آموزش وردپرسطراحی سایت

طراحی سایت با وردپرس در 10 گام

هر گاه که یک کار بزرگ را به کارهای کوچک‌تر تقسیم کنید، انجام آن کار برای شما راحت‌تر خواهد شد. به همین دلیل امروز در مجله اینترنتی ماهان سرور در 10 گام به شما طراحی سایت با وردپرس را آموزش خواهیم داد. در واقع این کار را به کارهای کوچک‌تر تقسیم کرده‌ایم تا راحت‌تر با روند کاری طراحی سایت با وردپرس آشنا شوید.

اگر شما هیچ آشنایی قبلی با مبحث طراحی سایت ندارید، پس از مطالعه این راهنما، روند گام به گام طراحی سایت با وردپرس را خواهید آموخت. این 10 گام عبارتند از:

  1. خرید دامنه
  2. خرید هاست
  3. نصب وردپرس
  4. انتخاب و خرید قالب وردپرس
  5. نصب قالب وردپرس
  6. تنظیمات قالب وردپرس
  7. انتشار اولین صفحه وب سایت
  8. ساخت منو یا فهرست
  9. تنظیم کردن وردپرس
  10. نصب پلاگین های ضروری

 

  1. خرید دامنه

دامنه یا دامین چیست؟ به قسمت اصلی آدرسی که در قسمت آدرس بار مرورگر خود وارد می‌کنید، دامنه می‌گویند. مثلا نام دامنه این وب سایت mahanserver.net است. البته چیزی که شما در مروگر مشاهده می‌کنید blog.mahanserver.net است که در این جا blog یک زیر دامنه یا ساب دامین است. فعلا نمیخواهیم به ساب دامین بپردازیم. تنها چیزی که لازم است بدانید این است که برای داشتن یک وب سایت باید حتما یک دامنه داشته باشید. برای خرید دامنه می‌توانید به این صفحه بروید.

در صورتی هم که میخواهید پسوند دامنه شما ir باشد باید حتما شناسه ایرنیک داشته باشید. پیشنهاد میکنیم که مقاله نحوه ساختن شناسه ایرنیک و ثبت دامنه ir را مطالعه کنید.

  1. خرید هاست

تا اینجا شما یک دامنه دارید، اما با وارد کردن آدرس دامنه در مرورگر هیچ وب سایتی مشاهده نمی‌شود. دلیل آن این است که هنوز هاستی برای وب سایت خود تهیه نکرده‌اید. در واقع هاست فضایی است که برای وب سایت خود تهیه می‌کنید تا فایلهای وب سایت شما روی آن قرار بگیرد. هر گاه کاربری از وب سایت شما دیدن می‌کند، در حال دیدن فایلهایی است که در هاست شما که به دامنه متصل کرده‌اید، قرار گرفته است.

برای تهیه هاست نیز پیشنهاد ما به شما هاست وردپرس ماهان سرور است.

  1. نصب وردپرس

پس از اینکه هاست و دامنه را خریداری کردید نوبت به نصب وردپرس بر روی هاست می‌رسد. با خرید هاست یک کنترل پنل CPanel در اختیار شما قرار خواهد گرفت. از طریق این کنترل پنل می‌توانید وردپرس را نصب کنید.

برای این مرحله پیشنهاد میکنیم که آموزش گام به گام نصب وردپرس بر روی CPanel را مطالعه کنید.

  1. انتخاب و خرید قالب وردپرس

هنگامی که وردپرس را نصب می‌کنید، متوجه می‌شوید که محیط ساده‌ای دارد و قالب پیش فرض آن به شما امکانات پایه‌ای وردپرس را می‌دهد. در نتیجه پیشنهاد می‌شود که برای داشتن یک وب سایت با ظاهر زیبا و امکانات کافی، از یکی از قالب‌های حرفه‌ای وردپرس استفاده کنید. قالب‌ها طراحی سایت با وردپرس را ساده‌تر می‌کنند.

  1. نصب قالب وردپرس

پس از خرید قالب باید آن را نصب و فعال کنید. برای این کار نیز پیشنهاد می‌کنیم راهنمای کامل نصب قالب وردپرس را مطالعه کنید. در این راهنما به صورت کامل مراحل و نکات نصب قالب وردپرس آموزش داده شده است.

  1. تنظیمات قالب وردپرس

در ششمین گام طراحی سایت با وردپرس و پس از نصب و فعال کردن قالب، از قسمت Appearance یا نمایش، گزینه Customize یا سفارشی سازی را انتخاب کنید. در این قسمت به گزینه‌های مختلفی جهت تنظیمات اصلی وب سایت دسترسی پیدا خواهید کرد.

طراحی سایت با وردپرس

  1. انتشار اولین صفحه وب سایت

مطالب در وردپرس به دو شکل برگه یا Page و نوشته یا Post است. برای ساخت صفحه اصلی باید حتما یک برگه ایجاد کنید و آن را به عنوان صفحه اصلی انتخاب کنید. یا اینکه صفحه اصلی پیش فرض را به دلخواه خود طراحی کنید. برای طراحی صفحات وب سایت در وردپرس می‌توانید از پلاگین‌های صفحه ساز استفاده کنید. یکی از قدرتمندترین صفحه سازهای وردپرس، Elementor نام دارد که دوره آموزشی کامل آن را میتوانید در آکادمی ماهان سرور مشاهده کنید.

  1. ساخت منو یا فهرست

همانطور که در گام هفتم طراحی سایت با وردپرس گفتیم، مطالب به دو شکل برگه و نوشته منتشر میشوند. هنگامی که شما یک نوشته را منتشر میکنید به صورت اتوماتیک در قسمت وبلاگ سایت شما نمایش داده میشود. اما اگر به جای نوشته از برگه‌ها استفاده کنید، این برگه‌ها به صورت مستقل نمایش داده میشوند.

از طرفی هنگامی که از قسمت Appearance یا نمایش، گزینه Menus یا فهرست‌ها را انتخاب می‌کنید، لیست برگه هایی که از قبل ایجاد کرده اید را مشاهده می‌کنید که می‌توانید از آنها در ایجاد منو یا فهرست وب سایت استفاده کنید. نکات مربوط به ایجاد فهرست در وردپرس در مقاله‌ای دیگر بررسی خواهند شد.

  1. تنظیم کردن وردپرس

در گام نهم طراحی سایت با وردپرس به قسمت تنظیمات>عمومی رفته و سپس تنظیمات نهایی وب سایت خود را اعمال کنید.

طراحی سایت با وردپرس طراحی سایت با وردپرس

  1. نصب پلاگین‌های ضروری

در پایان نیز باید به نصب پلاگین های ضروری وردپرس مانند پلاگینهای زیر بپردازید. پلاگینهای مربوط به سئو، امنیت وب سایت، افزایش سرعت وب سایت، بهینه سازی تصاویر، فرم‌های تماس، صفحه سازها و ….. از جمله مهم ترین پلاگینهای وردپرس هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا