دیجیتال مارکتینگ

آن چه باید در خصوص مدیریت سرور بدانیم ؟

ابتدایی‌ترین قدم برای داشتن یک سرور مجازی مدیریت شده ، درک درست اصول مدیریت سرور است. تصور می‌کنید اصول مهمی که یک مدیر سرور با آن سروکار دارد تا بتواند پشتیبانی شبکه و سرور را به بهترین شکل انجام دهد، کدامند؟

قبل از توضیح در خصوص مدیریت سرور بد نیست بدانید که شرکت‌های امروزی برای اکثر عملکردهای فناوری اطلاعات مانند ذخیره سازی داده‌ها، میزبانی وب سایت ها، ایمیل‌ها، برنامه‌ها و دیگر موارد اینچنینی به زیرساخت سرور خود وابسته‌اند. با توجه به هزینه‌ی بالای تامین سرورهای فیزیکی، بسیاری از کسب‌وکارها از خدمات ارائه‌دهندگان زیرساخت استفاده می‌کنند تا دیگر نیازی به صرف این هزینه نداشته باشند. با این حال، هنوز هم بسیاری از تجارت‌ها ترجیح می‌دهند تا از سرورهای فیزیکی در محیط داخلی شرکت خود استفاده نمایند.

امروز در ماهان سرور قرار است که ما  چگونگی مدیریت سرور را بررسی کرده و به درک فناوری سرورهای نوین امروزی، نگرانی‌های امنیتی و اهمیت داشتن نرم افزار و سخت افزار های مناسب برای نظارت بر سرور بپردازیم.

پس در تعریف مدیریت سرور باید گفت که مدیریت سرور شامل تمام فعالیت های نظارت و نگهداری مورد نیاز برای سرورهاست تا عملکرد قابل قبول و بهینه ای داشته باشند. مدیریت سرور همچنین شامل مدیریت سخت افزار، نرم افزار، امنیت و پشتیبان گیری است که همگی جزو فعالیت های عملیاتی برای کارآمد نگه داشتن محیط فناوری اطلاعات هستند.

مدیریت سرور

آنچه در این مطلب خواهید خواند

اهداف کلیدی مدیریت سرور عبارتند از:

  • کاهش سرعت خرابی سرور و در عین حال افزایش قابلیت اطمینان آن
  • حفظ ایمنی و محافظت از محیط سرور
  • تغییر مقیاس سرورها و عملیات مرتبط با آن برای رفع نیازهای سازمان در طول زمان

مبانی مدیریت سرور چیست ؟

ابتدایی‌ترین قدم برای داشتن یک سرور مجازی مدیریت شده ، درک درست اصول مدیریت سرور است. تصور می‌کنید اصول مهمی که یک مدیر سرور با آن سروکار دارد تا بتواند پشتیبانی شبکه و سرور را به بهترین شکل انجام دهد، کدامند؟

همانطور که پیش از این نیز عنوان کردیم، اصول اصلی و پایه‌ی مدیریت سرور شامل مدیریت سخت افزار ، نرم افزار ، امنیت و پشتیبان‌گیری است. هر تیمی که می‌خواهد خدمات مدیریت سرور را انجام دهد، باید به بهترین شکل این موارد را در نظر گرفته و بررسی نماید:

  • مدیریت سخت افزار
  • واحد پردازش مرکزی CPU
  • حافظه RAM
  • هارد دیسک
  • مدیریت نرم افزار
  • پشتیبان گیری

مدیریت سخت افزار

عملکرد خوب سخت افزار پایه و اساس مدیریت موثر سرور است. بدون سخت افزار قابل اعتماد، بهره وری کسب و کار می‌تواند تحت تأثیر قرار گیرد، بنابراین نظارت مداوم حداقل پنج مولفه اصلی برای اطمینان از عملکرد سخت افزار سرور مهم است. این قطعات سخت افزاری عبارتند از:

دلیل اهمیت واحد پردازش مرکزی cpu در مدیریت سرور چیست ؟

CPU چیست؟ به زبانی ساده، CPU مغز یک سرور است که تمامی محاسات برای اجرای برنامه‌ها را نجام می‌دهد. از آنجایی که CPU بخش مهمی در یک سیستم است، باید دائما مورد نظارت و بررسی قرار گیرد تا از استفاده‌ی بیش‌ازحد آن جلوگیری شود.

در بسیاری از مواقع برای جلوگیری از استفاده‌ی بیش‌ازحد CPU ممکن است نیاز باشد که اقدامات متفاوتی را انجام دهید؛ ازجمله:

  •         ارتقا تراشه
  •         اضافه کردن CPU های بیشتر
  •         توقف برنامه‌های غیرضروری که منابع سیستم را اشغال می‌کنند
  •         تنظیم عملکرد سایر عناصر سیستم برای ورود فشار کمتر به CPU

مدیریت سرور

حافظه ram

RAM حافظه‌ی فعال یک سرور است که عملکرد و اجرایی سریع‌تر از هارد دیسک‌های دائمی دارد. بدین طریق برنامه‌هایی که از یک RAM واحد اجرا می‌شوند، سرعت عملکرد بسیار بهتری خواهند داشت.

هرچه RAM سرور شما بیشتر باشد، عملکرد آن بهتر خواهد بود. نکته‌ای که باید در ذهن داشته باشید این است که میزان استفاده از رم را مدیریت نمایید و در صورت نزدیک شدن به اتمام ظرفیت، مقدار بیشتری را اضافه کنید.

هارد دیسک

هارد دیسک محل ذخیره سازی دائمی سرور است که وظیفه‌ی ذخیره‌سازی برنامه‌ها و داده‌ها را برعهده دارد. به خاطر داشته باشید که اگر هارد دیسک شما به حداکثر ظرفیت خود نزدیک شود، عملکرد آن ضعیف می‌گردد.

به همین دلیل، شما باید:

  •         فضای ذخیره‌سازی هارد دیسک را بررسی کنید
  •         درایوهای جدید اضافه کنید
  •         داده‌های غیرضروری را حذف کنید
  •         یا برای دسترسی به ظرفیت ذخیره سازی بیشتر، از یک فضای ابری استفاده نمایید.

مبانی مدیریت سرور چیست ؟ مدیریت نرم افزار

همانند دیگر اجزای فیزیکی سرور، نرم افزار ها نیز به نظارت و نگهداری مداوم نیاز دارند. برای نظارت بر نرم افزار ، اطمینان حاصل کنید که توانسته‌اید به درستی وابستگی‌های نرم افزاری زیرساخت‌های خود را درک کنید. با این کار، شما می‌توانید به درستی به رفع و حل مشکلات سرور خود رسیدگی نمایید.

نرم افزار و سیستم عامل‌های خود را به طور منظم از نظر امنیت و عملکرد بروزرسانی نمایید؛ زیرا عملکرد ضعیف نرم افزار ها می‌تواند سایر بخش‌های سیستم را نیز دچار مشکل نماید. علاوه بر آن، استفاده از نسخه‌های قدیمی برنامه‌ها، امنیت سایت شما را نیز دچار ضعف کرده و به هکرها و مهاجمان سایبری اجازه‌ی دسترسی به داده‌ها و اطلاعات شما را می‌دهد.

امنیت

یکی از مهم‌ترین مواردی که تیم شما در زمان مدیریت سرور باید در نظر داشته باشد، حفظ امنیت شبکه است. عموما راه‌های متعددی برای تامین امنیت سرور وجود دارند که عبارتند از:

  •         نصب و بروزرسانی مداوم آنتی ویروس‌ها
  •         استفاده از فایروال‌‌ها(از آنجایی که در دنیای وب امروزی، امنیت یکی از جمله مسائل حیاتی تجارت‌هاست، ما رد مقاله‌ای دیگر به تفصیل در مورد فایروال توضیح داده‌ایم. به همین دلیل، پیشنهاد می‌کنیم مقاله‌ی firewall فایروال چیست را مطالعه نمایید.)
  •         استفاده از رمز عبور ایمن و تغییر مداوم آنها
  •         رمزگذاری داده‌های حساس و اتصالات خارجی
  •         پیاده سازی ابزارهای SIEM
  •         استفاده از بهترین شیوه‌های ثبت گزارش امنیتی برای درک بهتر تهدیدهای موجود

اهمیت پشتیبان گیری در زمان مدیریت سرور چیست ؟

مسئولیت نهایی شما در زمان مدیریت سرور ، تهیه نسخه پشتیبان و بکاپ‌گیری به طور منظم است. در هر نوع کسب‌وکاری، از دست دادن داده‌های مهم می‌تواند منجر به یک فاجعه گردد؛ خوشبختانه راه‌حل‌های متعددی برای پشتیبان گیری وجود دارند. درست است که ابزارهای زیادی برای کمک به بکاپ و پشتیبان‌گیری وجود دارند اما تمامی آنها نمی‌توانند در مقیاس بزرگ عملکرد مناسبی داشته باشند. پس در زمان بکاپ‌گیری، تمامی جوانب احتیاط را رعایت نمایید تا با هیچگونه مشکلی مواجه نشوید.

مدیریت داخلی یا استفاده از سرویس‌های دواپس ؛ کدام بهتر است؟

مطمئنا تا به الان با اهمیت ویژه‌ی پشتیبانی سرور آشنا شدید، حال موضوعی که اهمیت پیدا مي‌کند این است که خودتان این کار را انجام دهید یا با یک شرکت متخصص در زمینه همکاری داشته باشید. اگر شرکت شما دانش کافی و ابزارهای مورد نیاز برای مدیریت سرور را در اختیار دارد، تلاش کنید که با صرف هزینه‌ی بیشتر خود این کار را انجام دهید؛ اما اگر با کمبود نیروی متخصص و فنی مواجه بودید و نتوانستید خطرات مدیریت نادرست سرور را بر عهده بگیرید، بهترین کار همکاری با شرکت‌هایی است که در این زمینه فعالیت دارند.

مدیریت سرور

بهترین ابزار مدیریت سرور چیست ؟

هر یک از تکنولوژی‌ها و نرم افزار مدیریت سرور که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم، از روش متفاوت و منحصربه‌فردی برای مدیریت استفاده می‌نمایند. به عبارتی دیگر یک روش واحد که در تمامی شرایط پاسخگو باشد، وجود ندارد. برخی از ابزارها بر اپلیکیشن متمرکز می‌شوند، برخی دواپس را محوریت خود قرار می‌دهند و برخی نیز تنها بر زیرساخت‌های ابری و غیرابری می‌پردازند.

برای درک اینکه بهترین نرم افزار مدیریت سرور چیست باید با تمامی جوانب هر کدام از این ابزارها به درستی آشنا شده و درک کنید که در زمینه‌ی مدیریت سرور دقیقا به چه چیزهایی نیاز دارید.

walmart’s oneops چیست ؟

Walmart’s OneOps برپایه‌ی ایده‌ی دواپس یا پلتفرم مدیریت سرور ابری و مدیریت چرخه‌ی کاری اپلیکیشن، تحت لیسانس Apache 2.0 عرضه شده است. همین موضوع سبب شده است تا Walmart’s OneOps به یکی از رقبای اصلی Chef, Puppet, Ansible و دیگر تکنولوژی‌های مشابه تبدیل شود.

Walmart’s OneOps برای مدیریت انواع مختلف سرور که از محیط ابری OpenStack استفاده می‌کنند، کاربرد دارد. به طور خلاصه، OneOps قادر است به صورت خودکار اپلیکیشن‌هایی را که در شرکت‌های عرضه کننده‌ی سرورهای ابری متعدد وجود دارن را پیکربندی، توسعه و ترمیم کند. اگر شما از چند سرور ابری استفاده می‌کنید، Walmart’s OneOp می‌تواند بهترین گزینه برای مدیریت سرورهای شما باشد.

ابزار مدیت سرور؛ coreos

CoreOS در کنار گوگل و داکر ابزارهای مدیریتی را ارائه می‌کند که به استفاده کنندگان داکر امکان می‌دهد داکرهای اجرایی در سرور ابری و مجازی خود را مدیریت نمایند. مجموعه Core OS به گونه‌ای طراحی شده که می‌تواند با یک خوشه ( گروه ) از سرورهای Corer OS به عنوان یک واحد یکپارچه برخورد نماید. این مجموعه از این نظر مانند کوبرنتیز گوگل و Docker Swarm است.

مخزن اصلی و معتبر ی که در سراسر خوشه وجود داشته، با مدیریت دستگاه سر و کار دارد و از شناسایی سرویس‌های سیستم پشتیبانی می‌کند، etcd نامیده می‌شود. اگر یک node از کار بیفتد، etcd با استفاده از سرویس بروزرسانی خودکار Core OS می‌تواند این مشکل را به سرعت برطرف کند. این ابزار علاوه بر پلتفرم کانتینرهای متعلق به خود CoreOS از Docker نیز پشتیبانی می ‌نماید.

مدیریت سرور

بهترین ابزار مدیریت سرور چیست ؛ apache mesos

Apache Mesos نیز مانند دیگر ابزارهایی که بالاتر نیز به آنان اشاره کردیم، به شما امکان می‌دهد که سرور عمومی، خصوصی و حتی نرم افزار و سخت افزار را در یک کامپیوتر مجاز مدیریت نمایید.

Apache Mesos که با مدیریت منابع و برنامه‌ریزی سروکار دارد شما را قادر می‌سازد تا سرورهایی را که از کانتینرها برای هاستینگ اپلیکیشن‌ها استفاده می‌کنند، مدیریت نمایید. به عبارتی دیگر Apache Mesos مجموعه‌ای از برنامه‌های کمکی را در اختیار شما قرار می‌دهد تا با استفاده از آنها منابع را در اختیار برنامه‌ریز مرکزی قرار دهید. این امر سبب می‌شود که کارها میان Node ها تقسیم شده و در نتیجه بار کاری میان منابع مختلف در سرور ابری، مجازی و یا سیستم‌های سنتی متعادل گردد.

 کوبرنتیز گوگل

امیدواریم که تا اینجای مقاله با سوال پرتکرار یعنی اینکه بهترین نرم افزار مدیریت سرور چیست آشنا شده باشید، در اینجا قصد اریم تا محبوب‌ترین و پراستفاده ترین ابزار را به شما معرفی کرده و با مزایا و معایب آن آشنا شویم.

کوبرنتیز گوگل کارکردی مانند دیگر ابزارهای مورد استفاده در این زمینه دارد اما در فضای مدیریت کانتینرها در سرور ابری عمومی و خصوصی عملکردی منحصربه‌فرد دارد.

کوبرنتیز گوگل از یک قالب open source که توسط Microsoft و بسیاری از شرکت‌های دیگر استفاده می‌شود، پشتیبانی می‌نماید. این تکنولوژی گوگل برای اجرا و مدیریت کانتینرهای  Docker و CoreOS طراحی شده که به شما امکان می‌دهد کانتینرهای خود را در سراسر دتگاه‌های سرور ابری و مجازی خود توزیع کنید.

استفاده از carl bot برای مدیریت سرور دیسکورد

یکی از کاربردی‌ترین ویژگی‌های دیسکورد، نقش‌های ری‌اکشنش است. به طوری که با تایپ کردن یک فرمان یا حتی یک ایموجی می‌توانید تغییراتی در سرور اعمال کنید. Carl Bot علاوه بر دیگر ویژگی‌ها، شامل ۲۵۰ نقش هم می‌شود تا با آن‌ها بازی کنید. این بات در بحث مدیریت سرور بسیار کاربردی است و با آن می‌توانید روی تغییر نام اعضای سرورتان نظارت داشته باشید.

از دیگر ویژگی‌های Carl Bot می‌توان به دسترسی به پیغام‌ها با اشاره به نام و auto-feed اشاره کرد. ممکن است در ابتدا یادگیری تمامی امکانات این بات کمی سخت و وقت‌گیر باشد، اما کمی با آن کار کنید تا متوجه شوید که یکی از بهترین بات‌های مدیریت سرور/دشبورد در اختیارتان است.

مدیریت سرور

مناسب‌ترین نرم افزار مدیریت سرور hp چیست؟

برای مدیریت سرورهای hp عموما از Intelligent Provisioning استفاده می‌شود. این قسمت نرم افزاری توسط شرکت HP بر روی ROM سرورهای جدید سری HPE Proliant قرار گرفته است و جایگزین سی دی Smart Start سرورهای قدیمی شده است و دیگر برای استفاده از این قسمت ارزشمند در سرورهای جدید ، نیاز به استفاده از CD خاصی نیست و تنها کافیست در هنگامیکه سرور مراحل Boot را طی می‌کند وارد محیط مدیریت سرور شویم.

mdaemon؛ مناسب‌ترین نرم افزار مدیریت میل سرور

MDaemon نرم افزاری است از شرکت Alt-N که بهترین امکانات را در اختیار قرار می‌دهد تا بتوان یک Mail Server را به صورت POP3/SMTP روی ویندوز های نسخه ۹۵/۹۸/ME/NT/2000/XP راه‌اندازی نمود.

این نرم افزار حتی به چندین کاربر اجازه می‌دهد تا بر روی یک شبکه محلی (LAN) به ایمیل‌ها دسترسی داشته و از آنها استفاده کنند. نکته قابل توجه این است که می‌توان حتی از یک کانکشن (مثل Dial-up یا PPP) به میل سرور دسترسی داشت.

مهم‌ترین کنترل پنل مدیریت سرور چیست ؟

کنترل پنل ( کنترل پنل مدیریت سرور) نرم افزاری است که بر روی سرور اختصاصی یا سرور مجازی نصب شده و روند مدیریت سرور ها را ساده می‌کند. یک کنترل پنل فعالیت‌های زیادی مانند کنترل کادرهای ایمیل، حساب‌های FTP، بانک اطلاعاتی، آمار وب و… را از طریق یک رابط گرافیکی آسان مانند مرورگر وب را به صورت خودکار انجام می‌دهد. کنترل پنل‌ها به شما امکان می‌دهند که با تجربه کم ولی به سرعت و به‌راحتی وب‌سایت‌ها و صندوق‌های ایمیل و….را ایجاد کنید و حتی به یک فروشنده میزبان وب تبدیل شوید.

کنترل پنل cpanel

امروزه cPanel از ویژگی‌ها و گزینه‌های بیشتری نسبت به سایر صفحه‌های کنترل موجود در بازار برخوردار است. این کنترل پنل ابزاری عالی برای استادان وب و شرکت‌های میزبان وب است. اگر قصد فروش مجدد میزبانی وب ، یا مدیریت چندین کارمند، دوستان و حساب‌های مشتری‌های روی سرور را دارید، پنل مدیریتی cPanel بهترین گزینه‌ی پیشروی شماست. برای مدیریت سرورهای لینوکس مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای آشنایی بیشتر با سی پنل به مقاله‌ی سی پنل چیست مراجعه نمایید.

مدیریت سرور

نحوه مدیریت سرور مجازی با کنترل پنل directadmin

DirectAdmin یک نرم افزار کنترل پنل میزبانی وب است که به شما امکان می‌دهد سایت و گزینه‌های میزبانی خود را با استفاده از یک رابط گرافیکی و مبتنی بر وب مدیریت کنید. شما با استفاده از کنترل پنل DirectAdmin می‌توانید تعداد نامحدودی سایت، حساب ایمیل و… را مدیریت کنید. لازم به ذکر است که DirectAdmin برای سیستم عامل های لینوکس در دسترس است. برای آشنایی بیشتر با دایرکت ادمین به مقاله‌ی directadmin چیست مراجعه نمایید.

پنل کنترل plesk

پنل کنترل Plesk که برای میزبانی وب و اتوماسیون سرور طراحی شده، یک رابط کاربری آسان، دسترسی سودآور به برنامه‌ها و یک سیستم تهیه، صدور صورتحساب و مدیریت محتوا کاملاً یکپارچه برای تجارت شما فراهم می‌کند. Plesk ابزارهای ارتقاء و مهاجرت مناسب و کنترل تجربیات کاربر را با دسترسی مبتنی بر نقش به عملکردها ارائه می‌دهد. برای آشنایی بیشتر با کنترل پنل Plesk به مقاله‌ی plesk چیست مراجعه نمایید.

آموزش مدیریت سرور

از آنجایی که مدیریت سرور امری حیاتی برای سرور هاست ، ما در ادامه‌ی مقاله قصد داریم تا به آموزش مدیریت سرور لینوکس و ویندوز بپردازیم و آن را بررسی کنیم؛ با ما همراه باشید.

نصب و راه اندازی سیستم عامل os deployment

نصب و راه‌اندازی سریع سیستم عامل خصوصا بر روی سرور امر مهم و حیاتی است که به مجموعه‌ای از فعالیت‌های پیچیده و تخصصی مانند انجام تنظیمات مربوط به BIOS، RAID، تنظیمات دسترسی و کنترل از راه دور و موارد مشابه نیاز دارد.

پلتفرم‌های مدیریتی گوناگون به سرپرستان و مدیران فناوری اطلاعات که مایل هستند سیستم عامل را بر روی چندین سرور به‌طور هم‌زمان نصب کنند؛ کمک می‌کنند. OS Deployer یکی از این پلتفرم‌هاست که با قابلیت تهیه و نصب image، به استاندارد سازی فرآیند‌های سیستم عامل تک یا چندگانه در سازمان کمک کرده و در نتیجه منجر به کاهش هزینه‌های پشتیبانی، آموزش و مدیریت در نگهداری آن‌ها و به‌طور کلی در مدیریت سرور می‌شود. برای اطلاعات بیشتر در مورد ویژگی‌ها و قابلیت‌های این محصول، نگاهی گذرا به وب‌سایت OSDeployer بیندازید.

اهمیت نصب و توزیع چند نرم افزار در مدیریت سرور چیست ؟

نصب و توزیع نرم‌افزارهای مختلف بر روی چندین سرور یکی از چالش‌های کلیدی در زمان مدیریت سرور ویندوز و لینوکس است. انجام فرآیند نصب نرم‌افزار در دستگاه‌های متعدد و مجزا علاوه بر کاهش بهره‌وری، سبب صرف زمان و انرژی بسیار بالا می‌شود. البته پلتفرم‌های مدیریت سرور متعددی وجود دارد که قابلیت نصب نرم‌افزار حتی از راه دور را دارند و همچنین به فرآیند نصب نرم‌افزار بر روی سرورهای متعدد در شبکه به صورت اتوماتیک کمک می‌کند.

آموزش مدیریت سرور ویندوز

نصب پچ‌ها و سرویس پک‌ها بر روی سرورهای شبکه ترجیحاً اولین قدم در جهت تامین امنیت شبکه سازمان شماست. علاوه بر سیستم عامل ، برنامه‌هایی که بر روی سرورها اجرا می‌شوند نیز ممکن است هر از گاهی به ارتقاء و ‌بروز‌رسانی و نصب پچ‌ها یا سرویس پک‌ها نیاز داشته باشند. البته یک‌سری از پلتفرم‌های مدیریتی به شما کمک می‌کند تا قدرت مانور بالاتری در نصب و مدیریت پچ‌ها و سرویس پک‌ها در چندین سیستم به‌طور همزمان داشته باشید، در نتیجه بهتر قادر خواهید بود تا زمان و منابع خود را مدیریت کنید که یک ضرورت اساسی برای مدیریت سرور‌های تحت ویندوز است.

نظارت بر منابع در بحث مدیریت سرور چیست ؟

نظارت بر منابع برای مدیران شبکه از آن جهت بسیار مفید است که می‌توانند از میزان مصرف منابع سخت‌افزاری و نرم‌افزاری موجود در شبکه اطلاع پیدا کنند. نظارت بر منابع در بحث مدیریت سرور یک عملکرد بسیار ضروری برای اطلاع از منابع شبکه است. البته پلتفرم‌های مدیریتی سرور از طریق امکاناتی همچون برنامه‌ریزی و زمان‌بندی، گزارش‌گیری و اطلاع‌رسانی از طریق ایمیل، کنترل بیشتری را برای هدایت و مدیریت منابع به شکلی مؤثر فراهم می‌کنند.

آموزش مدیریت سرور مجازی ویندوز ؛ اشتراک گذاری ریموت دسک تاپ

مدیریت سرور کاری پر زحمت است؛ زیرا سرورها عموماً به‌صورت ابزار‌های ایزوله شده‌ای هستند که دارای یک مانیتور مشترک بوده یا به‌طور کلی فاقد مانیتور هستند. راه‌حل‌های کنترل از راه دور باعث می‌شود تا مدیران قادر باشند تا از راه دور به سرورهای ویندوز به‌صورت جداگانه یا هم‌زمان جهت انجام عملیات و فرآیند‌های Server Management متصل شوند. پلتفرم‌های مدیریت سرور از راه دور ، امکان دسترسی آسان به سرورها را از هر نقطه در شبکه میسر می‌سازند.

controlr برنامه مدیریت سرور اندروید

سرور های unRAID یک سیستم عامل جدید است که به شما امکان کنترل نهایی و ذخیره سازی اطلاعات را می‌دهد. این نوع سرور‌ها تمامی محدودیت سیستم عامل های گذشته را از بین برده و امروزه در داخل و بیرون کشور دارای طرفداران بسیاری است. ControlR برنامه‌ای فوق‌العاده و بی‌نظیر برای مدیریت سرور مجازی در اندروید و unRAID است که توسط Juan B. Rodriguez برای اندروید توسعه و منتشر شده است.

به کمک این اپلیکیشن هوشمند، می‌توانید به آسانی چندین سرور خود را معرفی کرده و بدون هیچ‌گونه مشکلی آن‌ها را مدیریت نمایید. با یک لمس سرورهای خود را خاموش و روشن کرده و یا اینکه مجوزهای لازم را بدون هیچ دردسری بررسی نمایید. یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های به کار برده شده در این برنامه پشتیبانی از عملیات و دستورات حساس می‌باشد؛ به گونه‌ای که قبل از هر گونه عملیاتی که انجام آن می‌تواند مشکلاتی را در آینده به وجود آورد به کاربر و مدیر سرور هشدار داده شده تا در صورت ناآشنا بودن با دستور آن را لغو نماید.

مدیریت سرور

مدیریت میل سرور

همانطور که می‌دانید، ایمیل یکی از شناخته‌شده‌ترین و پرکاربردترین سرویس‌ها در سراسر اینترنت است. میل سرور نیز به کاربران امکان می‌دهد تا پیام متنی، فایل، عکس، موسیقی، فیلم و سایر رسانه‌ها را برای هر کسی که آدرس ایمیل او را دارد، از هرکجای دنیا که ارسال کنند. برای آشنایی بیشتر با مفهوم میل سرور و پاسخ به سوال که میل سرور چیست به وبلاگ ما سر بزنید.

mremoteng ؛ نرم افزار مدیریت سرور لینوکس

mRemoteNG بصورت رایگان عرضه شده و هسته ورود آن به سرورهای اختصاصی یا سرورهای مجازی از همان برنامه معروف Putty استفاده می‌کند. با استفاده از برنامه mRemoteNG می‌توانید به سرورهای ویندوز نیز از طریق Remote Desktop که بصورت داخلی در آن تعبیه شده است وارد شوید.

ویژگی‌های این نرم افزار مدیریت سرور مجازی عبارتند از:

  • سادگی سازماندهی ارتباطات
  • ذخیره سازی اطلاعات عبور جهت ورود اتوماتیک
  • ایمپورت کردن از اکتیو دایرکتوری
  • مد Full Screen
  • توانایی گروه بندی پوشه و…

سیستم مدیریت اتاق سرور چیست‌؟

امیدواریم که تابه ایجا به تمام سوالات شما پیرامون اینکه مدیریت سرور چیست پاسخ داده باشیم. حال قصد داریم تا به طور مختصر کاربرد و مفهوم سیستم مدیریت هوشمند اتاق سرور را بررسی کنیم.

سیستم مدیریت هوشمند اتاق سرور به منظور کنترل و مانیتورینگ یکپارچه اتاق سرور مورد استفاده قرار می‌گیرد که به طور مداوم شرایط محیطی را چک کرده و در حالت بهینه قرار می‌دهد. در حال حاضر اتاق سرور، یکی از مهم‌ترین بخش‌های یک سازمان محسوب می‌شود و بسیاری از شرکت‌ها، سازمان‌ها، بیمارستان‌ها و دانشگاه‌ها به اتاق سرور نیاز دارند تا از برنامه‌های مهم فناوری اطلاعات (IT) پشتیبانی کنند. به همین دلیل فاکتورهای دما، رطوبت و… در هر لحظه باید تحلیل و کنترل شود تا در صورت به وجود آمدن مشکل هشدارهای لازم داده شود. یک سیستم کنترل و مانیتورینگ اتاق سرور به شما در کنترل تمامی این موارد کمک می‌کند.

ابزارهای مناسب برای مانیتورینگ لینوکس

نظارت بر کار سیستم‌عامل لینوکسی و حل مشکلات مربوط به آن، کار آسانی نیست. اما با استفاده از ابزارهایی که لینوکس برای مانیتورینگ در اختیار کاربران قرار داده، این کار ساده‌تر شده است. برای آشنایی با این ابزارها و نحوه‌ی نصب و استفاده از آنها ببا مراجعه به وب سایت ماهان سرور از مقاله‌ی ابزار های مناسب برای مانیتورینگ لینوکس دیدن نمایید.

نتیجه گیری

مدیریت سرور برای هر کسب‌وکار کوچک و بزرگی که از سرور استفاده می‌کند، ضروری است. به‌طورکلی پشتیبانی شبکه و سرور از هدررفت هزینه و اعتبار شما جلوگیری می کند. یک تیم پشتیبانی سرور با استفاده از استراتژی‌های امنیتی و پشتیبان‌گیری، فضای سرور و اطلاعات شما را امن نگه داشته و برای استفاده از منابع سخت افزاری و نرم افزاری برنامه ریزی می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا