آموزش سئو

آیا ارتباطی بین افزایش سرعت سایت و سئو وجود دارد ؟

مهم نیست که وب سایت شما از چه نوعی باشد. خبری، فروشگاهی، وبلاگی، شخصی و… هر نوع سایتی نیازمند سرعت بالا است

قبل از توضیح در خصوص این که آیا ارتباطی بین افزایش سرعت سایت و سئو  سا Increase site speed and SEO وجود دارد ؟ باید گفت که  اولین پارامتر مهم و تاثیرگذار بر سئو سایت شما، تولید محتوا مفید و کافی است و در جایگاه دوم سرعت سایت و در ادامه بقیه پارامترها قرار می‌گیرند. وبمسترهایی که به سرعت خود اهمیت نمی‌دهند.

با این حال ابتدا کاربران را عاصی کرده و از سایت خارج می‌شوند، دوم سئوی سایت را دچار مشکل کرده و خود را در رنک پایین رتبه بندی قرار می‌دهند و در نتیجه موجب کاهش نمایش صفحه‌ها و درآمد وبسایت خود می‌شوند.

آنچه در این مطلب خواهید خواند

آیا ارتباطی بین افزایش سرعت سایت و سئو وجود دارد ؟

مهم نیست که وب سایت شما از چه نوعی باشد. خبری، فروشگاهی، وبلاگی، شخصی و… هر نوع سایتی نیازمند سرعت بالا است تا در واقع پرسرعت شدن سایت باعث ایجاد حس بهتر و همچنین القای تجربه کاربری دلنشنین به بازدیدکننده سایت می‌باشد. سرعت باعث راحتی کاربر برای جستجو در صفحه شماست و این امر حس دلنشینی را به مخاطب شما خواهد داد. این مورد دلیلی می‌شود تا بار دیگر به سایت شما سر بزند و از سرعت آن نهایت لذت را ببرد.

چرا افزایش سرعت سایت و سئو مهم است؟

همه میدانیم که سرعت سایت در سئو  SEO اهمیت زیادی دارد. البته شما همین الان هم این را می‌دانید. سرعت بالای سایت باعث شکل‌گیری تجربه‌ای مثبت برای کاربران می‌شود و همانطور که می‌دانید گوگل روی موضوع تجربۀ کاربری حساسیت بالایی دارد. اما چگونه برای سرعت سایت خود هدف‌گذاری کنیم؟ این موارد را ببینید:

  • اگر سایت شما در 5 ثانیه لود می‌شود، از 25% وبسایت‌های دنیا سریع‌تر است.
  • اگر سایت شما در 2.9 ثانیه لود می‌شود، از 50% وبسایت‌های دنیا سریع‌تر است.
  • اگر سایت شما در 1.7 ثانیه لود می‌شود، از 75% وبسایت‌های دنیا سریع‌تر است.
  • اگر سایت شما در 0.8 ثانیه لود می‌شود، از 94% وبسایت‌های دنیا سریع‌تر است.

برای یک وبسایت فروشگاهی سرعت لود حداکثر تا 2 ثانیه قابل قبول است. خود وبسایت گوگل بر روی عددهایی کمتر از نیم ثانیه کار می‌کند! نیم ثانیه بسیار زمان کمی است، نزدیک به زمان پلک زدن. دو ثانیه هم زمانی در حد یک نفس کشیدن کوتاه است. اما با این حال عددی نیست که خیلی باعث خوشحالی گوگل شود.

با این حال

سرعت سایت از مهم‌ترین عوامل در بهبود سئو سایت محسوب می‌شود. وب‌سایت‌هایی که از سرعت کمی برخوردار هستند، علاوه بر تاثیر بدی بر ذهنیت کاربران سایت می‌گذارند، بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجو (Search Engine Optimization, SEO) یا سئو سایت را نیز دچار مشکل می‌کنند.

هر چقدر سرعت سایت پایین‌تر باشد، وب سایت شما در نتایج پایین‌تری نمایش داده می‌شود و این به معنای کمتر دیده شدن و در نتیجه باعث کاهش درآمد سایت می‌شود.

برای تست ارتباط بین افزایش سرعت سایت و سئو  چه باید کرد ؟

سایت های زیادی هستند که آنالیز ارتباطی بین افزایش سرعت سایت و سئو را انجام می دهند که در این میان سایت seore.us یکی از سایت هایی است که با جزئیات پاسخ شما را در خصوص آنالیز سایتتان خواهد داد.

افزایش سرعت سایت و سئو  یکی از فاکتورهای رقابتی سایت ها است

 سرعت سایت باید چقدر باشد؟

همانطور که تا این جا متوجه شدیم سرعت سایت در سئو تاثیر بالایی دارد. اما سوال آخر این است که سرعت سایت من چقدر باید باشد تا بهترین عملکرد را در سئو داشته باشم؟

در جواب باید بگوییم سرعت سایت خود را تا جایی که می‌توانید بالا ببرید. ولی تا جایی بالا ببرید که مجبور نشوید تجربۀ کاربری خود را خراب کنید. زیرا از جایی به بعد بهینه‌سازی‌ها وارد لایه‌های سخت خواهند شد که باید بین سرعت و تجربۀ کاربری یکی را فدا کنید.

آنجا جایی است که باید متوقف شوید. همانطور که گفتیم گوگل هدف‌گذاری خود را بر رساندن سرعت لود سایت گوگل در حد یک پلک زدن قرار داده است. شاید برای شما هدف رسیدن به سرعت لود در حد یک دم و بازدم کوتاه باشد. فراموش نکنید که وقتی بحث سرعت لود یک صفحه مطرح باشد نکات ریز مختلفی در آن موثر هستند. از جمله:

  • مرورگری که با آن صفحه لود می‌شود،
  • دستگاهی که با آن صفحه لود می‌شود،
  • سرویس دهندۀ میزبان هاستی که وبسایت بر روی آن سوار است،
  • و نوع محتوای صفحه.

بنابراین همه چیز لزوما محدود به بهینه‌سازی‌هایی که روی صفحه انجام می‌شود، نیست. شاید لازم باشد از هاست دیگری استفاده کنید!

علاقه دارید همین الان سرعت سایت خود را اندازه‌گیری کنید؟ کافی است اینجا کلیک کنید.

در لینک بالا که متعلق به خود گوگل است آدرس سایت خود را وارد کنید.

بعد از چند ثانیه فیدبکی دریافت خواهید کرد که سرعت سایت شما را هم در نسخۀ موبایل و هم دسکتاپ نمایش می‌دهد. فراموش نکنید که سرعت لود صفحه با سرعت سایت قدری متفاوت است. سرعت لود صفحه، همانطور که اشاره کردیم، به شما نمایش می‌دهد که چقدر لودشدن کامل یک صفحه از سایت طول می‌کشد، در حالی که سرعت لود سایت مفهوم پیچیده‌تری است و به پارامترهای مختلفی بستگی دارد.

البته در خصوص مبحث مهم افزایش سرعت سایت و سئو فراموش نکنید که اگر درباره سرعت بارگذاری سایت خود زیاد وسواس به خرج دهید که سرعت آن صدم ثانیه بیشتر از سایت دیگری باشد، تاثیری بر سئو سایت تان ندارد؛ چرا که گوگل این صدم ثانیه‌ها برایش تفاوت چندانی ندارد ولی در مقدار فروش کالاهای سایت شما قطعا تاثیرگذار خواهد بود.

با این حال و در نهایت که باعث بهبود تجربه کاربر از سایت و جلب اعتماد او می‌شود. طبق تحقیقات یکی از وب‌سایت‌های بزرگ فروشگاهی در قبال یک میلی ثانیه سرعت بیشتر، میزان درآمد آن‌ها یک درصد افزایش یافته است.

چه عواملی باعث افزایش سرعت سایت و سئو خواهند شد ؟

1- افزایش سرعت سایت و سئو با خرید هاست مناسب

برای جلوگیری از کاهش رتبه سایت، هاست شما نباید هر چند وقت یکبار عوض شود؛ پس از همان ابتدا هاست مناسبی تهییه کنید. نکته دیگر اینکه هرگز از هاست اشتراکی استفاده نکنید، با اینکه مقرون به صرفه‌تر هستند ولی به علت یک سری مشکلات و استفاده همزمان چندین سایت از یک سرور، Ram و CPU سرعت سایت و بارگذاری فایل‌ها کاهش می‌یابد.

2- افزایش سرعت سایت و سئو با طراحی و کدنویسی سایت

دومین اصل مهم این است که حتما طراحی سایت خود را به افراد متخصص و کارکشته بسپارید. برای ارائه هرگونه خدمات طراحی سایت، می‌توانید با مشاورین ما در ارتباط باشید. تیم با تجربه ما در تمام مسیر همراه شما خواهند بود.

3- افزایش سرعت سایت و سئو با فشرده‌سازی خروجی سرور

با حذف کامنت‌ها و فاصله‌گذاری‌های زائد در کدهای CSS و JS ، می‌توانید به افزایش سرعت سایت خود کمک کنید. یک افزونه کاربردی در این زمینه Gzip است.

4- افزایش سرعت سایت و سئو با عدم استفاده از تبلیغات در سایت تازه تاسیس

اگر وبسایت شما تازه تاسیس است و بازدیدکننده‌ای ندارید، نباید آگهی تبلیغاتی بگیرید؛ چرا که باعث کاهش تجربه خوب کاربر از سایت شما شود. بنابراین ابتدا توجه خود را معطوف به محتوا مفید و جذب کاربر کنید تا بعد از افزایش میزان بازدیدکنندگان، از آگهی تبلیغاتی استفاده کنید.

5- افزایش سرعت سایت و سئو با کاهش حجم ویدیوها و تصاویر

یکی دیگر از عوامل مهم که حتی منجر به دو برابر شدن سرعت سایت شما می‌شود، بهینه کردن میزان حجم تمام فایل‌ها است. برای کم کردن حجم ویدیوها و تصاویر نیز می‌توانید از ابزارهای رایگان اینترنت استفاده کنید.

6- افزایش سرعت سایت و سئو با استفاده از به کارگیری تجربه متخصص گرافیک سایت

از قالب‌های پیچیده با حجم بالا مانند قالب‌های متحرک یا گرافیکی استفاده نکنید، که باعث کند شدن سرعت سایت شما می‌شوند.

7- افزایش سرعت سایت و سئو با استفاده از رعایت اصول امنیت سایت

توجه به تدابیر امنیتی سایت، به جلوگیری از هک شدن و استفاده بهینه از منابع کمک می‌کند؛ و در نتیجه سرعت وبسایت شما را افزایش می‌دهد. بنابراین از افزونه امنیتی مناسب استفاده کنید.

در پایان باید گفت : یکی از مهم‌ترین دلایلی که به سرعت وب سایت اهمیت می‌بخشد، تاثیر مستقیمی است که بر سئو آن می‌گذارد. در واقع نقش و عکس‌العمل کاربران بر اساس تجربه‌ای که در استفاده با سایت به دست آورده‌اند در میزان کلیک و بازدید از صفحه ما به شدت موثر است. همانطور که پیش‌تر گفتیم کاربران سایت‌های کند را دوست ندارند و سریعا از دست آن‌ها خلاص می‌شوند.

نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد تغییرات گسترده الگوریتم‌های موتور جستجوی گوگل است. این روزها سئو دیگر محدود به یک سری تغییرات و دستکاری‌ها برای کسب رنک در گوگل نیست. در واقع گوگل با ارائه الگوریتم‌های نوین سعی کرده تا بهترین نتیجه جستجو را در اختیار کاربران قرار دهد.

از این رو سایت‌هایی که از سرعت خوبی برخوردارند و در زمان کمی لود می‌شوند نزد گوگل و دیگر موتورهای جستجو نظیر بینگ و یا یاهو، از اعتبار بیشتر و بالاتری برخوردارند. نکته جالب توجه نیز این است که گوگل از سال ۲۰۱۰ به بعد حتی به جریمه وب سایت‌هایی که دارای سرعت پایینی هستند پرداخت!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا