سرور و شبکه

چه زمانی کد خطاهای HTTP دریافت میشوند؟ آیا رفع خطای سرور به راحتی قابل انجام است؟

هنگام اتصال یک برنامه در وب یا یک وب سرور، درخواست‌های HTTP که توسط سرورهای دیگر دریافت می‌شوند دارای یک کد وضعیت یا Status Code هستند. کدهای وضعیت HTTP سه رقمی هستند و در 5 کلاس مختلف دسته‌بندی می‌شوند. کلاس های کد وضعیت HTTP عبارت است از سری‌هایی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

هیچ چیز نمی تواند روز شما را مانند یک خطای سرور غیرمنتظره در وب سایت شما خراب کند. هنگامی که مشکلاتی رخ می دهند، می توانند خسته کننده باشند، به خصوص زمانی که نمی دانید چگونه آنها را برطرف کنید. در حالی که بسیاری از خطاها در نگاه اول ترسناک به نظر می رسند، اکثر خطاهای وردپرس ناشی از مشکلات نسبتاً جزئی هستند و معمولاً به راحتی قابل رفع هستند. در این مقاله نحوه تشخیص و رفع رایج ترین خطاهای سرور وردپرس را توضیح می دهیم.

قبل از توضیح بیستر در خصوص رفع خطای سرور باید گفت که پروتکل HTTP یکی از کاربردی‌ترین بخش‌ها در ارائه خدمات وب سرورهاست. در واقع می‌توان HTTP را یک زبان پیام‌رسان وب دانست. گاهی در هنگام عملکرد این پروتکل مشکلاتی ایجاد می‌شود که منجر به ظاهر شدن خطا برای کاربران می‌شود. ما در این مقاله قصد داریم که شما را با انواع خطای سرور‌ آشنا کنیم تا بتوانید در مواقع لزوم نسبت به رفع آن‌ها اقدام کنید

درخواست HTTP بر ای رفع خطای سرور ؟

برای آشنایی بهتر با درخواست HTTP قصد داریم تا آن را در قالب چرخه درخواست و پاسخ (Request and response) برایتان شرح دهیم. فرض کنید که شما قصد دارید موضوعی را در گوگل سرچ کنید. به این منظور ابتدا یک مرورگر مانند فایرفاکس را باز کرده و در قسمت URL، موضوع یا سایت مدنظر خود را جست‌و‌جو می‌کنید. در این‌جا به مرورگر شما سرویس دهنده گفته می‌شود. سرویس دهنده، پیام خود را در قالب یک پیام HTTP آماده می‌کند که به این پیام، درخواست یا Request گفته می‌شود. سرویس گیرنده (برای مثال دیتا سنتر یا سایت مورد نظر) درخواست شما را دریافت و آن را پردازش می‌کند. سرویس گیرنده نیز پیام خود را در قالب یک پیام HTTP به سرویس دهنده ارسال می‌کند. به عبارت دیگر می‌توان HTTP را زبان پیام‌رسان وب دانست.

خطای سرور

چه زمانی کد خطاهای HTTP دریافت میشوند؟

قطع به یقین شما هم در هنگام کار با سرور‌های مختلف با خطاهایی همچون خطای 404 مواجه شده‌اید. به عدد 404 یا اعداد دیگر که گاهی ممکن است به آن‌ها برخورد کنید کد خطاهای HTTP گفته می‌شود. این خطاها در شرایط و زمان‌های مختلفی رخ می‌دهند. برای مثال اگر شما رمز ورود به اکانت خود در یک سایت را اشتباه وارد کنید در واقع نوعی خطای HTTP به وجود آورده‌اید. هم چنین اگر سرور سایت مورد نظر شما قادر به پاسخگویی نباشد نوع دیگری از خطاهای HTTP بر روی صفحه نشان داده می‌شود.

کلاس مختلف کدها در پروتکل HTTP

هنگام اتصال یک برنامه در وب یا یک وب سرور، درخواست‌های HTTP که توسط سرورهای دیگر دریافت می‌شوند دارای یک کد وضعیت یا Status Code هستند. کدهای وضعیت HTTP سه رقمی هستند و در 5 کلاس مختلف دسته‌بندی می‌شوند. کلاس های کد وضعیت HTTP عبارت است از سری‌هایی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

1xx
کد اطلاعات یا information است.
اطلاعات را نمایش می‌دهد.
می‌تواند نشانگر ادامه فرایند باشند.
نشانگر پذیرفته شدن درخواست است.

2xx
نشانگر موفقیت آمیز (Success) بودن فرایند است.
نشانگر وضعیت‌هایی است فرایند به درستی انجام شده است.
نشان می‌دهد که اطلاعات با موفقیت دریافت شده‌اند.

3xx
درخواست عملیات ریدایرکشن (Redirection) را بر عهده دارد.
معنی این خطا این است که برای تکمیل درخواست، شما باید اطلاعات دیگری را به سرور بدهید.

4xx
نشانگر خطای کلاینت (Client Error) است.
این خطا به خطاهایی که از طرف کاربر یا کلاینت ایجاد شده باشد اختصاص دارد.
نشانگر این است که کاربر در حال وارد کردن اطلاعات نادرست است.

5xx
نشانگر خطای سرور (Server Error) است.
این خطا نشانگر مشکلاتی است که از طرف سرور ایجاد شده است.
می‌تواند حاکی از عدم توانایی سرور در تکمیل یک فرآیند باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا