دیجیتال مارکتینگ

مدیر شبکه های اجتماعی چه کاری انجام می دهد؟

زمانی که بیشتر افراد واژه شبکه اجتماعی را در عنوان شغلی مدنظر می‌شنوند، ممکن است کمی پوزخند بزنند. آن ها با خود فکر می‌کنند، شبکه های اجتماعی جزو موارد سرگرم کننده‌ای است که افراد می‌توانند به بهانه آن از کار فرار کنند. نوشتن پست‌های شبکه اجتماعی، مدیریت صفحات شبکه های اجتماعی و اکانت ها و ایجاد تبلیغات در شبکه های اجتماعی جزو مواردی است که بیشتر افراد فکر می‌کنند می‌توانند آن را به راحتی انجام دهند. با اینحال انجام چنین وظایفی آنقدرها هم که فکر می‌کنید ساده و آسان نیست. شبکه های اجتماعی این روزها بسیار محبوب شده‌اند و دسترسی به آن‌ها بسیار ساده است. به همین خاطر به بخش ضروری هر کمپین بازاریابی تبدیل شده‌اند. استفاده از چنین پلتفرم‌هایی باید به طور صحیح انجام شود زیرا اگر به طور صحیح اجرا نشود می‌تواند به لغزش و انحراف کمپین منجر گردد و  باعث انتشار پست‌هایی شود که در زمان نامناسب حرف‌های نامناسبی را به گوش مخاطبان می‌رسانند.  هر کسب وکاری به حضور در شبکه های اجتماعی نیاز دارد. همه افراد این روزها در دنیای آنلاین حضور دارند و به گذشت و گذار در اینترنت می‌پردازند. اکثریت قریب به اتفاق مشتریان احتمالی شما نیز در شبکه های اجتماعی حضور دارند. شرکت‌ها باید هر جایی که مشتریان و مشتریان بالقوه‌شان حضور دارند، حضور داشته باشند. شبکه های اجتماعی همانند باقی دنیای آنلاین به طور مستمری در حال تغییر هستند.  به همین خاطر صاحب کسب وکارهای کوچک ممکن است در مدیریت تلاش‌های رسانه اجتماعی با مشکل مواجه شود و نتواند کسب وکار خود را به درستی در این شرایط مدیریت نماید. اینجا دقیقا همان جایی است که مدیر شبکه اجتماعی به میدان می‌آید. با مجله اینترنتی ماهان سرور ارائه دهنده خدمات خرید هاست و دامنه ، سرور اختصاصی و سرور مجازی ایران همراه شوید.

 مدیر شبکه های اجتماعی چه کسی است و چه کارهایی انجام می‌دهد؟

مدیران شبکه های اجتماعی نقش مهمی در شرکت دارند. آن‌ها در حفظ و ساخت شهرت و اعتبار آنلاین شرکت نقش مهمی دارند. آن ها به صورت آنلاین با مشتریان فعلی و احتمالی‌تان صحبت می‌کنند و افرادی هستند که به طور روزمره با مشتریان تعامل دارند. آن‌ها با رسانه اجتماعی کار می‌کنند. شغل آن‌ها به نظر واضح و روشن می‌رسد اما سوال اینجاست که آن‌ها هر روز چه کار خاصی انجام می‌دهند؟ با اینکه وظیفه اصلی این افراد ممکن است بر اساس صنعت و تقاضای برند متغیر باشد اما وظایف، کارها و مسئولیت‌های مدیر شبکه اجتماعی می‌تواند برخی یا همه موارد زیر باشد:

  • تنظیم اهداف و برنامه‌ها برای استراتژی گسترده رسانه‌های اجتماعی
  • توسعه هوشیاری و آگاهی در مورد برند و ایجاد شهرت آنلاین
  • بررسی، مدیریت و پاسخ به نظرات آنلاین مشتریان
  • تولید، جمع آوری و انتشار محتوای مرتبط، اصیل و با کیفیت
  • هماهنگی با استراتژی‌های سئو برای کمک به تولید ترافیک داخلی بیشتر
  • طراحی، ایجاد و مدیریت پروموشن‌ها و کمپین های تبلیغاتی اجتماعی
  • توسعه موضوعات محتوایی مرتبط برای کمک به ارتباط با مخاطبان هدف شرکت
  • توسعه ارتباط از طریق پلتفرم های شبکه های اجتماعی
  • پیگیری و تجزیه و تحلیل معیارهای کلیدی و تغییر آن‌ها در صورت نیاز
  • ایجاد و توسعه جامعه یا  تلاش برای دسترسی به اینفلوئنسرها
  • ایجاد و اجرای تقویم تحریریه برای مدیریت محتوا
  • ترویج پست‌ها یا محتوای سایت از طریق تبلیغ اجتماعی، پست‌های اجتماعی و موارد دیگر
  • شرکت در تلاش‌های حمایتی آنلاین و پیدا کردن فرصت‌های ترویجی
  • بررسی گزارش‌ها در ابزارهای شبکه اجتماعی، اپلیکیشن‌ها، کانال‌ها، طراحی‌ها، استراتژی‌ها و به کارگیری مواردی که بیشترین مزایا را دارد.
  • یادگیری مستمر در مورد مفیدترین روش‌هایی که می‌تواند به کارکرد موثر این افراد کمک کند.
  • هماهنگی با سایر افراد در شرکت برای یافتن بهترین داستان‌ها
  • توسعه رابطه از طریق پلتفرم‌های شبکه اجتماعی

مهارت‌هایی که مدیر شبکه اجتماعی باید داشته باشد

ماندن در شبکه اجتماعی به کار و تلاش مداوم نیاز دارد. با اینکه هر فردی در شرکت می‌تواند پست‌هایی را در فیس بوک به طور گاه به گاه منتشر کند اما شما به فردی نیاز دارید که بتواند مسئولیت تلاش‌های اجتماعی شرکت را برعهده بگیرد و آن را از ابتدا تا انتها مدیریت کند. شما به فردی نیاز دارید که بتواند استراتژی بازاریابی شبکه اجتماعی شما را کاملا تدوین نماید و آن را با موفقیت اجرا کند. مدیر شبکه اجتماعی شرکت شما باید عاشق یادگیری، قابل اعتماد، خلاق و ثابت قدم باشد.

علاوه بر این ویژگی‌ها، 5 مهارت دیگر نیز  وجود دارد که مدیر شبکه اجتماعی باید آن ها را داشته باشد. اجازه دهید این مهارت‌ها را با هم مرور کنیم.

طراحی گرافیکی  و مهارت‌های تولیدی

لازم نیست متخصص یا محقق باشید تا بدانید پست‌های شبکه های اجتماعی باید در برگیرنده طرح‌های گرافیکی باشد و بتواند توجه افراد را به خود جلب نماید. این موضوع بدین خاطر است که انسان‌ها از لحاظ بصری بسیار فعال هستند. گرافیک‌ها باید در برگیرنده رنگ‌ها و الگوهایی باشند که به متمایز شدنتان کمک می‌کنند و چشم افراد را به خود جلب می‌نمایند. تصاویر نیز باید به راحتی به خاطر سپرده شوند. محتوا باید در برگیرنده اینفوگرافیک باشد و بتواند به خاطرسپاری برند و محتوا را ساده‌تر کند. پست‌های اجتماعی که دارای گرافیک جذاب هستند می‌توانند تعامل و واکنش زیادی به همراه داشته باشند. بسته به صنعتی که در آن فعالیت دارید و مخاطبانی که هدف قرار می‌دهید تولید مستمر محتوای با کیفیت و تصاویر اصیل بر روی شبکه اجتماعی به یک ضرورت تبدیل شده است. به عنوان مثال پینترست بیشتر زنان را هدف قرار می‌دهد و اینستاگرام برای نوجوانان محبوب است. اینکه صنعت شما چه کسانی را هدف قرار می‌دهد مهم نیست. شما باید بتوانید از تصاویر منحصر به فرد و اصلی به عنوان بخشی از استراتژی شبکه اجتماعی‌تان استفاده کنید. اگر می‌خواهید تلاش‌های بازاریابی شبکه اجتماعی‌تان موفقیت آمیز باشد باید از مدیری استفاده کنید که در طراحی و گرافیک هم مهارت دارد.

او باید مهارت‌های نویسندگی پایه  قدرتمندی داشته باشد

معمولا محتوای طولانی در شبکه‌های اجتماعی به کار نمی‌رود اما این موضوع بدین معنی نیست که شما از کلمات و واژه ها استفاده نمی‌کنید.

مدیر شبکه اجتماعی لازم نیست نحوه نوشتن پست‌های وبلاگی را بشناسد اما باید در مورد املا، گرامر و سایر موارد اطلاعاتی داشته باشد تا بتواند بهترین واژه ها را برگزیند.  مدیر شبکه اجتماعی باید بتواند به طور واضح پیام خود را به شکل کلمات کوتاه، دقیق و خلاقانه بیان کند. این فرد باید بتواند صدای ثابتی از برند را در هر پست  شبکه های اجتماعی ایجاد نماید و افراد متوجه شوند پیام های منتشر شده از سمت یک فرد واحد است.

مهارت‌های خدمات رسانی به مشتریان

بیشتر مشتریان به صورت آنلاین با برندهای محبوب خود تعامل دارند. اگر آن‌ها واقعا به محصولات و خدمات شما علاقه مند باشند، تعاملشان به طور مکرر خواهد بود و به همین خاطر به پاسخگویی سریع نیاز خواهند داشت. فردی که مسئول استراتژی بازاریابی شبکه اجتماعی برند شماست باید بتواند به شیوه صحیحی با مشتری ارتباط برقرار کند و به طور منظم، حرفه ای و در زمان مناسب به پلتفرم های اجتماعی سر بزند.

درک کافی از سئو و بازاریابی محتوایی

مدیر شبکه اجتماعی در اصل از طریق متن یا محتوا با مشتری تعامل خواهد داشت. برای بیشتر شرکت‌ها، وبلاگ به سایت متصل است و از آن برای تولید محتوای شبکه اجتماعی استفاده می‌شود. به همین خاطر یک مدیر خوب شبکه اجتماعی باید با بازاریابی محتوا آشنایی داشته باشد.

سئو یکی از موارد بنیادی برای محتواست. رتبه بندی در نتایج برتر موتورهای جستجو، هدف وبلاگ نویسی و بازاریابی محتوایی است.  شبکه های اجتماعی نیز موتوری هستند که محتوای وبلاگ را می‌توان در آن به اشتراک گذاشت. تلاش‌های اجتماعی شما می‌تواند در این شرایط بازدید و تعامل بیشتری به دست آورد و برای استراتژی کلی سئو مفید باشد. مدیر شبکه اجتماعی باید درک کافی از اهمیت  سئو داشته باشد و بداند این فرآیند را چگونه در شبکه اجتماعی به کار برد.

تجربه در تبلیغات شبکه اجتماعی

ارسال پست بر روی شبکه اجتماعی ممکن است توجه افراد را به خود جلب کند اما برای ارائه همه پیشنهادات کافی نخواهد بود. فیس بوک، توییتر، اینستاگرام و لینکدین همگی فرصت‌هایی را برای تبلیغ در اختیار افراد قرار می‌دهند. تبلیغ در شبکه اجتماعی ارزان است و می‌تواند بسیار موثر باشد. برای اینکه بیشترین مزایا را برای بازاریابی شرکت خود داشته باشید باید مدیر شبکه اجتماعی‌تان با تبلیغ در پلتفرم‌های مختلف آشنا باشد. ‌شما می‌توانید این فرد را در شرکت داشته باشید یا از یک آژانس بازاریابی کمک بگیرید. در هر دو روش، باید درک درستی از وظایف مدیر شبکه اجتماعی داشته باشید و بدانید این افراد کارهای دیگری به جز پست مطلب در شبکه های اجتماعی همچون اینستاگرام را دارد. با استخدام یک مدیر با تجربه و آگاه، از برند خود محافظت کنید و آن را ترویج نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا