آموزش سئو

14 نکته برای افزایش رنکینگ وب‌سایت با توجه به الگوریتم رنک برین گوگل

مدتی است که گوگل باهوش‌تر شده و سعی بر آن دارد که سرویس بهتری به کاربران موتور جستجو بدهد. در همین راستا، گوگل به تازگی از الگوریتم رنک برین (RankBrain) استفاده می‌کند. طرز عمل این الگوریتم به طور ساده به این صورت است که اگر گوگل ببیند کاربری کلمه کلیدی x را جستجو کرده و پس از نمایش نتایج بر روی لینکی کلیک نموده و بیرون آمده و دوباره همان کلمه را جستجو کرده، به آن مقاله نمره منفی داده و اگر این فرآیند برعکس صورت گیرد، یعنی کاربر سرچ کند و از میان نتایج بر روی لینکی کلیک کند و در آن صفحه برای چند دقیقه باقی بماند، گوگل به آن صفحه نمره مثبت می‌دهد، چرا که درمی‌یابد حتماً مقاله‌ی مورد نظر مثبت بوده که کاربر در آن مانده و پس از آن نیز کلمه‌ی خود را جستجو نکرده است. در همین راستا، بایستی از برخی اصول سئو استفاده برد تا با وجود چنین الگوریتمی بتوان در صفحه‌ی اول گوگل قرار گرفت. تمرکز این نوشتار بر روی معرفی 14 نکته برای افزایش رنکینگ وب‌سایت با توجه به الگوریتم رنک برین گوگل است.

نکاتی برای افزایش رنکینگ سایت با توجه به الگوریتم رنک برین گوگل

الف) بهینه‌سازی کلمات کلیدی

نخستین موردی که در ارتباط با الگوریتم رنک برین گوگل بایستی مورد توجه قرار گیرد، کلمات کلیدی است. در این راستا بایستی برخی تغییرات صورت گیرند، این تغییرات موارد 1 تا 3 را شامل می‌شوند:

1- در مورد استفاده از کلمات کلیدی طولانی مترادف تجدیدنظر کنید:

پیش از آن که گوگل از تحلیل معنایی استفاده کند و قادر به درک معنای کلمات کلیدی جستجوشده‌ی کاربران شود، بسیاری از وب‌مسترها به دنبال کلمات کلیدی طولانی مترادف می‌گشتند، مثلاً از کلمات پیشنهادی خود گوگل در پایین نتایج جستجو، و درصدد برمی‌آمدند که برای هر یک از آن‌ها محتوا تولید کنند.

اما در حال حاضر با توجه به الگوریتم رنک برین گوگل این شگرد دیگر کاربردی نیست، چرا که گوگل برای کلمه کلیدی مترادف x نیز تقریباً همان نتایجی را نشان می‌دهد که برای x نشان داده.

به عنوان مثال، به هنگام جستجوی کلمه کلیدی طولانی “best automation tools for marketing”  و “best marketing automation marketing tools” نتایج مشابهی برای کاربر به نمایش درمی‌آیند.

14 نکته برای افزایش رنکینگ وب‌سایت با توجه به الگوریتم رنک برین گوگل

بنابراین بایستی از این پس در استفاده از کلمات کلیدی طولانی مترادف تجدیدنظر کنید. اما چه کاری در ازای عدم استفاده از کلمات کلیدی طولانی بایستی انجام دهید؟ مورد بعدی را بخوانید.

2- از کلمات کلیدی متوسط استفاده کنید:

کلمات کلیدی متوسط قدرت بیشتری به نسبت کلمات کلیدی طولانی دارند و می‌توانند در سئو سایت بسیار مؤثر باشند. این کلمات به نسبت کلمات طولانی رقابتی‌تر اند و بهتر می‌توان روی آن‌ها مانور داد.

به عنوان مثال، فرض کنید که می‌خواهید مقاله‌ای برای کلمه کلیدی اولیه‌ی Lemon Tea [= چای لیمو] تهیه کنید، طبعاً جستجوی شما در این مورد بایستی شامل موارد زیر شود:

14 نکته برای افزایش رنکینگ وب‌سایت با توجه به الگوریتم رنک برین گوگل

همان‌طور که می‌بینید گزینه‌هایی که برای انتخاب وجود دارند عمدتاً کلمات کلیدی متوسط هستند و نه طولانی. جالب آن که خود کلمه‌ی Lemon Tea  صرفاً حدود 3600 جستجوی ماهانه را شامل می‌شود، این در حالی است که کلمات “benefits of lemon” [= خواص لیمو] و “honey lemon” [= لیمو عسل] حدود 9 هزار جستجو را شامل می‌شوند.

از همه‌ی آن‌چه که گفته شد می‌توان دریافت که اگر به دنبال آن هستید که در نتایج بالای موتورهای جستجو قرار گیرید بایستی از کلمات کلیدی متوسط استفاده کنید.

3- بیش‌تر از کلمات کلیدی LSI استفاده کنید:

با وجود آن که گفته شد که کلمات کلیدی طولانی مترادف دیگر آن کاربرد پیشین را ندارند، نباید فوری آن‌ها را دور بندازید. از آن‌ها می‌توانید برای برگرفتن کلمات کلیدی LSI استفاده کنید. احتمالاً می‌دانید که این کلمات ارتباطی مستقیم با موضوع یا کلمه کلیدی محتوای شما دارند و گوگل از آن‌ها برای نمایش نتایج بهتر به کاربران استفاده‌ی زیادی می‌کند.

یکی از نکته‌های سئو در راستای الگوریتم رنک برین گوگل استفاده‌ی بیش‌تر از این کلمات کلیدی LSI است. برای پیدا کردن آن‌ها کارتان سخت نیست. یا آن‌ها را از کلمات کلیدی طولانی مشتق کنید، و یا از کلمات مرتبطی که گوگل در پایین هر صفحه‌ی جستجو نشان می‌دهد استفاده نمایید.

14 نکته برای افزایش رنکینگ وب‌سایت با توجه به الگوریتم رنک برین گوگل

روشی دیگر برای یافتن این کلمات، استفاده از  Grapgh  LSI  است. برای استفاده از این ابزار، زحمت زیادی لازم نیست. صرفاً کلمه کلیدی مورد نظر خود را تایپ کنید تا این ابزار لیستی از کلمات کلیدی LSI را به شما نمایش دهد.

image19

ب) بهینه‌سازی تگ عنوان برای CTR  بالاتر

CTR یا همان نرخ کلیک در الگوریتم رنک برین گوگل اهمیتی بسیار دارد. برای آن که بتوانید رنکینگ وب‌سایت خود را با توجه به الگوریتم رنک برین گوگل افزایش دهید و در زمره‌ی بهترین نتایج جستجوی گوگل قرار گیرید بایستی CTR وب‌سایت‌تان را افزایش دهید. یکی از روش‌ها برای افزایش CTR توجه بیش‌تر به تگ عنوان است. برای انجام این کار، به موارد 4 تا 7 دقت کنید.

4-  تگ عنوان مطالب‌تان را احساسی کنید:

از جمله مواردی که می‌تواند در افزایش نرخ کلیک نقش داشته باشد احساسی کردن تگ عنوان است. یعنی سعی کنید اندکی بیش‌تر روی تگ عنوان مانور دهید تا کاربر به هنگام اسکرول کردن روی نتایج نمایشی در موتور جستجو ترغیب شود و روی لینک شما کلیک کند. به عنوان مثال، استفاده از تگ عنوان “7 خاصیت چای لیمو برای کاهش وزن در فصل تابستان” بسیار بهتر و احساسی‌تر از عنوان “خواص چای لیمو” است. متوجه شدید؟ کل سخن این است که بایستی از تگ عنوانی استفاده کنید که بتواند به هر طریقی کاربر را برای کلیک بر روی لینک شما قلقلک دهد.

5- از کروشه یا پرانتز در عنوان استفاده کنید:

موردی دیگر در ارتباط با افزایش نرخ کلیک در راستای توجه به تگ عنوان استفاده از کروشه یا پرانتز در عنوان است. تحقیقی که توسط HubSput  صورت گرفته نشان از آن دارد که عناوین دارای کروشه تا 33 درصد بهتر مورد توجه قرار می‌گیرند. این تحقیق بر روی 3.3 میلیون عنوان صورت گرفته، بنابراین نتیجه‌ی آن تا حد زیادی قابل اعتماد است. برای استفاده از کروشه یا پرانتز در عنوان می‌توانید به عنوان مثال در همان عنوان “7 خاصیت چای لیمو برای کاهش وزن در فصل تابستان” یک پرانتز اضافه کنید و داخل آن بنویسید: (به همراه دلایل).

6- از کلمات قدرتمند استفاده کنید:

می‌توانید برای افزایش CTR از برخی کلمات قدرت‌مند در عنوان استفاده کنید. منظور از کلمات قدرت‌مند کلماتی اند که قادر به جلب توجه کاربر هستند، مانند:

  • مؤثر
  • اثبات‌شده
  • از نظر علمی
  • بهترین
  • سریع

سه مورد زیر در تصویر، بهترین مثال‌ها برای استفاده از کلمات قدرت‌مند در عنوان هستند.

14 نکته برای افزایش رنکینگ وب‌سایت با توجه به الگوریتم رنک برین گوگل

اولی و دومی از عبارت «اثبات‌شده از لحاظ علمی»، و سومی از کلمات «اثبات شده» و «سریع» در عناوین‌شان استفاده  کرده‌اند.

7- از اعداد و درصدها در عناوین استفاده کنید:

دریافته شده که استفاده از اعداد در عناوین نقشی اساسی در افزایش نرخ کلیک دارد. به عنوان مثال، فرض کنید در مقاله‌تان در مورد تأثیر مثبت آب نارگیل بر روی آکنه سخن گفته‌اید و برای اثبات آن از یک آزمایش که بر روی n نفر صورت یاد کرده‌اید و گفته‌اید که در این آزمایش دریافته شده که آب نارگیل تا 60 درصد بر روی رفع آکنه مؤثر است. حال می‌توانید همین را در عنوان مقاله‌تان ذکر کنید: مثلاً «یک مطالعه نشان داد آب نارگیل تا 60 درصد در درمان آکنه مؤثر است». یا آن که از تعداد نکات، مزایا، معایب و … یک چیز در عنوان استفاده کنید.

به عنوان مثال، همان‌طور که در تصویر زیر می‌بینید، از عنوان «12 نکته برای داشتن محتوای با کیفیت» در یکی از مقالات ماهان سرور استفاده شده. وجود عدد 12 در عنوان می‌تواند موجب جلب توجه کاربر شود.

14 نکته برای افزایش رنکینگ وب‌سایت با توجه به الگوریتم رنک برین گوگل

ج) بهینه‌سازی تگ توضیحات برای افزایش CTR

صرفاً تگ عنوان نیست که در افزایش  CTR نقش دارد، بلکه تگ توضیحات نیز می‌تواند در ترغیب کاربر بر روی کلیک بر لینک وب‌سایت شما نقش داشته باشد. بهینه‌سازی تگ توضیحات می‌تواند به مثابه‌ی یک اصل غیر مستقیم سئو مؤثر باشد، چرا که به هنگام نمایش نتایج جستجو عملاً این متن پیش روی کاربر است و می‌تواند تأثیری بسیار در افزایش میل او برای کلیک داشته باشد.

 بنابراین بایستی علاوه بر تگ عنوان به بهینه‌سازی تگ توضیحات نیز اقدام نمایید. در این راستا، با من باشید تا در موارد 8 تا 11 نکاتی را برای بهینه‌سازی تگ توضیحات ذکر کنم.

8- تگ توضیحات‌تان را نیز احساسی کنید:

همان‌گونه که در بالا در مورد احساسی کردن تگ عنوان گفتم، برای افزایش نرخ CTR می‌توانید تگ توضیحات‌تان را نیز احساسی کنید. بنابراین سعی کنید تگ توضیحات یا همان توضیحات متا را به گونه‌ای بنویسید که بر روی کاربر تأثیر بگذارد.

9- مزایایی که مقاله‌تان برای کاربر دارد را در تگ توضیحات بولد یا های‌لایت کنید:

در تگ توضیحات بایستی مزیتی که مقاله‌تان برای کاربر به همراه دارد را بولد یا های‌لایت کنید. به عنوان مثال، اگر قرار است کاربر در مطلب شما با 7 نکته‌ی مهم در ارتباط با وردپرس آشنا شود، عبارت «یادگیری 7 نکته در ارتباط با وردپرس» را در تگ توضیحات‌تان بولد کنید.

10- از کلمه کلیدی اولیه‌تان در توضیحات متا استفاده کنید:

سعی کنید برای هدف قرار دادن نیت مخاطب‌تان از کلمه کلیدی اولیه‌تان نیز در تگ توضیحات استفاده کنید. این امر ممکن است سودی نداشته باشد، اما ضرر هم ندارد. به عنوان مثال، در همان مثال چای لیمو، می‌توان از چای لیمو در توضیحات متا استفاده کرد. چه بهتر که استفاده از کلمه کلیدی اولیه در ابتدای توضیحات باشد.

د) بهبود Dwell Time و کاهش نرخ پرش (Bounce Rate)

الگوریتم رنک برین گوگل اهمیت بسیار زیادی به محتوا می‌دهد، و در واقع می‌توان گفت که هدف اصلی‌اش نیز همین است. بنابراین دو فاکتور در این الگوریتم به شدت مهم هستند: یعنی نرخ پایین Bounce Rate و دیگری بالا بودن Dwell Time.

احتمالاً با نرخ پرش آشنا هستید، اما اگر با Dwell Time  آشنا نیستید این مفهوم به زبان ساده بر مدت‌زمانی که کاربر از طریق سرچ گوگل وارد یک وب‌سایت می‌شود تا زمانی که دوباره به جستجو می‌پردازد دلالت می‌کند. بدیهی است که کاربر اگر از سرچ گوگل وارد یک وب‌سایت شود و خیلی سریع بیرون بیاید و دوباره همان کلمه را جستجو کند، به معنای آن است که محتوای آن وب‌سایت یارای راضی کردن کاربر را نداشته و نتوانسته چیزی که کاربر در ارتباط با آن کلمه کلیدی مورد نظر می‌خواسته را به او بدهد. با بیرون آمدن سریع کاربر از وب‌سایت، بانس ریت افزایش پیدا کرده و Dwell Time کاهش پیدا می‌کند. این دو، یعنی افزایش بانس ریت و کاهش Dwell Time مستقیماً بر پایین آوردن رنکینگ آن صفحه مؤثر هستند.

حال برای آن که بتوان در الگوریتم رنک برین گوگل Dwell Time  را افزایش داد و موجب کاهش بانس ریت شد، بایستی موارد 11 تا 14 را رعایت نمود.

11- به پاراگراف اول اهمیت دهید:

کاربر اینترنت خیلی حوصله ندارد. بنابراین وقتی کلمه کلیدی مورد نظر خود را جستجو می‌کند و از طریق نتایج گوگل وارد یک وب‌سایت می‌شود بایستی در همان ابتدا توجه‌اش جلب شود. یکی از مواردی که می‌تواند در این راستا مفید باشد، نوشتن نخستین پاراگراف به بهترین وجه ممکن است. این پارگراف اول است که تا حدود بسیاری تکلیف واکنش کاربر در قبال متن شما را معین می‌کند.

12- به هدینگ‌ها توجه کنید:

مورد دیگری که می‌تواند در این راستا مفید باشد استفاده‌ی صحیح از هدینگ‌ها است. گاه کاربر پیش از آن که به مطالعه‌ی محتوای متنی بپردازد مروری کلی بر هدینگ‌ها می‌کند. در صورتی که هدینگ‌ها یا همان  زیرعنوان‌های متن‌تان نتوانند آن‌چنان که باید کاربر را جذب کنند، او وب‌سایت را ترک کرده و این گونه موجب افزایش بانس ریت و کاهش Dwell Time می‌شود.

13- از محتوای طولانی استفاده کنید:

یک راه دیگر برای افزایش Dwell Time  در راستای افزایش رنکینگ صفحه با توجه به الگوریتم رنک برین گوگل استفاده از محتوای طولانی و البته به‌دردبخور است. محتوای طولانی موجب می‌شود که کاربر زمان بیشتری را صرف مطالعه‌ی آن کرده و نتیجتاً زمان بیشتری در صفحه باقی بماند.

اگر محتوای‌تان در عین طولانی بودن به‌دردبخور باشد عالی است. این‌گونه کاربر زمان بسیار بیشتری را صرف آن کرده و با دقت زیادی مطالعه‌اش می‌کند. در این بین اگر از لینک‌های داخلی خوبی در میان این محتوا استفاده کنید کاربر چون از محتوای فعلی شما خوش‌اش آمده ترغیب می‌شود که سایر لینک‌ها را نیز باز کند.

14- محتوای‌تان را قابل هضم کنید:

اگر قرار است از یک محتوای طولانی استفاده کنید، بایستی ظاهرش به گونه‌ای باشد که کاربر به‌یک‌باره با مواجه شدن با آن شوکه نشود و فوری سایت را ترک نکند. بنابراین بایستی اولاً از پاراگراف‌های کوتاه استفاده کنید، ثانیاً به‌کرات از زیرعنوان بهره ببرید و ثالثاً تصاویری به‌دردبخور در میان متن به کار ببرید.

مورد زیر نمونه‌ای عالی از استفاده از زیرعنوان‌ها و تصاویر به‌دردبخور است:

14 نکته برای افزایش رنکینگ وب‌سایت با توجه به الگوریتم رنک برین گوگل

هدف در کل این است که کاربر با مواجه شدن با محتوای طولانی شما، حتی اگر این محتوا حاوی بهترین اطلاعات باشد، شوکه نشود. بنابراین از هر المانی که برای زیباتر شدن متن استفاده کنید، مؤثر خواهد بود.

سخن آخر

الگوریتم رنک برین گوگل از هوش مصنوعی استفاده می‌کند و بنابراین تبعات پیچیده‌ای در پی داشته و دارد. من در اینجا سعی کردم به 14 نکته که در راستای استفاده‌ی گوگل از این الگوریتم می‌توانند برای بهبود رنکینگ مفید باشند اشاره کنم. اگر شما نیز مورد یا مواردی را برای اضافه شدن بر این 14 مورد در ذهن دارید، خوش‌حال می‌شویم اگر آن‌ها را با ما و کاربران تقسیم کنید.  

منبع مورد استفاده:

searchenginewatch

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا