دیجیتال مارکتینگ

محاسبه پهنای باند مصرفی مورد نیاز سایت که در خرید بسته هاست به شما کمک میکند

در این مطلب از وبلاگ ماهان سرور با آموزش محاسبه پهنای باند مصرفی مورد نیاز سایت در کنار شما خواهیم بود. با این تخمین شما می توانید بسته بهتری را برای سایت خود انتخاب نمایید.

شاید فکر می کنید که باید تا حد امکان افراد بیشتری به وب سایت شما مراجعه کنند، بله این مسئله باید اتفاق بیافتد. اما ابتدا محاسبه پهنای باند مصرفی مورد نیاز برای انتخاب سرویس میزبانی وب را در اولویت قرار دهید. این اقدام علاوه بر کنترل بهینه هزینه و صرفه جویی بر عملکرد مناسب و قدرتمند سایت شما اثر می گذارد. راستش یک تخمین دقیق در این مورد نیازمند تجربه بالایی در زمینه میزبانی وب و توسعه وب سایت وردپرس است. بنابراین در ماهان سرور تصمیم گرفتیم، مطلبی را ارائه کنیم که به شما در درک صحیحی از این مسئله کمک کند.

اگر به دنبال این هستید که تمام بازدیدکنندگان تجربه خوبی از ورود به سایت داشته باشند به پهنای باند مصرفی زیادی نیاز خواهید داشت. وب سایت از متون، تصاویر، فایل های رسانه ای مختلف و خطوط کد تشکیل شده که در اصطلاح به عنوان داده های وب سایت شما شناخته می شوند. هرگاه فردی به سایت مراجعه می کند، تمام داده های سایت برای او بارگذاری می شود. از نظر فنی اصطلاح پهنای باند به میزان انتقال داده های شبکه رایانه ای گفته می شود. در حقیقت پهنای باند یک حافظه از طرف سرویس میزبانی وب است که نمایش صفحه را برای کاربران سایت تضمین می کند. بیایید یک مثال واضح برای محاسبه پهنای باند مصرفی بزنیم؛

اگر صفحه اصلی یوتیوب ۲ مگابایت حجم داشته باشد و ۱۰ نفر در حال بازدید از آن باشند، میزبانی وب یوتیوب باید حداقل ۲۰ مگابایت پهنای باند داشته باشد تا صفحه وب نمایش داده شود. بدون پهنای باند کافی، داده ها انتقال پیدا نخواهند کرد و کسی قادر به ورود به سایت یوتیوب نیست. همین مسئله در مورد سایت شما نیز صدق می کند.

اهمیت پهنای باند چیست؟

اگر پهنای باند هاست وب شما به اندازه کافی نباشد، کاربران هنگام مشاهده سایت دچار مشکل شده و به آن دسترسی پیدا نخواهند کرد. این مسئله باعث می شود تا ترافیک سایت خود را از دست داده و سئو و رتبه بندی آن دچار رکود شدیدی گردد. ما به اندازه کافی در مورد پهنای باند بحث کرده ایم؛ این پارامتری برای دسترسی بازدیدکنندگان به سایت شما است. تابحال شاید در مورد پهنای باند نامحدود به عنوان یکی از ویژگی های منحصربفرد سرویس های میزبانی وب تبلیغات زیادی را مشاهده کرده باشید، اما به راستی داشتن مقادیر زیادی از آن چه اهمیتی دارد؟

سه دلیل مهم برای پهنای باند بالا

وب سایت شما می تواند المان های بیشتری را به کار گیرد: اگر پهنای باند محدودی دارید، نمی توانید بازدیدکننده آنچنانی را به سایت خود جذب نمایید.

اگر سایت از تصاویر، فیلم و متون زیادی تشکیل شده به پهنای باند بالایی نیاز دارید.

وب سایت از دسترس خارج نمی شود: فرض کنید که سایت شما پهنای باند محدودی در ماه داشته باشد و بیش از ظرفیت بازدیدکننده به سایت مراجعه کنند، در این شرایط دسترسی به سایت قطع می گردد. این دلیل بسیار خوبی برای محاسبه پهنای باند مورد نیاز سایت به شمار می رود.

بازدیدکنندگان صفحات بیشتری را از سایت مشاهده می کنند: اگر سایت شما به گونه ای است که هروز محتواهای جدیدی به آن اضافه می گردد، نیاز به پهنای باند زیادی خواهید داشت. در چنین حالتی به راحتی کاربران به تمام صفحات سایت شما دسترسی خواهند داشت.

به صورت خلاصه با محاسبه پهنای باند مورد نیاز سایت از محتواهای گوناگون و ترافیک بیشتری برخوردار شوید.

محاسبه پهنای باند مصرفی مورد نیاز سایت

اگر سایت خود را به تازگی راه اندازی نموده اید و هنوز بازدیدکننده آنچنانی به سایت شما مراجعه نمی کند، نیازی به محاسبه پهنای باند مصرفی مورد نیاز سایت ندارید. تا زمانی که مخاطبان شما رشد کنند و نیاز به یک میزبانی وب پیشرفته تر داشته باشید.

از طرف دیگر اما اگر به حد پهنای باند هاست فعلی رسیده اید و نیاز به ارتقای سرویس دارید، حتما نسبت به محاسبه پهنای باند مصرفی مورد نیاز سایت خود اقدامات لازم را انجام دهید.

تشخیص این کار چنان پیچیده نیست اما قبل از آن یک مسئله را در نظر داشته باشید؛ آیا ارائه دهنده خدمات هاستینگ شما قادر به تامین پهنای باند مورد نیاز شما می باشد؟

توجه داشته باشید که هر سرویس میزبانی وب محدوده ای برای پهنای باند مصرفی دارد که بعد از هر مراجعه بازدیدکنندگان مقدار آن کاهش پیدا می کند. با این تفاسیر، چگونگی محاسبه پهنای باند مصرفی مورد نیاز سایت را در سه مرحله به صورت شیوا بیان کرده ایم:

گام اول

بررسی کنید چه تعداد بازدیدکننده به صورت ماهانه از سایت شما بازدید می کنند. اطلاعات مربوطه را در داشبورد Google Analytics دریافت خواهید کرد اما اگر آشنایی با این سیستم ندارید حتما به پست نحوه اضافه کردن افزونه گوگل آنالیتیکس برای وردپرس مراجعه نمایید.

گام دوم

میانگین تعداد بازدیدهای صفحه توسط هر بازدیدکننده را بررسی کنید. باز هم در داشبورد Google Analytics می توان به تعداد بازدیدکنندگان صفحات وب دسترسی پیدا کرد.

گام سوم

میانگین حجم صفحه وب سایت را محاسبه کنید. برای اطلاع از اندازه صفحات وب سایت خود می توانید از ابزاری مانند GTmetrix یا Pingdom استفاده نمایید. لطفا در انجام مراحل بالا دقت کافی را به خرج دهید.

هنگامی که هر سه عدد مربوط به مراحل بالا را یافتید، آن ها را در هم ضرب نمایید:

محاسبه پهنای باند مصرفی سایت = تعداد بازدیدکنندگان ماهانه سایت * متوسط بازدید از صفحه * متوسط حجم صفحه وب

به عنوان مثال اگر ماهانه ۵۰۰۰ بازدید کننده داشته باشیم که به طور متوسط هر کدام از آن ها تقریبا از ۳ صفحه دیدن نمایند و هر صفحه به طور میانگین ۲ مگابایت حجم داشته باشد، پهنای باند مورد نیاز شما برابر است با:

۵۰۰۰ * ۳ * ۲ = ۲۵۰۰۰ مگابایت یا ۲۵ گیگابایت

با تخمین بالا می توان به محاسبه میزان پهنای باند سایت پرداخت و آینده سایت خود را پیش بینی نمود. اما برای خرید نکته مهمی وجود دارد؛ شما باید یک سرویس میزبانی وب را خریداری کنید که حداقل ۵۰ درصد مازاد بر نیاز پهنای باند داشته باشد. مدنظر داشتن این نکته شما را قادر می سازد که در صورت افزایش ترافیک احتمالی با مشکلی روبرو نشوید و سایت برای پذیرایی از بازدیدکنندگان بیشتر آماده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا