعیت سرور: مکان سرور یا هاست می‌تواند به‌صورت مستقیم روی سرعت وب‌سایت یا سرویس شما تأثیر بگذارد. بهتر است لوکیشنی برای هاست خود انتخاب کنید که به عمده کاربران شما نزدیک‌تر است.
  • قابلیت‌های امنیتی و امکانات اضافی: باید مطمئن شوید هاستی که تهیه می‌کنید، دارای قابلیت‌های امنیتی مختلف مثل گواهینامه SSL، فایروال، پشتیبان‌گیری منظم و غیره است. همچنین امکان ارتقا و یا خدمات دیگری مانند انتقال رایگان سایت هم می‌تواند از نکاتی باشد که قبل از خرید هاست باید به آن توجه کنید.
  • انتخاب شرکت ارائه‌دهنده مناسب: خدماتی که هر شرکت در اختیار شما قرار می‌دهد متفاوت است و بهتر است حتی‌الامکان شرکتی را انتخاب کنید که حداکثر معیارهای یک هاستینگ خوب را دارد. مانند پشتیبانی 24/7، آپ‌‌تایم بالای 99.9 درصد، قیمت مناسب، امکان بازگشت وجه و غیره. از طرفی دیگر، برخی از شرکت‌های هاستینگ با استفاده از سخت‌افزارهای به‌روز و پیشرفته‌تر خدماتی با سرعت و عملکرد بالاتری ارائه می‌دهند.

 

انتخاب بهترین هاست برای وب‌سایت

 

بهترین سرویس هاست را از کجا بخریم؟

در این مقاله، به‌صورت کامل توضیح دادیم که هاست چیست، چگونه کار می‌کند و چه کاربردها و مزیت‌هایی دارد. همچنین انواع مختلف هاست را معرفی کردیم و سپس به سراغ معرفی نکات خرید بهترین هاست آن رفتیم. تا اینجای مقاله تمام جوانب این سرویس میزبانی را بررسی کردیم و همچنین به طور کامل با انواع آن آشنا شدیم. 

همان‌طور که خواندید، خرید هاست برای شروع فعالیت در فضای وب بسیار مهم است. اما مهم‌تر آن است که از قبل با انواع هاست و کاربرد هر کدام آشنا باشید و بدانید که چطور می‌توان بهترین هاست را انتخاب کرد. شرکت ارائه‌دهنده یکی از تأثیرگذارترین موارد در خرید هاست است که باید توجه زیادی به آن داشته باشید. 

ما در ماهان سرور با بیش از یک دهه فعالیت در زمینه ارائه خدمات هاستینگ، به همکاری برد-برد معتقدیم و تمام تلاش خود را می‌کنیم تا خدماتی باکیفیت و پایدار را با منصفانه‌ترین قیمت در اختیار شما قرار دهیم. به‌این‌ترتیب، خیال شما هم از بابت زیرساخت راحت خواهد بود و می‌توانید با کم‌ترین هزینه کسب‌وکار خود را راه‌اندازی کنید.

امیدواریم که با این مقاله به تمام سؤالات شما دررابطه‌با هاست پاسخ داده باشیم. اگر همچنان در این زمینه سؤالی دارید، می‌توانید از طریق بخش نظرات با ما در ارتباط باشید تا دراسرع‌وقت به شما پاسخ دهیم. همچنین خوشحال می‌شویم در راستای بهبود مطالب، انتقاد و پیشنهادهای خود را با ما به اشتراک بگذارید.

 

سؤالات متداول

  • تفاوت هاست و سرور چیست؟ سرور را می‌توان به‌عنوان یک کامپیوتر قدرتمند که همیشه روشن و به اینترنت متصل است، تصور کرد. هاست اما بخشی از این سرور است که به شما اجازه می‌دهد سایت‌ها یا داده‌های خود را روی آن ذخیره کنید.
  • لوکال هاست چیست؟ منظور از لوکال هاست (Localhost)، هاستی است که شما آن را روی کامپیوتر شخصی خود ایجاد می‌کنید. یعنی این هاست برخلاف سایر هاست‌ها، روی سرور میزبانی نمی‌شود و تنها خودتان به آن دسترسی دارید و می‌توانید سایت خود را روی آن تست کنید.
  • آیا داشتن هاست خوب روی سئو سایت تاثیر دارد؟ بله، داشتن هاست مناسب نه‌تنها بر سرعت و عملکرد وب‌سایت شما تأثیر می‌گذارد، بلکه می‌تواند به بهبود تجربه کاربری و در نتیجه سئوی سایت کمک کند. هرچه سرعت بارگذاری صفحات بیشتر باشد، کاربران رضایت بیشتری از سایت خواهند داشت و که یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای بهبود سئو سایت است.
  • تفاوت هاست اشتراکی و اختصاصی چیست؟ در هاست اشتراکی، منابع یک سرور بین چندین کاربر تقسیم می‌شوند و به‌صورت اشتراکی استفاده می‌شوند. اما در هاست اختصاصی، منابع و فضای سرور در اختیار یک کاربر است و هیچ محدودیتی در شخصی‌سازی سرور و کنترل بر آن ندارد.
  • آیا هاست ابری بهتر از سرور مجازی (VPS) است؟ هاست ابری و وی‌پی‌اس هر دو مزایا و معایب خود را دارند؛ هاست ابری پایداری بیشتر و مقیاس‌پذیری بالاتری دارد درحالی‌که امنیت و کنترل بیشتری در سرور مجازی دارید و می‌توانید آن را به دلخواه تنظیم کنید.
  • هاست لینوکس و هاست ویندوز چه تفاوتی دارند؟ هاست لینوکس دارای عملکرد، پایداری و امنیت بالاتری است و از منابع سرور کمتر استفاده می‌کند. اما هاست ویندوز به واسطه رابط گرافیکی، منابع بیشتری نیاز دارد و از هاست لینوکس گران‌تر است. 
  • آیا هاست رایگان برای سایت من مناسب است؟ هاست‌های رایگان منابع پردازشی بسیار کمی در اختیار دارند و این هاست‌ها تنها زمانی جوابگو هستند که بازدیدکننده‌های سایت شما انگشت شمار باشند. در غیر این صورت، سرعت سایت برای کاربران بسیار کم خواهد بود.
  • چگونه می‌توانم هاست مناسبی برای سایت خود انتخاب کنم؟ برای خرید بهترین هاست باید به نکات مختلفی مانند نیازهای سایت، میزان منابع، لوکیشن سرور، قیمت، شرکت هاستینگ، نیازهای فنی، امکانات امنیتی و غیره توجه کنید که آن‌ها را در متن توضیح دادیم.
  • آیا هاست وردپرس فقط برای سایت‌های وردپرسی است؟ با اینکه به لحاظ فنی می‌توانید سایت‌های غیر وردپرسی را هم روی هاست وردپرسی نصب و اجرا کنید، اما این هاست‌ها به طور خاص برای سایت‌های وردپرسی طراحی شده‌اند.

 

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 3

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا