طراحی سایت

آموزش نصب Node.js و NPM بر روی ویندوز

0
(0)

در این مقاله ابتدا با روش نصب Node.js بر روی ویندوز آشنا می‌شوید. سپس نکاتی در رابطه با هاست نود جی اس و ویژگی های هاست نود جی اس ماهان سرور به شما گفته خواهد شد. پس تا پایان این مطلب همراه ماهان سرور ارائه دهنده خدمات خرید هاست و دامنه، سرور مجازی و سرور اختصاصی باشید.

جاوااسکریپت؛ یک تیر و چند نشان

درحال حاضر یادگیری جاوااسکریپت برای طراحان وب و توسعه دهندگان Front-end  امری کاملا ضروری است. با جاوااسکریپت می‌توانید یک رابطه کاربری پویا و قدرتمند بسازید؛ چرا که کتابخانه‌ها و فریمورک‌های مختلف جاوااسکریپت نیز روز به روز به محبوبیت این زبان اضافه می کنند، اما قدرت جاوااسکریپت تنها محدود به این موارد نمی شود. با جاوااسکریپت می‌توانید بر روی Back-end  نیز کار کنید. این همان قدرتی است که Node.js زبان برنامه نویسی نشات گرفته از جاوااسکریپت به شما می دهد. در نتیجه با یادگیری تنها یک زبان می‌توانید به یک توسعه دهنده Full-Stack  تمام عیار تبدیل شوید.

java script

نصب Node.js بر روی ویندوز چه امکاناتی به شما می دهد؟

با نصب Node.js بر روی ویندوز می‌توانید کارهایی از قبیل تبدیل  CoffeeScript  به JavaScript و SASS به CSS را به سرعت انجام دهید. همچنین می‌توانید سایز HTML ، جاوا اسکریپت و فایل‌های گرافیکی خود را کم کنید. بهتر است بدانید که Node.js همانند برنامه‌های آفیس و فتوشاپ اجرا نمی‌شود و برای اجرای آن باید در command-line دستوراتی را تایپ کنید. اما لازم نیست از این جهت نگران باشید، در این مطلب تمامی نکات نصب Node.js بر روی ویندوز را یاد خواهید گرفت.

هاست نود جی اس ماهان سرور چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

با وجود اینکه بسیاری از هاستینگ‌ها در پاسخ به پرسش کاربران در رابطه با هاست نود جی اس آنها را به استفاده از سرورهای مجازی خود تشویق می کنند، ماهان سرور در پاسخ به این نیاز کاربران، سرویس هاست Node.js را برای آنان آماده کرده است. از ویژگی‌های نصب Node.js ماهان سرور می‌توان به پرفورمنس بالا، امنیت بالا و Developer Friendly بودن آن اشاره کرد. برای تهیه هاست نود جی اس ماهان سرور و دریافت راهنمایی‌های بیشتر می توانید همین حالا با مرکز تماس ماهان سرور تماس بگیرید. کارشناسان ما در بخش پشتیبانی به صورت 24 ساعت آماده پاسخگویی به شما عزیزان هستند.

host nodejs

Node.js چگونه کار می کند؟

Node.js، به عنوان یک پلتفرم شناخته‌شده در جامعه توسعه دهندگان وب دارای فریمورک‌های رایج مانند React  وAngular  یا Vue.js  است و نقشی متفاوت ایفا می‌کند. این پلتفرم نه یک زبان برنامه‌نویسی است و نه یک فریمورک، بلکه Node.js یک محیط اجرایی (Runtime Environment) است که برای اجرای وب اپلیکیشن‌ها در محیطی خارج از مرورگر وب طراحی شده است. همچنین محیط  Runtimeمجموعه‌ای از API‌های وب را ارائه می‌دهد که توسعه‌دهندگان وب می‌توانند از آن‌ها برای نوشتن کد خود و تحلیل آن توسط موتور جاوا اسکریپت بهره بگیرند.

Node.js که بر پایه موتور V8 جاوا اسکریپت گوگل کروم ساخته شده، بسیار سبک و کارآمد است و استفاده از آن به بهینه‌سازی و افزایش سرعت برنامه‌ها و پروژه‌های توسعه‌یافته بر این مبنا کمک می‌کند. همچنین نصب Node.js  بخاطر چندین ویژگی منحصربه‌فرد خود، در پروژه‌های عظیمی مانند Netflix، Slack، Twitter، LinkedIn  و غیره، به ایفای نقش پرداخته است. مهمترین ویژگی‌های آن شامل موارد زیر می‌شود:

·آسنکرون بودن

یکی از قابلیت‌‌های بارز این محیط این است که وب سرور هنگام پاسخ به درخواستی خاص قادر به مدیریت سایر درخواست‌ها نیز هست. این قابلیت که با عنوان non-blocking عملیات معرفی می‌شود، به بهبود کارایی و افزایش توان عملیاتی برنامه کمک زیادی می‌کند.

·تک‌نخی بودنNode.js  

بدون نیاز به ایجاد چندین نخ، توانایی مدیریت همزمان چندین کاربر (Client) را دارد. این قابلیت موجب صرفه‌جویی در هزینه‌های مرتبط با تغییرات رشته‌ها و جلوگیری از خطاهای همگام‌سازی رشته‌های ناصحیح می‌شود.

 node.js is single-threaded

·جریان‌های داده‌ای (Streaming)

استریم‌ها اجازه می‌دهند که داده‌ها به صورت همزمان در حین ذخیره‌سازی و پردازش جاری شوند. برای مثال، شما می‌توانید هنگامی که یک فیلم در حال دانلود است، بخش‌هایی از آن را که دانلود شده‌ را ببینید. Node.js با ارائه ماژول‌های  Streaming به برنامه‌ها امکان استفاده از این ویژگی را می‌دهد که در نتیجه آن کارایی استفاده از حافظه و زمان بهینه‌ می‌شود.

کاربرد اصلی Node.js چیست؟

کاربردهای اصلی Node.js بسیار گسترده و متنوع هستند، وقتی به آگهی‌های شغلی آنلاین نگاهی بیندازید، به اهمیت روزافزون نصب Node.js در صنایع مختلف پی خواهید برد. برخی از مهم‌ترین استفاده‌های آن شامل:

1.اپلیکیشن‌های چتNode.js  

به خاطر ماهیت آسنکرون تک‌رشته‌ای و توانایی پردازش رویداد‌ها، برای توسعه اپلیکیشن‌های چت Real Time به‌کار می‌رود. این امکان برای برنامه‌های چت که نیاز به واکنش‌پذیری بالا دارند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. توسعه‌دهندگان می‌توانند با استفاده از کتابخانه‌ای مانند Socket.IO ، ارتباطات دو طرفه و بلادرنگ را به‌راحتی پیاده‌سازی کنند. همین‌طور، ایجاد قابلیت‌هایی مانند چت گروهی در Node.js بسیار ساده‌تر می‌شود.

2.اپلیکیشن‌های استریمینگ

استریم داده‌ها در صنعت ویدیو و صدا نقش کلیدی دارد و Netflix نمونه برجسته‌ای از این مورد است. سرعت بالا و سبک بودن Node.js به همراه قابلیت non-blocking آن، امکان برقراری ویژگی‌های استریمینگ و Real-time را به‌آسانی فراهم می‌سازد و در نهایت این امر، مدیریت ورودی/خروجی اطلاعات را به شیوه‌ای کارآمد ممکن می‌سازد. Node.js همچنین با ارائه یک API استریمینگ بومی، به کاربران این قدرت را می‌دهد که درخواست‌های خود را ارسال کنند و داده‌ها را به‌طور مستقیم به مقصد خود منتقل نمایند. استفاده‌های کلیدی از Node.js در زمینه‌های متفاوت به کاربردهای متنوعی اشاره دارد که با بررسی اپلیکیشن‌ها و وب‌سایت‌های مدرن، آشکار می‌شود. در اینجا به چند نمونه از مهم‌ترین کاربردهای Node.js اشاره شده است:

3.اپلیکیشن‌های اینترنت اشیا

با توجه به نیاز این اپلیکیشن‌ها به دریافت و پردازش داده‌ها از طریق حسگرهای مختلف به صورت همزمان، نصب Node.js  به دلیل توانایی بالا در مدیریت ورودی/خروجی به‌صورت آسنکرون، انتخابی ایده‌آل است.

internet of things applications

4.اپلیکیشن‌های تک‌صفحه‌ای (SPA)

 SPAها اپلیکیشن‌هایی هستند که تمام بخش‌های خود را در یک صفحه بارگذاری می‌کنند و Node.js با امکانات متنوع خود کمک شایانی به پردازش غیربلوکه (non-blocking) در پس‌زمینه این نوع اپلیکیشن‌ها می‌کند.

5.اپلیکیشن‌های مبتنی بر REST API

استفاده از JavaScript در هر دو بخش Front-end و Back-end، و ارتباط آن با REST API ها از طریق نصب Node.js به روانی و کارآمدی پروسه توسعه وب اپلیکیشن‌ها کمک می‌کند.

6.سیستم‌های امبدینگ

برخلاف برداشت‌ها، استفاده از JavaScript و Node.js در برنامه‌نویسی اپلیکیشن‌های تعبیه‌شده و میکروکنترلرها امروزه به یکی از کاربردهای اصلی تبدیل شده که اجرای آسان آن روی دستگاه‌های ارزان‌قیمت و کم‌مصرف را ممکن می‌سازد. به‌علاوه، برای اطمینان از عملکرد و امنیت بالا در اپلیکیشن‌های سنگین که با درخواست‌های زیادی سروکار دارند، داشتن یک سرور مجازی ویندوز قدرتمند می‌تواند به جلوگیری از هرگونه نقطه ضعف احتمالی کمک کند.

مراحل نصب Node.js در ویندوز سرور

برای نصب روی سیستم های ویندوز سرور دو گزینه پیش رو دارید که آن ها را بررسی خواهیم کرد:

روش اول: استفاده از وب‌سایت رسمی Node.js

  1. دانلود فایل نصبی: ابتدا باید به وب‌سایت رسمی Node.js بروید و نسخه متناسب با سیستم عامل خود را دانلود نمایید. برای دانلود، روی گزینه Windows Installer کلیک کنید. در صورتی که سیستم عامل شما 32 بیتی است، گزینه مناسب را از همان قسمت انتخاب فرمایید.

use the official node.js website2. نصب Node.js: پس از دانلود فایل نصبی دوبار کلیک کرده و فرآیند نصب را آغاز کنید.

install node.js

3. از صفحه Setup Wizard گذشته و در صفحه بعدی با قبول شرایط قرارداد به گام بعدی بروید.

install node.js

4. مسیر نصب را انتخاب کنید که پیشنهاد می‌شود مسیر پیش‌فرض را انتخاب نمایید.

install node.js

5. در مرحله بعدی، تنظیمات مربوط به اضافه شدنjs و مدیربسته‌ها به متغیرهای محیطی را تأیید کنید.

install node.js

6. صفحه باز شده به فایل exe مربوط است و اگر استراتژی خاصی ندارید بهتر است در حالت پیش فرض ادامه دهید.

install node.js

7. نصب ابزارهای ضروری را تأیید کنید و زدن گزینه Next به مرحله بعدی بروید.

install node.js

8. با کلیک بر روی Install نصب را آغاز کنید و پس از اتمام، روی Finish کلیک کنید تا پنجره بسته شود.

install node.js

install node.js

9. پس از تکمیل پروسه نصب باید روی گزینه FINISH کلیک کنید تا پنجره setup wizared بسته شود.

install node.js

10. پس از زدن دکمه Finish خط فرمان یا همان پنجره Command Prompt باز می‌شود. در این مرحله برای نصب بسته‌های لازم و ابزار مورد نیاز js می‌توانید دکمه‌ای را به دلخواه بفشارید.

install node.js

روش دوم: استفاده از NVM (مدیریت نسخه Node)

1.دانلود از GitHub

به صفحه GitHub مربوط به nvm-windows بروید و آخرین نسخه nvm-setup.exe را دانلود کنید.

using nvm

2.نصب NVM

فایل دانلود شده را اجرا کرده و نصب NVM را با پذیرش شرایط شروع کنید.

install nvm

در ادامه مسیر نصب را تعیین کنید و اگر مسیر خاصی در نظر ندارید با حالت پیش فرض ادامه دهید.

install nvm

حالا باید مسیر نصب را انتخاب کنید، در واقع این همان مسیری است که Node.js در آن فعال است و در آخر روی گزینه Next کلیک نمایید.

install nvm

در ادامه روی گزینه Install کلیک نمایید تا فرآیند نصب در nvm ویندوز شروع شود.

install nvm

در این مرحله گزینه Finish کلیک کنید تا فرآیند نصب تکمیل گردد.

install nvm

در پایان، برای بررسی صحت عملکرد Node.js و NPM، دستورات node –version و npm –version را در خط فرمان اجرا کنید. بدین ترتیب، نصب Node.js بر روی ویندوز سرور به اتمام می‌رسد. با دانستن مراحل نصب Node.js در بالا، شما می‌توانید در محیط Node.js آغاز به کار کنید و از امکانات آن در پروژه‌های برنامه‌نویسی خود بهره‌مند شوید.

چه کسانی از Node.js استفاده می کنند؟

Node.js به وسیله بسیاری از برنامه‌نویسان و شرکت‌ها در سراسر جهان استفاده می‌شود. براساس آمارها، حدود 1.4 درصد از کل وب‌سایت‌ها که تعداد آن‌ها به بیش از بیست و دو میلیون وبسایت می‌رسد از Node.js بهره می‌برند. این آمارها گویای محبوبیت فزاینده‌ای هستند که Node.js در میان توسعه‌دهندگان و شرکت‌ها دارد. به علاوه، نرم‌افزار Node.js بیش از 1.3 میلیارد بار دانلود شده و توانسته کارایی برنامه‌نویسان را ارتقا دهد و روند توسعه را سریع‌تر کند. برخی از شرکت‌های معتبری که Node.js را در ساختار فنی خود گنجانده‌اند، عبارتند از:

  • ناسا
  • نتفلیکس
  • لینکدین
  • پی‌پال
  • ترلو
  • توییتر
  • ای‌بی
  • والمارت
  • موزیلا
  • مدیوم

این تنوع در استفاده‌کنندگان Node.js نشان می‌دهد که پلتفرم‌های مختلف، با پیشنهادات و خدمات متفاوت می‌توانند از این نرم‌افزار برای حل چالش‌های فنی خود بهره ببرند. این تنوع و قابلیت اطمینان Node.js  دلیل محکمی برای ترغیب برنامه‌نویسان به استفاده از این پلتفرم توسعه است.

?who uses node.js

NPM چیست؟

NPM به عنوان یک مخزن آنلاین برای پکیج‌های متن باز Node.js  عمل می‌کند و در عین حال، ابزاری است که به عنوان مدیر بسته برای برقراری ارتباط با پکیج‌های مورد نظر و مدیریت آن‌ها به کار می‌رود. کاربران می‌توانند از طریق وب‌سایت npmjs به این پکیج‌ها دسترسی پیدا کنند و با انتخاب پکیج مورد نیاز خود فرآیند نصب، مدیریت نسخ و حل وابستگی‌های پکیج را از طریق این مدیر بسته اجرا کنند.

مثلاً اگر در حین توسعه برنامه‌ای بنام Next Great به مشکلی برخورد کرده‌اید و تصمیم گرفته‌اید که از ماژول async استفاده کنید، npm  این فرآیند را برای شما ساده می‌کند. فقط کافی است دستور npm install asyncرا اجرا کنید تا این ماژول در پوشه node_modules  نصب شود و سپس بتوانید در برنامه خود از آن به وسیله  requireاستفاده کنید. جالب است بدانید که هنگام نصب یک پکیج یا ماژول، تمام وابستگی‌های آن نیز به طور خودکار نصب می‌شوند و این ویژگی‌ها را مدیون قابلیت‌های مدیر بسته NPM هستیم که همانند Node.js کارایی بالایی دارد.

سخن پایانی

در این مقاله از ماهان سرور با روش نصب Node.js بر روی سیستم عامل ویندوز آشنا شدیم و چگونگی ایجاد و راه‌اندازی یک سرویس در ویندوز را فرا گرفتیم. در دنیای دیجیتال امروزی، جاوااسکریپت به همراه Node.js به شدت مورد توجه و پسند برنامه‌نویسان قرار گرفته و این محبوبیت هر روز با افزوده شدن تعداد بیشتری از طرفداران ادامه می‌یابد. پیشنهاد می‌کنیم اگر تاکنون تجربه کار با Node.js را نداشته‌اید، همین حالا شروع به کار کنید تا از قابلیت‌های فوق‌العاده آن بهره‌مند شوید. اگر در رابطه با نصب Node.js سوالی دارید یا با مشکلی مواجه شدید، لطفاً پرسش خود را با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا