هوش مصنوعیطراحی سایت

آیا هوش مصنوعی موقعیت شغلی طراحان وب را به خطر می اندازد ؟

جدای از آنکه هوش مصنوعی دارای خلاقیت نیست، اما باز هم افراد مختلفی هوش مصنوعی را مورد مزاحم و خطرناکی برای صنعت طراحی و توسعه وب می دانند.

در مطالب قبلی در خصوص طراحی وبسایت با هوش مصنوعی با مقاله ای تحت عنوان «آیا طراحی وبسایت با هوش مصنوعی امکان پذیر هست ؟» با هم صحبت کردیم اما امروز می خواهیم در خصوص این که آیا هوش مصنوعی می تواند موقعیت شغلی طراحان وب را به خطر بیندازد ، خواهمیم پرداخت.

در تعریف ظاهری و کلی موضوع هوش مصنوعی باید گفت که این فناوری چیزی نیست جز افسانه ای که سال ها قبل در مورد آن فیلم ساخته می شدر باره ی آن صحبت می شد. بنابراین این روزها رشد سریع فناوری و  البته ترسناک تکنولوژی، محاسبات و ارتباطات باعث شده که بشر آن افسانه خیالی را به واقعیت بدل کند.

اما یک هوش مصنوعی واقعی به یک سیستم محاسبه هوشمند گفته می شود که قابلیت تجزیه و تحلیل مسائل برای رسیدن به یک هدف مشخص و تعیین شده را داراست. همچنین هوش مصنوعی با این خاصیت باید توانایی یادگیری براساس تجربه های مختلف رفتاری از محیط، افراد و کارهای خود را داشته باشد.

با وجود آنکه مردم بسیاری مخالف پیشرفت هوش مصنوعی تا این حد هستند و اظهار دارند که این کار می تواند بشر را به سمت نابودی بکشاند، اما ما در واقع در سطح ابتدایی از دانش و توانایی هوش مصنوعی قرار داریم و فقط در حال انجام یکسری آزمایشات و ابداعات برای بهتر کردن هوش مصنوعی در خانه و زندگی شخصی خود هستیم.

آیا ربات های مجهز به هوش مصنوعی شغل ما را می گیرند؟

ربات ها و هوش های مصنوعی پیشرفته می توانند وظایف ساده ای را در محیط هایی که کارمندان با دست مزد کم مشغول کار هستند، به صورت کامل انجام دهند. در نهایت پیشرفت هوش مصنوعی و ربات ها می توانند کارهای پیچیده تری نظیر کار در خط تولید، مونتاژ ماشین و چیزهای دیگر را از انسان ها بگیرند. تقریبا الان می توان شاهد جایگزین کردن هوش مصنوعی با انسان ها در رستوان و فست فود های مختلف از جمله مک دونالد بود.

با این حال و با وجود آنکه بسیاری از مردم از این موضوع می ترسند و دل مشغله این موضوع را دارند اما شرکت ها و افراد خلاق نگران این موضوع نیستند. درست است که هوش مصنوعی برای ما کارهای مختلف را انجام می دهند، ورودی هایی را براساس گذشته می گیرند و در یک تحلیل سریع بر اساس آن ورودی برای ما کاری را انجام می دهند. اما باید در نظر داشته باشید که هوش مصنوعی نمی تواند کارهایی که به خلاقیت و پیچیدگی نیاز دارند را انجام دهند. در واقع خلاقیت را نمی توان از هوش مصنوعی دریافت کرد.

جدای از آنکه هوش مصنوعی دارای خلاقیت نیست، اما باز هم افراد مختلفی هوش مصنوعی را مورد مزاحم و خطرناکی برای صنعت طراحی و توسعه وب می دانند.

آیا هوش مصنوعی می تواند تماما یک کار خلاق را انجام دهد؟

توسعه وب کاری است خلاقانه که شامل، تولید محتوا، ارتباطات بصری، طراحی و زیبایی شناسی، قابلیت خواندن و … است. به نظر می رسد که چنین کارهای پیچیده و خلاقانه ای هیچکس جز یک انسان نمی تواند انجام دهد. اما توسعه وب مدرن این موضوع را منعطف تر از آنچه مردم فکر می کنند نشان می دهد.

توسعه وب مدرن در اطراف موضوع شبکه بندی و گرید خلاصه می شود. هدف اصلی اینگونه طراحی تنها نمایش وبسایت به صورت مناسب در دستگاه های مختلف است. این هدف را می توان با استفاده از یکسری قواعد از پیش تعیین شده بدست آورد. این کار تکنیکی توانایی زیاد توسعه دهنده در قابلیت پردازش اطلاعات به صورت ساختار یافته و خلاقانه را می طلبد. هوش مصنوعی پیشرفته می تواند این کار را براساس ورودی هایی به بهترین شکل ممکن انجام دهد.

هوش مصنوعی

البته باید توجه داشت که این موضوع بدین مفهوم نیست که احتیاجی به حذف کردن توسعه دهنده و یا طراح وب است، بلکه توسعه دهندگان می توانند از هوش مصنوعی به عنوان یک دوست و همکار استفاده کنند و بجای اینکه روی تمام موضوعات کار کنند تنها بخش های مهم و خلاقانه دیگری را در نظر بگیرند. هوش مصنوعی می تواند کارها را سریع تر و با دقت بیشتری انجام دهد اما همیشه صادق نیست.

البته باید بگویم که هوش مصنوعی که در حال حاضر بتواند چنین کارهای پیچیده ای را انجام بدهد، وجود ندارد. اما این که هوش مصنوعی بتوانند چنین کارهایی را آنالیز و تحلیل بکنند بسیار مهم و جالب خواهد بود.

با وجود این بحث ها می توان نتیجه گرفت که هوش مصنوعی بیشتر از آنچه که مضر باشد می توانند برای توسعه وب مدرن سودمند باشند. با این وجود یادگیری ماشین ها و هوش مصنوعی در حال حاضر محدود است و توانایی ها و سازگاری آنها نیز به همین شیوه، جدای از آن بیشتر طراحی ها و سلایق امروزی را انسان ها تعیین می کنند نه ماشین ها و یا نرم افزار ها. اما در هر صورت در آینده ی نزدیک ورود هوش مصنوعی به دنیای توسعه وب سرنوشت بازی را به کلی تغییر می دهد.

توسعه دهندگان وب باید به این فکر باشند که هوش مصنوعی می تواند در آینده روی کارها و موضوعات جانبی حول محور توسعه وب از جمله رفع باگ ها، سازگاری با دستگاه ها و مسائل مرسوم به آنها کمک کند.

برای مشاهده ی مطالب جالب و خواندی در خصوص هوش مصنوعی کلیک کنید

خودکار سازی در توسعه وب

توسعه دهندگان مدرن وب با مسائل مختلفی در تقابل هستند. مهمترین آن ها دستگاه ها و پلتفرم های مختلفی است که می توانند به اینترنت متصل شوند. برای شرکت های مدرن یکی از مهمترین مسائل این است که اهداف و قصد شان را بتوانند از طرق مختلفی به کاربرها و مشتری ها نشان دهند. این کار می تواند روی به یاد ماندن موضوعات و اهداف نیز بسیار تاثیر داشته باشد.

مشکلاتی که ممکن است در این مسیر با آنها مواجه شوید رقابت زیاد مارکت های مختلف، حمایت از انواع مختلف رسانه ها در پلتفرم های مختلف و توجه بسیار کم کار کاربران مدرن دنیای وب است.

طراحان وب در حال تلاش برای ساختن وبسایت هایی هستند که بتوانند بدون از دست رفتن کارایی وبسایت، تمام کارکرد ها و ویژگی های وبسایت را در دستگاه های مختلف به نمایش بگذارند. به همین دلیل احتمال می رود که هوش مصنوعی و خودکار سازی بتواند در آن واحد تجربه یکسانی از کارایی و ویژگی ها را برای دستگاه ها و پلتفرم های مختلف فراهم سازد. این کار می تواند در دیگری را برای رشد و ارتقای خلاقیت در وبسایت ها و امر توسعه وب فراهم آورد.

اهمیت وجود هوش مصنوعی در کار طراحی و توسعه وبسایت اینجاست که دیگر طراح و یا توسعه دهنده وبسایت دیگر بجای فوکوس و تمرکز روی موضوعاتی مانند سازگاری با پلتفرم های مختلف می توانند روی محتوا و ساختار وبسایت تمرکز کنند. پس هوش مصنوعی می تواند در کارهای ساختارمند و معلوم با فرمت بندی مشخص مشارکت کنند و انسان ها نیز روی مسائل و موضوعاتی که ساختار مند نیستند، مثلا تولید محتوا، استفاده از رنگ، تصاویر و … کار کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا