دیجیتال مارکتینگ

۱۲ نکته برای داشتن محتوای با کیفیت (بخش اول)

اگر به دنبال نکاتی جهت افزایش کیفیت محتوای سایت‌تان هستید می‌توانید روی این نوشتار حساب کنید. من در بخش اول به 5 نکته و در بخش دوم به 7 نکته جهت داشتن محتوای با کیفیت خواهم پرداخت

عبارت بسیار مشهور «محتوا پادشاه است» را حتماً شنیده‌اید. می‌دانید که در الگوریتم‌های گوگل محتوای با کیفیت از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و بنابراین اگر می‌خواهید که باب میل گوگل باشید و در صفحه‌ی اول موتورهای جستجو قرار گیرید بایستی محتواهای سایت‌تان از کیفیتی بالا برخوردار باشند. البته که استفاده از محتوای با کیفیت تنها راهی نیست که می‌توانید از طریق آن در صفحه‌ی اول گوگل قرار گیرید، بلکه با استفاده از سئوی کلاه سیاه نیز بدون  استفاده از محتوای با کیفیت می‌توانید در صفحه اول موتورهای جستجو قرار گیرید. اما، همان‌گونه که پیش‌تر در مطلب مربوط به سئوی کلاه سیاه گفته‌ام، این روش کوتاه‌مدت است و در صورت شناسایی توسط گوگل جریمه‌ای سنگین در پی خواهد داشت.

به هر صورت، اگر به دنبال نکاتی جهت افزایش کیفیت محتوای سایت‌تان هستید می‌توانید روی این نوشتار حساب کنید. من در بخش اول به ۵ نکته و در بخش دوم به ۷ نکته جهت داشتن محتوای با کیفیت خواهم پرداخت. پیش از آغاز بحث، این نکته را بایستی حتماً ذکر کنم که تمرکز من بر روی محتوای متنی است و نه محتوای ویدئویی و سایر محتواها.

نکاتی برای داشتن محتوای با کیفیت

۱- ساده بنویسید:

اولین نکته‌ای که بایستی در تهیه‌ی محتوای متنی در نظر داشته باشید ساده‌نویسی است. مخاطب نیامده کتاب تخصصی بخواند، بلکه آمده با استفاده از یک متن بسیار مختصرتر از متن کتاب، چیزی یاد بگیرد. پس اگر به دنبال آن هستید که یک محتوای با کیفیت به کاربر تحویل دهید ساده بنویسید. منظور این است که اولاً جملات‌تان قابل فهم باشند، ثانیاً از مغلق‌گویی و استفاده از کلمات دشوار دوری کنید، ثالثاً منظورتان را به‌اختصار به مخاطب بگویید و نه با پرچانگی و رابعاً قواعد نگارشی را به خوبی رعایت کنید.

تأکید زیادی بر روی نکته‌ی آخر دارم. متأسفانه نویسندگان بسیاری از سایت‌ها حتی با اساسی‌ترین قواعد نگارشی آشنا نیستند و به همین دلیل متنی را تحویل کاربر می‌دهند که در همان ابتدای مطالعه توی ذوق کاربری می‌زند که با پایه‌ای‌ترین قواعد نگارشی آشنایی دارد.

۲- مفید بنویسید:

مخاطب آمده با مطالعه‌ی متن شما در مورد کلمه کلیدی X چیزی یاد بگیرد. بنابراین اگر عنوان متن شما در مورد کلمه کلیدی X است نباید مخاطب را دلسرد کنید. بایستی متنی به او تحویل دهید که تا به حد بسیاری قادر به رفع نیازش در ارتباط با کلمه کلیدی X باشد. بنابراین اگر در مورد کلمه کلیدی X اطلاعات ندارید و یا به هیچ عنوان مطالعه‌ای نداشته‌اید در مورد کلمه کلیدی X ننویسید و موجب نگردید که مخاطب خیلی سریع با مطالعه‌ی یکی دو پاراگراف نخست سایت را ترک کند.

stanley dai 242205

۳- به خوانایی توجه کنید:

محتوای متنی وب‌سایت‌تان بایستی در همان نگاه نخست موجب نگردد که کاربر بدون مطالعه‌ی متن سایت را ترک کند. کاربران اینترنت در دنیای امروز، خصوصاً کاربران گوشی موبایل، حوصله‌ی خواندن متن‌های طولانی و فشرده را ندارند. تصور کنید خودتان در یک وب‌سایت با یک متن تودرتوی بدون تصویر روبه‌رو شوید، آیا از میزان تمایل‌تان برای مطالعه‌ی متن مورد نظر کم نمی‌شود؟

محتوای متنی‌تان بایستی اولاً از پاراگراف‌های کوتاه و متعدد برخوردار باشد، ثانیاً عکس‌دار باشد، ثالثاً زیرعنوان‌های متعددی داشته باشد و در زیرِ هر زیرعنوان تعداد کلمات زیاد نباشند، رابعاً فونت‌اش خوانا باشد و خامساً از موارد لیستی، بولد، ایرانیک و زیرخط‌دار برخوردار باشد.

۴- از عنوان مناسب استفاده کنید:

عنوان مناسب از دیگر مواردی است که در تولید یک محتوای با کیفیت نقش دارد. بایستی عنوانی که برای متن‌تان استفاده می‌کنید جذاب باشد و بتواند موجب جلب نظر کاربر شود. اما این عنوان جذاب بایستی حتماً نشان دهد که در متن چه چیزی در انتظار کاربر است. منظور این است که عنوان باید حتماً با محتوا ارتباطی مستقیم داشته باشد تا کاربر پس از باز کردن لینک مطلب با متوجه شدن عدم ارتباط عنوان با محتوای متن از سایت خارج نشود.

۵- مانع از وجود اغلاط املایی و تایپی شوید:

فرض کنید متنی را در مورد آموزش بازاریابی دیجیتال باز کرده‌اید و با شوق خواهان مطالعه‌ی آن هستید. اما در همان ابتدا درمی‌یابید که در پاراگراف اول یک غلط املایی فاحش وجود دارد. آیا میل‌تان جهت ادامه‌ی مطالعه‌ی متن کاهش نمی‌یابد؟ برای خود من که اوضاع به همین گونه است. با مشاهده‌ی غلط املایی به‌شدت به دانش نویسنده‌ی متن شک می‌کنم و حتی اگر مطالعه‌ی متن را ادامه دهم خیلی سخت ممکن است به سخنان نویسنده اعتماد کنم.

بنابراین اگر شما نیز با من هم‌عقیده هستید و اعتقاد دارید که وجود غلط یا اغلاط املایی در متن موجب کاهش اعتبار نویسنده و وب‌سایت می‌شود حتماً از هر طریقی که شده از وجود اغلاط املایی در متن جلوگیری کنید.

به گمان‌ام اوضاع برای اغلاط تایپی نیز به همین گونه است. خواننده شاید بتواند از یک یا حتی سه مورد غلط تایپی چشم‌پوشی کند اما با دیدن چندین و چند غلط تایپی در متن این فکر را با خود می‌کند که نه‌تنها این وب‌سایت اهمیتی به کاربران نمی‌دهد بلکه حتی خود نویسنده نیز به کاربر اهمیت نمی‌دهد و حتی چند دقیقه وقت نمی‌گذارد و پس از نوشتن متن، یک روخوانی از متنِ خود انجام نمی‌دهد تا مانع از آن شود که کاربر با سیل بی‌شماری از اغلاط تایپی مواجه گردد.

ادامه‌ی نکاتی جهت داشتن محتوای با کیفیت  در بخش دوم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا