دیجیتال مارکتینگ

مقایسه ویندوز 10 و 11 کدام بهتر است؟

مقایسه ویندوز 10 و 11 به افراد کمک می‌کند تا تصمیمی آگاهانه و منطقی در مورد ارتقاء یا نگهداری سیستم عامل خود بگیرند.

در روند مقایسه ویندوز 10 و 11 Comparison of Windows 10 and 11 در مورد دو نسخه از متفاوت‌ترین سیستم‌عامل های محبوب شرکت مایکروسافت صحبت خواهیم کرد؛ جایی که همیشه انتخاب برای متعصبان و البته ایرانی ها پیچیده است.

در دنیای فناوری اطلاعات، تصمیم‌گیری برای ارتقاء سیستم عامل یکی از مهمترین و گاهی هم چالشی‌ترین وظایفی است که هر کاربری با آن مواجه می‌شود. اما وقتی ویندوز 10 که تاکنون همراه شما بوده و با آن آشنا شده‌اید، و ویندوز 11 که به شکلی جذاب و جدید به بازار آمده است، در مقایسه قرار می‌گیرند، تصمیم‌گیری برای ارتقاء به یک ورژن جدید از ویندوز تبدیل به یک مسئله پرچالش و جذاب می‌شود. اگر از کاربران این دو سیستم‌عامل هستید بررسی که قصد داریم در ماهان سرور ترتیب دهیم می‌تواند در روند انتخاب یکی از آن ها به شما کمک کند.

مقایسه ویندوز 10 و 11

معرفی اولیه ویندوز 10

ویندوز 10 یک سیستم‌عامل کامپیوتری توسعه یافته توسط مایکروسافت است که ابتدا در تابستان سال 2015 عرضه شد. این نسخه از ویندوز ادامه‌دهنده‌ی توسعه و بهبودهای ویندوز 8 بود و به تعبیری، تلاشی برای تجمیع ویژگی‌های مورد علاقه کاربران از ویندوز 7 و ویندوز 8 به یک نسخه یکپارچه تر و کاربرپسندتر بود.

ضمن این که ویندوز 10 با ارائه ویژگی‌هایی همچون منوی شروع بازگشته (Start Menu) که ترکیبی از ویژگی‌های ویندوز 7 و امکانات جدید برای اجرای برنامه‌ها و تنظیمات سفری به وسیله کاربران فراهم می‌کند. این سیستم‌عامل نیز دارای مرورگر وب اج Microsoft Edge می‌باشد که به تجربه مرور اینترنتی بهبود ایجاد کرده است.

ویندوز 10 همچنین ویژگی‌های امنیتی پیشرفته‌ای مانند ویندوز دیفندر (Windows Defender) دارد که به کاربران کمک می‌کند تا از تهدیدات امنیتی در اینترنت محافظت کنند. همچنین مایکروسافت به ارتقاء پشتیبانی از دستگاه‌های لمسی و سازگاری با دستگاه‌های مختلفی همچون رایانه‌ها، تبلت‌ها و تلفن‌های هوشمند توجه کرده و رابط کاربری را بهبود داده است.

فرای آن نسخه 10  از سیستم‌عامل محبوب مایکروسافت، به عنوان یکی از محبوب‌ترین و پرکاربردترین سیستم‌عامل‌های رایانه در دنیا شناخته می‌شود.

مقایسه ویندوز 10 و 11

معرفی اجمالی ویندوز 11

ویندوز 11 یک ارتقاء جدید از سیستم‌عامل ویندوز توسط مایکروسافت است که در تاریخ 5 اکتبر 2021 عرضه شد. این نسخه با معرفی رابط کاربری جدید به نام “ویندوز Sun Valley”، تغییرات در منوی شروع و دسته‌بندی بهتر برنامه‌ها، ادغام Microsoft Teams به عنوان یک ابزار مشابه اسکایپ و امکان اجرای برنامه‌های اندرویدی از فروشگاه Google Play توجه بسیاری از کاربران را جلب کرده است.

ویندوز 11 همچنین از نظر امنیتی بهبودهای مهمی دارد و ویژگی‌های بهبودی در زمینه بازی نیز ارائه می‌دهد. این به‌روزرسانی به کاربران امکانات جدیدی را ارائه می‌دهد و تجربه کاربری بهتری در استفاده از رایانه‌های شخصی فراهم می‌کند.

ویندوز 11 همچنین با بهبودهای در زمینه مدیریت فایل‌ها و پوشه‌ها، پشتیبانی از دستگاه‌های چند صفحه‌ای و سطوح لمسی بهبود‌یافته، و توانایی بهتری در ارتباط با دستگاه‌های دیگر به کاربران ارائه می‌دهد. این سیستم‌عامل جدید نمایانگر تلاش مایکروسافت برای ارائه یک تجربه مدرن و یکپارچه در دنیای رایانه‌هاست و به کاربران ابزارهای متعددی را برای انجام وظایف روزمره و تفریح فراهم می‌کند. ویندوز 11 به عنوان یکی از جدیدترین و به‌روزترین نسخه‌های سیستم‌عامل ویندوز توسط کاربران و شرکت‌ها برای بهبود کارکرد رایانه‌های شخصی و تجربه کاری استفاده می‌شود. در ماهان سرور با ما باشید تا بیشتر مقایسه ویندوز 10 و 11 را پیش بریم.

مقایسه ویندوز 10 و 11

مقایسه تغییرات ویندوز 10 و ویندوز 11 نشان می‌دهد که مایکروسافت در ویندوز 11 تلاش داشته تا به رابط کاربری سیستم‌عامل یک نوسان جدید و جذاب بدهد. از جمله تغییرات مهم می‌توان به رابط کاربری جدید به نام “ویندوز Sun Valley” اشاره کرد که دارای طراحی‌های بسیار ساده‌تر و شفافتری است و به کاربران اجازه می‌دهد به راحتی با آن کار کنند. در مورد منوی شروع نیز تغییراتی اعمال شده و بهبود‌یافته است که بازگشت به شکل‌هایی از ویندوز 7 و 8 را نشان می‌دهد.

مقایسه تغییرات ظاهری ویندوز 10 و 11

مقایسه ویندوز 10 و 11 در بخش تغییرات ظاهری

ویندوز 11 تغییرات در دسته‌بندی برنامه‌ها دارد که به کاربران امکان می‌دهد برنامه‌های موردنیاز خود را به راحتی پیدا کنند. ادغام Microsoft Teams به عنوان یک ابزار مشابه اسکایپ به راحتی در دسترس کاربران قرار دارد و ویژگی اجرای برنامه‌های اندرویدی از فروشگاه Google Play نیز تغییرات مهمی را به سیستم‌عامل وارد کرده است.

از نظر ظاهری، ویندوز 11 دارای اصلاحات در ترتیب و نمایش فایل‌ها و پوشه‌ها، پشتیبانی از دستگاه‌های چند صفحه‌ای و سطوح لمسی بهبود یافته، و تغییرات در آیکون‌ها و سیمبل‌های ویندوز می‌باشد. ویندوز 11 به نظر می‌رسد که با محیطی ساده‌تر و بهبودیافته‌تر، می‌خواهد تجربه کاربری رایانه‌های شخصی را به نحوی تازه و مدرن‌تر ارتقا دهد که به کاربران ابزارهای جذاب‌تر و بهره‌ورتری را ارائه می‌دهد.

تسک بار در مقایسه ویندوز 10 و 11

در تشریح مقایسه ویندوز 10 و 11 باید گفت که تغییرات تسک بار در ویندوز 11 به عنوان بخشی از اصلاحات بزرگی در رابط کاربری این سیستم‌عامل محسوب می‌شود. این تغییرات به کاربران امکانات جدیدی را ارائه می‌دهند و تجربه کاربری در استفاده از ویندوز را بهبود می‌بخشند.

تسک بار (Taskbar) ویندوز 10 و ویندوز 11 تفاوت‌هایی در ظاهر و عملکرد دارند. در ویرایش جدیدتر ویندوز 11، مایکروسافت تلاش کرده تا این قسمت از رابط کاربری را بهبود ببخشد.

1- واژه‌ی “Start”

در ویندوز 10، کلمه “Start” بر روی دکمه شروع (Start Button) ظاهر می‌شود. اما در ویندوز 11، این دکمه حذف شده و به شکل یک آیکون ویندوز جدید جایگزین شده است.

2- ویجت‌ها

در ویندوز 11، تسک بار دارای ویجت‌های جدیدی است که به کاربران امکان دسترسی سریع به اطلاعات مهم را می‌دهد. این ویجت‌ها نمایش اطلاعات هواشناسی، تقویم، اخبار و … را فراهم می‌کنند.

3- محل قرارگیری دیگر دکمه‌ها

در ویندوز 11، دکمه‌های ابزارهای ویندوز (مانند فایل اکسپلورر و مایکروسافت افیس) به سمت وسط تسک بار منتقل شده‌اند و این تغییر به ترتیبی مدرن‌تر در ترتیب واژه‌ها و دکمه‌ها منجر می‌شود.

4- منوی استارت بهبود‌یافته

تسک بار ویندوز 11 همچنین ارتباط بهتری با منوی شروع دارد که با ورود موس به سمت آیکون شروع، فهرست برنامه‌ها و اختصاصات به شکل منبعابه‌ای نمایش داده می‌شود.

5- نوار وظیفه بهینه‌تر

ویندوز 11 به کاربران امکان اختصاص و ایجاد پنجره‌ها بر روی سطح دیگری از تسک بار به نام “سطح کاری” (Snap Layouts) می‌دهد که کمک به مدیریت بهتر پنجره‌ها در محیط کاری فراهم می‌کند. مقایسه ویندوز 10 و 11 را بیشتر بررسی می کنیم.

تاچ و پخش صدا در ویندوز 10 و 11

در ادامه روند مقایسه ویندوز 10 و 11 به سراغ بخش‌های جدید تر می رویم؛

در ویندوز 10، مایکروسافت تا حدی پشتیبانی از دستگاه‌های لمسی و قلم دیجیتال داشت، اما این پشتیبانی بهبودهای مهمی نداشت. در واقعیت، ویندوز 10 بیشتر برای استفاده از موس و کیبورد بهینه شده بود و استفاده از دستگاه‌های لمسی و قلم دیجیتال در برنامه‌ها و نرم‌افزارهای بسیاری تا حدی محدود بود.

با ورود ویندوز 11، مایکروسافت توجه بیشتری به افزایش تجربه کاربری بر روی دستگاه‌های لمسی و قلم دیجیتال دارد. ویندوز 11 امکانات بهتری برای کار با لمس و قلم فراهم کرده و به کاربران امکان دسترسی به منوها و کنترل‌های بزرگتر در ویندوز از طریق لمس را می‌دهد. علاوه بر این، ویندوز 11 دارای قابلیت‌های بهبودی در زمینه تصحیح خطاهای نوشتاری با قلم دیجیتال است که برای هنرمندان و افرادی که به رسم و نوشتار با قلم علاقه دارند، بسیار مفید است.

در مورد صدا نیز، ویندوز 11 امکانات بهتری را ارائه می‌دهد. این شامل بهبود‌های در زمینه کیفیت صدا، افزایش امکانات مرتبط با میکروفن و اسپیکر و ارائه ویژگی‌های جدیدی برای تجربه چت و کنفرانس‌های ویدئویی است. ویندوز 11 به عنوان یک سیستم‌عامل مدرن و گسترده‌تری برای انواع دستگاه‌ها و استفاده‌های مختلف توسط مایکروسافت توسعه یافته است و تلاش می‌کند تا تجربه کاربری را در همه ابعاد بهبود بخشد.

هاست ویندوز چیست و برای چه کسانی مناسب است؟

بخش ابزارک‌ها و یا ویجت در مقایسه ویندوز 10 و 11

علاوه بر تفاوت‌های کلیدی تفاوت ابزارک‌ها (Widgets) در ویندوز 10 و 11 نشان‌دهنده تغییرات قابل توجهی در این قسمت از رابط کاربری سیستم‌عامل است. در ویندوز 10، پشتیبانی از ویجت وجود داشت، اما به میزان کمتری در توجه و توسعه معرض بود. بخش ابزارک یا به پارسی، ویجت در ویندوز 10 معمولاً ابزارهایی ساده بودند که به اطلاعات هواشناسی، اخبار، تقویم و … دسترسی می‌دادند. اما آن‌ها در مقیاس وسیعی مورد استفاده و توجه کاربران نبودند.

با ورود ویندوز 11، مایکروسافت به توجه بیشتری به Widgets پرداخته و تغییرات مهمی در این زمینه ایجاد کرده است. ویجت در ویندوز 11 نه تنها به اطلاعات معمولی محدود نیستند، بلکه ابزارهایی متنوعتر و قدرتمندتر را به کاربران ارائه می‌دهند. این ابزارها به کاربران امکان دسترسی سریع به اخبار، وضعیت آب و هوا، تقویم، و ویژگی‌های دیگر را می‌دهند و قابلیت انتخاب و سفارشی‌سازی بیشتری دارند. ویندوز 11 از قدرت واحدهای متنوعی مانند Cortana و Microsoft Edge برای ارائه محتوای دقیقتر و بهتر در Widgets استفاده می‌کند.

بنابراین، تفاوت اصلی میان ویندوز 10 و 11 در این است که ویندوز 11 Widgets را به عنوان یک قابلیت مهم‌تر و پویاتر در رابط کاربری معرفی کرده و به کاربران امکانات بیشتری را ارائه می‌دهد تا تجربه کاربری خود را بهبود بخشند.

بخش ابزارک‌ها و یا ویجت

پشتیبانی از اندروید: ویندوز 11 برنده این بخش!

در ویندوز 11، مایکروسافت به کمک تکنولوژیی به نام “Windows Subsystem for Android” به پشتیبانی از اندروید پرداخته است. این قابلیت به کاربران این امکان را می‌دهد تا برنامه‌های اندرویدی را بر روی دستگاه‌های ویندوز 11 خود اجرا کنند. این تکنولوژی به صورت معمول با استفاده از Android Open Source Project  یا AOSP اجرا می‌شود و امکان اجرای برنامه‌های اندرویدی از فروشگاه Google Play را فراهم می‌کند.

ازآنجاکه این تکنولوژی به اندروید 9 و بالاتر پشتیبانی می‌کند، کاربران می‌توانند برنامه‌های اندرویدی را در ویندوز 11 اجرا کرده و از امکانات این سیستم‌عامل موبایل بهره برند. این قابلیت به‌خصوص برای افرادی کاربرد دارد که نیاز به استفاده از برنامه‌های اندرویدی دارند و نمی‌خواهند به تعدادی دستگاه مختلف دسترسی داشته باشند. این اجرای برنامه‌های اندرویدی در ویندوز 11 باعث افزایش تعامل و ترکیب میان دو سیستم‌عامل مختلف می‌شود و به کاربران امکانات جدیدی ارائه می‌دهد.

این شاید جدیدترین و ترندترین بخش مقایسه ویندوز 10 و 11 باشد.

مقایسه بخش جذاب گیمینگ

یکی از مهم‌ترین بخش‌های مقایسه ویندوز 10 و 11 به طبع بازی خواهد بود؛ مقایسه گیمینگ در ویندوز 10 و 11 نشان می‌دهد که ویندوز 11 به عنوان نسخه‌ای بهبودیافته و بهینه‌تر برای تجربه بازی در مقایسه با ویندوز 10 مطرح می‌شود.

1- DirectX 12 Ultimate

نسخه 11 از سیستم‌عامل محبوب امریکایی ها از DirectX 12 Ultimate پشتیبانی می‌کند، که یک API گرافیکی قدرتمند است و امکانات بهبود یافته‌ای برای بازی‌های رایانه‌ای فراهم می‌کند. این شامل افزایش کیفیت تصاویر، افکت‌های نورپردازی بهتر، و رندرینگ سریعتر است.

2- Auto HDR

ویندوز 11 از تکنولوژی Auto HDR برای بهبود کیفیت تصاویر در بازی‌ها استفاده می‌کند. این تکنولوژی از افزایش دینامیک رنگ‌ها و بهبود کیفیت تصاویر در بازی‌ها برای دارندگان دستگاه‌های پشتیبانی‌شده بهره می‌برد.

3- ارتقاهای مرتبط با XBOX

بخش مهمی از مقایسه ویندوز 10 و 11 همین است؛ همین طور ویندوز 11 از ویژگی‌های بهبودی در زمینه بازی‌های XBOX پشتیبانی می‌کند و به کاربران امکان انتخاب و پخش بازی‌های XBOX را بر روی رایانه‌های شخصی فراهم می‌کند. این امکان به‌خصوص برای بازی‌هایی که از اشتراک XBOX Game Pass پشتیبانی می‌کنند، مهم است.

4- توانایی اجرای بازی‌های اندرویدی

همچنین، ویندوز 11 به اجرای بازی‌های اندرویدی از فروشگاه Google Play از طریق تکنولوژی اجرای لایه میانی به نام “Windows Subsystem for Android” امکان می‌دهد.

5- تجربه بازی مناسب در دستگاه‌های مختلف

ویندوز 11 با پشتیبانی از دستگاه‌های چند صفحه‌ای و سطوح لمسی به تجربه بازی در دستگاه‌های مختلفی مانند رایانه‌ها، تبلت‌ها و لپتاپ‌های لمسی ارتقا داده است.

از نظر یک جمع‌بندی کلی مقایسه ویندوز 10 و 11، ویندوز 11 به عنوان یک سیستم‌عامل بهینه‌تر و با بهبود‌های گرافیکی و عملکردی در زمینه گیمینگ به مخاطبان معرفی شده است. این تغییرات می‌توانند تجربه گیمینگ رایانه‌های شخصی را بهبود بخشند و بازیکنان به امکانات بهتری دسترسی دهند.

پشتیبانی از سخت‌افزارهای قدیمی در مقایسه ویندوز 10 و 11

در مقایسه ویندوز 10 و 11 در حوزه پشتیبانی از سخت‌افزارهای قدیمی در ویندوز 10 و ویندوز 11 نشان می‌دهد که ویندوز 11 تلاش دارد تا پشتیبانی بهتری از سخت‌افزارهای قدیمی را ارائه دهد، اما باید توجه داشت که این پشتیبانی به ویژگی‌ها و قابلیت‌های خاصی که سخت‌افزار دارد، بستگی دارد.

مقایسه پشتیبانی از سخت‌افزارهای قدیمی

1- نیاز به سخت‌افزار قوی‌تر در ویندوز 11

ویندوز 11 بهبودهای مختلفی در زمینه عملکرد و امکانات دارد، اما این امر ممکن است نیاز به سخت‌افزار قوی‌تری داشته باشد. برای نصب و اجرای ویندوز 11، پردازنده‌ها و حافظه‌های بیشتری موردنیاز هستند که به معنایی پشتیبانی کمتر از سخت‌افزارهای قدیمی‌تر است.

2- پشتیبانی از انواع سخت‌افزارها

ضمن این که ویندوز 11 از سخت‌افزارهای جدید و مدرن بهتری پشتیبانی می‌کند، مثل پردازنده‌ها و کارت‌های گرافیک جدیدتر. اما اگر سخت‌افزار شما از نوع قدیمی‌تری باشد، ویندوز 11 همچنان امکان نصب و استفاده را فراهم می‌کند، اما تجربه‌ی کاربری و عملکرد ممکن است کمی محدودتر باشد.

3- توسعه‌دهندگان و سازندگان سخت‌افزار

اغلب از توسعه‌دهندگان و سازندگان سخت‌افزار بستگی به ارائه به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری و درایورهای موردنیاز دارد تا سخت‌افزارهای قدیمی‌تر به‌درستی با ویندوز 11 سازگار باشند. این مسئله ممکن است به توانایی سخت‌افزار در اجرای ویندوز 11 ارتباط داشته باشد.

4- پیشرفت‌های معماری نرم‌افزاری

ویندوز 11 از معماری نرم‌افزاری جدیدی به نام “Universal Windows Platform”  یا همان UWP برخوردار است که به توسعه‌دهندگان امکان توسعه برنامه‌ها با کد یکسان برای انواع دستگاه‌ها را می‌دهد. این معماری ممکن است برای سازندگان سخت‌افزار بهره‌وری بهتری را فراهم کند.

بر مبنای این مقایسه ویندوز 10 و 11 باید گفت که ویندوز 11 به پشتیبانی از سخت‌افزارهای قدیمی‌تر نیز توجه دارد، اما توجه به وضعیت سخت‌افزار شما، توسعه‌دهندگان سخت‌افزار و به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری لازم است تا تجربه بهتری را در این سیستم‌عامل فراهم کند.

سخن پایانی

در این مقاله در خصوص یک دوئل و مقایسه ویندوز 10 و 11 آپدیت 2023 صحبت کردیم؛ ویندوز 11 به عنوان یک به‌روزرسانی جدید از ویندوز 10 با تغییرات و بهبودهای مهم در زمینه‌های مختلف معرفی شده است. این بهبودات به طور عام تمرکز بر تجربه کاربری و امکانات گسترده‌تر برای کاربران دارند. تغییرات ظاهری به ویندوز 11 زیبایی جدیدی اضافه کرده و با ویجت‌ها و تصحیح خطاهای نوشتاری با قلم دیجیتال تجربه کاربری را بهبود می‌بخشند. پشتیبانی از بازی‌ها با DirectX 12 Ultimate و Auto HDR به تجربه گیمینگ ارتقاء داده و اجرای برنامه‌های اندرویدی از فروشگاه Google Play نیز امکان پذیر شده است.

در ضمن، از سخت‌افزارهای جدید و مدرن بهتری پشتیبانی می‌کند و امکان انتقال به ویندوز 11 را برای کاربرانی که سیستم‌های جدیدتری دارند، جذاب‌تر می‌کند. این تغییرات به کاربران امکانات بهتری در تمامی جنبه‌های استفاده از رایانه‌های شخصی ارائه می‌دهند و ویندوز 11 را به عنوان یک سیستم‌عامل مدرن و قدرتمند معرفی می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا