آموزش سئو

تگ عنوان چیست و چگونه بایستی از آن استفاده کرد؟

تگ عنوان چیست؟ چرا مهم است؟ چگونه بایستی از آن استفاده کرد؟

این سه پرسش، پرسش‌هایی اند که در این نوشتار از مجله اینترنتی ماهان سرور به پاسخ‌های آن‌ها خواهم پرداخت. پیش از آغاز بحث، به‌عنوان یک پیش‌زمینه، بایستی گفته شود که تگ عنوان یکی از متاتگ‌ها است. دیگر متاتگ موجود در وب‌سایت توضیحات متا است. متاتگ‌ها عناصر HTML هستند که اطلاعات یک صفحه از وب‌سایت را به موتورهای جستجو ارائه می‌دهند. اما اینکه تگ عنوان دقیقاً چیست، توضیح آن در ادامه می‌آید.

با ماهان سرور، ارائه‌دهنده‌ی خدمات ثبت دامنه، هاستینگ و سرور مجازی و اختصاصی همراه باشید.

پرسش اول: تگ عنوان چیست؟

تگ عنوان ابزاری عالی برای نشان دادن محتوای یک صفحه از وب‌سایت به صورت موجز و مختصر به موتورهای جستجو و بازدیدکنندگان است. به عنوان مثال، همین تگ عنوان چیست و چگونه بایستی از آن استفاده کرد؟ خود یک تگ عنوان است.

این تگ در مکان‌های متعددی به نمایش درمی‌آید. از جمله در تب مرورگر:

تگ عنوان چیست

 

در بالای آدرس سایت در نتایج جستجو:

تگ عنوان چیست؟

و … .

کجا باید تگ عنوان را اضافه کرد؟

تگ عنوان را بایستی در قسمت <Head> در HTML وب‌سایت اضافه کرد، به مانند زیر:

<head>

<title>Example Title</title>

</head>

با این حال در اکثر سیستم‌های مدیریت محتوا می‌توان به‌راحتی این تگ را در مکان خاص خود اضافه کرد.

تگ عنوان چیست

 

اگر هم از یک افزونه‌ی سئو مانند Yoast استفاده شود می‌توان به‌سهولت این تگ را در قسمت مربوط به آن اضافه نمود.

تگ عنوان چیست

عنوان به صورت خودکار به عنوان هدینگ 1  شناخته می‌شود و در واقع حاوی خلاصه‌ای موجز از محتوایی ست که با خود یدک می‌کشد.

پرسش دوم: چرا تگ عنوان مهم است؟

تگ عنوان مشخص‌ترین عنصر به‌هنگام نمایش صفحه‌ی وب‌سایت در نتایج جستجو است. به همین سبب مهم‌ترین عنصر برای افزایش یا کاهش میل کاربر جهت کلیک بر روی لینک وب‌سایت می‌باشد. در واقع یک تگ  عنوان مثبت در روند تصمیم‌گیری یک جستجوگر برای کلیک بر روی لینک وب‌سایت نقشی اساسی دارد و به همین سبب بایستی از آن به‌طرزی صحیح و اصولی بهره جست.

پرسش سوم: چگونه یک تگ عنوان صحیح و اصولی بنویسیم؟

در وهله‌ی اول تگ‌عنوان بایستی شامل تمامی کلمات کلیدی باشد. این کلمات کلیدی باید بر حسب اهمیت، در کنار یکدیگر قرار داده شوند؛ یعنی مهم‎‌ترین کلمه‌ی کلیدی در ابتدای تگ عنوان، دومین کلمه کلیدی در پسِ آن و به همین ترتیب.

البته این فرمول بیشتر برای موتورهای جستجو مفید است. نکته‌ای که به‌هنگام نوشتن تگ عنوان بایستی در نظر داشت این است که این تگ باید برای انسان نوشته شود و نه صرفاً برای موتورهای جستجو. یعنی باید این تگ ملموس و انضمامی باشد و بتواند کاربر را برای کلیک بر روی لینک وب‌سایت ترغیب نماید.

فارغ از این، مواردی که باید به‌هنگام نوشتن تگ‌عنوان در نظر داشته باشید به قرار زیر اند:

  • بهتر است این تگ مابین 50 تا 60 کاراکتر باشد.
  • مهم‌ترین کلمه کلیدی باید در ابتدای تگ باشد.
  • از تگ عنوان مشترک استفاده نکنید. هر صفحه از وب‌سایت‌تان می‌بایست تگ عنوانی مجزا داشته باشد.
  • این تگ باید شامل محتوای صفحه باشد. یعنی اولاً نامرتبط با آن‌چه که در صفحه وجود دارد نباشد و ثانیاً تا جای امکان هر آن‌چه که در صفحه وجود دارد را شامل شود.
  • حتماً و ضرورتاً از تکرار کلمات کلیدی در تگ عنوان خودداری کنید.
  • حتماً توجه داشته باشید که عنوان بایستی به عنوان هدینگ 1 شناخته شود.

یک مثال

حال که به سه پرسش مطرح شده در ابتدای توشتار پاسخ دادم، بهتر است به همراه یک‌دیگر نگاهی بر یک مثال خوب از استفاده از عنوان داشته باشیم.

عنوانی که در تصویر زیر می‌بینید هر سه کلمه‌ی کلیدی را در ابتدای خود دارد و هم‌چنین به طرزی اغوا کننده نوشته شده است. استفاده از اعداد در این عنوان و گفتن 9 مورد از فلان می‌تواند ترغیب کننده باشد. همچنین، چنانکه می‌بینید، این عنوان چیزی حدود 60 کاراکتر دارد که میزان مناسبی است.

تگ عنوان چیست؟

سخن آخر

اگر از وردپرس و یا جوملا در سایت‌تان استفاده می‌کنید این دو سیستم خود به طور خودکار عنوان را به هدینگ 1 تبدیل می‌کنند. پس نکته‌ای که باید به آن توجه کنید نه تبدیل عنوان به هدینگ 1 بلکه جذاب ساختن آن و توجه به سایر مواردی که در این نوشتار معرفی شدند است.

کاربر، چه به‌هنگام جستجو در موتورهای جستجو، چه به‌هنگام مرور وب‌سایت شما و چه به‌هنگام مواجه شدن با تبلیغات شما در شبکه‌های اجتماعی، اولین چیزی که می‌بیند تگ عنوان است و همین تگ عنوان است که بایستی بتواند تا حد بسیاری بر روی کاربر تأثیر گذاشته و او را برای کلیک بر روی لینک ترغیب نماید. بنابراین به هیچ وجه تگ عنوان را دست‌کم نگیرید و از آن به‌طور صحیح و اصولی استفاده نمایید.

 

منبع مورد استفاده:

SearchEngineWatch

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا