دیجیتال مارکتینگ

نگاهی به بازاریابی ایمیلی و مزایای آن

قرار است در نوشتار حاضر به یکی از انواع بازاریابی دیجیتال یعنی بازاریابی ایمیلی بپردازم. گفته می‌شود این نوع بازاریابی دیگر آن‌چنان مانند قبل از هوادار برخوردار نیست، اما این امر خیلی صحیح نیست. ممکن است اندکی استفاده از آن کم‌تر شده باشد اما اگر به طور اصولی صورت گیرد می‌تواند بازدهی خوبی داشته باشد.

به هر صورت در ادامه به تعریف بازاریابی ایمیلی و مزایایی که می‌تواند به همراه داشته باشد می‌پردازم و پس از آن چند نکته که می‌توانند موجب بهبود این نوع بازاریابی شوند را ذکر خواهم کرد.

بازاریابی ایمیلی چیست؟

از بازاریابی ایمیلی به عنوان یک نوع بازاریابی مستقیم یاد می‌شود. در بازاریابی ایمیلی تبلیغات از طریق ارسال ایمیل صورت می‌پذیرد. با ارسال ایمیل به مشتریان بالقوه و حتی مشتریان فعلی می‌توان بازده خوبی دریافت کرد و ضمن حفظ مشتریان فعلی، تعداد مشتریان را افزایش داد.

مزایای استفاده از بازاریابی ایمیلی

برخی از مهم‌ترین مزایای این نوع بازاریابی دیجیتال به قرار زیر اند:

۱- از جمله مزایای بازاریابی ایمیلی یا همان ایمیل مارکتینگ این است که به واسطه‌ی آن می‌توان پشتیبانی از مشتری فعلی را به خوبی انجام داد. چنین امری تلویحاً به مشتری نشان می‌دهد که شرکت به او وفادار است.

۲- دومین موردی که می‌توان از آن به مثابه‌ی مزیتی برای بازاریابی ایمیلی نام برد این است که این بازاریابی هزینه‌ی بسیار کمی می‌طلبد. جالب‌تر آن که برای انجام آن به زمان زیادی نیاز نیست، این در حالی است که سایر انواع بازاریابی، حتی سایر انواع بازاریابی دیجیتال، به مانند بازاریابی اینستاگرام، برای انجام به زمان نسبتاً زیادی نیاز  دارند.

۳- یک مزیت عالی دیگر برای بازاریابی ایمیلی این است که امکان انتخاب مخاطبان وجود دارد. هر شرکتی می‌تواند به دنبال افرادی باشد که به نوعی فعالیت‌شان مرتبط با فعالیت شرکت است. این خود مزیتی عالی است و می‌تواند موجب افزایش بازدهی بازاریابی دیجیتال شرکت شود.

بازاریابی ایمیلی

چگونه بازاریابی ایمیلی بهتری داشته باشید؟

برای داشتن یک بازاریابی ایمیلی پربازده بایستی برخی اصول را رعایت کرد. در ادامه به چند مورد از این اصول اشاره می‌کنم:

۱- به عنوانی که انتخاب می‌کنید دقت کنید:

عنوان ایمیلی که برای مخاطب ارسال می‌کنید از درجه‌ی اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. این عنوان است که می‌تواند مخاطب را ترغیب به باز کردن ایمیل کند. بنابراین سعی کنید دقت بسیاری برای انتخاب عنوان به خرج دهید.

به خاطر داشته باشید که اولاً عنوان بایستی کوتاه باشد، زیرا آمار نشان از آن دارند که عناوین کوتاه شانس باز کردن ایمیل را افزایش می‌دهند، و ثانیاً به نوعی نشان‌دهنده‌ی متن ایمیل باشد زیرا عنوانی که ارتباطی با متن ایمیل نداشته باشد ممکن است موجب شود که مخاطب آدرس این ایمیل را به عنوان اسپم علامت‌گذاری نماید.

۲- صرفاً تبلیغ نکنید:

 اجازه دهید مخاطبان ایمیل‌تان دریابند که شرکت شما صرفاً در پی سود مالی نیست بلکه هدفی دیگر که دارد این است که کسب و کار خود و در کل هر گونه کسب و کار را توسعه دهد. برای این کار نباید صرفاً ایمیل‌های تبلیغاتی ارسال کنید، بلکه می‌توانید ایمیل‌هایی حاوی اخبار و یا اطلاعاتی کاربردی در زمینه‌ی کسب و کارتان و یا هر گونه کسب و کار برای مخاطبین ارسال کنید.

۳- اغلاط املایی و تایپی نداشته باشید:

متنی که از طریق ایمیل به کاربر ارسال می‌کنید نه تنها باید از لحاظ نگارش پخته و سلیس باشد بلکه باید عاری باشد از هرگونه غلط املایی و تایپی. متنی که نگارش بد و یا مبتدی‌ای داشته باشد یا از اغلاط املایی و تایپی برخوردار باشد به جای آن که تبلیغی باشد برای شرکت‌تان، موجب کاهش اعتبار شرکت‌تان در نزد مخاطبین می‌شود.

۴- ایمیل را برای همه ارسال نکنید:

ارسال ایمیل برای همگان کاری ست بیهوده و به جرأت می‌توان گفت که صرفاً اتلاف زمان و هزینه است. در بازاریابی ایمیلی بایستی مخاطبین هدف‌تان را شناسایی کنید و صرفاً برای آن‌ها ایمیل ارسال کنید. مخاطبین هدف شما باید کسانی باشند که به نحوی می‌توانند با زمینه‌ی کاری شما در ارتباط باشند.

۵- از محتوای خوانا استفاده کنید:

محتوای ایمیل‌تان باید به گونه‌ای باشد که مخاطب با باز کردن آن ترغیب به خواندن شود. برای این کار:

  • از مقدمه‌ی طولانی استفاده نکنید.
  • پاراگراف‌ها را کوتاه بنویسید.
  • میان پاراگراف‌ها دو اینتر فاصله قرار دهید.
  • سعی کنید از لیستی کردن جمله‌ها و موارد استفاده کنید.
  • کلمات و نکاتی را که می‌خواهید بیش‌تر دیده شوند بولد و یا زیرخط‌دار کنید.

۶- پر حرفی نکنید:

به خاطر داشته باشید که بخش عمده‌ای از مخاطبان شما ایمیل‌ها را با گوشی موبایل مطالعه می‌کنند. متون کوتاه نیز در گوشی موبایل تقریباً بلند نمایش داده می‌شوند چه رسد به متون متوسط تا بلند. کاربران گوشی‌های موبایل و در کل کاربران اینترنت خیلی حوصله‌ی متون بلند ندارند، خصوصاً اگر متنِ مورد نظر متنی تبلیغی باشد. بنابراین سعی کنید پرحرفی نکنید و سخن‌تان را مختصر بگویید.

سخن آخر

در ابتدای متن گفتم که اگر از بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ به خوبی استفاده شود این نوع بازاریابی می‌تواند بازدهی خوبی برای برند و یا کسب و کار داشته باشد. اکنون نیز این سخن را تکرار کرده و بر آن تأکید می‌کنم. این نوع بازاریابی دیجیتال را به کار گیرید و با رعایت نکات بالا و سایر نکاتی که می‌توانند در بهبود عملکرد آن نقش داشته باشند میزان بازدهی آن را افزایش دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا