سرور اختصاصی

تفاوت سرور اختصاصی و سرور ابری چیست؟

5
(1)

اگر نمی‌دانید که از بین سرور اختصاصی و ابری کدام گزینه را انتخاب کنید، جای درستی آمدید! این دو راهکار مزایا و معایب خاص خود را دارند و ممکن است در انتخاب یکی از آن‌ها دچار سردرگمی شوید. برای همین در این مقاله به بیان تفاوت سرور اختصاصی و سرور ابری پرداختیم. 

در همین راستا، اول این دو را در یک نگاه مقایسه می‌کنیم و بعد از معرفی بیشتر، به سراغ تفاوت‌های این دو می‌رویم. پس اگر می‌خواهید انتخاب درستی داشته باشید، با مقایسه این دو راهکار از لحاظ مختلفی مثل سرعت، قیمت، امنیت و غیره تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

 

مقایسه سرور ابری و سرور اختصاصی در یک نگاه

اگر از قبل با راهکارهای سرور اختصاصی و ابری آشنایی دارید یا به دنبال مقایسه‌ای سریع و کاربردی هستید، جدول زیر برای شماست. در این جدول سعی کردیم سرور ابری و اختصاصی را بر اساس فاکتورهای مختلف مقایسه کنیم و در هر بخش هم برنده را مشخص کرده‌ایم. البته همه چیز در جدول زیر خلاصه نمی‌شود و مقایسه این دو به توضیحات بیشتری نیاز دارد تا انتخاب دقیق‌تر و درست‌تری داشته باشید. برای همین در ادامه توضیحات کامل و جامع‌تری ارائه می‌کنیم.

 

معیارها سرور ابری سرور اختصاصی 
سرعت و عملکرد بسیار بالا 🏆 حداکثر میزان سرعت و عملکرد
امنیت بالا 🏆 بسیار بالا
سفارشی‌سازی و میزان کنترل محدود 🏆 کنترل کامل
مقیاس‌پذیری 🏆 بسیار بالا مناسب
مقیاس‌پذیری خودکار 🏆 دارد ندارد
پایداری و آپ‌تایم 🏆 بسیار بالا بالا؛ بسته به زیرساخت و کانفیگ
مدیریت و نگهداری 🏆 ساده‌تر و راحت‌تر نیاز به دانش فنی بیشتر
زمان استقرار 🏆 سریع زمان‌بر؛ از چند ساعت تا چند روز
میزان پایداری 🏆 بسیار بالا بالا
قیمت 🏆 انعطاف‌پذیر و مقرون‌به‌صرفه گران
مدل پرداخت هزینه‌ها 🏆 ساعتی، پرداخت به‌ازای مصرف، ماهیانه، سالیانه ماهیانه و سالیانه
فرایند مهاجرت به سرور دیگر 🏆 راحت‌تر و سریع‌تر پیچیده‌تر و زمان‌برتر

 

توجه کنید که مقایسه بالا به‌صورت کلی انجام شده و اگر می‌خواهید بهترین گزینه را مطابق با نیازهای خود انتخاب کنید، نیاز به توضیحات بیشتری است. جدول بالا شاید این سیگنال را به شما بدهد که سرور ابری بهتر است اما این در همه شرایط صادق نیست. برای همین در ادامه توضیحات بیشتری را در مورد هر کدام بیان کردیم.

 

سرور اختصاصی

✅حداکثر میزان سرعت، عملکرد و امنیت

سرور اختصاصی (Dedicated Server) نوعی از خدمات هاستینگ است که یک سرور فیزیکی همراه با تمامی منابع سخت‌افزاری در اختیار یک کاربر یا سازمان قرار می‌گیرد. چون در این راهکار شما تمام منابع را به‌صورت کامل در اختیار دارید و کاربر دیگری از آن استفاده نمی‌کند، شما بیشترین میزان سرعت، عملکرد و امنیت را خواهید داشت. همچنین ازآنجایی‌که تمام سخت‌افزار و نرم‌افزار سرور در اختیار شماست، می‌توانید آن را بدون محدودیت و مطابق با نیازهای خود یا کسب‌وکارتان شخصی‌سازی کنید.

 

منظور از سرور اختصاصی چیست؟

 

این ویژگی‌ها سرور اختصاصی را به یک انتخاب عالی برای کسب‌وکارها یا سازمان‌های بزرگ که نیازهای متنوع و پیچیده‌ای دارند، تبدیل می‌کند. پس خرید سرور اختصاصی برای کاربرانی است که دقیقاً می‌دانند چه می‌خواهند و نیاز دارند که به‌صورت کامل روی زیرساخت خود کنترل داشته باشند و آن را مدیریت کنند. همچنین بهتر است بدانید که بر اساس سطح مدیریت، دو نوع سرور اختصاصی وجود دارد:

  1. سرور اختصاصی مدیریت شده: در این نوع سرور اختصاصی، شرکت هاستینگ زیرساخت شما را به‌صورت کامل اما تحت نظارت و کنترل شما مدیریت می‌کند. یعنی شرکت هاستینگ مواردی مثل راه‌اندازی، پیکربندی و مدیریت و نگهداری سرور را به‌صورت کامل انجام می‌دهد. اگر دانش فنی برای این کارها را ندارید، نیازی به استخدام شخص جدیدی ندارید و می‌توانید برای خرید سرور اختصاصی مدیریت شده اقدام کنید.
  2. سرور اختصاصی مدیریت نشده: این نوع سرور اختصاصی به‌صورت کامل توسط شما مدیریت می‌شود و شما باید تمام موارد مرتبط با راه‌اندازی و مدیریت سرور را انجام دهید. از نصب سیستم‌عامل و برنامه‌ها گرفته تا پیکربندی آن‌ها و اعمال تنظیمات امنیتی. همچنین در صورتی که مشکلی برای سرور پیش بیاید، باید خودتان آن را رفع کنید و بهبود سرعت و عملکرد هم بر عهده شماست.

بسته به نیازی که دارید، یکی از گزینه‌های بالا را می‌توانید تهیه کنید که هر کدام مزایا و معایب خود را دارند. اگر بخواهیم به‌صورت کلی مزایا و معایب سرور اختصاصی را بیان کنیم، به جدول زیر می‌رسیم:

 

مزایای سرور اختصاصی معایب سرور اختصاصی
  1. شخصی‌سازی و کنترل کامل روی زیرساخت
  2. حداکثر میزان سرعت و عملکرد
  3. امنیت بالا
  4. پایداری و آپ‌تایم بالا
  1. هزینه بیشتر
  2. زمان بیشتر برای استقرار یا توسعه
  3. نیاز به دانش فنی برای مدیریت و نگهداری
  4. مقیاس‌پذیری نه‌چندان بالا

 

تا اینجا توضیح دادیم که سرور اختصاصی چیست و شما را مهم‌ترین مزایای آن آشنا کردیم. در ادامه مفهوم سرور ابری و مزایای آن را شرح می‌دهیم. همچنین اگر به اطلاعات جامع و کامل‌تری در مورد سرور اختصاصی نیاز دارید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله سرور اختصاصی چیست را مطالعه کنید. 

 

سرور ابری 

✅مقیاس‌پذیری بالا و مدیریت راحت

برخلاف سرور اختصاصی که منابع آن از طریق سخت‌افزارهای فیزیکی تأمین می‌شود، منابع سرورهای ابری به‌صورت مجازی تأمین می‌شود. برای ساخت منابع مجازی، چندین سرور فیزیکی و یا مجازی در نقاط مختلف دنیا را به هم وصل می‌کنند و منابع آن‌ها به‌‌وسیله ابزارهای پیشرفته با هم ترکیب می‌شود. به‌این‌ترتیب یک محیط ابری ساخته می‌شود که مزایای زیادی دارد و سرور ابری (Cloud Server) روی این بستر ارائه می‌شود.

به واسطه زیرساخت ابری، سرورهای ابری بسیار منعطف و مقیاس‌پذیر هستند. یعنی نه‌تنها می‌توانید آن‌ها را به‌سرعت با نیازهای خود هم‌راستا کنید، بلکه می‌توانید منابع را به‌سرعت کم یا زیاد کنید. پس اگر سایت یا برنامه شما ترافیک متغیری دارد، خرید سرور ابری بهترین گزینه برای شما است. یکی دیگر از مزایای سرورهای ابری، این است که می‌توانید آن‌ها را به‌صورت ساعتی و روزانه هم تهیه کنید یا بر اساس میزان استفاده‌ای که داشتید، پول پرداخت کنید.

 

منظور از سرور ابری چیست؟

 

نگهداری سرورهای ابری معمولاً راحت‌تر است و نیاز به دانش فنی کمتری دارد چون زیرساخت توسط شرکت هاستینگ مدیریت می‌شود. از طرف دیگر، سرور ابری به واسطه زیرساختی که دارد، پایداری بسیار بالایی دارد و اگر یکی از سرورها دچار مشکل شود، بلافاصله سرور دیگری جایگزین می‌شود و سرویس شما بدون قطعی کار می‌کند. همچنین پراکندگی سرورها در نقاط مختلف دنیا باعث می‌شود که محتوا در سریع‌تر زمان ممکن به دست کاربران برسد. از مزایا و معایب این سرویس هم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

 

مزایای سرور ابری معایب سرور ابری
  1. بسیار چابک و مقیاس‌پذیر
  2. مقرون‌به‌صرفه‌
  3. مدیریت و نگهداری راحت‌تر
  4. استقرار و توسعه سریع
  5. پایداری و آپ‌تایم بسیار بالا
  1. شخصی‌سازی و کنترل محدودتر
  2. اشتراکی بودن برخی از منابع
  3. احتمال بروز مشکلات امنیتی به واسطه محیط اشتراکی

 

اکنون که با سرورهای ابری و اختصاصی به‌صورت کلی آشنا شدید، می‌توانیم به سراغ مقایسه کامل این دو راهکار برویم. همچنین اگر به توضیحات بیشتری در مورد سرور ابری نیاز دارید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله سرور ابری چیست را بخوانید. 

 

مقایسه سرور اختصاصی و سرور ابری 

تا اینجا شما با ویژگی‌های اصلی سرور اختصاصی و مجازی آشنا شدید و احتمالاً توانسته باشید تصمیم خود را بگیرید. این دو راهکار اگرچه مشابه به نظر می‌رسند، اما تفاوت‌های زیادی دارند که آن‌ها را از هم متمایز می‌کند. تفاوت‌های این دو سرویس میزبانی را می‌توان از لحاظ مختلفی بررسی کرد که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  • سرعت و عملکرد
  • مقیاس‌پذیری
  • پایداری و آپ‌تایم
  • میزان کنترل و شخصی‌سازی
  • امنیت
  • مدیریت و نگهداری
  • قیمت و هزینه‌ها

در بخش‌های بعدی به‌صورت کامل تفاوت سرور اختصاصی و سرور ابری را توضیح می‌دهیم.

 

1- تفاوت سرور اختصاصی و سرور ابری از لحاظ سرعت و عملکرد

در سرورهای اختصاصی چون شما منابع را به‌صورت تمام‌وکمال در اختیار دارید، بیشترین سرعت و عملکرد را هم تجربه می‌کنید. در واقع شما روی تمام ابعاد سرور کنترل دارید و همین باعث می‌شود که سرور را برای حداکثر میزان سرعت و عملکرد بهینه کنید. در نتیجه اگر برنامه، سرویس یا وب‌سایتی دارید که دارای ترافیک بالایی است یا پردازش‌های سنگینی دارد، سرورهای اختصاصی بهترین گزینه هستند.

در طرف دیگر، عملکرد سرورهای ابری به‌خاطر استفاده از زیرساخت مشترک، می‌تواند متغیر باشد. البته شما می‌توانید با انتخاب پلن مناسب و کانفیگ‌های مختلف، سرعت و عملکرد مطلوب و بسیار رضایت‌بخشی داشته باشید. پس به‌صورت کلی می‌توان گفت که سرورهای ابری سرعت و عملکرد بالایی دارند؛ اما سرعت و عملکرد آن‌ها به‌اندازه سرور اختصاصی نیست.

 

مقایسه سرعت و عملکرد سرور ابری و اختصاصی

 

2- مقایسه سرور ابری و اختصاصی از نظر مقیاس‌پذیری

از لحاظ مقیاس‌پذیری این دو راهکار، برنده بی‌چون‌وچرا سرور ابری است. سرورهای ابری به استخری از منابع در محیط ابری دسترسی دارند و هر زمان که لازم بود، می‌توانند منابع را کم یا زیاد کنند. در واقع سرورهای ابری می‌توانند مقیاس‌پذیری خودکار هم داشته باشند. این افزایش و کاهش منابع بلافاصله و پس از ثبت درخواست شما انجام می‌شود و نیازی به خاموش‌کردن و راه‌اندازی مجدد سرور نیست. همین موضوع می‌تواند در هزینه‌های میزبانی شما هم صرفه‌جویی کند.

از طرف دیگر، با خرید سرور اختصاصی شما با یک سرور فیزیکی با منابع ثابت سروکار دارید که ارتقای آن ممکن است پیچیده و چالش‌برانگیز باشد. معمولاً برای ارتقای سرور اختصاصی دو راه پیش رو دارید:

  1. منابع بیشتری برای سرور فعلی تهیه کنید و منتظر بمانید که شرکت هاستینگ عملیات ارتقا را انجام دهد. این کار خود می‌تواند چندین ساعت یا چند روز طول بکشد و هزینه‌بر باشد.
  2. یا اینکه می‌توانید سرور قدرتمندتری خریداری کنید و اطلاعات و فایل‌های خود را به سرور جدید منتقل کنید. فرایند انتقال هم معمولاً چالش‌های مخصوص به خود را دارد اما چندان هم جای نگرانی نیست. همچنین در انتقال، احتمال قطعی سرویس شما هم وجود دارد.

پس مقیاس‌پذیری سرورهای ابری بالاتر از سرورهای اختصاصی است اما فراموش نکنید که نیاز به ارتقا در سرورهای اختصاصی نسبت به سرور ابری، کم‌تر است. یعنی درصورتی‌که نیازهای برنامه یا وب‌سایت خود را به‌درستی مشخص کنید، در بازه‌های زمان کوتاه نیازی به ارتقا نخواهید داشت.

 

تفاوت مقیاس‌پذیری در سرور مجازی و سرور اختصاصی

 

3- تفاوت میزان پایداری و آپ‌تایم سرور اختصاصی و ابری

سرورهای ابری ساختار غیرمتمرکز و توزیع‌شده‌ای دارند؛ یعنی از منابع چندین سرور فیزیکی و مجازی در نقاط مختلف دنیا استفاده می‌کنند. در نتیجه اگر یکی از سرورها دچار مشکل یا خرابی شود، بلافاصله سرورهای دیگر جایگزین می‌شوند. در نتیجه پایداری و آپ‌تایم سرورهای ابری بسیار بالا است و بیشتر سرورهای ابری دارای حداقل آپ‌تایم 99.99 درصد هستند.

این در حالی است که اگر مشکلی برای سرورهای اختصاصی به وجود بیاید، معمولاً سرور داون و سرویس شما قطع می‌شود. در واقع پایداری سرورهای اختصاصی به سخت‌افزار و نحوه کانفیگ آن وابسته است. شما با استفاده از راهکارهایی مانند شبکه توزیع محتوا (CDN) یا سیستم‌های پشتیبانی می‌توانید برخی از این مشکلات را به حداقل برسانید. پس سرورهای ابری به دلیل معماری و زیرساخت ویژه‌ای که دارند، کم‌تر دچار قطعی می‌شوند و از پایداری بیشتری نسبت به سرورهای اختصاصی برخوردار هستند.

 

4- مقایسه میزان کنترل و شخصی‌سازی سرور ابری و اختصاصی

از دیگر تفاوت‌های مهم سرور اختصاصی و سرور ابری، میزان کنترل و امکان سفارشی‌سازی است. در واقع، یکی از نقاط قوت سرورهای اختصاصی این است که می‌توانید کنترل کاملی روی سخت‌افزار، سیستم‌عامل و همچنین برنامه‌ها یا نرم‌افزارهای نصب‌شده داشته باشید. در واقع این امکان را دارید که تنظیمات و پیکربندی هر کدام از این موارد را عوض و پیکربندی دلخواه خود را اعمال کنید.

در مقابل، برای سفارشی‌سازی سرورهای ابری با محدودیت‌هایی روبرو هستید و کنترل کاملی روی زیرساخت ندارید. دلیل هم این است که شما به سخت‌افزار فیزیکی دسترسی ندارید و تنها دسترسی سطح مجازی به شما داده می‌شود. پس بیشترین میزان کنترل و شخصی‌سازی را در سرور اختصاصی دارید چون زیرساخت به‌صورت کامل در اختیار شما است.

 

مقایسه سرور اختصاصی و سرور مجازی از لحاظ کنترل و قابلیت‌های سفارشی‌سازی

 

5- تفاوت Dedicated Server با Cloud Server از لحاظ امنیت

سرور ابری و سرور اختصاصی هر دو امنیت بالایی دارند اما سرورهای اختصاصی به دلیل اینکه فقط در اختیار یک کاربر قرار می‌گیرند، از امنیت بیشتری برخوردار هستند. شما می‌توانید تمام تنظیمات امنیتی را مطابق با نیاز خودتان تنظیم کنید و همچنین از ابزارها و نرم‌افزارهای امنیتی ثالث هم استفاده کنید. شما همچنین می‌توانید روی فایروال‌ها، پروتکل‌های ارتباطی، رمزنگاری داده‌ها و غیره کنترل داشته باشید که برای کسب‌وکارهایی با اطلاعات حساس و مهم بسیار کاربردی است. 

در مقابل، سرورهای ابری به‌صورت پیش‌فرض دارای امنیت بالایی هستند اما چون زیرساخت شما کاربران دیگر مشترک است، احتمال برخی آسیب‌پذیری‌ها وجود دارد. البته برای رفع این موارد، ارائه‌دهندگان سرورهای ابری از راهکارهای مختلفی مثل رمزگذاری داده‌ها، فایروال و تهیه فایل‌های پشتیبانی برای افزایش امنیت سرور استفاده می‌کنند. بااین‌حال، به‌صورت کلی می‌توان گفت که سرورهای ابری امنیت بالایی دارند اما در مقایسه با سرور اختصاصی امنیت آن‌ها کم‌تر است.

 

امنیت بالا از مزایای dedicated server

 

6- تفاوت سرور اختصاصی و سرور ابری از لحاظ مدیریت و نگهداری

در سرور اختصاصی، مسئولیت کامل راه‌اندازی، مدیریت و نگهداری سرور بر عهده شما است. یعنی باید خودتان به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری یا سخت‌افزاری، پشتیبان‌گیری، رفع اشکالات، اعمال پچ‌های امنیتی، نظارت بر عملکرد سرور و غیره را خودتان انجام دهید. انجام این کارها به تخصص و دانش فنی نیاز دارد و مدیریت سرور اختصاصی را به‌خصوص برای کاربران مبتدی بسیار سخت می‌کند. البته اگر از سرور اختصاصی مدیریت شده استفاده کنید، این چالش‌ها را نخواهید داشت. 

از طرف دیگر، سرورهای ابری معمولاً به‌صورت مدیریت شده ارائه می‌شوند و مدیریت آن‌ها بسیار راحت است. در این سرورها لازم نیست نگران راه‌اندازی و مدیریت زیرساخت یا انجام پیکربندی‌ها  باشید چون تمام این موارد توسط شرکت هاستینگ انجام می‌شود. در عوض شما می‌توانید از پنل کاربری خود این سرور را مدیریت کنید و به عملکرد آن نظارت داشته باشید. پس به‌صورت کلی مدیریت و نگهداری سرورهای ابری نسبت به سرورهای اختصاصی راحت‌تر است و دانش فنی کمتری نیاز دارد؛ مگر اینکه سرور اختصاصی مدیریت شده تهیه کرده باشید.

 

7- مقایسه قیمت سرور اختصاصی و سرور ابری

در سرورهای ابری معمولاً باید متناسب با میزان منابعی که مصرف می‌کنید، هزینه سرور را پرداخت کنید و قیمت آن باتوجه‌به میزان مصرف شما افزایش یا کاهش می‌یابد. همچنین با خرید سرور ابری نیازی نیست به‌صورت مستقیم برای سخت‌افزار، مدیریت و نگهداری زیرساخت‌ها مبلغی بپردازید، چون این موارد توسط شرکت هاستینگ مدیریت می‌شود و هزینه آن در قیمت پلن‌ها لحاظ شده است. در نتیجه شما تنها هزینه منابعی را که استفاده می‌کنید پرداخت می‌کنید. برای همین سرورهای ابری به‌خصوص برای کسب‌وکارهایی که ترافیک یا درخواست‌های متغیری دارند، مقرون‌به‌صرفه‌تر هستند.

 

انعطاف‌پذیری بالا در قیمت‌گذاری پلن‌های سرور ابری

 

اما در سرورهای اختصاصی، شما علاوه بر هزینه‌های مرتبط با خرید یا اجاره سرور، ممکن است نیاز به مدیریت و پشتیبانی اختصاصی هم داشته باشید که این خدمات هم می‌توانند هزینه‌بر باشند. علاوه‌بر‌آن، در سرور اختصاصی شما منابع سخت‌افزاری ثابتی را در اختیار دارید و در صورت استفاده یا عدم استفاده از این منابع، باید هزینه کامل آن را بپردازید. پرداخت این هزینه‌ها برای کسب‌وکارهای کوچک، متوسط و درحال‌رشد که محدودیت بودجه دارند، حداقل در ابتدای مسیر امکان‌پذیر نیست.

البته حسن خوبی که سرورهای اختصاصی دارند، این است که هزینه‌های ثابت و قابل‌پیش‌بینی دارند. یعنی شما می‌توانید برای مبالغ ثابت آن‌ها برنامه‌ریزی کنید و اگر بودجه مشخصی دارید، این انتخاب به شما اطمینان می‌دهد که هزینه قابل‌کنترل و بدون تغییرات ناگاهی خواهند بود. به‌طورکلی، سرورهای اختصاصی برای کسب‌وکارها و سازمان‌های بزرگ که نیاز به عملکرد بالا و منابع ثابت دارند، در بلندمدت به‌صرفه‌تر هستند. اما برای کسب‌وکارهای کوچک و متوسط که نیاز به انعطاف‌پذیری و کاهش هزینه‌ها دارند، سرورهای ابری انتخاب بهتری از لحاظ مالی هستند.

 

انتخاب بین سرور اختصاصی و سرور ابری؛ کدام را باید انتخاب کنید؟

تا اینجا به‌صورت کامل شما را با مفاهیم سرور ابری و اختصاصی و همچنین مزایا و ویژگی‌های آن‌ها آشنا کردیم. همچنین این دو راهکار را از جنبه‌های مختلفی مقایسه کردیم و تفاوت‌ها را بیان کردیم. احتمالاً تا الان توانسته باشید که راهکار موردنیاز خود را انتخاب کنید اما اگر همچنان در مورد خرید مطمئن نیستید، به جمع‌بندی زیر توجه کنید:  

 

سرور اختصاصی تهیه کنید اگر: سرور ابری تهیه کنید اگر:
  • حجم کاری بالا و یا نیازهای پیچیده‌ای دارید 
  • می‌خواهید کنترل کاملی روی تمام ابعاد سرور داشته باشید
  • اطلاعات حساسی دارید و نیازمند بالاترین میزان امنیت هستید
  • می‌خواهید هزینه‌های قابل‌پیش‌بینی و ثابت داشته باشید
  • مقیاس‌پذیری بالایی نیاز ندارید
  • مقیاس‌پذیری و انعطاف‌پذیری برای شما مهم است
  • بودجه محدودتری دارید و می‌خواهید متناسب با مصرف خود هزینه پرداخت کنید
  • راه‌اندازی و توسعه سریع برای شما مهم است
  • می‌خواهید مدیریت و نگهداری سرور ساده‌تر و راحت‌تر باشد
  • به بالاترین میزان آپ‌تایم و پایداری نیاز دارید

 

امیدواریم که با کمک این مقاله و همچنین جدول بالا توانسته باشید یکی از دو راهکار سرور ابری یا اختصاصی را انتخاب کنید. اگر همچنان سؤالی دراین‌رابطه دارید، می‌توانید در کامنت‌ها از ما بپرسید یا برای دریافت مشاوره رایگان، با شماره 02171057619 تماس بگیرید. در صورتی هم که تجربه‌ای در استفاده از این راهکارها داشتید، خوشحال می‌شویم تجربه خود را با ما در میان بگذارید. 

 

سؤالات متداول

  • سرور ابری چیست؟ به سرورهایی که به‌صورت مجازی و در یک محیط ابری ساخته می‌شوند، سرور ابری گفته می‌شود. این سرورهای دارای مزایای مختلفی هستند که در طول مقاله به آن‌ها اشاره شد.
  • سرور اختصاصی چیست؟ به سرورهای فیزیکی که در دیتاسنتر قرار دارند و تمام منابع سخت‌افزاری آن به یک کاربر اختصاص داده می‌شود، سرور اختصاصی می‌گویند.
  • مهم‌ترین تفاوت‌های سرور اختصاصی با سرور ابری چیست؟ از مهم‌ترین تفاوت‌های بین سرور اختصاصی و سرور ابری می‌توان به مقیاس‌پذیری، قیمت، سفارشی‌سازی و نحوه مدیریت آن‌ها اشاره کرد.
  • سرور اختصاصی نسبت به سرور ابری چه مزایایی دارد؟ سرور اختصاصی دارای قابلیت‌های سفارشی‌سازی بیشتری است و حداکثر میزان سرعت، عملکرد و امنیت را برای شما فراهم می‌کند.
  • سرور ابری نسبت به سرور اختصاصی چه مزایایی دارد؟ سرورهای ابری مقیاس‌پذیری بالایی دارند و مدیریت آن‌ها ساده‌تر و راحت‌تر است. همچنین به‌خاطر زیرساخت منعطف، می‌تواند قیمت‌های مقرون‌به‌صرفه‌تری داشته باشد.
  • آیا سرور ابری از امنیت کافی برخوردار است؟ بله سرورهای ابری امنیت بالایی دارند و به‌صورت مداوم توسط شرکت‌های هاستینگ نظارت می‌شوند. شما همچنین می‌توانید برای افزایش امنیت از راهکارهای امنیتی دیگری مثل رمزگذاری داده‌ها، استفاده از فایروال‌ها و سایر نرم‌افزارهای امنیتی هم استفاده کنید.
  • برای وب‌سایت‌های پرترافیک سرور ابری مناسب‌تر است یا سرور اختصاصی؟ هر دو سرور می‌توانند برای میزبانی وب‌سایت‌های پربازدید انتخاب مناسبی باشند. بااین‌حال اگر به عملکرد پایدار و ثابت نیاز دارید، سرور اختصاصی گزینه بهتری است. اما اگر یک وب‌سایت با ترافیک متوسط دارید و هرازگاهی بازدیدکنندگان شما افزایش می‌یابد، سرور ابری می‌تواند انتخاب مناسب‌تری برای شما باشد.
  • چگونه می‌توان بین سرور ابری و سرور اختصاصی انتخاب کرد؟ برای انتخاب بین سرور اختصاصی و سرور ابری لازم است ابتدا به تفاوت‌های این دو آگاه باشید و سپس بر اساس نیازهایی که دارید، یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.
  • هزینه‌های سرور ابری در مقایسه با سرور اختصاصی چگونه است؟ در سرورهای ابری هزینه‌های سرور بسته به منابعی که مصرف می‌کنید، محاسبه می‌شود. اما در سرورهای اختصاصی باید هزینه کامل یک سرور فیزیکی همراه با منابع آن را در همان شروع کار پرداخت کنید، چه از سرور خود استفاده کنید چه استفاده نکنید.
  • آیا امکان مهاجرت از سرور اختصاصی به سرور ابری وجود دارد؟ بله، شما می‌توانید از سرور اختصاصی به سرور ابری یا حتی سرور مجازی مهاجرت کنید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا